Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Quote

You can get more money, but you cannot get more time.

Det gir ikke mening å kaste bort hele måneden for å spare et par hundrelapper. I så fall er denne tankegangen om å spare seg til fant årsaken til at man ikke gjør det bra økonomisk i utgangspunktet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (På 10.12.2021 den 23.24):

nei det er det nødvendigvis ikke.

(snip)

slik det har vært frem til nå, eksempler

makstime  1,19 kW  -     1,19*76,17  = kr. 90
makstime   2,17 kW -   2,17*76,17 = kr. 165

Nye kapasitesleddet/pris

Trinn 1   0 - 2 kW    kr.145
Trinn 2   2 - 5 kW    kr. 180

Jeg skjønner ikke logikken din. Du må ta med i beregningen at du nå betaler 808 kr/år i fastavgift (67 kr/måned). Det betyr jo at fastavgiftene dine i snitt vil gå ned(?).

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 12.11.2021 den 17.29):

Som forventet blir det billigere for folk flest. Lavere fastpris samt effektpris. Veldig bra!

Jeg trodde jeg kom til å komme godt ut av dette da jeg er veldig bevist på strømforbruk. Var litt overrasket da jeg fikk brev av Elvia om at strømregningen min kom til å gå opp med 25 kr mnd under det nye systemet om jeg forsatte å bruke strøm på lik måte.

Når jeg ser på det nå ser det ut som om jeg straffes fordi jeg bruker for LITE strøm?!

Lenke til kommentar

Det som for meg gir minst mening her er at en strømkunde som på det jevne ligger under et effekttrinn, men som av en eller annen grunn havner over i en eneste time i en måned skal straffes med å betale tariff for neste trinn helt måneden. Her burde man sett f.eks på snitt av de tre-fem høyeste timene, ev også hvor langt over grensen man har gått. Satt på spissen: bruk av 5,1 kwh i en eneste time i løpet av en måned gir deg neste tarifftrinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når bukken passer havresekken er det klart at elselskapene velger den måte å måle på som gir høyest profitt. Hundre kroner her og hundre kroner der blir millioner når det er tusenvis av kunder og over flere år blir det milliarder av kroner.


Hvis jeg selger pizzastykker nede i byen er det klart at jeg helst ville ha tatt betalt for hvor mange stykker kunden kjøpte den gangen han kjøpte flest biter og ikke hva han kjøper fra gang til gang. "Ja, du spiste to biter denne gangen men vi baserer regningen på den gangen du du spiste ti biter."

Hvorfor ta betalt for et kakestykke når man kan ta betalt for hele kaka?

Endret av BadCat
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...