Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (42 minutter siden):

Når ble rekkehuset bygget og hvilke tiltak er gjort på vinduer, dører, isolasjon, varmepumpe og annen fyring/inneklima? ende-enhet med 3 yttervegger? Kjeller eller krypkjeller og hva slags materiale er brukt mot krypjeller? Antall etasjer og boareal? Hvilken del av landet med tanke på utvendig temperatur gjennom året? Vindutsatt? Hvor mange km per år går elbilene og lades de hovedsaklig hjemme?

Kjenner til mange rekkehusstander med 3-4 personer som er langt over 15k uten å sløse med strøm. Mange av de ligger rundt 20k.

Vi har ett nytt rekkehus. Men jeg ser ikke helt relevansen, artikkelen har gjort ett forsøk på en stor mengde mennesker, og resultatet sier sitt. Det er bedre empiri en mine data. 

Å ha større energiforbruk er jo bare en fordel, der skal prisen ned. Det er effekten en kan komme i problemer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Salvesen. said:

Vi har ett nytt rekkehus. Men jeg ser ikke helt relevansen, artikkelen har gjort ett forsøk på en stor mengde mennesker, og resultatet sier sitt. Det er bedre empiri en mine data. 

Å ha større energiforbruk er jo bare en fordel, der skal prisen ned. Det er effekten en kan komme i problemer med.

Det har relevans hvis man i utangspunktet har et høyt jevnt forbruk på bunnlinjen (pga faktorene jeg nevner) og dermed lett faller over 5kWh i over 1 time i løpet av dagen. Hyppigere behov for utlufting i eldre boenheter på kalde dager er også en betydelig faktor. Hvor mange timer i døgnet man er hjemme osv.

Å ta utgangspunkt i en splitter ny boenhet blir veldig misvisende. Det er jeg enig i.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Det har relevans hvis man i utangspunktet har et høyt jevnt forbruk på bunnlinjen (pga faktorene jeg nevner) og dermed lett faller over 5kWh i over 1 time i løpet av dagen. Hyppigere behov for utlufting i eldre boenheter på kalde dager er også en betydelig faktor.

Å ta utgangspunkt i en splitter ny boenhet blir veldig misvisende. Det er jeg enig i.

Jepp, men som undersøkelse i artikkel og mange andre gjort de siste årene viser at majoriteten havner innenfor 0-5kW. Men klart, det blir dyrere for storforbrukere av effekt, det er hele poenget med endringen. Kostnaden skal plasseres der det forbrukes så mye at det fører til økte kostnader i nettet. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Jepp, men som undersøkelse i artikkel og mange andre gjort de siste årene viser at majoriteten havner innenfor 0-5kW. Men klart, det blir dyrere for storforbrukere av effekt, det er hele poenget med endringen. Kostnaden skal plasseres der det forbrukes så mye at det fører til økte kostnader i nettet. 

Og hvis man da klassifiserer "storforbrukere" som en  familie med 2 barn med begrenset økonomi i et rekkehus fra 1970 så vil jeg si at kritikerne nok er inne på noe her.

Man rammer de som ikke har økonomi til å kjøpe seg en nymoderne strømeffektiv bolig. De som har sterk økonomi, kan kjøpe nymoderne bolig og alskens smartløsninger for å slippe unna. Det er ikke nødvendigvis kaksen på kvitfjell eller bærum med varmekabler i oppkjøringa som blir rammet av dette. Han vil uansett ha råd til det.
image.png.78169a062d091a71e694c8d39dae8023.png
Eks. fra mandag 8. november. (ingen elbil lading). De voksne på hjemmekontor. Middag i perioden 18-20 og 2 tenåringer som dusjer kl. 20-21. 2 år gammelt kjøkken og 20 år gammelt bad.
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Og hvis man da klassifiserer "storforbrukere" som en småbarnsfamilie med begrenset økonomi i et rekkehus fra 1970 så vil jeg si at kritikerne nok er inne på noe her.

