Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Salvesen. said:

Har gjort det, de i 0-5(majoriteten) sparer fra 3 til 1000 kroner pr år. Som forklart tidligere. Akkurat som forespeilet av NVE siden dette ble foreslått.

Flott :) Det er fult mulig jeg ikke forstår dette godt nok og har rett og slitt ikke giddet å sette meg godt inn i det utover det overfladiske fordi det er så mye fjas rundt strøm for tiden. (samt at man da lener seg på hva andre forstår av det).

Quote

Det er jo nevnt i artikkelen. Altså majoriteten havner i 0-5kW. Som jeg har nevnt tidligere kan de spare opp till 3000 i året og i 'værstefall' 

Hvordan skal man klare å havne i 0-5kW kategorien når man har opptil 4 kurser på 15-25 Ampere hver seg i et splitter nytt moderne kjøkken, elbillader, varmtvannsberedere og mye annet snaks? Samt 2-4 som bor i husstanden og kanskje trener og dusjer flere ganger om dagen? I tillegg har vel ikke flertallet vedovn til oppvarming. I dag er det heller ikke uvanlig at det er 2 elbiler i en husstand på 2 voksne + barn.

Jeg åpner for at det er noe jeg ikke har sett her som har gått meg hus forbi. Ergo 100% åpen for en oppklaring.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Flott :) Det e rmulig jeg ikke forstår dette godt nok og har rett og slitt ikke giddet å sette meg godt inn i det fordi det er så mye fjas rundt strøm for tiden.

Men hvordan skal man klare å havne i 0-5kW kategorien når man har opptil 4 kurser på kjøkken med 15-25 Ampere hver seg i et splitter nytt moderne kjøkken, elbillader og mye annet snaks?

Jeg åpner for at det er noe jeg ikke har sett her som har gått meg hus forbi.

Det er timesmålinger. Og selv om platetoppen har 25A sikring så trenger en ikke fyre alle på boost hver gang en lager mat;) 

Som artikkelen viser havner de fleste under allerede, mange vill havne under med enkle tiltak(gjør minst mulig samtidig). Hos oss ligger vi under så lenge vi ikke lader. Men vi lader med 11kW i dag, dette kommer jeg til å redusere til 4 og bruke natten for lading fremover. Det går tregere, men er ikke noe opplevd ulempe. Og jeg vill spare penger. Anslagsvis 2000 pr år.

Men mitt selskap har ikke fremlagt løsning, det skal de gjøre i første del av desember sier de. Antar de blir veldig likt slik som vist her. 

Jeg er nok over snittet interessert i dette og har brukt mye tid over årene med å logge data fra måler, lese statistikk over andres forbruk og regne på hva det vill utgjøre for majoriteten. Alltid har det vært samme svar, nedgang i kostnad for de aller fleste. Så jeg synes dette er en veldig bra ting:)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Det er timesmålinger. Og selv om platetoppen har 25A sikring så trenger en ikke fyre alle på boost hver gang en lager mat;) 

Som artikkelen viser havner de fleste under allerede, mange vill havne under med enkle tiltak(gjør minst mulig samtidig). Hos oss ligger vi under så lenge vi ikke lader. Men vi lader med 11kW i dag, dette kommer jeg til å redusere til 4 og bruke natten for lading fremover. Det går tregere, men er ikke noe opplevd ulempe. Og jeg vill spare penger. Anslagsvis 2000 pr år.

Men mitt selskap har ikke fremlagt løsning, det skal de gjøre i første del av desember sier de. Antar de blir veldig likt slik som vist her. 

Jeg er nok over snittet interessert i dette og har brukt mye tid over årene med å logge data fra måler, lese statistikk over andres forbruk og regne på hva det vill utgjøre for majoriteten. Alltid har det vært samme svar, nedgang i kostnad for de aller fleste. Så jeg synes dette er en veldig bra ting:)

Flott at du er over snittet interessert. Da kan du bidra til bedre forståelse.

For å ta selve kjøkkenet i en familie med 4 personer som skal lage middag. (fra kl. 17-20)
Når man lager middag her i huset er det ikke uvanlig å ha 2-3 kjeler gående samtidig (poteter eller ris i 1, grønnsaker i 1+ stekepanne) og at man har noe som varmes i stekeovnen (egen høyampere kurs) og kanskje varmer noe tilbehør i mikroen. Oppvaskmaskinen, vannkokeren og andre elektriske duppedingser på kjøkken går sjelden samtidig men kjøleskap på en 15A kurs går gjerne hele tiden selv om det ikke er største strømtrekket her. Når tenåringen kommer hjem fra trening mens middagen lages går de gjerne i dusjen.

