Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet tenkte jeg det, men jeg har ikke reflektert så nøye over det før nå. Gitt at jeg ikke skal ut og reise med det første og tredje dose ikke er anbefalt til min aldersgruppe om jeg har forstått riktig, så kanskje jeg kan avvente litt og se.

Har tatt alt av vaksiner gjennom barndommen og senest to skudd med Pfizer mot covid-19 uten noen betenkeligheter. Har så vidt jeg vet ikke hatt noen bivirkninger, så derfor har jeg ingen store kvaler. Så dog et studie som visstnok mente påpekt økt risiko for bivirkninger ved en tredje dose.

Jeg sliter litt med å se sluttspillet her. Hva skjer etter den tredje dosen? Og hva skjer når samfunnet åpner igjen? Ny smitteeksplosjon og ny nedstenging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

I utgangspunktet tenkte jeg det, men jeg har ikke reflektert så nøye over det før nå. Gitt at jeg ikke skal ut og reise med det første og tredje dose ikke er anbefalt til min aldersgruppe om jeg har forstått riktig, så kanskje jeg kan avvente litt og se.

Har tatt alt av vaksiner gjennom barndommen og senest to skudd med Pfizer mot covid-19 uten noen betenkeligheter. Har så vidt jeg vet ikke hatt noen bivirkninger, så derfor har jeg ingen store kvaler. Så dog et studie som visstnok mente påpekt økt risiko for bivirkninger ved en tredje dose.

Jeg sliter litt med å se sluttspillet her. Hva skjer etter den tredje dosen? Og hva skjer når samfunnet åpner igjen? Ny smitteeksplosjon og ny nedstenging?

Spoiler alert: Etter tredje dose så kommer fjerde dose :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (18 minutter siden):

Spoiler alert: Etter tredje dose så kommer fjerde dose :p 

og i mellomtiden skal nok 12-17 ha booster 2

i Norge har disse kun fått 1, mens FDA i USA har gitt grønt lys til 3. dose for 16/17

https://www.aljazeera.com/news/2021/12/9/us-expands-pfizer-covid-booster-jab-16-17-year-olds

Israel er som kjent igang med 4.dose til folk over 60 år. Men det er nok bare tidsspørsmål før det blir yngre grupper også vil jeg tippe. (basert på åssen vi kjenner dette trinn-for-trinn spillet etterhvert)

https://www.aljazeera.com/news/2022/1/4/israeli-study-shows-fivefold-antibody-rise-with-fourth-covid-jab

"femdobling av nivået antikropper" - hvem vil liksom ikke ha det? (men står ikke hvor lenge det varer da)

 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (17 minutter siden):

og i mellomtiden skal nok 12-17 ha booster 2

i Norge har disse kun fått 1, mens FDA i USA har gitt grønt lys til 3. dose for 16/17

https://www.aljazeera.com/news/2021/12/9/us-expands-pfizer-covid-booster-jab-16-17-year-olds

Israel er som kjent igang med 4.dose til folk over 60 år. Men det er nok bare tidsspørsmål før det blir yngre grupper også vil jeg tippe. (basert på åssen vi kjenner dette trinn-for-trinn spillet etterhvert)

https://www.aljazeera.com/news/2022/1/4/israeli-study-shows-fivefold-antibody-rise-with-fourth-covid-jab

"femdobling av nivået antikropper" - hvem vil liksom ikke ha det? (men står ikke hvor lenge det varer da)

 

Her er mer om fjerde dosen som er planlagt i lang tid. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/omikron-vaksine---kommer-for-seint/75076109

Lenke til kommentar

Og til de som  ikke forstår seg på vaksiner. I dag har vi internett og det er ikke vanskelig å finne fakta fra gode kilder.

tl:dr

Quote

The best vaccines—such as the ones for measles, rubella, and diphtheria—provide almost 100% protection for life. Flu vaccines, however, often don't exactly match the rapidly evolving influenza virus, so their effectiveness changes each year

Samt

Quote

The researchers found spikes of BMPCs specific for influenza 4 weeks after immunization. But after 1 year, the new cells were virtually gone. Rappuoli and others aren't particularly surprised by this but welcome the evidence. "This finding tracks nicely with the observed rapidly waning [blood] antibody titers and decreasing protection in humans after getting the flu vaccine," says Adam Wheatley, an immunologist at the University of Melbourne. 

