Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, Theo343 said:

De første tiltakene som gjøres her etter litt oppklarende debatt er:
 

  • Elbillader settes til å trekke/gi maks 2-3kWh (helst 2)
    • Dette stilles på app mot hjemmeladeren
    • fordyrende opplegg med 6.5 kvadrat ut til garasjen med div. opplegg som ble gjort for 2 år sidenfår vi ikke benyttet.
  • Elbilen settes til å kun lade hjemme etter kl. 23 på kvelden
    • Stilles i bilen.
  • Varmekabler i gulv stilles på temperatur fra nåværende 25 grader til 21 grader etter kl. 22.
    • Stilles på termostat
    • Dette for å mulig skape rom for mer effekt på elbbillader om natten.
  • Endring i dusjrutiner
    • Tenåringer blir bedt om å dusje til andre tider av døgnet (slik at VVB ikke slår ut i toppene)
    • Vi har allerede sparehode men man blir bedt om å dusje med mindre trykk og slå av vannet ved innsåping.
    • Høyt trykk kun når man skyller ut såpe av langt hår.
  • Se på lufterutiner (gammelt rekkehus fra 1970 med lufteventiler ut i alle rom som eneste "inneklima" løsning.
    • Se på om disse skal stenges enkelte tider av døgnet.
    • Kun luftsirkulasjon via manuell utlufting på 2-5 minutter hver time.
  • Varme
    • Se på om vi skrur av alle varmeovner på kvelden og kun fyrer med ved på kveld.
    • Dette gjør at 1. etg hvor vi har soverom og kontor blir i overkant kjølige.


Så ser vi på hvilke andre tiltak vi gjør.

Å følge disse reglene hver eneste dag blir mye stress for lite penger. Og en liten glipp så må en likevel betale.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, PosteMonopolet said:

Å følge disse reglene hver eneste dag blir mye stress for lite penger.

Jeg vil også se om det er noe penger å spare. Først samle inn data om toppene og hvilke aktiviteter som faktisk forårsaker de og så eks. 1 vintermåned forsøke tiltakene ut i fra dette og se hva det sparer i både nettleie og strøm og hvordan det slår ut økonomisk. Vedfyring må da tas med i kostnadsberegningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):
  • Elbillader settes til å trekke/gi maks 2-3kWh (helst 2)
    • Dette stilles på app mot hjemmeladeren
    • fordyrende opplegg med 6.5 kvadrat ut til garasjen med div. opplegg som ble gjort for 2 år siden. får vi ikke benyttet.
    • Elbilen vi har nå har større batteri men kjørelengden er 10-15 mil per dag.

 

Theo343 skrev (11 minutter siden):

Ja. Vil vurdere det. Tenåringer dusjer sent på kveld fordi de kommer sent hjem etter påkrevde aktiviteter. De dusjer da ikke om morningen.

Elbilladeren kan godt settes til rett under 5 kW hvis du satser på å klare under 5 kWh/h hele måneden, men da må alt annet slåes av når bilen lades. Det er ikke enkelt uten styring basert på data fra HAN-porten.

Dusjing om kvelden er egentlig undervurdert. Da er man mest mulig ren når man legger seg i sengetøyet og sengetøyet vil oppleves friskere lengre. VVB kan fint slåes av f.eks kl 06-10. Det gir ikke legionellafare å bare utsette oppvarmingen så lite. Sikkert vanskelig å legge om vanene til kveldsdusjing.

Varme i huset og VVB kan slåes av når elbilen lader. Bør helst lade fra kl 22 og når den er ferdig ladet bør varmekabler og ovner på sånn at du får varme på badet en stund fram til f.eks kl 07 om det er da du står opp.

___

Sett fra målerens side: Bruk aldri over 4,9 kWh/h (ikke det samme som kW), men forsøk å la bruken ligge så tett opp til 4,9 kWh/h hele natta kl 22-06 sånn at man får minimalt forbruk kl 06-22.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig ang dusjing på kvelden. Det gjør også at sengetøy kan skiftes sjeldnere som fører til mindre klesvask og tørking.

Eks. når jeg kan sykle til jobb om morningen så dusjer jeg om morningen kun på jobb (når jeg har en arbeidsgiver med mulighet for dusjing i eget dusjrom).

