Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut at strømleverandøren min harr fine grafer over maks timesforbruk det siste året. Med bruk av vedfyring slik at vamepumpen hovedsakelig går om natten og når vi ikke er hjemme  og ved å unngå dusjing rundt middagstider så kan jeg nok komme inn under 5kwh i de fleste månedene.

Med litt næringsvirksomhet så er jeg fort over 15 kwh i juli-august-september uten at det err så mye jeg kan gjøre med det, men så lenge dette ikke får innvirkning på resten av året er det greit.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Jeg får alt det der fra min strømleverandør, men du tenker kanskje på at nettselskapet burde tilby en løsning. Det er kanskje naturlig at de gjør, ja, hvis det nå kommer inn flere ledd i nettleien.  Nettselskapet kan jo også være interessert i last som stenges av automatisk når det er stor belastning:

Denne varmtvannstanken snakker med strømnettet – og skrur seg av ved behov - Tu.no

Takker for info! Har ikke blitt tvunget til å sette meg inn i dette enda, da jeg bor i BL blokk med  fjernvarme oppvarming/vv. Skal flytte til enebolig med ams-måler. Men denne får de ikke forbindelse med, så jeg leser av måler/forbruk og rapporterer manuelt månedlig. Enn så lenge. 

Lenke til kommentar

Folk flest gjør to store feil.
De bruker 'mesteparten av  elektrisiteten de bruker på aktivitet som ikke genererer penger.
De tenker feil veil. "Hva kan jeg skru av for å grei dette." i stedet for å tenke hva de kan gjøre annerledes for å få mer penger inn eller hvordan de kan få mer penger inn på det de allerede gjør.
 

5 hours ago, Salvesen. said:

Det er jo nevnt i artikkelen. Altså majoriteten havner i 0-5kW. Som jeg har nevnt tidligere kan de spare opp till 3000 i året og i 'værstefall' sparer de 'bare' 1000...

 

 Det er langt fra sikkert. Det kan være folk vil ha en kopp kaffe eller te der og da og setter i gang  ev vannkoker på 2300 W på toppen av det andre i stedet for å vente i flere timer så de kan spare noen stakkarslige kroner. Det er langt bedre å bruke tiden på noe konstruktivt enn å stå med stoppeklokke og time og tilrettelegge når varmtvannsberederen har gått i standby slik at de kan gjøre noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Det er langt fra sikkert. Det kan være folk vil ha en kopp kaffe eller te der og da og setter i gang  ev vannkoker på 2300 W på toppen av det andre i stedet for å vente i flere timer så de kan spare noen stakkarslige kroner.

Energien avregnes pr time. En vannkoker bruker 0,116 kWh/h for å koke opp en liter kaldt vann uansett om den er på 500W eller 2300W.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (20 minutter siden):

Det kan være folk vil ha en kopp kaffe eller te der og da og setter i gang  ev vannkoker på 2300 W på toppen av det andre i stedet for å vente i flere timer så de kan spare noen stakkarslige kroner.

Vannkokere illustrerer veldig tydelig forskjellen på kW og kWh, og siden jeg akkurat var på vei for å lage meg en kopp te, tok jeg en rask måling:
Fylte vannkokeren opp til minimumsmerket (ca. 0,5 liter)  og dette brukte den 1min35 sek på å koke opp.
Den er på 2kW, så totalt brukte den 0.053kWh på jobben (om jeg har regnet riktig)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, linux-fan said:

> Nettet vårt må tåle belastningen den dagen i året forbruket er høyest, det kan godt være en kald julaften. Folk flytter ikke julaften for å spare strøm.

Det kan faktisk være en fordel for nordmenn å feire 24/12 og ikke 25/12 som mange andre land.

