Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt 3. dose nå og kjente omtrent ingenting annet enn øm arm. Men, det er jo som alt annet med kroppen, at man ikke kan være hundre prosent sikker på hva som gjør hva.

En kjenner kanskje en hodepine, men var det vaksinen? Denne gang har jeg også hatt små hodepiner. Men, jeg har vært usikker på om det er vaksinen eller om jeg kanskje drakk litt mindre væske den dagen jeg hadde hodepine.

Jeg er faktisk mer trygg på at den hodepinen jeg opplevde ved 2. dose faktisk kom av vaksinen. Er 99,5 % sikker på at 2. dose hodepinen var "vaksinalt" :grin2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 minutter siden):

Har blanding Pfizer/Morderna. Bittelitt usikker på om jeg skal ta 3. dosen, Bjørn Guldvog sa i en artikkel i VG for et par måneder siden (som jeg selvfølgelig ikke greier å finne igjen) at unge menn har en ørliten sjanse for Myokarditt. Når det er sagt, om jeg nødt til å ta en til så gjør jeg selvsagt det, men inntil jeg ikke får beskjed om noe annet så sitter jeg stille i båten. Mulig noen her har litt oppdatert info på dette? :)

Ser det står litt om Myokarditt her, sitat:  Blant de mer sjeldne bivirkningene som er rapportert er betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) og betennelse i hjerteposen (perikarditt). Tilstanden oppstår oftest hos unge og unge voksne.  Det ser også ut til å forekomme noe oftere ved bruk av Spikevax (Moderna) enn ved Comirnaty (BioNTech/Pfizer). Derfor tilbys bare Comirnaty til de under 18 år og menn i alderen 18-29 år anbefales å vurdere å velge Comirnaty. 

Koronavaksine - informasjon til befolkningen - FHI

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Ser det står litt om Myokarditt her, sitat:  Blant de mer sjeldne bivirkningene som er rapportert er betennelse i hjertemuskelen (myokarditt) og betennelse i hjerteposen (perikarditt). Tilstanden oppstår oftest hos unge og unge voksne.  Det ser også ut til å forekomme noe oftere ved bruk av Spikevax (Moderna) enn ved Comirnaty (BioNTech/Pfizer). Derfor tilbys bare Comirnaty til de under 18 år og menn i alderen 18-29 år anbefales å vurdere å velge Comirnaty. 

Koronavaksine - informasjon til befolkningen - FHI

Takk for info, jeg trodde det var opp til 45år, så da bør jeg være innafor med mine 36år. Kommer likevel til å velge Pfizer ved neste dosering med bakgrunn av den infoen der :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Takk for info, jeg trodde det var opp til 45år, så da bør jeg være innafor med mine 36år. Kommer likevel til å velge Pfizer ved neste dosering med bakgrunn av den infoen der :) 

Jeg fikk også anbefalt å ta Pfizer som tredje dose av familiemedlemmer som jobber i helsevesenet av den grunnen. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 10.1.2022 den 20.59):

Takk for info, jeg trodde det var opp til 45år, så da bør jeg være innafor med mine 36år. Kommer likevel til å velge Pfizer ved neste dosering med bakgrunn av den infoen der :) 

FHI anbefaler oppfriskningsdose til de over 45 år, det er rett. De fra 18 til 44 kan få oppfriskningsdose (3. dose).

Lenke til kommentar

Fant denne infoen på FHI sine sider:

Sitat

Oppfriskningsdose til personer 45 år og eldre og sykehjemsbeboere anbefales gitt med et minimumsintervall på 20 uker etter dose 2.
Både Comirnaty og Spikevax kan brukes til oppfriskningsdose. Dosering ved vaksinering med oppfriskningsdose til personer i aldergruppen 45 år og eldre:

Comirnaty – Full dose (0,3 ml)
Spikevax – Halv dose (0,25 ml)

Også var det endret i dag at også kvinner under 30 i likhet med menn under 30 anbefales å velge Comirnaty (BioNTech/ Pfizer) vaksinen om de skal vaksineres, dette gjelder 1 og 2 dose:

Sitat

Risikoen for myokarditt er imidlertid lavere for kvinner enn for menn, så antall unge kvinner som vil kunne oppleve denne bivirkningen etter Spikevax er veldig lavt.

På bakgrunn av dette anbefaler Folkehelseinstituttet at både menn og kvinner under 30 år tilbys Comirnaty når de skal vaksineres.

 

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg fikk 3. dose 22.12.21 og fikk akutt mellomørebetennelse 30.12. Trommehinnen sprakk 🤕. så kom omicron med resten av pakka si. Da fulgte en kraftig forkjølelse som har vart til i dag 13.1.  Ingen hodepine og ingen feber. Halsen et åpent sår 🥵. Øret væsket blod i flere dager. Hosting så jeg ble støl i magen. Tredoble nys. Slim lik tapetlim 🤧. Stemmen ble borte noen dager, erstattet av en parodi på et esel i stemmeskiftet 😝. Paracet - men ingen antibiotika. En godt ristet blanding av 1 del sitronsaft og 1 del honning holdt spyttkjertlene i gang og lindret kløen i halsen. Den blandingen laget jeg varm te av også. Like god som reseptfri hostesaft sier legen. Og billigere - uten tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 12.12.2021 den 17.40):

Nei. Med de bivirkningene jeg fikk og så lite effekt vaksinen har på smitte ser jeg ikke poenget. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde jeg vurdert det. Legg til riset bak speilet med koronapass innenlands der det har vært totalt politisk svikt på å utruste helsevesenet til å takle en pandemi som dette så har jeg null loljalitetsfølelse igjen for styrende myndigheter. Når pengene til helsevesenet er på plass og sykepleierne får bedre lønn så skal jeg ta booster doser..

