Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Laffe said:

Men er du klar over hva som innholder disse vaksinene da?

Ja, som alle legemidler er det godt dokumentert. Se f.eks:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/Pfizer-BioNTech.html#ingredients

1 hour ago, Laffe said:

Du er klar over at disse vaksinene som du snakker varmt om, gir både penger til big pharma

Helt greit, utmerket t.o.m. Farmasiindustrien utvikler medikamenter som hjelper oss alle til å holde oss friske og til å bli friske når det er problemer. Det skulle bare mangle at dette ikke også gir inntekter. Hadde ikke det vært tilfelle så hadde det nok blitt smått med forskning og utvikling.

1 hour ago, Laffe said:

og bivirkninger som kan utløse alvorlige konsekvenser. På lik linje som c19.

Alvorlige bivirkninger er ekstremt sjeldent, mye mye sjeldnere enn de man risikerer å få når man pådrar seg sykdommen, særlig uten vaksine. Dette patogenet kommer ikke til å bli utryddet, så før eller siden kommer alle i kontakt med det, da er det best å ha en godt opparbeidet immunitet, og om man kan få det uten å gjennomgå sykdommen er det det best tenkelige utkommet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2ac77...221
sverreb skrev (1 minutt siden):

 

Alvorlige bivirkninger er ekstremt sjeldent, mye mye sjeldnere enn de man risikerer å få når man pådrar seg sykdommen, særlig uten vaksine. Dette patogenet kommer ikke til å bli utryddet, så før eller siden kommer alle i kontakt med det, da er det best å ha en godt opparbeidet immunitet, og om man kan få det uten å gjennomgå sykdommen er det det best tenkelige utkommet.

Nei,de er ganske vanlig faktisk.

Anonymous poster hash: 2ac77...221

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kazuo said:

Gleder meg til tråden " Skal du ta femte dose" når  Zeta Alpha varianten kommer.

Samme argumentene kommer nok da " Ja selvsagt hvis myndighetene anbefaler det fordi jeg klarer ikke tenke selv" eller denne " Ja fordi jeg tenker på alle andre, er jo selvsagt ikke fordi jeg selv er livredd covid smitte"  eller den beste " Ja må jo det ellers er man ANTI VAXXER".

Virker som alle har misset helt at beskyttelsen mot alvorlig sykdom har du fortsatt om man er frisk generelt også mot omicron etter 2 doser.

Big pharma som nesten sover sammen de i FDA er jo til å stole på 100%.

https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635

https://www.msn.com/en-us/news/us/fda-says-it-needs-until-year-2076-to-reveal-data-pertaining-to-pfizer-vaccine-approval/ar-AAQSOWp

1. Jeg tok 8 vaksiner i år (tetanus, HPV x2, covid x2, TBE x2, influensa) - alle har jeg selv ønsket å ta, og om det kommer flere vaksiner på markedet, så står jeg gjerne klar som dart-board. Jeg må nok fylle på flere av dem med årene, men det er da ingen problem. Jeg tar gjerne 20. dosen om jeg får den tilbudt. Vaksiner er et av medisinens underverker, man kan ved et enkelt stikk utnytte mennesket egne immunapparat for å unngå alvorlig sykdom, eller unngå sykdommen i det hele tatt, hvor fantastisk er ikke det. Allikevel så finnes det noen som drar inn konspirasjoner og allverdens teorier om disse vaksinene - det er et lite stikk og noen må milliliter virkestoff, jeg skjønner ikke hvor dramatisk dette skal gjøres. La nå være hvis du ikke vil ha den. 

2. "Big pharma"?? Hva med Big non-pharma, altså naturmedisin-industrien? Ingen krav til dokumentasjon, naturmidler med all verdens påståtte virkninger kan selges totalt ubegrenset og uhemmet til enhver naiv sjel, betal tusenvis av tørket gulrot eller hvitløk som visstnok gir god potens, langt liv, god helse og kurerer alt. Denne industrien kan koke opp heksegryta i kjellern og selge varene sine med glanspapir og friske farger, det finnes ingen krav til kontroll. Denne industrien tjener de store pengene uten at det finnes som mye som en liten hjemmesnekra forskningsartikkel om bivirkning, virkning, dosering, effekt, farmakodynamikk/kinetikk, graviditet etc. 

