Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Kahuna said:

Den nye nettleia er altså, i tilegg til å være forvirrende lagt opp, ganske tydelig rettet inn mot at nåværende og fremtidige elbileier skal flås litt ekstra.

Det kan godt være noe i det. Kanskje nettselskapene er bekymret for at alle elbilladere og smarte varmtvannsberedere skal slå inn samtidig i den lavest prisede timen for strøm, selv om det er på natten?  Da burde de heller betale kunden for å få lov til å slå av lading mm. når belastningen er kritisk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer jo overhodet ikke. 

En koketopp på gass er ca. 35% effektiv. 
En induksjonstopp som bruker strøm er ca. 75% effektiv. 

Fyring på gass, olje eller ved er maks 85-90% effektivt. 
En varmepumpe på strøm gir 300-400% effektivitet. 

Det er altså mer effektivt å brenne gassen i et gasskraftverk med 50% effektivitet og sende strømmen til boligen over nettet, enn å bruke gassen direkte i husholdningen. 

Om gasskraftverket er 50%, og induksjonstoppen er 75%, så blir det 37,5% mot 35% ved å koke på gassbluss direkte. Det er sant. Men det er hvis du ikke har nytte av varmen, og ikke regner totalvirkningsgraden for gass via el-produksjon, distribusjon osv.. Om man bruker LNG, så er jo regnestykket veldig dårlig. Når man benytter gass direkte til koking og varmekjeler i andre land, så tror jeg det er fordi det er mest effektivt.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Enig. Det som virkelig hadde hjulpet var å unnta tiden 22-06 fra beregning av effektledd. Eller 23-05 om det passer belastningen i nettet bedre. Trenger ikke så mange timer på å lade elbilene. 

Men tror du ikke at elbilladingen i seg selv kan gi en uønsket topp, hvis den ikke begrenses? "Alle" vil jo lade i den billigste timen. Og jeg har en mistanke om at mange nettselskap har "overbooket" med hovedsikringsstørrelsene de har tillatt i forhold til hva endel lokalnett tåler. Men man burde uansett bare betale ekstra for å bruke mye strøm når det virkelig er kritisk. 

 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (35 minutter siden):

Om gasskraftverket er 50%, og induksjonstoppen er 75%, så blir det 37,5% mot 35% ved å koke på gassbluss direkte. Det er sant. Men det er hvis du ikke har nytte av varmen, og ikke regner totalvirkningsgraden for gass via el-produksjon, distribusjon osv.. Om man bruker LNG, så er jo regnestykket veldig dårlig. Når man benytter gass direkte til koking og varmekjeler i andre land, så tror jeg det er fordi det er mest effektivt.

Man benytter gass av historiske årsaker, dette var tidlig tilgjengelig mens strømnettet var svakt. Man er gradvis på vei over til elektrisitet til koking i mange av de landene som historisk har brukt gass. 

Sett i et historisk perspektiv så har heller ikke induksjonstopper og varmepumper vært allment tilgjengelig til lave priser så veldig lenge. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 minutter siden):

Men tror du ikke at elbilladingen i seg selv kan gi en uønsket topp, hvis den ikke begrenses? "Alle" vil jo lade i den billigste timen. Og jeg har en mistanke om at mange nettselskap har "overbooket" med hovedsikringsstørrelsene de har tillatt i forhold til hva endel lokalnett tåler. Men man burde uansett bare betale ekstra for å bruke mye strøm når det virkelig er kritisk. 

 

Du tror toppen på natta vil være høyere enn den er på dagtid nå? I så fall er det jo bare å gi en "rabattfaktor" på natta istedenfor. F.eks at effektforbruk i perioden 22-06 reduseres med 40% før beregning. Da vil nok de fleste begrense 11kW-ladingen ned til f.eks 5,5kW isteden. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (48 minutter siden):

Det kan godt være noe i det. Kanskje nettselskapene er bekymret for at alle elbilladere og smarte varmtvannsberedere skal slå inn samtidig i den lavest prisede timen for strøm, selv om det er på natten?  Da burde de heller betale kunden for å få lov til å slå av lading mm. når belastningen er kritisk. 

