Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (17 minutter siden):

Nei, men du betaler da fortsatt kraftpris i tilegg til nettleie, og den korrelerer svært godt med når det også er lokal trengsel.

Ja, og det var i grunn et av mine andre argumenterer mot omleggingen. Hva var galt med dagens nettleie? Kan ikke strømbørsen hinte oss om når det er dumt å bruke masse strøm?

Trenger vi denne omleggingen? Jeg håper jo det fører til noe konkret, utover byråkrati og bekymringer..

Dersom strømforbruket flates noe utover, er jo det flott nok, det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, qualbeen said:

Ja, og det var i grunn et av mine andre argumenterer mot omleggingen. Hva var galt med dagens nettleie? Kan ikke strømbørsen hinte oss om når det er dumt å bruke masse strøm?

Trenger vi denne omleggingen? Jeg håper jo det fører til noe konkret, utover byråkrati og bekymringer..

Dersom strømforbruket flates noe utover, er jo det flott nok, det.

effekten det har er å gi en grad av progressivitet knyttet til effektforbruk. Som både du og andre er inne på er ikke mekanismen veldig presis, den er nok valgt for å lage en enklere modell enn en som oppfyller behov for millimeterpresisjon. Så antar man at statistisk sett så er det tilstrekkelig til å redusere toppene i forbruket.

Som jeg nevnte tidligere så kan man sikkert diskutere om det riktige kompromisset er funnet, og om det kan være skadelige bivirkninger Men at mekanismen fundamentalt sett bør redusere trengsel i nettet tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Selv om jeg kun for 2 år siden fikk ny hjemmelader og la opp nytt opplegg til og i garasjen så tror jeg at jeg skal skaffe meg dette. Da kan systemet selv avgjøre hvor mye effekt elbil ladingen skal få til enhver tid. 

Synd jeg ikke var klar over dette før.

(Tibber Pulse)

Jeg regner det som lurere med en Easee Equalizer.

Forøvrig skal du ikke være så redd for å bruke mer enn 5 kWh/h. Med deres årsforbruk er det naturlig at dere havner i "5-10 kWh/h". Regn heller ut hvor mye energileddet deres i nettleien vil gå ned ved rabatt (12 øre/kWh ?) mellom 22 og 06 i løpet av måneden/året. Vurder deretter om det er verdt å sørge for at strømbruken havner under 5 kWh/h. Svaret kan jeg gi deg med det samme: Uten varmepumpe skal dere sørge for at strømbruken er under 10 kWh/h og ignorere at det er lavere nettleie på halvparten.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bor i en relativt normal enebolig og har hatt denne prisingen en stund som "prøveperiode". Kan røpe så mye som at å prøve holde seg under 5kW kan en bare glemme. Har kjøpt utstyr for å regulere når varmtvann skal slå inn, har smartovner som reguleres over wifi, ingenting hjelper. Så jeg vil ikke anbefale å kjøpe dyrt utstyr for å regulere strømmen med mindre du prøver holde deg under 10kW.

5kW er bare ikke oppnåelig, med mindre du bor i et hybel uten stekeovn og oppvarming eller noe. Bare å lage mat vil bikke deg over grensa, med mindre du ikke koker ting mens du bruker stekovn f.eks.

Bare se på det som en ekstraskatt på 200kr mnd, og spar deg selv mye bry.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, tommyb said:

Ja, de gjør det. Du ramser opp mange tjenester som burde hatt bedre finansiering. Hvis du flytter over de store vannkraftsressursene du nevner over på private hender, blir det naturligvis enda dårligere finansiering av kommunen/kommunene som har inntekter på strømproduksjon. Så ja, det er nettopp derfor jeg klarer å ikke bli riktig like forbanna som jeg ellers ville blitt når de innfører høyere priser gjennom dette.

Men slik jeg beskriver det her har det jo vært i mange år, lenge før det ble snakk om å privatisere vannkraft i hvertfall delvis

Det er jo godt kjent at helsetjenester har skreket etter flere hender i flere år allerede.

jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier tiår

og argumentet ditt er at man får tjenester av at kommune selger strømmen noe jeg viser til at er ikke helt korrekt.

Jeg nevnte jo ikke en gang at helsesektoren også subsideres av Drivstoff til kjøretøy

Det er i hvertfall det man hører når politikerne skal rettferdigjøre høye avgifter på kjøretøy parken

da sier de at de høye avgiftene er med på å betale Utdanning, helse og velferd

Så hvor blir det av alle pengene?

Det ser i hvertfall ikke ut som det blir brukt  til å ansette mer helsearbeidere

 

 

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, mobile999 said:

Jeg regner det som lurere med en Easee Equalizer.