 

Jeg trodde det var vanlig å feire sammenhengende fra 23.desember til 1. januar? Ta litt fri fra 14 timers arbeidsdag og spise litt flesk og kaker.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, jr_605 said:

Vannkokere illustrerer veldig tydelig forskjellen på kW og kWh, og siden jeg akkurat var på vei for å lage meg en kopp te, tok jeg en rask måling:
Fylte vannkokeren opp til minimumsmerket (ca. 0,5 liter)  og dette brukte den 1min35 sek på å koke opp.
Den er på 2kW, så totalt brukte den 0.053kWh på jobben (om jeg har regnet riktig)

Sett at man vil ha på oppvaskmaskinen i 60-210 minutter for å få kopper og kar klar til middagsmaten i stedet for å vente slik at det ikke blir middag i 21-tiden. Hva om man har en elskerinne som kommer innom med sitt stinkende treningstøy. Da vil man helst sette det på vask umiddelbart, ikke være nødt til å flytte det ut på verandaen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (3 minutter siden):

> Nettet vårt må tåle belastningen den dagen i året forbruket er høyest, det kan godt være en kald julaften. Folk flytter ikke julaften for å spare strøm.

Det kan faktisk være en fordel for nordmenn å feire 24/12 og ikke 25/12 som mange andre land.

Jeg tenker det er bra vi feirer jul i den kaldeste årstida. I motsetning til Australia. Trafoer og kabler tåler mye mer belastning når omgivelsestemperaturen er -30 grader enn når den er +30.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Sett at man vil ha på oppvaskmaskinen i 60-210 minutter for å få kopper og kar klar til middagsmaten i stedet for å vente slik at det ikke blir middag i 21-tiden.

Siden jeg nettopp har byttet oppvaskmaskin, og ennå ikke somlet bort dokumentasjonen så kunne jeg sjekke:
Min bruker 1 time på anbefalt standardprogram, og forbruker 1,32 kWh på dette. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

I det tilfellet du snakker om finnes ikke noe strå. Du skjønner ikke forskjellen på kWh/h og kW!

Nei, jeg greier vel ikke skjønne det etter 6 år utdanning og flere tiår med praksis.

Selvsagt er det et strå. Hvis folk har 2 varmeovner og en varmtvannsbereder + diverse ligger de veldig tett opp til 5 kw kontinuerlig trekk.
Hos meg er bunnlinjen mellom 60-70 kwh. Altså minimum forbruk til enhver tid. Jeg tjener på det jeg gjør så effektleddet kommer til å være tjent inn i løpet av en time.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Sett at man vil ha på oppvaskmaskinen i 60-210 minutter for å få kopper og kar klar til middagsmaten i stedet for å vente slik at det ikke blir middag i 21-tiden. Hva om man har en elskerinne som kommer innom med sitt stinkende treningstøy. Da vil man helst sette det på vask umiddelbart, ikke være nødt til å flytte det ut på verandaen.

En oppvaskmaskin trekker ca 1,1 kWh per vask, altså fra 1,1 kW i snitt (60 minutter) og ned til 0,31 kW (210 minutter).

En vaskemaskin trekker i snitt 0,83 kWh per vask. Så om vasken gjøres på bruker en 0,83 kW (eller mer nøyaktig 0,83 kWh/h. Effekten varierer mye over timen vasken tar).

Hvis poenget med innlegget ditt var stor effektbruk pga oppvaskmaskin eller vaskemaskin, så får hver enkelt synse om tallene er høye eller lave!

Lenke til kommentar

Frekk prising kalle jeg dette, se på hvilken pris pr kWh du skal betale i hvert "nivå":

266,25 / 5 = 53.25

478,85 / 10 = 47.885

691,25 / 15 = 46.083

905,00 / 20 = 45.25

1117,50 / 25 = 44.7

1755,00 / 50 = 35.1

2818,75 / 75 = 37.58

3882,50 / 100 = 38.882

5477,50 / 150 = 36.516

7605,00 / 200 = 38.025

Hvis utsagnet om at høyere overføringer sliter mer på nettet skulle verdiene på lista vært motsatt vei.

Det ville vært mye mer rettferdig med en sats for 0-25kWh og en fra 26-200kWh som Lede absolutt ser ut til å separere. En vanlig husholdning med 63A inntaksikring gir max 25kWh.

Norske husholdninger står for 35% av forbruket på nettet, hvorfor skal vi betale mer enn andre aktører?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...