3. "ja selvsagt hvis myndighetene anbefaler det fordi jeg klarer ikke tenke selv" - kjører du også Taxien selv eller sitter du på og stoler på sjåføren? Det hadde vært nydelig om myndighetene satt totalt tause og bare ventet på at alle vi innbyggere skulle lese alle forskningsartikler og vurderinger gjennom alle laboratoriske og kliniske utprøvinger av vaksinen, parallellt med at vi måtte gjennomgå alle statistiske data og informasjon vedrørende virusets egenskaper og dets sykdomsfremkalling. Jeg takker meg til at myndighetene gjør den jobben, og trekker konklusjoner så jeg kan sitte hjemme i stua med beina på bordet og få en konkret anbefaling servert rett i fanget. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (26 minutter siden):

 litt ekstra styrket immunforsvar, for hvis det er noe som styrker immunforsvaret - så er det vaksinen, og ikke allverdens vitaminer og urter. 

Haha..

Les litt om zinc og d vitamin som eks.

Lev på bacon pølser og vaksiner i håp om at immunforsvaret ditt er optimalt, er så langt ifra optimalt hvordan de fleste nordmenn lever.

Manglene i dagens matvarer spesielt grønnsaker er ganske sjokkerende, men jeg gidder ikke prøve overbevise Tjomlider om dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (4 minutter siden):

1. Jeg tok 8 vaksiner i år (tetanus, HPV x2, covid x2, TBE x2, influensa) - alle har jeg selv ønsket å ta, og om det kommer flere vaksiner på markedet, så står jeg gjerne klar som dart-board. Jeg må nok fylle på flere av dem med årene, men det er da ingen problem. Jeg tar gjerne 20. dosen om jeg får den tilbudt. Vaksiner er et av medisinens underverker, man kan ved et enkelt stikk utnytte mennesket egne immunapparat for å unngå alvorlig sykdom, eller unngå sykdommen i det hele tatt, hvor fantastisk er ikke det. Allikevel så finnes det noen som drar inn konspirasjoner og allverdens teorier om disse vaksinene - det er et lite stikk og noen må milliliter virkestoff, jeg skjønner ikke hvor dramatisk dette skal gjøres. La nå være hvis du ikke vil ha den. 

 

Jeg har ikke noe ønske nekte deg noe av dette, viktig respektere andre sine valg 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Jeg føler ikke for å ta noen booster mot noe som så langt over en halv måned etter oppdagelsen fremstår som noe veldig mildt, men dersom man om noen måneder, stikk i strid med hva vi så langt ser, ser at man langsomt utvikler alvorlig sykdom og død av denne varianten skal jeg revurdere det. Det vil uansett ta noen måneder å utvikle en vaksine mot denne varianten, og dersom man innen den tid ser at det er 0 eller et dødstall tilsvarende svineinfluensa blir det uaktuelt for meg..

Synes du er vel optimistisk om du satser alt på at omicron er en mye moderatere variant ingen dør eller får varige men av etter kun en halv måned etter at den er oppdaget. Om den nye varianten har disse egenskapene ville det være flott men på nåværende tidspunkt uten gode nok data ville jeg ikke satset alt på det. Opp til 2 uker er inkubasjonstid for tidligere varianter der dødsfallene ligger cirka 3 uker etter smitte så ville avventet litt med bombastiske uttalelser om hvor ufarlig omicron er. Så får heller tiden vise om du fikk rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 399c9...bbf

nei, fordi de famler og vet ikke hva dem driver på med, og jeg blir sjokkert at de snakker om det allikevel ikke vil hjelpe med tredje vaksine. Det forteller meg at de driver mennesker til vanvidd og samkjører forskning samtidig som dem vaksinerer mange mennesker. 

Jeg fikk særdeles vond arm etter vaksine sprøyte, og armen er ikke fullt restaurert. Og vi teller tilbake 1,5 år i tid. 

Det mest skremmende er at legen(ikke fastlegen) kontant sa NEI, det er ikke vaksinen årsak. Så det forteller meg at de blir instruert fra toppledelse hva som skal sies. Jeg hadde alltid vært frisk med armen, aldri hatt problemer, og så startet stivheten i armen. 

Anonymous poster hash: 399c9...bbf

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (13 timer siden):

Ja om du ikke har fått det med deg så beskytter 2 doser helt fint mot alvorlig sykdom hos friske mennesker som ikke har dårlig immunforsvar..Er ikke som den beskyttelsen bare forsvinner slik fungerer ikke t cellene og slik fungerer ikke immunforsvaret hos friske mennesker noe som er bekreftet av alle studier på dette til nå..