Forøvrig skal du ikke være så redd for å bruke mer enn 5 kWh/h. Med deres årsforbruk er det naturlig at dere havner i "5-10 kWh/h". Regn heller ut hvor mye energileddet deres i nettleien vil gå ned ved rabatt (12 øre/kWh ?) mellom 22 og 06 i løpet av måneden/året. Vurder deretter om det er verdt å sørge for at strømbruken havner under 5 kWh/h. Svaret kan jeg gi deg med det samme: Uten varmepumpe skal dere sørge for at strømbruken er under 10 kWh/h og ignorere at det er lavere nettleie på halvparten.

Takker :)

Lenke til kommentar
5 hours ago, likferd said:

Bor i en relativt normal enebolig og har hatt denne prisingen en stund som "prøveperiode". Kan røpe så mye som at å prøve holde seg under 5kW kan en bare glemme. Har kjøpt utstyr for å regulere når varmtvann skal slå inn, har smartovner som reguleres over wifi, ingenting hjelper. Så jeg vil ikke anbefale å kjøpe dyrt utstyr for å regulere strømmen med mindre du prøver holde deg under 10kW.

5kW er bare ikke oppnåelig, med mindre du bor i et hybel uten stekeovn og oppvarming eller noe. Bare å lage mat vil bikke deg over grensa, med mindre du ikke koker ting mens du bruker stekovn f.eks.

Bare se på det som en ekstraskatt på 200kr mnd, og spar deg selv mye bry.

Det er det jeg har prøvd å si at det er vanskelig for en liten husholdning å holde seg under 5kw med mindre man begynner med å å gjøre kun en oppgave om gangen og vente i minutter og timer før man setter igang neste oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kan dere som driter penger og som ikke ser problemet få et lite innblikk i hvordan noen hundretusen i Norge faktisk har det

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-sjokkbeskjed--klump-i-magen/74627771

 

Å tenke marked i noe så livsviktig som tilgang på energi er usosialt og destruktivt dor samfunnet over tid. I mens sitter energibaronene og grafser til seg stadig mer av andre mennesker s penger uten at de bidrar med noe som helst verdifullt i samfunnet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Roger Moore said:

Her kan dere som driter penger og som ikke ser problemet få et lite innblikk i hvordan noen hundretusen i Norge faktisk har det

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-sjokkbeskjed--klump-i-magen/74627771

 

Å tenke marked i noe så livsviktig som tilgang på energi er usosialt og destruktivt dor samfunnet over tid. I mens sitter energibaronene og grafser til seg stadig mer av andre mennesker s penger uten at de bidrar med noe som helst verdifullt i samfunnet.

Det der er selvforskyldt smerte. Man skal ikke sette to unger til verden før man har utkomme til det.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Roger Moore said:

Her kan dere som driter penger og som ikke ser problemet få et lite innblikk i hvordan noen hundretusen i Norge faktisk har det

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-sjokkbeskjed--klump-i-magen/74627771

 

Å tenke marked i noe så livsviktig som tilgang på energi er usosialt og destruktivt dor samfunnet over tid. I mens sitter energibaronene og grafser til seg stadig mer av andre mennesker s penger uten at de bidrar med noe som helst verdifullt i samfunnet.

Og dytte noen som har gjort noe så uansvarlig som å få to barn på en 75 prosent butikkjobb foran seg for å fremme sin sak om lavere strømpris...

1) De burde ventet med barnene som de fleste andre

2) Sosialstønad eller andre fordelingsmidler er mer treffsikkert enn å ødelegge kraftmarkedet.

Lenke til kommentar

I sommer logget jeg meg inn på 'min side' hos nettleverandøren min og hentet ut måleravlesinger 14 måneder bakover i tid, ned på timesnivå. 

Jeg gikk gjennom tallene på nytt for å se hvordan jeg ligger an i forhold til ny nettleie. Sett bort fra elbil så vil jeg ganske enkelt gå under 5kW-grensa(årlig forbruk 20000kWh). Om jeg ikke hadde hatt elbil ville jeg altså havnet blandt de 50% som havner på laveste effekttrinn.

Problemet er at jeg *har* elbil. Nå har jeg riktignok en svært kraftig lader(11kW) men selv med en 'folkelader' på 3,6kW ville jeg hoppet over 5kW grensa hver eneste måned om jeg ikke hadde gjort tiltak. 'Lade om natta'-trikset ville ikke hjulpet stort siden jeg har aktive barn som dusjer etter trening, noe som gjør at tidsvinduet hvor jeg kanskje *kunne* lurt inn en 3,6kW lader blir stykket opp. Jeg må da begrense lading til 3,6kW mellom 0200 og 0700. Jeg må dessuten plugge inn bilen hver kveld, i stedet for hver 4de kveld som jeg gjør i dag. Det vil jo også bli litt kleint om jeg skal forklare eventuelle gjester på kaffebesøk at de godt kan lade men at det vil koste meg 200 i effektavgift for  at de skal få strøm til 20kr. 