Dette vil  være mye enklere å styre for 1-2 voksne som bor alene enn en familie på 3-4 som også er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp.

Lading om natten tar jeg ikke med i eksemplet da det er så enkelt å styre at alle kan gjøre det uten noe innsats. Dog har ikke alle en hjemmelader hvor man kan styre effekten. Min gamle hjemmelader kunne ikke det. Den nye kan gjøre det via mobilapp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Flott at du er over snittet interessert. Da kan du bidra til bedre forståelse.

For å ta selve kjøkken i en familie med 4 personer som skal lage middag.
Når man lager middag her i huset er det ikke uvanlig å ha 2-3 kjeler gående samtidig (poteter eller ris i 1, grønnsaker i 1+ stekepanne) og at man har noe som varmes i stekeovnen (egen høyampere kurs) og kanskje varmer noe tilbehør i mikroen. Oppvaskmaskinen, vannkokeren og andre elektriske duppedingser på kjøkken går sjelden samtidig men kjøleskap på en 15A går gjerne hele tiden. Når tenåringen kommer hjem fra trening mens middagen lages går de gjerne i dusjen.

Dette vil  være mye enklere å styre for 1 person som bor alene enn en familie på 3-4 som også er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp.

At et kjøleskap står på 15A kurs betyr ikke at det trekker 15A. Kjøleskap er stort sett  veldig effektive.  

Og en lager ikke mat i en time, så totalt sett utgjør ikke en 'vanlig' matlaging mye. 

 

Men jeg kan vise hos oss, uten særlig styring for å holde forbruket nede. 

Som en kan se er så og si alle målinger under 5kW. Når vi går over er vi laaangt over. Og dette er som sagt pga lading på 11kW.

Vi er en familie på 4 i rekkehus. Forbruk ca 15 000kWh pr år. Vi har to elbiler.

Screenshot_20211113-124128_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Flott at du er over snittet interessert. Da kan du bidra til bedre forståelse.

For å ta selve kjøkken i en familie med 4 personer som skal lage middag.
Når man lager middag her i huset er det ikke uvanlig å ha 2-3 kjeler gående samtidig (poteter i 1, grønnsaker i 1+ stekepanne) og at man har noe som varmes i stekeovnen (egen høyampere kurs) og kanskje varmer noe i mikroen. Oppvaskmaskinen, vannkokeren og andre elektriske duppedingser på kjøkken går sjelden samtidig men kjøleskap på en 15A går gjerne hele tiden.

Selv om stekeovn og kokeplater står på, så drar de neppe full effekt så lenge, før termostaten slår ut, eller en manuelt stiller ned. Hvis du har et kjøleskap som trekker 15A kontinuerlig, så må det være snakk om et kjølerom. Da er gjerne lyset koblet separat, slik at en kan tidsstyre kompressoren, mens man samtidig har belysning.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Vi er en familie på 4 i rekkehus. Forbruk ca 15 000kWh pr år. Vi har to elbiler.

Når ble rekkehuset bygget og hvilke tiltak er gjort på vinduer, dører, isolasjon, varmepumpe og annen fyring/inneklima? ende-enhet med 3 yttervegger? Kjeller eller krypkjeller og hva slags materiale er brukt mot krypjeller? Antall etasjer og boareal? Hvilken del av landet med tanke på utvendig temperatur gjennom året? Vindutsatt? Hvor mange km per år går elbilene og lades de hovedsaklig hjemme?

Kjenner til mange rekkehusstander med 3-4 personer som er langt over 15k uten å sløse med strøm. Mange av de ligger rundt 20k.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må se på snitteffekten over én hel klokketime. Eller antall kWh i løpet av den samme timen. Det er samme sak. Matlaging bruker ikke så høy effekt, målt over en time. En kjele som står og putrer krever ikke mye. Det er bare varmetapet som skal kompenseres. Ikke engang biff på høy varme krever all verden, og slettes ikke over lang tid. Fosskoking av pasta krever kanskje mest? Men det er begrenset hvor hardt det må kokes. Det trenger bare å boble litt. Man ser jo enkelt på forbrukskurvene sine i ettertid om det er et eventuelt problem.