Man får bare ta booster hver 8-12uke for å unngå kanskje bli små forkjølet🤫

Nå tar ikke jeg vaksine for å unngå å bli smittet, å dø eller få alvorlig sykdom, men for å slippe å bli skikkelig syk. Som ung, frisk og med godt immunforsvar er sjansen for alvorlig forløp lav. Vi ser at effekten faller over tid, også for oss unge etterhvert, så å friske opp med en halv dose gir all mening.

Jeg pleier å ta influensavaksine, så jeg har heller ikke noe imot å ta en koronavaksine iblant, og er vant med at de gir litt bivirkninger en dag eller to fra før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (7 timer siden):

Nei. Har nok med de jeg har fått. Kommer det ny vaksine som er rettet mot Omikron så kanskje. Viser det seg at Omikron gir mildere sykdom (som det kan se ut som), så ser jeg ikke behovet.

Men de nye dataene fra Pfizer og BioNTech for noen dager siden viser jo til at en tredje dose gir betraktelig bedre beskyttelse mot omikron enn det to doser gjør. Dette kan klart kun være kortsiktig da, det vet vi ikke enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2ac77...221 skrev (8 timer siden):

Nei,de er ganske vanlig faktisk.

Anonymous poster hash: 2ac77...221

Nei dei er veldig sjeldne. Litt avhengig av kass vaksine ein tar selvfølgelig. Pfizer som er FDA godkjent, gir svært lite bivirkninger. Og svært sjeldent alvorlige bivirkninger.

Øm arm, slapp, trøtt og litt feber lignende symptomer i eit par dager er heilt vanlig.

Gjest 399c9...bbf skrev (30 minutter siden):

Jeg fikk særdeles vond arm etter vaksine sprøyte, og armen er ikke fullt restaurert. Og vi teller tilbake 1,5 år i tid. 

Jøss. Du tok vaksinen før den var tilgjengelig i Norge. Spesielt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, atleape said:

Men de nye dataene fra Pfizer og BioNTech for noen dager siden viser jo til at en tredje dose gir betraktelig bedre beskyttelse mot omikron enn det to doser gjør. Dette kan klart kun være kortsiktig da, det vet vi ikke enda.

Mot smitte, alvarlig sjukdom eller både? 

Merker att jag vill ha mer detaljerad information om vad man tror effekten av vaksinerna er med tanke på for eksempel usymptomatisk smitte, symptomatiskt smitte, smittespredning, alvarlig sjukdom och långvariga symtom. 

Hvis det stämmer att dagens vaksiner fungerar bra mot de två sista för normalt friska personer länge förstår jag ikke helt poängen med att komma med en massa booster doser för dem når man uppenbart kan få en massa smittespredning i en vaksinerad befolkning. Viruset er antagligen ikke speciellt farlig för vaksinerade personer med normal helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 399c9...bbf skrev (35 minutter siden):

Jeg fikk særdeles vond arm etter vaksine sprøyte, og armen er ikke fullt restaurert. Og vi teller tilbake 1,5 år i tid. 

Det mest skremmende er at legen(ikke fastlegen) kontant sa NEI, det er ikke vaksinen årsak. Så det forteller meg at de blir instruert fra toppledelse hva som skal sies. Jeg hadde alltid vært frisk med armen, aldri hatt problemer, og så startet stivheten i armen. 

Anonymous poster hash: 399c9...bbf

Hva??? Det der må du ikke finne deg i. For det første har du krav på å få det ordentlig undersøkt. Noen ganger må man dessverre kreve det.. men om du mistenker det skyldes bivirkning av vaksinen så skal terskelen for undersøkelse være enda mye lavere. Alt slikt skal tas på alvor, så slik du beskriver det, så høres det ikke ut som legen gjør jobben sin. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Mot smitte, alvarlig sjukdom eller både? 

Merker att jag vill ha mer detaljerad information om vad man tror effekten av vaksinerna er med tanke på for eksempel usymptomatisk smitte, symptomatiskt smitte, smittespredning, alvarlig sjukdom och långvariga symtom. 

Hvis det stämmer att dagens vaksiner fungerar bra mot de två sista för normalt friska personer länge förstår jag ikke helt poängen med att komma med en massa booster doser för dem når man uppenbart kan få en massa smittespredning i en vaksinerad befolkning. Viruset er antagligen ikke speciellt farlig för vaksinerade personer med normal helse.