Man rammer de som ikke har økonomi til å kjøpe seg en nymoderne strømeffektiv bolig. De som har sterk økonomi, kan kjøpe nymoderne bolig og alskens smartløsninger slipper unna.
image.png.78169a062d091a71e694c8d39dae8023.png
Eks. fra mandag 8. november. (ingen elbil lading). Middag i perioden 18-20 og 2 tenåringer som dusjer kl. 20-21.
 

Ja det er som bompenger, de som bruker veien mye betaler mye. Fattig eller rik. Dette er for å dekke kostnadene. 

Mange fattige vill også få redusere utgifter pga den nye ordningen. Men det er såklart noen som må betale for de reduserte utgiftene.. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (28 minutter siden):

Det har relevans hvis man i utangspunktet har et høyt jevnt forbruk på bunnlinjen (pga faktorene jeg nevner) og dermed lett faller over 5kWh i over 1 time i løpet av dagen. 

For mange vil det nok bli som følger hvis en har et jevnt høyt energiforbruk: 

 

Gevinsten ved å få en lavere pris på energileddet enn i dag > kostnaden ved å noen måneder i året komme i trinnet 5-10 kW sammenlignet med dagens fastledd.
 

Det er vel totalen på regningen som er viktig? Ny nettleie bør være noe gunstigere for de som har et jevnt forbruk.
 

Og det snittet for en klokketime som nettleien  baserer seg på. Hvis en koker opp 1-2 l vann med en vannkoker, så påvirkes timessmittet minimalt.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Nå gjentar jeg til stadighet mitt spørsmål om strømleverandørens måleutstyr ikke burde kunne dele data i sanntid med kunden. Hva vil strømmen koste de kommende timene, og hvor mye effekt/energi bruker jeg i sanntid. Jeg ville tro dette skulle være enkelt å løse, og nær sagt en selvfølgelighet at man fikk del i. Så kunne man planlegge sitt forbruk frem i tid, helt uavhengig av å knytte seg til en kjede av aktører. Det finnes tydeligvis mange som leverer utstyr, programmer, wi-filøsninger, abonnementer osv., men disse kjedene av involverte aktører for å få det til utgjør jo en ytterliger sårbarhet, stadige "oppgraderinger" og innovasjon som blir en "never ending hazzel" og kostnad/ressurssløsing. Bare for å løse noe som fysisk sett er en ganske enkel og vedvarende praktisk problemstilling. Potensialet er et in-house styringssystem, kybernetisk planlegging av eget forbruk og kostnadskontroll.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Ja det er jo en løsning, evt låne de gangene det trengs. Mange løsninger:)

Vi har en elbil til med mulighet for hengerfeste. Men jeg bruker slikt svært sjeldent så byttelåner heller. Skulle behovet endre seg så kjøper jeg bare inn hengerfeste.

Med tanke på hvor mye man sparer på å kjøre elektrisk så hadde det ikke forundra meg om det hadde blitt billigere selv å leie en fossilbil de gangene man trenger en. Spesielt hvis man kjører mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, veldig opplysende debatt her nå.

Takker til alle deltakere for det. Det jeg har sett er at jeg har behov for å ta en nøye gjennomgang av alt her hos oss og begynne å loggføre når hva gjøres hva samt at jeg setter opp utstyr i pluggen på smartmåleren og deretter korrelere data fra dette :)

Så skal jeg se nøyere på hva vi kan gjøre i vårt 50 år gamle ineffektive rekkehus uten at det har store kostnader og kanskje kunne hjelpe andre i nabolaget og boligfeltet med det samme. Ca. 85% av boligenhetene her er 30-50 år i alder og hodeddelen av disse igjen er 40-50 år gamle. En stor andel, kanskje så mye som 80-90%), huser barnefamilier med trang økonomi som bor langt fra jobb for å spare penger på bokostnader. Det er vel rundt 2500-3000 husstander i området.

Så håper jeg NVE kan hjelpe disse med midler om man må til med dyre strømsparende tiltak i boligene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, NERVI said:

Nå gjentar jeg til stadighet mitt spørsmål om strømleverandørens måleutstyr ikke burde kunne dele data i sanntid med kunden. Hva vil strømmen koste de kommende timene, og hvor mye effekt/energi bruker jeg i sanntid. 