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 1.1.2022 den 15.13):

Du kan gjøre hva du vil/føler for. Hvis man er mann under 30 ville jeg nok vurdert Pfizer alle doser, men eller så kan du gjøre akkurat hva du vil. Er ikke must med samme vaksine på alle doser. Ville nok vurdert at hvertfall en av dosene er Moderna, Line Vold i FHI vurderer dette selv for sin tredje dose.

Nå leste jeg nettopp i media at de anbefaler Moderna som tredje dose hvis man har Pfizer som første og andre (eller motsatt - Pfizer hvis man har Moderna som 1 og 2). Så da tenker jeg at det blir slik for min del, hvis jeg får velge.

Edit - artikkelen: "Dette bør du velge som «booster»"

  

Per H skrev (På 3.1.2022 den 20.57):

Det er åpenbart at han var helt sentral i grunnforskningen som gjorde "mRNA as a drug" mulig (som du for så vidt gir han kred for). Dette står det også om i Nature-artikkelen jeg la inn tidligere. Resten av innlegget ditt oppfattes, no offense, som et rabiat personangrep på mannen.

Poenget er at han ikke har noe med dagens vaksiner å gjøre. Han er irrelevant, og det han har å si er søplete løgn. Det sier sitt når han lyver for å overdrive sin egen rolle i dette, bare for å kunne tjene penger på løgnene sine.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Noe mer ullent enn "kombo kan være lurt men det er ikke viktig" går det nesten ikke ann å bli.

Det gir en litt bedre beskyttelse å kombinere vaksinene, men det viktigste er at en tar vaksinen.

For min del ble det avgjørende at sjansen for bivirkninger er lavest med Pfizer vaksinen og har tatt den i alle 3 doser. Jeg tenker også at det fort kan komme en ny modifisert vaksine for de nye mutasjonene og at denne trolig vil bli brukt kanskje allerede 20 uker etter tredje dose.

Sitat fra FHI: Begge vaksinene gir noe mer uttalte bivirkninger etter andre dose enn etter første dose. Koronavaksinen Spikevax (Moderna) kan gi noe mer og kraftigere bivirkninger enn BioNTech/Pfizer-vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 timer siden):

For min del ble det avgjørende at sjansen for bivirkninger er lavest med Pfizer vaksinen og har tatt den i alle 3 doser. Jeg tenker også at det fort kan komme en ny modifisert vaksine for de nye mutasjonene og at denne trolig vil bli brukt kanskje allerede 20 uker etter tredje dose.

Tredje dose med Moderna er vel mindre enn de to første, så det blir kanskje færre bivirkninger da?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Svein M skrev (19 timer siden):

Det gir en litt bedre beskyttelse å kombinere vaksinene, men det viktigste er at en tar vaksinen.

Jeg kombinerte vaksiner i den troen at to litt forskjellige "angrepsvinkler" mot samme fiende gav immunforsvaret mitt et litt bredere arsenal mot potensielle mutasjoner.

Jeg er ikke biolog eller lege, men man kunne tenke seg en motsatt effekt. At gjentatt eksponering for det samme mønsteret "girer opp" immunforsvaret vårt til å bygge opp langtids-immunitet mot akkurat den egenskapen, mens to forskjellige vinkler av samme virus-mønster gir oss en bredere kort-tids-immunitet, men feiler i å trigge langtids-lagring av noen av dem.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Har blanding Pfizer/Morderna. Bittelitt usikker på om jeg skal ta 3. dosen, Bjørn Guldvog sa i en artikkel i VG for et par måneder siden (som jeg selvfølgelig ikke greier å finne igjen) at unge menn har en ørliten sjanse for Myokarditt. Når det er sagt, om jeg nødt til å ta en til så gjør jeg selvsagt det, men inntil jeg ikke får beskjed om noe annet så sitter jeg stille i båten. Mulig noen her har litt oppdatert info på dette? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...