Mot sykdom. Det kan hende at det reduserer smitten, det har ikke dataene vist enda så skal ikke spekulere. Men dette viser en betydelig økning i beskyttelsen mot viruset(å bli syk altså, ikke smittet).

De jobber jo også med en spesifikk omikron-vaksine men kommer nok ikke før Mars neste år, og mye kan ha skjedd med viruset til den tid.

Til ditt andre poeng; Nei det er nok ikke livsviktig for friske unge mennesker å ta en tredje dose, der vet jeg heller ikke hva FHI sier om. Men snakken om en tredje dose nå er vel først og fremst for de eldre og syke.

Endret av atleape
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Hva??? Det der må du ikke finne deg i. For det første har du krav på å få det ordentlig undersøkt. Noen ganger må man dessverre kreve det.. men om du mistenker det skyldes bivirkning av vaksinen så skal terskelen for undersøkelse være enda mye lavere. Alt slikt skal tas på alvor, så slik du beskriver det, så høres det ikke ut som legen gjør jobben sin. 

Med tanke på at vi fikk de første Pfizer vaksinene i romjulen ifjor, tror jeg personen som har hatt vondt i armen i 1.5 år pga. vaksinen enten ikke er helt ærlig og/eller at vondheten i armen ikke skyldes vaksinen.

Noen folk er villige til å si hva som helst hvis det får usikre folk, som egentlig ikke støtter konspitullet deres, til å ikke ta vaksinen.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
atleape skrev (6 minutter siden):

Mot sykdom. Det kan hende at det reduserer smitten, det har ikke dataene vist enda så skal ikke spekulere. Men dette viser en betydelig økning i beskyttelsen mot viruset(å bli syk altså, ikke smittet).

De jobber jo også med en spesifikk omikron-vaksine men kommer nok ikke før Mars neste år, og mye kan ha skjedd med viruset til den tid.

Til ditt andre poeng; Nei det er nok ikke livsviktig for friske unge mennesker å ta en tredje dose, der vet jeg heller ikke hva FHI sier om. Men snakken om en tredje dose nå er vel først og fremst for de eldre og syke.

Kanskje ta komme med kilder ? Jeg tviler stekt på det meste du skriver, spesielt at det finnes gode studier på det.

Og nei, de har fått panikk der oss alle skal vaksiners med boosters.

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Med tanke på at vi fikk de første Pfizer vaksinene i romjulen ifjor, tror jeg ikke personen som har hatt vondt i armen i 1.5 år pga. vaksinen enten ikke er helt ærlig og/eller at vondheten i armen ikke skyldes vaksinen.

Noen folk er villige til å si hva som helst hvis det får usikre folk, som egentlig ikke støtter konspitullet deres, til å ikke ta vaksinen.

Jeg vet om flere som sliter etter vaksinen, er ikke noe konspi tull det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
atleape skrev (43 minutter siden):

Men de nye dataene fra Pfizer og BioNTech for noen dager siden viser jo til at en tredje dose gir betraktelig bedre beskyttelse mot omikron enn det to doser gjør. Dette kan klart kun være kortsiktig da, det vet vi ikke enda.

Det gjelder smittebeskyttelsen. Det er ikke uklart om smittebeskyttelsen kun er kortsiktig. Er nok derfor man i USA også prater om at en fjerde dose øker beskyttelsen der. Jada, sant nok det, men det er smittebeskyttelsen, og den faller dramatisk iløpet av nokså kort tid. Den interesserer meg svært lite. Beskyttelsen mot alvorlig sykdom ser ut til å være beholdt, i tillegg til at Omikron ser ut til å være mildere. I tillegg til at jeg ikke er utsatt. Er hverken eldre, risikogruppe eller har dårlig immunforsvar/helse. I tillegg til at det bare er 1,5 måned siden jeg ble fullvaksinert. I tillegg til at jeg, helt bevisst, ventet 12 uker mellom de to dosene (da det gir bedre effekt). Det er uansett helt uaktuelt å løpe for å skyte en vaksine i armen i halvåret (eller oftere) mot noe som for min del utgjør bortimot null fare. Og hvorfor noen "løper" for å ta en vaksine man ikke vet nok om Omikron-effekt på er meg en gåte. Med unntak av eldre og de med underliggende sykdommer/dårlig immunforsvar/helse. Skjønner at de vil ta mindre risiko.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...