Jeg har nå også byttet arbeidsgiver for å kun få 1/3 av reisevei som vil gi mer rom for sykling til jobb og mindre lading av elbil. Vi hadde også hjemmekontor i 6 måneder (i likhet med mange andre) som gjorde at elbilen sjelden ble ladet. Økt mulighet for hjemmekontor hos ny arbeidsgiver i måneder sykling ikke er aktuelt vil også redusere lading på elbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mag ne said:

Forbløffende at flertallet er under 5kwh/h som topp. For oss blir det enkelt å komme under 10 og urealistisk med 5, så det blir lite tiltak. Elbillading som allerede stort sett skjer på natt blir kun natt. Ferdig.

ja, jeg klarer ikke å forstå den statistikken. Det hadde vært oppklarende med hvilke husstander det er hentet inn fra? Områder med stor andel av blokkleiligheter med fjernvarme og nyere rekkehus og eneboliger? Hele landet?

Vi vil forøvrig også holde oss for det meste under 10 så vi kan også klare oss der med kun elbillading om natten vil jeg tro. Men under 5 er nærmest umulig for oss.

EDIT:
Forøvrig har jeg blitt observert med tynn boblejakke på meg på hjemmekontoret i 1. etg siste måneden. Dette siden brorparten av vår oppvarming skjer i stuen i 2. etasje på dag/kveld (konveksjonsovn). Jeg har også en saueskinnfell over kontorstolryggen som bidrar bra til å holde på kroppsvarmen. Soverom til barn/tenåringer er heldigvis i 2. etg sammen med stue, spisestue og kjøkken.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

Varmekabler i gulv stilles på temperatur fra nåværende 25 grader til 21 grader etter kl. 22.

  • Stilles på termostat
  • Dette for å mulig skape rom for mer effekt på elbbillader om natten.

 

Men du får et problem når varmen skal opp i 25 grader igjen. Mine forsøk på dette forteller meg at det er lite å spare på å nattsenke temperatur på gulv. Du sparer når strømmen er billig og du må varme opp når strømmen er dyr. Og en får altså et effektproblem når temperaturen skal opp igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, StigVidar said:

Men du får et problem når varmen skal opp i 25 grader igjen. Mine forsøk på dette forteller meg at det er lite å spare på å nattsenke temperatur på gulv. Du sparer når strømmen er billig og du må varme opp når strømmen er dyr. Og en får altså et effektproblem når temperaturen skal opp igjen.

Oppklarende. Tror også Simen1 har vært inne på det før at vinningen går opp i spinningen når temperaturen skal opp igjen.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (39 minutter siden):

Det koster ingenting å bruke det nettet som allerede er bygd. Det er først om nettet må utvides at det koster ekstra. Så derfor går det helt fint å benytte den til enhver tid ledige kapasitet.

Desto mer nettkapaitet som etableres, desto dyrere blir det. Nettkapaiteten som er bygd, var ikke gratis.  Regningen får de som bruker kapasiteten. Og hvis du bruker mer kapasitet enn andre, så bør du betale mer enn andre. Til slutt, når dagens kapasitet er brukt opp, så må det etableres mer kostbar nettkapasitet. Økt effektbruk fra husholdninger som lader store elbiler kl 17, fører til at det i gjennomsnitt må etableres mer ny kostbar nettkapasitet. 

Energibruk er ingen vesentlig kostnadsdriver for nettet, og derfor er energibasert nettleie helt feil. 

Endret av TorHansen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (14 minutter siden):

Desto mer nettkapaitet som etableres, desto dyrere blir det. Nettkapaiteten som er bygd, var ikke gratis.  Regningen får de som bruker kapasiteten. Og hvis du bruker mer kapasitet enn andre, så må du betale mer enn andre. Til slutt, når dagens kapasitet er brukt opp, så må det etableres mer kostbar nettkapasitet. Økt effektbruk fra husholdninger som lader store elbiler kl 17, fører til at en i gjennomsnitt må etablere mer ny kostbar nettkapasitet. 

Energibruk er ingen vesentlig kostnadsdriver for nettet, og derfor er energibasert nettleie helt feil. 

Jeg synes veldig enkelt at en skal betale for den nytten en har av nettet. At en som bruker 3000 kWh per måned skal betale mer enn en som bruker 75 kW i en time (altså 75kWh i løpet av en måned)!

