Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Nå tar ikke jeg vaksine for å unngå å bli smittet, å dø eller få alvorlig sykdom, men for å slippe å bli skikkelig syk. Som ung, frisk og med godt immunforsvar er sjansen for alvorlig forløp lav. Vi ser at effekten faller over tid, også for oss unge etterhvert, så å friske opp med en halv dose gir all mening.

Jeg pleier å ta influensavaksine, så jeg har heller ikke noe imot å ta en koronavaksine iblant, og er vant med at de gir litt bivirkninger en dag eller to fra før. 

Hadde det bare vært så enkelt som bivirkninger i en dag eller to for alle.

Selv har jeg aldri tatt influensa vaksine, så er nok litt derfor jeg anser slike boosters som unødvendig for meg, men de som ønsker må jo bare ta det. 

Håper bare det ikke blir en slik situasjon at de som ikke ønsker boosters skal settes i samme bås som anti vaxxere eller at man utestenges fra div grunnet det.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Med tanke på at vi fikk de første Pfizer vaksinene i romjulen ifjor, tror jeg ikke personen som har hatt vondt i armen i 1.5 år pga. vaksinen enten ikke er helt ærlig og/eller at vondheten i armen ikke skyldes vaksinen.

Noen folk er villige til å si hva som helst hvis det får usikre folk, som egentlig ikke støtter konspitullet deres, til å ikke ta vaksinen.

Det høres kanskje sånn ut ja. Tenkte ikke på det. Det bør "gjesten" klare opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (19 minutter siden):

Kanskje ta komme med kilder ? Jeg tviler stekt på det meste du skriver, spesielt at det finnes gode studier på det.

Og nei, de har fått panikk der oss alle skal vaksiners med boosters.

Pfizer and BioNTech Provide Update on Omicron Variant 

Jeg sa ikke at det fantes noen studier på dette, jeg sa at Pfizer og BioNTech oppdaterte dataene sine om tredje dose og dens effekt på omikron varianten. Dette er ingen fasit eller en overbevisning om at en tredje dose kreves. Det må man se nærmere på.

Endret av atleape
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (19 minutter siden):

Hadde det bare vært så enkelt som bivirkninger i en dag eller to for alle.

Selv har jeg aldri tatt influensa vaksine, så er nok litt derfor jeg anser slike boosters som unødvendig for meg, men de som ønsker må jo bare ta det. 

Håper bare det ikke blir en slik situasjon at de som ikke ønsker boosters skal settes i samme bås som anti vaxxere eller at man utestenges fra div grunnet det.

Det er opp til hver enkelt. Jeg kan forstå at de som opplevde mye bivirkninger etter dose 1 og/eller 2 vil være mer skeptiske til flere doser, selv om den tredje bare er en halv dose og trolig vil merkes mindre på kroppen. Eventuelle bivirkninger i et par dager er mye bedre enn halvannen til to uker på sofaen syk for min del, så det er en no brainer.

Jeg stoler nok på helsemyndighetene og informasjonen vi har og får om vaksinene til at hvis jeg anbefales å ta dose 3 for å hjelpe samfunnet og meg selv, så gjør jeg det.

Har tatt vaksiner tidligere som gis i flere doser enn tre også, så det er ikke noe ukjent fenomen for min del.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

 

Har tatt vaksiner tidligere som gis i flere doser enn tre også, så det er ikke noe ukjent fenomen for min del.

Ble du forspilt at du var full vaksinert på de også for så få en telefon at de hadde glemt at det var en dose 3 da eller ?

Seven triple-vaccinated Germans become infected with #Omicron in South Africa. 6 of the 7 had the Pfizer/BioNTech "booster" dose (Tagesspiegel)

https://m.tagesspiegel.de/wissen/omikron-durchbruch-bei-geboosterten-entdeckt-sieben-junge-deutsche-in-suedafrika-infiziert/27879838.html

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (38 minutter siden):

Mot smitte, alvarlig sjukdom eller både? 

Merker att jag vill ha mer detaljerad information om vad man tror effekten av vaksinerna er med tanke på for eksempel usymptomatisk smitte, symptomatiskt smitte, smittespredning, alvarlig sjukdom och långvariga symtom. 

Hvis det stämmer att dagens vaksiner fungerar bra mot de två sista för normalt friska personer länge förstår jag ikke helt poängen med att komma med en massa booster doser för dem når man uppenbart kan få en massa smittespredning i en vaksinerad befolkning. Viruset er antagligen ikke speciellt farlig för vaksinerade personer med normal helse.

Helt enig. Det uthevede skulle jeg også ønsket å se konkrete tall på. Om man allerede har bortimot like god beskyttelse mot å bli alvorlig syk når man er vaksinert, ung og frisk, som man hadde mot Delta. Hvor stor sannsynlighet er det da for å bli innlagt på sykehus? Kontra om man tar 3 doser? Reduserer man antall innleggelser blant disse da med 1 av 100 smittede? 1 av 1000? 1 av 100000? Å kun få symptomatisk sykdom betyr temmelig lite. Å få litt vondt i hodet og snufsete nese et par dager betyr så godt som ingenting, så lenge man isolerer seg ihvertfall. Det eneste et slikt forløp egentlig betyr er at man styrker immunforsvaret mot Covid.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (5 minutter siden):

Ble du forspilt at du var full vaksinert på de også for så få en telefon at de hadde glemt at det var en dose 3 da eller ?