Kjøleskap kan du se bort fra. Egentlig vannkoker også, den bruker høy effekt men kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dovreekspressen said:

Du må se på snitteffekten over én hel klokketime. Eller antall kWh i løpet av den samme timen. Det er samme sak. Matlaging bruker ikke så høy effekt, målt over en time. En kjele som står og putrer krever ikke mye. Det er bare varmetapet som skal kompenseres. Ikke engang biff på høy varme krever all verden, og slettes ikke over lang tid. Fosskoking av pasta krever kanskje mest? Men det er begrenset hvor hardt det må kokes. Det trenger bare å boble litt. Man ser jo enkelt på forbrukskurvene sine i ettertid om det er et eventuelt problem.

Kjøleskap kan du se bort fra. Egentlig vannkoker også, den bruker høy effekt men kort tid.

Snitteffekten målt over en time er nok den detaljen jeg gikk glipp av her. Likevel skal man være forsiktig med varmtvannsberederen og varmekabler i gulv på bad samt beregne kjørebehovet på elbilene (evt. hurtiglade ved ekstra behov).

Men ift. tallet til salvelsen så er 15.000kWh per år for 4 med 2 elbiler så er ikke det representativt for alle rekkehus med 4 i husstanden da det er store variasjoner ut i fra følgende detaljer. 

Quote

Når ble rekkehuset bygget og hvilke tiltak er gjort på vinduer, dører, isolasjon, varmepumpe og annen fyring/inneklima? ende-enhet med 3 yttervegger? Kjeller eller krypkjeller og hva slags materiale er brukt mot krypjeller? Hvilken del av landet med tanke på utvendig temperatur gjennom året? Hvor mange km per år går elbilene og lades de hovedsaklig hjemme?

Jeg kjenner til flere rekkehus husstander (3-4 personer) i omgangskretsen som har kun 1 elbil som lades hjemme (24-40kwh) som har over 20.000 i forbruk per år uten å være spesielt sløsende med strøm. De har selvsagt ikke varmepumpe (som er forbudt i mange rekkehus) og fyrer med strøm.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (6 timer siden):

Det er litt hårreisende hva som er i ferd med å skje med forutsigbarheten til strømforbruket vårt. 

Den nye nettleien blir jo mye mer forutsigbar enn dagens nettleie. Mindre enn i dag vil avhenge av det sterkt varierende energiforbruket, og mer vil avhenge av et fast kapasitetsledd og brede trinn.
 

Om en en vintermåned har en timesmaks på 8 kW (gjennomsnitt over en klokketime der en deler av timen godt kan være mye høyere), neste måned  har en timesmaks på 7,5 kW og påfølgende måned har en timesmaks på 6,5 kW, så havner en i trinnet 5-10 kW i alle tre måneder. Og prisen på kapasitetsleddet blir den samme i alle måneder. Hele sommeren ligger en kanskje i trinnet 0-5 kW.

 

Og om timesmaks i en måned er 7,5 kW, nest høyeste time er 7,4 kW, tredje høyeste time er 7,4 kW, 20 høyeste time er 7,0 kW, så ville alle timer uansett plassert en inn i trinnet 5-10 kW. 

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hvordan blir det da å gjøre om huset slik at man får smartifisert strømforbruket?

Du ender opp med å gjøre det selv. Tidsur på VVB, eller tilsvarende styrt bryter om VVB er fastkoblet. Timing på elbillading, via bil, ladeboks, Tibber e.l. Smarte termostater på varmegulv. Tidsur på panelovner. Evt. kjøpe nye panelovner med wifi e.l.

Første bud for å gjøre tiltak er å kartlegge situasjonen. Etterhvert har de fleste smarte strømmålere, men innrapportering hver time. Da kan du se forbruket hos nettleverandøren. Glitre har hatt dette lenge, med bra brukergrensesnitt. 

Lenke til kommentar

Hvilke eksternt tidsur i stikkontakt er anbefalt til en VVB dimensjonert med husstand på 4 uten at det utgjør en brannfare og vil være godkjent av elektriker/elkontroll?

EDIT:
Her skifter vi strømleverandør hvert øyeblikk. Selv om det er timesmåling her nå har vi med nåværende leverandør liten oversikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

Hvilke eksternt tidsur i stikkontakt er anbefalt til en VVB dimensjonert med husstand på 4 uten at det utgjør en brannfare?
 