Jeg får alt det der fra min strømleverandør, men du tenker kanskje på at nettselskapet burde tilby en løsning. Det er kanskje naturlig at de gjør, ja, hvis det nå kommer inn flere ledd i nettleien.  Nettselskapet kan jo også være interessert i last som stenges av automatisk når det er stor belastning:

Denne varmtvannstanken snakker med strømnettet – og skrur seg av ved behov - Tu.no

Lenke til kommentar

De første tiltakene som gjøres her etter litt oppklarende debatt er:
 

  • Elbillader settes til å trekke/gi maks 2-3kWh (helst 2)
    • Dette stilles på app mot hjemmeladeren
    • fordyrende opplegg med 6.5 kvadrat ut til garasjen med div. opplegg som ble gjort for 2 år siden. får vi ikke benyttet.
    • Elbilen vi har nå har større batteri men kjørelengden er 10-15 mil per dag.
  • Elbilen settes til å kun lade hjemme etter kl. 23 på kvelden
    • Stilles i bilen.
  • Varmekabler i gulv stilles på temperatur fra nåværende 25 grader til 21 grader etter kl. 22.
    • Stilles på termostat
    • Dette for å mulig skape rom for mer effekt på elbbillader om natten.
  • Endring i dusjrutiner
    • Tenåringer blir bedt om å dusje til andre tider av døgnet (slik at VVB ikke slår ut i toppene)
    • Vi har allerede sparehode men man blir bedt om å dusje med mindre trykk og slå av vannet ved innsåping.
    • Høyt trykk kun når man skyller ut såpe av langt hår.
  • Se på lufterutiner (gammelt rekkehus fra 1970 med lufteventiler ut i alle rom som eneste "inneklima" løsning.
    • Se på om disse skal stenges enkelte tider av døgnet.
    • Kun luftsirkulasjon via manuell utlufting på 2-5 minutter hver time.
  • Varme
    • Se på om vi skrur av alle varmeovner på kvelden og kun fyrer med ved på kveld.
    • Dette gjør at 1. etg hvor vi har soverom og kontor blir i overkant kjølige.


Så ser vi på hvilke andre tiltak vi gjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
NERVI skrev (31 minutter siden):

Nå gjentar jeg til stadighet mitt spørsmål om strømleverandørens måleutstyr ikke burde kunne dele data i sanntid med kunden. Hva vil strømmen koste de kommende timene, og hvor mye effekt/energi bruker jeg i sanntid. Jeg ville tro dette skulle være enkelt å løse, og nær sagt en selvfølgelighet at man fikk del i. Så kunne man planlegge sitt forbruk frem i tid, helt uavhengig av å knytte seg til en kjede av aktører. Det finnes tydeligvis mange som leverer utstyr, programmer, wi-filøsninger, abonnementer osv., men disse kjedene av involverte aktører for å få det til utgjør jo en ytterliger sårbarhet, stadige "oppgraderinger" og innovasjon som blir en "never ending hazzel" og kostnad/ressurssløsing. Bare for å løse noe som fysisk sett er en ganske enkel og vedvarende praktisk problemstilling. Potensialet er et in-house styringssystem, kybernetisk planlegging av eget forbruk og kostnadskontroll.

De deler jo i sanntid via han porten:)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:
  • Endring i dusjrutiner
    • Tenåringer blir bedt om å dusje til andre tider av døgnet (slik at VVB ikke slår ut i toppene)
    •  

I mangel av tidsstyring på varmtvannsbereder går det jo an å slå den av manuelt noen timer hvis det er mye dusjing på kritiske tidspunkt

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

De første tiltakene som gjøres her etter litt oppklarende debatt er:
 

  • Elbillader settes til å trekke/gi maks 2-3kWh (helst 2)
    • Dette stilles på app mot hjemmeladeren
  • Elbilen settes til å kun lade hjemme etter kl. 23 på kvelden
    • Stilles i bilen.
  • Varmekabler i gulv stilles på temperatur fra nåværende 25 grader til 21 grader etter kl. 22.
    • Stilles på termostat
    • Dette for å mulig skape rom for mer effekt på elbbillader om natten.
  • Endring i dusjrutiner
    • Tenåringer blir bedt om å dusje til andre tider av døgnet (slik at VVB ikke slår ut i toppene)
    • Vi har allerede sparehode men man blir bedt om å dusje med mindre trykk og slå av vannet ved innsåping.
    • Høyt trykk kun når man skyller ut såpe av langt hår.


