Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

1 hour ago, sedsberg said:

Og hvis de begynner å sette disse på alt som trekker mye strøm: https://www.clasohlson.com/no/Koblingsur/p/36-5573

Ingen problem, maks last er 3680 Watt. 😉 Full guffe på 16 Ampere kurs.

Vel det stod ingen ting om talet av på den tåler ved maks effekt. Og kvalitet på desse frå ulike leverandører er variabel. Det neste er at mange koplar opp "vippe" som koplar ut last rett før terskelen for høgare nettleie sats slår inn. Det blir morro når då tre kilowatt last blir kutta hjå ein brukar, spenninga går litt opp og tilsvarande last hjå alle andre på trafoen blir kopla ut også.

For dei som ikkje har sett det, vippe er ein effekt brytar som slår ut last når effektern går over ei grense. I gamle hus står den nokre stader att frå den gongen alle hadde det for at nettet ikkje skulle bli overbelasta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, tommyb said:

*grumble*

Trykker jo aktivt på tastaturet...

Jeg synes det har virket hele veien som dette ville bli utfallet og all tilbakemelding underveis ble oversett. Jeg synes det fortsatt virker som det var tilfellet. Den eneste grunnen til at jeg ikke blir forbanna over at de ikke tar oppdraget med å vedlikeholde nettet på alvor er at jeg vet store summer av inntektene brukes til å dekke gamlehjem og kommunale oppgaver. Jeg klarer ikke se at de har klart å rettferdiggjøre disse endringene i det hele tatt. Jeg synes ikke engang de har forsøkt oppriktig å få det til å se ut som noe annet enn en ny melkeku. 

Gjør de det?

I mange kommuner svarer ikke betalingene man gjør som innbygger til hvor mye man får igjen synes jeg

dette i tilegg til at mange kommuner  rett og slett ikke har nok personell  på gamlehjemmet eller at legene føler seg overarbeidet.

Her i bygda mangler de folk på gamlehjemmet og det har de gjort i mange år og bygget drives på dispansasjon (det er snakk om å legge det ned og heller flytte det til byen så da får vi i såfall enda mindre for det vi betaler her i bygda.

det mangles også leger på legekontoret så 2 uker for å komme inn er ikke unormalt her

og så er det en rekke andre tjenester eller offentlige tilbud som er lagt ned eller sentralisert med årene.

Lennsmankontoret er lagt ned

For banktjenestener utenom nettbank må en til byen 35 minutter unna (koster 80 i bom)

Legevakt i byen 35 minutter unna (80 i bom)

Det går bare 3-4 busser om dagen hvor en utgår i skolens ferier

Eneste minibanken er lagt ned

Nav er nå kun  åpent en gang i uka her og da bare 3 timer tror jeg så dersom man har behov for å søke jobb andre dager eller å be om hjelp dersom man ikke har internett hjemme så må man til byen

Kulturtilbud sjeldent, dog bibloteket her er åpent 3 timer 2 ganger i uken

Brannvesnet er også stort sett flyttet til byen

Tannlegen er her 2-3 ganger i uken

Posten kommer bare  toppen 3 dager i uka her nå annenhver uke, hurra.

Komunen er ogå nå slått sammen med annen kommune så enda færre tjenester kan tilbys til innbyggerne med tiden

Legger til at de fleste her i bygda også betaler inn Kommunale avgifter og  Kommunal eiendomskatt

og at bygda eier store vannkraftsressurser

Jeg tror neppe bygda jeg bor i er unik i så måte og det er mulig jeg har glemt ett par ting til

 

Endret av Lodium
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Samms said:

For dei som ikkje har sett det, vippe er ein effekt brytar som slår ut last når effektern går over ei grense. I gamle hus står den nokre stader att frå den gongen alle hadde det for at nettet ikkje skulle bli overbelasta.