Ta gjerne og sjekk deres eget forbruk for å se hvor dere ligger. Jeg tror netteier er forpliktet å ha disse dataene enkelt tilgjengelig for kundene.

 

Den nye nettleia er altså, i tilegg til å være forvirrende lagt opp, ganske tydelig rettet inn mot at nåværende og fremtidige elbileier skal flås litt ekstra.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Kjører man makslast (ikke overbelastning) flere timer i strekk så blir det gjerne i varmeste laget og kan gå ut over levetida. I hvert fall på varme dager.

Da kan man kanskje hevde at makslast for den trafoen ikke er oppgitt riktig? Jeg spurte tidlige i tråden om hva som blir slitt eller ødelagt over tid på en trafo. Kanskje du vet svaret? Hva er mekanismene i denne slitasjen? Noen trafokonstruktører her?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg riktignok en svært kraftig lader(11kW) men selv med en 'folkelader' på 3,6kW ville jeg hoppet over 5kW grensa hver eneste måned om jeg ikke hadde gjort tiltak.

Tiltaket kan jo være så enkelt som å stille inn bil eller ladeboks på lavere strøm. Laveste innstilling etter standarden er 6 A, ca. 1,4 kW. Jeg har testet ut dette, og det går helt fint med mitt kjøremønster. 12 t lading/døgn i 365 dager @ 1,4 kW = 6000 kWh. Det holder til å kjøre 30.000 km.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 13.11.2021 den 11.30):

Selv om varme fra brennsel er den mest effektive energiløsningen til koking og oppvarming i husholdningen, så er vi vant til å ha nær ubegrenset tilgang på den edleste formen for energi til disse behovene.

Dette stemmer jo overhodet ikke. 

En koketopp på gass er ca. 35% effektiv. 
En induksjonstopp som bruker strøm er ca. 75% effektiv. 

Fyring på gass, olje eller ved er maks 85-90% effektivt. 
En varmepumpe på strøm gir 300-400% effektivitet. 

Det er altså mer effektivt å brenne gassen i et gasskraftverk med 50% effektivitet og sende strømmen til boligen over nettet, enn å bruke gassen direkte i husholdningen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (Akkurat nå):

Tiltaket kan jo være så enkelt som å stille inn bil eller ladeboks på lavere strøm. Laveste innstilling etter standarden er 6 A, ca. 1,4 kW. Jeg har testet ut dette, og det går helt fint med mitt kjøremønster. 12 t lading/døgn i 365 dager @ 1,4 kW = 6000 kWh. Det holder til å kjøre 30.000 km.

Jeg har en gammel ladeboks hvor jeg ikke kan stille inn noe som helst(har spurt produsenten men ikke fått svar ennå). Bilen kan selvfølgelig stilles inn, men jeg må fortsatt minne eventuelle gjester om å overholde effektgrensene.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (22 timer siden):

Den nye nettleien vil føre til at de som bruker mye kostbar nettkapasitet må betale mest. Og det er vel rettferdig? De som bruker lite nettkapasitet, vil betale minst. Det er kapasitetsbruk som skaper kostnader i nettet og ikke energibruk. 

Med dagens energibaserte nettleie, så subsidierer pensjonister og vanlige småbarnsfamilier velstående Teslaeiere som bruker masse kostbar nettkapasitet fordi de lader begge sine elbiler kl 17. Det er egentlig ganske ugreit. Heldigvis vil ny nettleie føre til at de bruker mye kostbar nettkapasitet må betale en større del av regningen for dette selv. Velstående Teslaeiere kan fint lade elbilene om natten hvis de ikke ønsker å betale noen hundrelapper ekstra i nettleie. Med nattlading vil de bruke mindre kostbar nettkapasitet, og de vil dermed få en lavere ny nettleie. Strømprisen er sikkert lavere også. Nå har vel alle spotprisavtaler timespris. Vinn-vinn.

Det blir jo ikke slik, fordi man betaler like mye effektavgift på natta som på dagen. Hadde tiden 22-06 vært unntatt effektavgift så kunne vi ladet kun på natta med høy effekt. Men dette vil koste oss svært mye i effektavgift, så vi lader heller med lav effekt hele døgnet (vi betaler allerede effektavgift her jeg bor, betaler i snitt 1,- pr. kWh i nettleie). Vi har ingen spesielle effekttopper over døgnet, det er ganske tilfeldig når varmepumpe starter for å lage varme eller når den lager varmtvann. Middag lages ofte kl. 20-21 på kvelden men har svært liten innvirkning på strømforbruket. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...