Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*grumble*

Trykker jo aktivt på tastaturet...

Jeg synes det har virket hele veien som dette ville bli utfallet og all tilbakemelding underveis ble oversett. Jeg synes det fortsatt virker som det var tilfellet. Den eneste grunnen til at jeg ikke blir forbanna over at de ikke tar oppdraget med å vedlikeholde nettet på alvor er at jeg vet store summer av inntektene brukes til å dekke gamlehjem og kommunale oppgaver. Jeg klarer ikke se at de har klart å rettferdiggjøre disse endringene i det hele tatt. Jeg synes ikke engang de har forsøkt oppriktig å få det til å se ut som noe annet enn en ny melkeku. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Først må det sies at å spre forbruket mest mulig er veldig bra for samfunnet og for oss som forbrukere.

Det kommer ALDRI til å skje ved at folk tar seg sammen og bidrar. Da må man enten frem med gulrot eller pisk, her blir det naturlig nok begge deler. Uønsket adferd blir dyrere, ønsket adferd blir billigere. Folk kommer ALDRI til å bytte til smartere løsninger uten pisk.

Utforming av dette er dog dum, ettersom det ikke gir intensiver til å være stort sett flink dersom du synder en sjeldent gang i blandt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det var vrient å forstå fakturaene fra før av så blir det nesten umulig å etterpå for forbrukeren nå.

Man må i praksis laste ned et regneark med timesforbruket sitt for hele måneden og sjekke time for time at leddene stemmer.

Tror ikke det blir så mange tiltakene for min del.

For å hindre uheldige, korte topper der lading kombinert med både hårføner, tørketrommel, vaskemaskin og oppvaskmaskin gjør leddet dyrt så kan jeg lure tibber/easee til å tro at hovedkursen er mindre enn den er, slik at ladingen strupes om jeg når en grense.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Disse effekt-tersklene for nettleie kan også slå motsatt vei. Hvis man i starten av måneden har vært uheldig og passert f.eks 10 kW, så har man allerede "spolert" den måneden og kan pøse så ofte man vil opp til 14,9 kW resten av måneden.

Godt poeng.

Hvordan overvåker man dette enklest? Noen dongle man kan plugge i smartmåleren? Må innrømme at jeg aldri har tatt meg bryet til å overvåke dette realtime før nå.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Dette faller veldig uheldig ut for meg som bor i et relativt gammelt, stort og energisløsende hus og ikke har smart styring på noe. Døgngjennomsnittet er sjeldent over 5 kW, men enkelt-timer kan passere 15 kWh/h på enkelte dager på de kaldeste månedene. Jeg må bare begynne å pulsviddemodulere varmekabler, varmtvannsbereder, elbillading osv for å kompensere de timene jeg bruker mye strøm på uregulerbare ting som matlaging.

Jeg og de fleste jeg kjenner er i samme situasjon. Denne nye nettleien med effekttariffer kommer best ut for de som har smarthus og overvåker og planlegger sitt strømforbruk. Om flere begynner å skaffe seg elbil i tillegg og starter med lading når de trenger det, gjerne rett før og rett etter jobb, samtidig som man har på kaffetrakter, VVB, varmepumpe etc. kan man fort gå på en overraskende smell på den påfølgende strømregningen.

Lenke til kommentar

Jaja, bra at jeg var paranoid og en konspirasjonsteoretiker som trodde at dette og strømprisene ville bli resultatet av smartmålere og Acer. Jeg har tatt høyde for dette allerede i lang tid og gjort de valgene som skal til for å bli minst mulig berørt. Spørsmålet blir jo om folk vil klare å innse at kanskje er det fornuftig å lytte til kritiske røster og ikke bare le det bort og avvise de som konspirasjonsgalninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Må bare spørre: HVORFOR?!?

Jeg vil gjette at en av begrunnelsene ligger i å endre forbrukermønsteret. En annen er det faktum at strømnettet i Norge er nokså forfallent. Selv i Norges kriserapport så er det påpekt hvor ille strømnettet er. Det er slik at de skal ha skikkelig overhaling fra nå av. 