Det bør være en løsning som er fast koblet av elektriker: 

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-relay-25a-ip55/4512554/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html

7 minutes ago, Theo343 said:

Her skifter vi strømleverandør hvert øyeblikk. Selv om det er timesmåling her nå har vi med nåværende leverandør liten oversikt.

Hos oss får vi også oversikt over timeforbruk ved å logge på hos nettselskapet. 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Snitteffekten målt over en time er nok den detaljen jeg gikk glipp av her. Likevel skal man være forsiktig med varmtvannsberederen og varmekabler i gulv på bad

Varmekabler ikke så ille. De slår seg av og på flere ganger pr. minutt. Snitteffekten er ganske lav. Det er kun varmetapet ut av huset som skal kompenseres. Huset mitt bruker ca. 1,2 kW nå for tida, og jevn forbrukskurve. Det er med én varmepumpe, 2 varmegulv, ventilasjon, VVB, lys etc. De store utslagene jeg ser er elbillading, og når VVB får lov å varme vann. Jeg har egen energimåler på VVB, og den bruker ca. 4,5 kWt pr. døgn. Dvs. ca 0,2 kW snitteffekt. I utgangspunktet slår den seg på ca. 5 minutter hver time

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strømbruk er jo også relatert til en del andre variabler som man ikke nødvendigvis har like god styring over.

Quote

Når ble rekkehuset bygget og hvilke tiltak er gjort på vinduer, dører, isolasjon, varmepumpe og annen fyring/inneklima? ende-enhet med 3 yttervegger? Kjeller eller krypkjeller og hva slags materiale er brukt mot krypkjeller? Antall etasjer og boareal? Hvilken del av landet med tanke på utvendig temperatur gjennom året? Vindutsatt? Hvor mange km per år går elbilene og lades de hovedsaklig hjemme?

 

3 minutes ago, Dovreekspressen said:

Jeg har egen energimåler på VVB, og den bruker ca. 4,5 kWt pr. døgn. Dvs. ca 0,2 kW snitteffekt. I utgangspunktet slår den seg på ca. 5 minutter hver time

Noen link til denne? Interessant. Eller har man funksjonen også i en av de tidsurene linket over?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Dette vil kun gå ut over barnefamilier og de som har elbiler.

Vi som ikke har barn, og/eller har fossilbil slipper unna.

Den nye nettleien vil føre til at de som bruker mye kostbar nettkapasitet må betale mest. Og det er vel rettferdig? De som bruker lite nettkapasitet, vil betale minst. Det er kapasitetsbruk som skaper kostnader i nettet og ikke energibruk. 

Med dagens energibaserte nettleie, så subsidierer pensjonister og vanlige småbarnsfamilier velstående Teslaeiere som bruker masse kostbar nettkapasitet fordi de lader begge sine elbiler kl 17. Det er egentlig ganske ugreit. Heldigvis vil ny nettleie føre til at de bruker mye kostbar nettkapasitet må betale en større del av regningen for dette selv. Velstående Teslaeiere kan fint lade elbilene om natten hvis de ikke ønsker å betale noen hundrelapper ekstra i nettleie. Med nattlading vil de bruke mindre kostbar nettkapasitet, og de vil dermed få en lavere ny nettleie. Strømprisen er sikkert lavere også. Nå har vel alle spotprisavtaler timespris. Vinn-vinn.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Vi har tilpasset vårt rekkehus og strømbruk basert på når strøm er billigere (i en periode har vi nå ladet elbil på sen kveld fremfor natt).

Her har vi laget middag mellom kl. 18-22 og hatt 2 tenåringer som har dusjet etter kl. 21 på kvelden. Samt elbil som lader på kveld (midlertidig). Uten å sjekke tror jeg ikke elbilen ladet denne lørdagen 7. november.

Det ser da slik ut en typisk novemberdag i vår landsdel med rekkehus bygget i 1970 (alle dører og vinduer byttet for 5 år siden).image.png.5707559c25dc271ab36f2566ed181f95.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
23 hours ago, Proton1 said:

Nettet vårt må tåle belastningen den dagen i året forbruket er høyest, det kan godt være en kald julaften. Folk flytter ikke julaften for å spare strøm.

Hvorfor ikke? Fordi nordmenn er idiotiske vanedyr som tror verden dreier seg rundt jula? Fuck hele jula, den ødelegger planeten.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...