Nei, men helt siden slutten av 2020 da vaksinene ble klare har det vært snakk om muligheten for oppfriskingsdoser og eventuell nødvendig tilpasning til mutasjoner, så at det ikke holder med to doser i lengden er ikke akkurat lyn fra klar himmel.

Det ville jo også være veldig merkelig å bare stoppe å ta til seg ny informasjon og kunnskap midt under en pågående pandemi, fordi man personlig har bestemt seg tidligere for at to doser var alt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 399c9...bbf skrev (1 time siden):

nei, fordi de famler og vet ikke hva dem driver på med, og jeg blir sjokkert at de snakker om det allikevel ikke vil hjelpe med tredje vaksine. Det forteller meg at de driver mennesker til vanvidd og samkjører forskning samtidig som dem vaksinerer mange mennesker. 

Jeg fikk særdeles vond arm etter vaksine sprøyte, og armen er ikke fullt restaurert. Og vi teller tilbake 1,5 år i tid. 

Det mest skremmende er at legen(ikke fastlegen) kontant sa NEI, det er ikke vaksinen årsak. Så det forteller meg at de blir instruert fra toppledelse hva som skal sies. Jeg hadde alltid vært frisk med armen, aldri hatt problemer, og så startet stivheten i armen. 

Anonymous poster hash: 399c9...bbf

Jeg tror ikke forskningsmiljøet rundt dette famlet men forsøker å ha en fremovetlent holdning til problemet og det er bra. At leger er instruert til å kontant avvise vaksine korrelasjoner tror jeg heller ikke på for etter første covid dose jeg fikk blei astmaen min mye verre og det kom dagen etter. Et par uker senere kontaktet jeg legen som ga meg medisiner for å hanskes med min astma og allergi og rapportere dette inn som mulige bivirkninger på vaksinen. Slike rapporter blir da registrert og kommer det flere mange rapporter om det samme vil det bli vurdert som en sammenheng med vaksinen.

Lenke til kommentar

Skal absolutt ta den ja. Men det innebærer selvsagt at ting åpner opp. Om vi skal fortsette med booster-doser i det uendelige, og samtidig stenge ned landet hver vinter, tror jeg ikke folk gidder å ta den.

Det som trengs er at vi åpner samfunnet, vaksinerer så mange som mulig, og lar covid gå sin gang. Å be folk vaksinere seg samtidig som man fremdeles stenger ned og innfører restriksjoner vil bare føre til vaksinetretthet og bensin på bålet til alle antivaxxsere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Skal absolutt ta den ja. Men det innebærer selvsagt at ting åpner opp. Om vi skal fortsette med booster-doser i det uendelige, og samtidig stenge ned landet hver vinter, tror jeg ikke folk gidder å ta den.

Det som trengs er at vi åpner samfunnet, vaksinerer så mange som mulig, og lar covid gå sin gang. Å be folk vaksinere seg samtidig som man fremdeles stenger ned og innfører restriksjoner vil bare føre til vaksinetretthet og bensin på bålet til alle antivaxxsere.

Den bensin er allerede tømt ut og satt fyr på flere steder i Europa.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 minutter siden):

Ok. Har lest at Moderna er en halv 3. dose, men kan ikke huske om Pfizer også er det..?

Du har nok rett! Det er litt smått innvikla siden de skiller på «tredje dose» og «booster-dose» for Moderna (Spikevax). Mens Pfizer (Comirnaty) er lik.

Sitat

For Spikevax gis det en full dose ved tredje dose (100 µg) og halv dose for oppfriskningsdose (50 µg). For Comirnaty gis samme dose for både tredje dose og oppfriskningsdosen.

https://legemiddelverket.no/nyheter/koronavaksiner-ema-apner-for-boosterdose-med-spikevax

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Nei, men helt siden slutten av 2020 da vaksinene ble klare har det vært snakk om muligheten for oppfriskingsdoser og eventuell nødvendig tilpasning til mutasjoner, så at det ikke holder med to doser i lengden er ikke akkurat lyn fra klar himmel.

 

Nei, men det var ikke noe fastsatt heller, man brukte vel ikke ordet full vaksinert kun fordi det hadde en fin klang.

Jeg er selv ikke noe overrasket over booster tenkte bare det skulle ta lenger tid og for litt andre grunner.

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (3 minutter siden):

Jeg er selv ikke noe overrasket over booster tenkte bare det skulle ta mer tid og for andre grunner.

Med tiltakene som ble gjort i første omgang så trodde vel "alle"  at viruset ikke ville mutere seg så fort. Men tanken om en booster var allerede luftet av FHI en god stund før jeg ble fullvaksinert i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...