Litt om dette: https://e24.no/naeringsliv/i/dleGnj/stroemnettet-i-norge-skal-overhales-regningen-kan-havne-hos-forbrukeren

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Dette faller veldig uheldig ut for meg som bor i et relativt gammelt, stort og energisløsende hus og ikke har smart styring på noe. Døgngjennomsnittet er sjeldent over 5 kW, men enkelt-timer kan passere 15 kWh/h på enkelte dager på de kaldeste månedene. Jeg må bare begynne å pulsviddemodulere varmekabler, varmtvannsbereder, elbillading osv for å kompensere de timene jeg bruker mye strøm på uregulerbare ting som matlaging.

Er du sikker på det?
 

Slik jeg forstod det faller prisen på nettleiens energiledd, og det burde jo være fordelaktig for et relativt gammelt, stort og energisølsende bygg. 
 

Det er vel totalen som teller. Om du betaler litt mer over fast-/kapasitetsleddet i noen måneder og samtidig litt mindre over energileddet, så behøver ikke den totale endringen å bli så stor. Det kan hende at du totalt sett får en lavere nettleie.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Godt poeng.

Hvordan overvåker man dette enklest? Noen dongle man kan plugge i smartmåleren? Må innrømme at jeg aldri har tatt meg bryet til å overvåke dette realtime før nå.

Du kan logge deg inn på 'min side' hos nettleverandøren din og laste ned timesavlesing fra måleren din. Krever ikke noe ekstra utstyr, om du har flaks bruker nettleverandøren din bankid så da trenger du ikke en gang lage bruker.

Ikke egentlig overvåking da men du får i det minste fiks ferdig statistikk for tidligere forbruk og dermed en hint om du er i faresonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Uønsket adferd blir dyrere, ønsket adferd blir billigere.

Vel, jeg *har* allerede ønsket atferd siden jeg lader elbilen om natta men siden jeg har en kraftig lader blir det nå dyrt å være flink.

WiiBoy skrev (3 timer siden):

Utforming av dette er dog dum, ettersom det ikke gir intensiver til å være stort sett flink dersom du synder en sjeldent gang i blandt.

Uformingen er helt håpløs. Nesten så man kan tro at den er gjort kompleks med vilje for at flest mulig bare skal gi opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Godt poeng.

Hvordan overvåker man dette enklest? Noen dongle man kan plugge i smartmåleren? Må innrømme at jeg aldri har tatt meg bryet til å overvåke dette realtime før nå.

Moderne utgåve av straumtrafo og målar, typisk plassert på kjøkkenet? Den viste effekt  i augeblikket. Fantes mange hus rundt 1970 i alle fall.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Helt usannsynlig, det er snakk om å spare 8 øre pr kWh. Man har hatt mulighet til å spare langt mer på strømprisen om natten i mange år..

Mange har ikke hatt spotpris på strøm som varierer fra time til time. 

Nå vil alle strømkunder uansett avtaler bli tvunget til å kjøre maskiner på natt, dersom man har litt trang økonomi. 

Det er tross alt bedre å kjøre maskiner på natt enn når ingen er hjemme.

Røykvarslere på våtrom blir et viktig tema framover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (2 timer siden):

Jeg vil gjette at en av begrunnelsene ligger i å endre forbrukermønsteret. En annen er det faktum at strømnettet i Norge er nokså forfallent. Selv i Norges kriserapport så er det påpekt hvor ille strømnettet er. Det er slik at de skal ha skikkelig overhaling fra nå av. 

Litt om dette: https://e24.no/naeringsliv/i/dleGnj/stroemnettet-i-norge-skal-overhales-regningen-kan-havne-hos-forbrukeren

Noen forslag til HVORFOR de har valgt en så kompleks prisstruktur? Hvorfor har de ikke brukt Glitre sin modell? Den er enkel nok til at folk flest burde klare å finne ut av den uten excel eller kalkulator. Om det er så at Glitres opprinelige modell ikke virket vil jeg gjerne høre om det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...