Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (8 timer siden):

Mange har ikke hatt spotpris på strøm som varierer fra time til time. 

Nå vil alle strømkunder uansett avtaler bli tvunget til å kjøre maskiner på natt, dersom man har litt trang økonomi. 

Det er tross alt bedre å kjøre maskiner på natt enn når ingen er hjemme.

Røykvarslere på våtrom blir et viktig tema framover. 

Alle har hatt mulighet til å ha dette de siste årene, jo.

Det er ingen som blir tvunget til det nei, men en får en veldig liten rabatt. En får også rabatt til alle døgnes tider... altså er det billigere å gjøre akkurat som før ift tid. 

Prøv å sett dere inn i saken før dere tyter om det ene og det andre. Dette er billigere for folk flest både på fastpris og energi ledd. Til alle døgnets tider. Akkurat som forspeilet av NVE fra starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har egen måler og avtale for garasjen, så forbruket mitt er fordelt på to. HIttil har det ikke gitt mer utgifter fordi jeg betaler nettleie nøyaktig etter hvor mye forbruk jeg har. Det er litt hårreisende hva som er i ferd med å skje med forutsigbarheten til strømforbruket vårt. 

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (13 minutter siden):

Jeg har egen måler og avtale for garasjen, så forbruket mitt er fordelt på to. HIttil har det ikke gitt mer utgifter fordi jeg betaler nettleie nøyaktig etter hvor mye forbruk jeg har. Det er litt hårreisende hva som er i ferd med å skje med forutsigbarheten til strømforbruket vårt. 

Hva da, at det blir billigere for folk flest?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Vi som ikke har barn, og/eller har fossilbil slipper unna.

 

Jeg har hatt planer om å kjøpe en elbil men med dagens strømpris og endringer i nettleien så kan det nok vente noen år  til så jeg ser hvordan utviklingen blir fremover.

Jeg kjører uansett lite så miljøgevinsten er nok ikke den største i mitt tilfelle, og rent økonomisk så må dieselprisen opp mye før det gir mening å bytte ut en litt eldre men lite brukt fossilbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt planer om å kjøpe en elbil men med dagens strømpris og endringer i nettleien så kan det nok vente noen år  til så jeg ser hvordan utviklingen blir fremover.

Jeg kjører uansett lite så miljøgevinsten er nok ikke den største i mitt tilfelle, og rent økonomisk så må dieselprisen opp mye før det gir mening å bytte ut en litt eldre men lite brukt fossilbil.

Diesel prisen har jo tippet 20 kroner i år. Strømprisen og forbruk til elbil er latterlig langt i fra slikt. Ikke trenger en lade med høy effekt heller når en kjører lite, absolutt ingen show stoppere:)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Diesel prisen har jo tippet 20 kroner i år. Strømprisen og forbruk til elbil er latterlig langt i fra slikt. Ikke trenger en lade med høy effekt heller når en kjører lite, absolutt ingen show stoppere:)

Tja, det kommer jo en kostnad på 400-500K ved å bytte ut en bil som p.g.a. alder ikke er verdt mye men som er i god stand og ville kunne brukes mange år til uten større kostnader. Selv med en dieselpris opp mot 30 kr og lav strømpris vil det med mitt moderate bilbruk ta noen tiår å spare inn igjen dette.

Det blir også spennende å se om det kommer flere endringer i nettleien og hva strømprisen ender på når alt energiforbruk skal over på strøm og man foreløpig ikke evner å bygge ut krafttproduksjonen p.g.a. innvendinger mot f.eks. vindmøller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (4 minutter siden):

Tja, det kommer jo en kostnad på 400-500K ved å bytte ut en bil som p.g.a. alder ikke er verdt mye men som er i god stand og ville kunne brukes mange år til uten større kostnader. Selv med en dieselpris opp mot 30 kr og lav strømpris vil det med mitt moderate bilbruk ta noen tiår å spare inn igjen dette.

Det blir også spennende å se om det kommer flere endringer i nettleien og hva strømprisen ender på når alt energiforbruk skal over på strøm og man foreløpig ikke evner å bygge ut krafttproduksjonen p.g.a. innvendinger mot f.eks. vindmøller.

Nå trenger en jo ikke bytte ut med en bil i den prisklassen da😅 vi byttet nettopp ut fruens fossil. Fra bil i prisklasse 250k til elbil til 120k. God investering:)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Nå trenger en jo ikke bytte ut med en bil i den prisklassen da😅 vi byttet nettopp ut fruens fossil. Fra bil i prisklasse 250k til elbil til 120k. God investering:)

Ja, mulig det er løsningen. Men da må jeg beholde den gamle i tillegg, jeg er avhengig av å dra med meg en middels tung tilhenger en gang iblant.