De kan fort bli populære igjen de vippene. Men de slo ikke bare ut, som navnet tilsier sto de og vippet  ut og inn  -  lyset begynte å blinke. Så det er nok best å ha en UPS på TV og annet kritisk utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Proton1 said:

Nettet vårt må tåle belastningen den dagen i året forbruket er høyest, det kan godt være en kald julaften. Folk flytter ikke julaften for å spare strøm.

På julaften lager folk mat i fellesskap og bruker mindre elektrisk kraft. Folk demper antakelig varmen også siden de ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 minutter siden):

De kan fort bli populære igjen de vippene. Men de slo ikke bare ut, som navnet tilsier sto de og vippet  ut og inn  -  lyset begynte å blinke. Så det er nok best å ha en UPS på TV og annet kritisk utstyr.

Alternativt så vil det brygge opp til storm i media i februar eller deromkring når mange nok får overaskende store strømregninger de ikke skjønner noe av. Denne ordingen ble innført av Solberg-regjeringen i det ferien startet. Ikke sikkert den nye regjeringen føler den voldsomme forpliktelsen til å forsvare denne unødvendig komplekse ordingen. Spesielt om det finnes et enklere alternativ(Glitres opprinnelige modell).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kahuna said:

Noen forslag til HVORFOR de har valgt en så kompleks prisstruktur?

Det kan jo nesten kun være at de ikke ønsker folk skal kunne tilpasse forbruket sitt.  Selv for de mest teknisk oppegående er det komplekst å forholde seg til eksakt forbruk hele tiden og for de aller fleste er det bare å gi opp og betale. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Noen forslag til HVORFOR de har valgt en så kompleks prisstruktur? Hvorfor har de ikke brukt Glitre sin modell? Den er enkel nok til at folk flest burde klare å finne ut av den uten excel eller kalkulator. Om det er så at Glitres opprinelige modell ikke virket vil jeg gjerne høre om det..

Hvorfor komplisert?

Det er elementært. Fordi kompliserte algoritmer/beregninger er umulige for vanlige folk å følge med på. Vi gir etter. Slutter etter en stund å følge med. Og bare betaler ...

Dette har bensinstasjonene holdt på med i flere tiår. Pumpeprisen spretter opp og ned, helt uten grunn - flere ganger for dagen. Det til tross for at stasjonen jo allerede har kjøpt bensin og puttet den på lager nede i bakken. Det finnes ingen rasjonelle grunner til at diesel koster mer den ene dagen enn den andre. Det kunne vært fast pris - som kun endret seg annenhver uke (eller hvor ofte de må kjøpe mer og fylle på lageret).

Jeg har ikke fulgt så godt med på melke-prisen, men er det også slik på Rema? At varene spretter opp og ned i pris hver dag?

Så lenge alle aktører lar prisen variere mye, mister folk oversikt, og ender opp med å kjøpe mer tilfeldig - i stedet for å handle til lavest pris. Vi forbrukere betaler altså mer, og konkurransen svekkes. I stedet kan aktørene dele markedet seg i mellom. 😒

Endret av qualbeen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

Dette faller veldig uheldig ut for meg som bor i et relativt gammelt, stort og energisløsende hus og ikke har smart styring på noe. Døgngjennomsnittet er sjeldent over 5 kW, men enkelt-timer kan passere 15 kWh/h på enkelte dager på de kaldeste månedene. Jeg må bare begynne å pulsviddemodulere varmekabler, varmtvannsbereder, elbillading osv for å kompensere de timene jeg bruker mye strøm på uregulerbare ting som matlaging.

Så det fungerer slik det er tiltenkt altså. Det er nettopp tiltak for å redusere effektbruken som er er det man ønsker å incentivere for. Man kan sikkert diskutere innretningen, jeg synes f.eks at det er lite heldig at man baserer seg på vannmerke for hele måneden, men man kan fort gå for langt med millimeterpresisjon.

6 hours ago, Theo343 said:

Det er også kjøpt inn ved til konveksjonsovnen så vi kan fylle luften med litt CO2. Det har aldri vært mer vedfyring i boligfeltet her enn nå og jeg blir varm om hjerteroten når jeg tenker at vi gjør dette for miljøet.

