Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, GiaMahan said:

Du belaster ikke fastlegene med det i det hele tatt. For det første så er det de som jobber på lab som setter de, og for det andre er det å sette vaksiner er forventet at de lab skal gjøre uansett, de setter all slags vaksiner året rundt, og de få sekundene det tar belaster ingen på noe som helst måte. Jeg føler meg mye tryggere ved å ta vaksiner på legekontor, da man har lege tilstede i tilfelle anafylatisk sjokk, men folk får gjøre som de vil. 

Joda jeg er klar over at det er labben som setter dem men såvidt jeg har forstått må det bestilles via legen som godkjenner og rekvirerer det selv om det er labben som setter selve sprøyten. Det var ellers ingen leger tilstede på vaksinesenteret som jeg har tatt de 3 andre dosene.

Tanken med å la Apotekene gjøre det er at de er naturlige og meget godt utviklede distribusjonsentre for både vaksiner og annet. Farmasøyter er heller ikke uvitende i denne sammenheng.

Quote

 

Hovedforskjellen på disse to yrkestitlene, er lengden på utdanningen og at som provisorfarmasøyt har du mulighet for å bli apoteker. Reseptarfarmasøyten har en treårig bachelorgrad i farmasi. Provisorfarmasøyten har en femårig mastergrad i farmasi.

Som farmasøyt jobber du tett sammen med apotekteknikeren og annet helsepersonell.

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 timer siden):

Oslo har avviklet vaksinesentrene bortsett fra ett i Nydalen. Betyr det at alle må dit for å få eventuelle nye doser? Det er jo ganske teit i så fall. 

Grunnen til at de er avviklet er nok at det er mindre behov for de enn det var da vaksinasjonen startet. I første halvdel av 2021 skulle alle ha coronavaksiner, i såpass stor grad at det var noe et vanlig legekontor og apotek ikke kunne håndtere alene. Nå i juni 2022 i omicrons tid er det færre og færre som faktisk ønsker flere coronavaksiner; situasjonen er forandret og da er det ikke lenger store behov for slike store telt som vil være like overflødige som videosentre og Internett-kafeer. Så nei, ingen som vil ha flere coronavaksiner i Oslo vil måtte dra til Nydalen, jeg er helt sikker på at en telefon til fastlegen eller apoteket vil være nok og at de får den ønskede dosen ganske raskt. I 2021 var det en kamp om førstedosen, nå hives doser fordi det er kjøpt opp flere enn det folk ønsker. Regner med at Nydalen vaksinesenter legges ned ganske raskt også, de ressursene som har blitt brukt på slike kan nå øremerkes for andre deler av helsevesenet.

Theo343 skrev (14 timer siden):



Tanken med å la Apotekene gjøre det er at de er naturlige og meget godt utviklede distribusjonsentre for både vaksiner og annet. Farmasøyter er heller ikke uvitende i denne sammenheng.

 

Ja, jeg vil også tro det er tryggere å få satt vaksiner på apotekene også av ganske så erfarne fagfolk. På vaksinesentrene var nok også mange stresset over å sette hundrevis av vaksiner daglig. Jeg ville følt det som tryggere også om jeg skulle bestemt meg for å ta flere doser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@MorromannJeg er usikker. Nå gikk jeg på hjemmesidene til Oslo kommune for å sjekke litt, og dose 1-4 settes på vaksinesenteret i Nydalen. Det står ingenting om hverken legekontor eller apotek.

Hvis det rulles ut et større program for "dose 4-5-6 til alle" får en vel tro at det blir tatt i bruk flere løsninger enn bare det ene vaksinesenteret i Nydalen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 timer siden):

Oslo har avviklet vaksinesentrene bortsett fra ett i Nydalen. Betyr det at alle må dit for å få eventuelle nye doser? Det er jo ganske teit i så fall. 

For coronavaksiner foreløpig ja. Grunnen til at de har lagt ned alle andre er at det ikke er behov for noe mer  enn det ene for øyeblikket. Jeg har jobba for to forskjellige vaksinesentre i Oslo, på slutten av min periode på vaksinesenter nr 2 kom det bare 7-10 pr dag. Så føltes egentlig nokså meningsløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

For coronavaksiner foreløpig ja. Grunnen til at de har lagt ned alle andre er at det ikke er behov for noe mer  enn det ene for øyeblikket. Jeg har jobba for to forskjellige vaksinesentre i Oslo, på slutten av min periode på vaksinesenter nr 2 kom det bare 7-10 pr dag. Så føltes egentlig nokså meningsløst. 

Det var det jeg tenkte. Heldigvis er det enkelt å komme seg til Nydalen vaksinesenter herfra selv om det er stykke unna. Vurderer å ta en ny koronadose, men hun jeg bor med er syk med korona for 2.gang så jeg tenkte å se an om jeg utvikler symptomer først innen 10 dager. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (11 timer siden):

Det var det jeg tenkte. Heldigvis er det enkelt å komme seg til Nydalen vaksinesenter herfra selv om det er stykke unna. Vurderer å ta en ny koronadose, men hun jeg bor med er syk med korona for 2.gang så jeg tenkte å se an om jeg utvikler symptomer først innen 10 dager. 

Åpningstidene er også ganske drastisk redusert fra i fjor sommer. Da vaksinerte man jo fra 8 til 21 på kvelden 7 dager i uka. Åpningstidene er ikke sånn lengre for å si det mildt. :)  Det gjorde at jeg mfl ikke fikk forlenget kontrakt da behovet ble redusert i oktober i fjor. Men så økte jo behovet igjen ved nyttår så jeg søkte da på et annet vaksinesenter, før behovet falt ganske raskt igjen. 