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (Akkurat nå):

Ja, mulig det er løsningen. Men da må jeg beholde den gamle i tillegg, jeg er avhengig av å dra med meg en middels tung tilhenger en gang iblant.

Ja det er jo en løsning, evt låne de gangene det trengs. Mange løsninger:)

Vi har en elbil til med mulighet for hengerfeste. Men jeg bruker slikt svært sjeldent så byttelåner heller. Skulle behovet endre seg så kjøper jeg bare inn hengerfeste.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Alle har hatt mulighet til å ha dette de siste årene, jo.

Det er ingen som blir tvunget til det nei, men en får en veldig liten rabatt. En får også rabatt til alle døgnes tider... altså er det billigere å gjøre akkurat som før ift tid. 

Prøv å sett dere inn i saken før dere tyter om det ene og det andre. Dette er billigere for folk flest både på fastpris og energi ledd. Til alle døgnets tider. Akkurat som forspeilet av NVE fra starten.

Jeg sa ikke noe om at ikke alle har hatt mulighet!

Du bør begrunne mer dine utsagn enn å bare kaste ut påstander. Hvordan vil vil nettleie basert på effekttopp lønne seg for folk flest? 

Forøvrig blir det nå et marked for å se på løsninger der alt annet til varme og varmtvann slår seg av når man bruker komfyren. Samt sikkerhetsutstyr til å kjøre maskiner om natten. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Prøv å sett dere inn i saken før dere tyter om det ene og det andre. Dette er billigere for folk flest både på fastpris og energi ledd. Til alle døgnets tider. Akkurat som forspeilet av NVE fra starten.

Fremfor å tyte gjentatte ganger at det alle andre i tråden sier er feil så kan du jo forklare det.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort fra at denne reformen vil minne svært mange mennesker om at forbruket påvirker utgiftene. Vi har nok vært "bortskjemte" med vår rikelige tilgang på naturkraft til en svært lav produksjonskostnad. Det var en vedtatt og gjennomført politikk at husholdninger skulle kunne bruke elektrisk oppvarming uten å bli ruinert, og da blir jo sjokket stort når spillereglene endres. Selv om varme fra brennsel er den mest effektive energiløsningen til koking og oppvarming i husholdningen, så er vi vant til å ha nær ubegrenset tilgang på den edleste formen for energi til disse behovene. Det har vært kontrakten mellom befolkningen og de politiske myndighetene siden 60-tallet. Den historiske bakgrunnen for den særnorske el-avhengigheten i husholdningene har jo ikke vært løftet fram i debatten om høye strømpriser.

Og nå kommer også det økte el-behovet på grunn av elektrifisering av privatbilparken. Konsekvensene er kanskje mest tydelig i de byene som har høyest el-bilandel, og jeg mener å huske at dette er Oslo, Bergen og Kristiansand. Jeg lurer på om dette nå er merkbart på forsyningssituasjonen/ nettbelastningen i de samme regionene?

Hvis man kjører i snitt 12000 km i året med "fossilbil", så er drivstoffkostnaden kanskje kr. 15000/år, og da blir det et regnestykke hva dette vil tilsvare i strømpris. 

Så er det Varmtvannsbereder-fenomenet som i stor grad er skapt av moderne varmtvannsberedere med av/på med full effekt. Jeg poengterte dette i et innleg for en tid siden, og refererte til min barndoms bereder med tre effekttrinn, og effektmåleren over komfyren. Men også komfyrer er forsimplet til av/på med full effekt, styrt av en termostat. Hvitevarene er naturligvis billigere å produsere, men fenomenet gir jo "topper" enten det er panelovnen eller komfyren som plutselig slår inn en ekstra kW eller to.

Nå gjelder det kanskje å få utstyr som er like smart som familimedlemmer var alt fra skolealderen på 60-tallet. Utstyret begrenset seg til flere effekttrinn på både ovner og beredere, og en effektmåler. Og en sanntids prisopplysning fra leverandør. Men det er de vel forpliktet til å gi oss, slik normen er ved kjøp og salg av varer og tjenester?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke noe om at ikke alle har hatt mulighet!

Du bør begrunne mer dine utsagn enn å bare kaste ut påstander. Hvordan vil vil nettleie basert på effekttopp lønne seg for folk flest? 

Forøvrig blir det nå et marked for å se på løsninger der alt annet til varme og varmtvann slår seg av når man bruker komfyren. Samt sikkerhetsutstyr til å kjøre maskiner om natten. 

Det er jo nevnt i artikkelen. Altså majoriteten havner i 0-5kW. Som jeg har nevnt tidligere kan de spare opp till 3000 i året og i 'værstefall' sparer de 'bare' 1000...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...