Vedfyring er klimanøytralt. skogen der treet ble tatt ut får plass til å binde karbon i et nytt tre etter at det ble felt. Hva lokalmiljøet angår så kommer det an på hvor tettbygd det er. Utover en del områder i de største byene er nok lokalforurensing p.g.a vedfyring et svært begrenset problem.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (49 minutter siden):

På julaften lager folk mat i fellesskap og bruker mindre elektrisk kraft. Folk demper antakelig varmen også siden de ikke er hjemme.

Matlaging: korrekt at ethvert kjøkken ikke er i bruk. Men til gjengjeld er det mye julemat som krever lang steketid. Så strømforbruk innen private kjøkken er sannsynligvis allikevel høyere, sammenlignet med en tilfeldig vanlig dag. 

Varme: slår du ned varmen hver gang du drar bort på besøk? Det er jo bra - tommel opp 👍! Men jeg er (dessverre) ikke så flink at jeg endrer ønsket temperatur på alle varmekabler og varmepumpe. Har mer enn nok med å dytte barna ut døra og inn i bilen, om jeg ikke skulle løpt rundt i huset og vri på alle termostater o.l. også ... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tolker artikkelen dithen at det lokale energiverk kan bestemme prismodell her -- men at de er pålagt å ha et skille? 

Noen som vet prisstrukturen til BKK (Bergen og omegn) vedr Nettleie?

Burde ikke vi forbrukere få vite dette i tide, slik at vi kan evaluere om det svarer seg å investere i avanserte styringsmodeller, eller gjennomføre andre tiltak?

🤔

Nå er det halvannen måned igjen til ny modell, og jeg famler helt i blinde her .. 😤🤯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, BadCat said:

På julaften lager folk mat i fellesskap og bruker mindre elektrisk kraft. Folk demper antakelig varmen også siden de ikke er hjemme.

Alle argumentene dine er greie, men målinger viser faktisk at julaften til tider er den dagen i året med det høyest strømforbruket - selvsagt vil det påvirkes av temperaturen og så må du ikke glemme alle julelysene.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (50 minutter siden):

Noen forslag til HVORFOR de har valgt en så kompleks prisstruktur? Hvorfor har de ikke brukt Glitre sin modell? Den er enkel nok til at folk flest burde klare å finne ut av den uten excel eller kalkulator. Om det er så at Glitres opprinelige modell ikke virket vil jeg gjerne høre om det..

Det kommer nok fra atferdsøkonomi. De har tatt elementer fra psykologien, og innført det i virksomhet innenfor økonomien. Ting er med vilje komplisert slik at man blir forvirret.

 

  • Du blir presentert med et alt for mange variaber (overchoice phenomena)
  • Variablene er med vilje komplekse, og det er allerede komplekst
  • Du begår et valg som var vanskelig, og har dermed en sannsynlighet for å måtte rettferdiggjøre det for deg selv, og sannsynligheten er mindre for at du angrer. Ofte så legger man ikke merke til at man taper mer penger

 

Slik får man folk til å bruke mer enn de egentlig behøver, og slik klarer man å unngå skyld. Om det er for mye å forholde seg til så mister man litt overblikk, og det er en flott ting å utnytte om de skal håve inn mer penger. Jeg håper virkelig slikt blir forbudt. Men jeg tviler. Tilsvarende har vært i bruk nokså lenge om mye annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (53 minutter siden):

Alle argumentene dine er greie, men målinger viser faktisk at julaften til tider er den dagen i året med det høyest strømforbruket - selvsagt vil det påvirkes av temperaturen og så må du ikke glemme alle julelysene.