Dessuten så har en allerede betalt mye av det fysiske (transformator, kabler etc) gjennom tilknytningsavgiften.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (5 minutter siden):

Men du får et problem når varmen skal opp i 25 grader igjen. Mine forsøk på dette forteller meg at det er lite å spare på å nattsenke temperatur på gulv. Du sparer når strømmen er billig og du må varme opp når strømmen er dyr. Og en får altså et effektproblem når temperaturen skal opp igjen.

Jeg er ikke helt enig. Har man ikke elbil eller varmtvannsbereder så vil jeg si rådet er å varme baderomsgulvet opp fra 21 til 25 grader i løpet av natta kl 22-06. Men har man elbil og varmtvannsbereder så må naturligvis nattetimene med redusert effektledd deles mellom de tre tingene. Da ville jeg prioritert elbil først på natta. F.eks 4,9 kW 22-02. Deretter prioritert vvb 2 kW + varmekabler f.eks 1 kW kl 02-06. Det er stor termisk treghet i begge deler så begge trenger disse timene for å varme helt opp til sine respektive temperaturer. I løpet av dagen så holder man seg under 5 kWh/h-grensa hele tida.

For å oppsummere: Har du et døgnbehov på 80 kWh så ville jeg prøvd å følge denne formelen:

Kl 22-06: Maksimere strømbruken på 4,9 kWh/h til alt som kan magasineres i batteri eller termisk.

Kl 06-22: Bruke de resterende 40,8 kWh, gjerne minst mulig de timene strømmen (krafta) er dyrest.

Theo343 skrev (4 minutter siden):

Oppklarende. Tror også Simen1 har vært inne på det før at vinningen går opp i spinningen når temperaturen skal opp igjen.

Jeg tror det handlet om varmepumper og at COP reduseres når man skal varme opp veldig mye / fort. Men jeg tror jeg har moderert det til at sakte oppvarming f.eks justere tempen 1°C pr halvtime likevel gir jevnt god COP.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (26 minutter siden):

Jeg synes veldig enkelt at en skal betale for den nytten en har av nettet. At en som bruker 3000 kWh per måned skal betale mer enn en som bruker 75 kW i en time (altså 75kWh i løpet av en måned)!

Hvis person A bruker konstant 4 kW så bruker han ca 3000 kWh i løpet av 31 dager. Hvis person B bruker 75 kW i 1 time hver måned og 0 ellers, så bruker han 75 kWh. Enkelt forklart ser nettselskapet at Person A bruker infrastruktur (kabeldimmensjoner, trafodimmensjon etc) tilsvarende 75 kW, mens person B bruker infrastruktur tilsvarende 4 kW. Kraftselskapet ser det derimot på motsatt måte. For de bruker person A 3000 kWh av vannmengden de har i magasinet sitt, mens person B bruker 75 kWh.

Resultatet er at person A bør betale mye for kraft og lite for nettleie. Motsatt for person B. Eksempel på prismodell: 1 kr/kWh kraft og 50 kr/kW effekt. Da blir regningene hhv:

Person A: 3000 kr for kraft, 200 kr for nettleie

Person B: 75 kr for kraft, 3750 kr for nettleie

Edit: Person B kunne spart 3700 kr i nettleie hver måned på å kjøpe seg en Powerwall. Person A ville jeg ikke anbefalt batteri til, men ville anbefalt varmepumpe, etterisolering, solceller og sånt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (26 minutter siden):

Jeg synes veldig enkelt at en skal betale for den nytten en har av nettet. At en som bruker 3000 kWh per måned skal betale mer enn en som bruker 75 kW i en time (altså 75kWh i løpet av en måned)!

Dessuten så har en allerede betalt mye av det fysiske (transformator, kabler etc) gjennom tilknytningsavgiften.

Kostnaden for å drifte personen som bruker 75kWh i måneden er høyere enn personen som bruker 3000 ila en måned. Utstyret for å levere kraften er dyrere. IE personen på 75 betaler mer. Deg et ganske enkelt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, StigVidar said:

Men du får et problem når varmen skal opp i 25 grader igjen. Mine forsøk på dette forteller meg at det er lite å spare på å nattsenke temperatur på gulv. Du sparer når strømmen er billig og du må varme opp når strømmen er dyr. Og en får altså et effektproblem når temperaturen skal opp igjen.