Jeg arbeidet faktisk ved forløperen til det som ble Nydalen vaksinesenter i Bydel St Hanshaugen da. Sammenslåingen skjedde først med Nordre Aker i oktober i fjor og så med Sagene. SÅ jeg har nok noen tidligere kolleger som kommer til å jobbe med det her en god stund til.  Heldige var de som kom inn med ansinnitet fra januar 2021 da dette her først starta gitt... 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (11 timer siden):

Åpningstidene er også ganske drastisk redusert fra i fjor sommer. Da vaksinerte man jo fra 8 til 21 på kvelden 7 dager i uka. Åpningstidene er ikke sånn lengre for å si det mildt. :)  Det gjorde at jeg mfl ikke fikk forlenget kontrakt da behovet ble redusert i oktober i fjor. Men så økte jo behovet igjen ved nyttår så jeg søkte da på et annet vaksinesenter, før behovet falt ganske raskt igjen. 

Jeg arbeidet faktisk ved forløperen til det som ble Nydalen vaksinesenter i Bydel St Hanshaugen da. Sammenslåingen skjedde først med Nordre Aker i oktober i fjor og så med Sagene. SÅ jeg har nok noen tidligere kolleger som kommer til å jobbe med det her en god stund til.  Heldige var de som kom inn med ansinnitet fra januar 2021 da dette her først starta gitt... 

Ah, takk for at du gjør meg oppmerksom på at åpningstidene er reduserte nå, da skal jeg sjekke før jeg evt stikker innom vaksinesenteret, sånn at jeg slipper bomtur. 

Litt off topic, men vaksinerte du eller var du støttepersonale ved vaksinesentrene? :)

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 29.6.2022 den 12.24):

Ah, takk for at du gjør meg oppmerksom på at åpningstidene er reduserte nå, da skal jeg sjekke før jeg evt stikker innom vaksinesenteret, sånn at jeg slipper bomtur. 

Litt off topic, men vaksinerte du eller var du støttepersonale ved vaksinesentrene? :)

begge deler, men mest støtte. Trivdes mest på det teamet egentlig i grunn. Når man vaksinerer forventes det også å være med på observasjon og det er ganske traurige greier. Les tiden går sakte av å bare se på folk når allergiske reaksjoner omtrent aldri skjer. Ble brukt litt som en potet for å si det sånn (ja jeg har noe helsefaglig kompetanse i bunn) . Dessuten fikk jeg en stikkskade på meg selv som gjorde at jeg vel egentlig ikke ønske å drive vaksinering så mye mer. Det utløser ganske heftige prosedyrer når det skjer. Men det tok litt tid før de klarte å finne frem de prosedyrene noe jeg egentlig ikke helt skjønner. De skal være lett tilgjengelige for alle steder hvor det er nåler involvert så er risikoen der. Men i etterkant så har tatt hepatitt a+b vaksine og heller ikke fått påvist noe HIV eller noe annet  så det gikk jo fint (ja man må ta blodprøver  i visse intervaller etterpå). Også har jeg også gitt blod da hvor de også tester for dette så ja har neppe skjedd noe. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 29.6.2022 den 14.13):

Hørte med fastlegekontoret i dag hva vi gjør for å få en fjerde dose. Svaret var interessant "Hør med vaksine apotekene".

Høres ut som du traff på en sekretær som ikke hadde peiling. :D Har truffet på en del helsesekretærer i mitt liv, vel de er gode til å ta blodprøver og div andre prøver, men mye annet har de rett og slett ikke peiling på. Og så er en del av dem sure og høres brydd ut når man ringer legekontoret. Jeg unngår så langt det er mulig å ringe mitt legekontor, bruker elektronisk timebestilling når jeg kan... De er virkelig ja kjerringene fra helvete. Hadde det ikke vært for legen min hadde jeg bytta legekontor. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (43 minutter siden):

begge deler, men mest støtte. Trivdes mest på det teamet egentlig i grunn. Når man vaksinerer forventes det også å være med på observasjon og det er ganske traurige greier. Les tiden går sakte av å bare se på folk når allergiske reaksjoner omtrent aldri skjer. Ble brukt litt som en potet for å si det sånn (ja jeg har noe helsefaglig kompetanse i bunn) . Dessuten fikk jeg en stikkskade på meg selv som gjorde at jeg vel egentlig ikke ønske å drive vaksinering så mye mer. Det utløser ganske heftige prosedyrer når det skjer. Men det tok litt tid før de klarte å finne frem de prosedyrene noe jeg egentlig ikke helt skjønner. De skal være lett tilgjengelige for alle steder hvor det er nåler involvert så er risikoen der. Men i etterkant så har tatt hepatitt a+b vaksine og heller ikke fått påvist noe HIV eller noe annet  så det gikk jo fint (ja man må ta blodprøver  i visse intervaller etterpå). Også har jeg også gitt blod da hvor de også tester for dette så ja har neppe skjedd noe. 

Hvordan skjedde stikkskaden? Heldigvis går det stort sett greit, til og med også om man kommer borti sprøyter hvor noen faktisk har hiv etc. 

Haha, jeg var i hvertfall en av de som laget litt action inne på vaksinesenteret på første dose fordi jeg besvimte på legen (urelatert vaksinen) 😂

Er på dag 8 nå etter at roomie fikk koronasymptomer. Fortsetter jeg uten symptomer de neste dagene så tenker jeg muligens å dra å ta en ny dose :)

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...