Har du kilde til målinger som viser at julaften er verstingdagen? For min del stemmer det ikke. Jeg har sjekket forbrukskurvene bakover. Generelt er det kun to ting jeg klarer å gjenkjenne på kurvene, varmtvannsbereder og elbil. Matlaging er ikke synlig f.eks. Og hvorfor skulle det være det? Man setter jo ikke alle platene og stekeovnen på fullt og lar det stå sånn i mange timer. Stekeovn og plater trekker en del i starten, deretter slår de seg av og på. Gjennomsnitteffekten er ikke så veldig høy. Man skal bare kompensere for varmetapet til omgivelsene. Det kreves ikke så mye effekt for å langtidssteke ei ribbe. Strengt tatt vil panelovnene fyre tilsvarende mindre når varmen slippes ut i rommet.

(Jule)lys kan man nesten se bort fra. Lysene som brukes i dag bruker så lite strøm, at det vil ikke være synlig. Og igjen vil panelovnene fyre tilsvarende mindre. Ikke tror jeg folk lader så mye elbil på julaften heller. I min familie farter vi i hvert fall lite den dagen. Men varmtvann går det mye av, både til dusjing, matlaging og oppvask.

Kaffetrakter er nevnt. Men den trekker ikke effekt lenge, og siden det summeres opp hver time så blir det også veldig lite utslag. Det er snakk om kanskje 1 kW i 6 minutter? Det blir kun 0,1 kW målt over én time

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Samms said:

Ingen problem, maks last er 3680 Watt. 😉 Full guffe på 16 Ampere kurs.

Vel det stod ingen ting om talet av på den tåler ved maks effekt. Og kvalitet på desse frå ulike leverandører er variabel. Det neste er at mange koplar opp "vippe" som koplar ut last rett før terskelen for høgare nettleie sats slår inn. Det blir morro når då tre kilowatt last blir kutta hjå ein brukar, spenninga går litt opp og tilsvarande last hjå alle andre på trafoen blir kopla ut også.

For dei som ikkje har sett det, vippe er ein effekt brytar som slår ut last når effektern går over ei grense. I gamle hus står den nokre stader att frå den gongen alle hadde det for at nettet ikkje skulle bli overbelasta.

20 og 25A kurser på moderne kjøkken.

Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (9 timer siden):

Det er ikke helt korrekt at nettet ikke blir slitt av høy strøm. Trafoer rundtom i landet går nok gode å varme i noen timer på julaften. Dersom de hadde stått med den lasten "året rundt" vil de slites ut mye raskere

Stemmer dette? Hva er det som blir slitt, og hvordan og hvorfor? Konstruksjonen er jo pinlig enkel, en jernklump som det er vikla isolert kobbertråd rundt. Belastningen er høyest når det er kaldt, men da er også kjølingen god.

Mitt største ankepunkt er at effekttariffen er fullstendig frikobla tidspunktet for bruk. Det argumenteres med at vi ikke må bruke mye effekt samtidig, ved strømtoppene morgen og kveld. Så hvorfor i huleste er det samme "bøtesatsen" for å bruke strøm midt på natta ved St. Hans som på ettermiddagen den kaldeste vinterdagen? Det er null incentiver for å bruke effekt på gunstige tidspunkter. Med et lite unntak av redusert nettleie om natta. Og for så vidt lavere strømpris om natta. Hvorfor ikke bare benytte ledig kapasitet i nettet når den er tilgjengelig?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 timer siden):

Først må det sies at å spre forbruket mest mulig er veldig bra for samfunnet og for oss som forbrukere.

Hvorfor det? Jeg skjønner det er lurt å spre utover på de verste vinterdagene enkelte år, når vi kommer nær grensa for hva nettet tåler. Men til alle andre tider er det bare ekstra bryderi til ingen nytte. Det er ingen egenverdi i å ha helt jevnt forbruk. Om belastningen på nettet er et stykke under 100%, hvorfor ikke bare la folk benytte ledig kapasitet?

Jeg skulle likt å se tallmateriale for nettbelastningen. Dette finnes nok et sted, men ikke tilgjengelig for vanlige folk. Hvor kniper det til enhver tid?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...