Nei, det er ikke så lett å få noe ut av nattsenking.  Vi holder temperaturen ganske konstant, men styrer varmepumpen etter strømprisen med Ngenic Tune. Det er vannsløyfer i betonggulv, så det fungerer ganske bra, takket være magasineringseffekten i gulvene. Badegulvene ligger til vanlig med litt overtemperatur, så der kan det "lånes" litt varme når sløyfetermostaten for stuen slår inn. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja det er som bompenger, de som bruker veien mye betaler mye. Fattig eller rik. Dette er for å dekke kostnadene. 

Mange fattige vill også få redusere utgifter pga den nye ordningen. Men det er såklart noen som må betale for de reduserte utgiftene.. 

Nei, dette stemmer ikke.

Satsen for å passere bomringen er den samme, uavhengig av om du passerer en, femten eller tretti ganger. Det er ikke billigere pr passering å kjøre lite. 

Faktisk er det motsatt; mange bomringer har maks-tak. I Bergen faktureres man eksempelvis for aldri mer enn 60 passeringer pr måned. Så de som kjører mye, eksempelvis taxi og annen næring, betaler i snitt mindre enn deg og meg!

(Edit: Her har jeg forresten sett helt bort fra rushtidsavgift og elbil-rabatt. Passering med lik biltype/drivlinje og samme tidspunkt gir lik pris. Stor-brukere betaler ikke mer for å passere)

 ---

Tilbake til energi: det har alltid kostet mer å bruke mye energi. Vi har tross alt alltid måtte betale for samtlige kilowattimer benyttet. Ingen har fri-bruk på strøm. Så det har alltid kostet mye penger å bruke masse strøm. Vi har alltid hatt økonomiske incentiver til å redusere forbruk. 

Men nå skal vi plutselig måtte ta hensyn til samtidig strømlast rundt om i det ganske hus. Og det reagerer jeg på. For jeg forventer ikke at nordmenn flest skal klare å vite om varmtvannstanken trekker strøm samtidig som varmekabler er på, eller ei. Det er ekstremt lite forutsigbart hvilken kategori man havner i.

Okay, akkurat det med elbil-lading er kanskje fornuftig nok. Vanlige folk vil kanskje utsette det til kveld/natt. Men alt annet strømforbruk vil fortsette som før. 

Hadde vi derimot hatt god tilgang på duppeditter, måleutstyr og smarte varmekabler og varmtvannstanker, så kanskje. Men det har vi ikke.

Jeg installerte ny varmtvannstank i fjor, og brukte lang tid på å finne en smart sak med støtte for z-wave eller lignende. Fant ingenting.. Til varmekabler kan jeg riktignok bytte ut alle termostater. Der finnes det noen få smarte saker. Må bare betale X tusen, samt få inn elektriker.. 

Konklusjon: vanlige folk kommer ikke til å ane hvilken kategori de havner i. 

PS: også smått utrolig at jeg ikke klarer å finne prisene BKK ønsker å dele bergenserne opp i. Jeg ønsker informasjon, ikke å bli holdt uinformert!!

Endret av qualbeen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange konstruktive innlegg her. 
Bor i rekkehus (ende) fra 75, med nye vinduer etc., men mer kunne nok vært gjort med isolasjon etc
Ikke varmepumpe, men fyrer endel med ved.
To voksne + en tenåring, 1 elbil og en dieselbil.
Når jeg sjekker statistikken, så har vi ikke vært over 5kWh/h siden sist januar, når det var som kaldest.
Elbilen lader 01-05 (men stopper oftest før, da fruen bare kjører ca.4 mil pr dag). Laderen er satt til 10A (2.3kW) og det holder lenge. 
Vv-tank styres så den ikke kjører mens bilen lader, og heller ikke i "middagstiden" 17-20, det er nok styring for meg :)

Det jeg ser, er at jeg kanskje skal endre tidspunktene fro styring, slik at de ikke starter akkurat på hel time, men heller på XX.30, da noe av forbruket da vil bli fordelt over 2 klokketimer. (f.eks lade bilen 00:30 - 04:30), for å ha (litt) mindre risk for å komme over i neste "takstgruppe"
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...