Så ser vi på hvilke andre tiltak vi gjør.

Ny VVB kan kanskje spare seg over tid også? Tipper dere har ganske stor varmekolbe(effekt) basert på data du la ved? Evt skifte kolbe til en med lavere effekt om mulig:)

 

En kommer ganske langt med å fordele ting utover dagen tror jeg. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, J-Å said:

I mangel av tidsstyring på varmtvannsbereder går det jo an å slå den av manuelt noen timer hvis det er mye dusjing på kritiske tidspunkt

Ja. Vil vurdere det. Tenåringer dusjer sent på kveld fordi de kommer sent hjem etter påkrevde aktiviteter. De dusjer da ikke om morningen.
De voksne i boligen dusjer for det meste på morningen og da er trikset hvordan man skal unngå at VVB og elbillader slår inn samtidig for at vannet skal være varmt før kl. 07:00 neste morgen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ny VVB kan kanskje spare seg over tid også? Tipper dere har ganske stor varmekolbe(effekt) basert på data du la ved? Evt skifte kolbe til en med lavere effekt om mulig:)

Den vi har nå er kun 8-9 år gammel og var helt ny når den ble kjøpt inn og montert i 2012/13. Ble skiftet fordi den forrige fikk lekasje og var meget gammel. Vi håpet også på et smartere strømforbruk ved å skifte den ut.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (54 minutter siden):

Det er kapasitetsbruk som skaper kostnader i nettet og ikke energibruk. 

Det koster ingenting å bruke det nettet som allerede er bygd. Det er først om nettet må utvides at det koster ekstra. Så derfor går det helt fint å benytte den til enhver tid ledige kapasitet.

TorHansen skrev (54 minutter siden):

Velstående Teslaeiere kan fint lade elbilene om natten hvis de ikke ønsker å betale noen hundrelapper ekstra i nettleie.

Nettleie koster det samme uansett når tid på døgnet eller året den brukes. Det er helt frikoblet faktisk kapasitet i nettet. Det er samme straff om man bruker høy effekt når nettbelastningen er lav som høy. Riktignok har noen generell redusert nettleie fra 22 - 06. Men effektgrensene er uansett det samme. Bruker du høy effekt midt på natta når belastningen er lav, så skal du pinadø få svi for det også.

 

TorHansen skrev (54 minutter siden):

Med nattlading vil de bruke mindre kostbar nettkapasitet, og de vil dermed få en lavere ny nettleie. Strømprisen er sikkert lavere også. Nå har vel alle spotprisavtaler timespris.

Strømprisen er ofte lavere om natta ja, så derfor lønner det seg uansett av den grunn. Men nettleia endres ikke. Er ikke alle som har spotpris, nei. Finnes mange fastprisavtaler. Helt ned i 66 øre/kWt nå om dagen. Med den kan du bruke strøm alt du makter midt i rushtida på den kaldeste vinterdagen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi skal også se på når vi kjører vaskemaskin og tørketrommel. Forsøke å alltid starte vask innenfor 1 time og at den avslutter innenfor den neste time. Så ikke starte tørketrommel før vi igjen er inne i neste hele time og da samtidig passe på at vi ikke lager mat eller dusjer når en av disse går. Det samme med oppvaskmaskin.

En annen ting er at min PC kan trekke oppmot 700-900 Watt når jeg spiller med bekjente på kvelden når alle plikter er utført. Ergo får jeg flytte den aktiviteten utenom toppene våre. Et annet tiltak kan være mindre hjemmekontor selv om samboer er i risikogruppe.

Men uansett, det første jeg gjør er å logge nøyaktige datapunkter for å kunne lage presise tiltak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...