Booster doosen gjør du ikke for regjeringen. Det gjør du for folket.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (58 minutter siden):

Jeg fikk 3. dose 22.12.21 og fikk akutt mellomørebetennelse 30.12. Trommehinnen sprakk 🤕. så kom omicron med resten av pakka si. Da fulgte en kraftig forkjølelse som har vart til i dag 13.1.  Ingen hodepine og ingen feber. Halsen et åpent sår 🥵. Øret væsket blod i flere dager. Hosting så jeg ble støl i magen. Tredoble nys. Slim lik tapetlim 🤧. Stemmen ble borte noen dager, erstattet av en parodi på et esel i stemmeskiftet 😝. Paracet - men ingen antibiotika. En godt ristet blanding av 1 del sitronsaft og 1 del honning holdt spyttkjertlene i gang og lindret kløen i halsen. Den blandingen laget jeg varm te av også. Like god som reseptfri hostesaft sier legen. Og billigere - uten tilsetningsstoffer.

Hvordan går det med deg nå?  fy pokkerten, jeg har vært på nippet bestille dose 3 i dag etter siste dystre nyheter om smitte, men tror jeg holder an likevel

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (3 timer siden):

Jeg fikk 3. dose 22.12.21 og fikk akutt mellomørebetennelse 30.12. Trommehinnen sprakk 🤕. så kom omicron med resten av pakka si. Da fulgte en kraftig forkjølelse som har vart til i dag 13.1.  Ingen hodepine og ingen feber. Halsen et åpent sår 🥵. Øret væsket blod i flere dager. Hosting så jeg ble støl i magen. Tredoble nys. Slim lik tapetlim 🤧. Stemmen ble borte noen dager, erstattet av en parodi på et esel i stemmeskiftet 😝. Paracet - men ingen antibiotika. En godt ristet blanding av 1 del sitronsaft og 1 del honning holdt spyttkjertlene i gang og lindret kløen i halsen. Den blandingen laget jeg varm te av også. Like god som reseptfri hostesaft sier legen. Og billigere - uten tilsetningsstoffer.

Usikker på om jeg forstår deg riktig: mener du at trommehinnen sprakk som en bivirkning av vaksinen? 

Kjipt å få både det og omikron på en gang. Men hell i uhell at det hadde rukket å gå en uke fra vaksinering til omikron. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (8 minutter siden):

jipt å få både det og omikron på en gang. Men hell i uhell at det hadde rukket å gå en uke fra vaksinering til omikron.

jeg er litt overrasket at trippel-vaksinering ikke forhindret å bli smittet.

var det ikke derfor de pusher booster? :roll:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (56 minutter siden):

jeg er litt overrasket at trippel-vaksinering ikke forhindret å bli smittet.

var det ikke derfor de pusher booster? :roll:

Er vel mest for å forhindre alvorlig sykdom.  De snakker vel om inntil 70 % redusert sjanse for å bli smittet med omikron etter tre doser. Det vil si at 30 % vil bli smittet, men da med mildere forløp enn de ellers ville hatt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Delvis skrev (3 timer siden):

Hvordan går det med deg nå?  fy pokkerten, jeg har vært på nippet bestille dose 3 i dag etter siste dystre nyheter om smitte, men tror jeg holder an likevel

Er i ferd med å bli den gamle gode :-) 99%. Jeg og legen lurer på om 3. dose hjalp noe siden omicron smittet meg så fort etter vaksina, trolig var vaksina for sent injisert. Jeg har tatt alt med en gang jeg fikk mulighet, inkl sesonginfluensavaksine. Alle forkjølelser og influensa jeg har blitt smittet av har tatt lett på meg, inkl Hongkongsyken i 1968-70 da 150 000 amerikanere døde og folk rundt meg lå strødd, mens jeg var bare litt snufsete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er spåmann i dag og tipper antallet nye smitta på en dag vil passere 50 000 før vi sier februar. Da er det ikke mere testkapasitet og snart ikke folk igjen i Norge å smitte i denne omgang. Og så er spørsmålet hva det vil utvikle seg til å bli. Kommer vi til å ha 200-500 innlagte helt til sommern? Kommer en ny mutasjon? Hvordan vil den fare fram?

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Kommer en ny mutasjon? Hvordan vil den fare fram?

Tipper det. For hver ny mutasjon blir de mer smittsomme, men litt mindre farlige ser det ut til? Kan jo håpe at det muterer ukontrollert, men så mister effekten radikalt. Er det ikke noe sånt som skjer av og til? Det er kanskje beste sjans til at vi kan bli kvitt dritten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...