 

Nei. Det er for få som har smart effektstyring av vvb og lading til at det vil ha noen effekt på lenge ennå.

Derimot kunne de godt hatt et to-tariff system. En 'enkel' tariff med litt billigere nettleie om natta og en 'avansert' tariff med timeprising av energi og effekt, forbruksstyring, frekvensstabilisering og alt man kunne ønske seg. For de som var interessert og hadde utstyr.

Lenke til kommentar

Vår bil lader over 10A. Dersom det ikke var noen annen last i nettet, burde det være godt med kapasitet til at alle husholdninger kan lade sin bil på natt.

Tidligere har det hvertfall vært uttalt at vi har mer enn nok produksjonskapasitet til en hel-elektrisk bilpark. En elbil trenger tross alt ikke mye strøm. Men dersom nevnte bilpark skal lades opp samtidig over hurtigere uttak, eksempel 32A eller mer, så kan det kanskje bli ramaskrik. 

Jeg liker Tibber sin løsning, som samarbeider med strømprodusent. De får nemlig lov til å fjernstyre boksen og slå den av dersom det er trengsel i nettet. 

Det samme har det blitt eksperimentet med rundt varmtvannstanker et sted på Østlandet (husker ikke hvor). Tanken koblet ut dersom det var høy last i nettet (og dersom det var forsvarlig mtp vanntemperatur). 

Sånne løsninger ønsker jeg mer av! Det har jo faktisk en effekt - uten å plage oss forbrukere!

 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 minutter siden):

Jeg liker Tibber sin løsning, som samarbeider med strømprodusent. De får nemlig lov til å fjernstyre boksen og slå den av dersom det er trengsel i nettet. 

I prinsippet er dette en god løsning men hvordan vil dette virke etter nyttår? Vil også Tibber sine kunder måtte forholde seg til de nye effekttrinnene?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Du tror toppen på natta vil være høyere enn den er på dagtid nå? I så fall er det jo bare å gi en "rabattfaktor" på natta istedenfor. F.eks at effektforbruk i perioden 22-06 reduseres med 40% før beregning. Da vil nok de fleste begrense 11kW-ladingen ned til f.eks 5,5kW isteden. 

Hvis om noen år 1 000 000 elbiler skal lade med 11kW samtidig så er det endel, det tilsvarer nesten halvparten av det høyste timeforbruket som er målt i Norge (ca 25 GWh/h)

Så det du foreslår kan være en mulig tilnærming om behovet oppstår, selv om jeg som sagt har mer til overs for tiltak som tar utgangspunkt i virkelige høye øyeblikksbelastninger i nettet.

 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (13 minutter siden):

Hvis om noen år 1 000 000 elbiler skal lade med 11kW samtidig så er det endel, det tilsvarer nesten halvparten av det høyste timeforbruket som er målt i Norge (ca 25 GWh/h)

Du skal være flink til å organisere for å få til det. ;)

Folk lader til forskjellige tider og med forskjellig effekt. Det har en tendens til å jevne seg ut når tallene blir store men løsningen som den Tibber har vil kunne jevne det ut ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Det blir jo ikke slik, fordi man betaler like mye effektavgift på natta som på dagen. Hadde tiden 22-06 vært unntatt effektavgift så kunne vi ladet kun på natta med høy effekt. Men dette vil koste oss svært mye i effektavgift, så vi lader heller med lav effekt hele døgnet (vi betaler allerede effektavgift her jeg bor, betaler i snitt 1,- pr. kWh i nettleie). Vi har ingen spesielle effekttopper over døgnet, det er ganske tilfeldig når varmepumpe starter for å lage varme eller når den lager varmtvann. Middag lages ofte kl. 20-21 på kvelden men har svært liten innvirkning på strømforbruket. 

Det varierer nok fra sted til sted når på døgnet utfordringer oppstår i nettet.  Tiltaket som passer på alle steder, er et lite incentiv til et jevnere forbruk over døgnet. Og det er vel elbillading en bør være obs på. Som du skriver, å lage middag har svært liten betydning.

 

Etterhvert får vel alle elbiler. Hvis alle begynner å lade med høy effekt om natta, la oss si etter kl 22 eller 00, så kommer nok det maksimale forbruket med tilhørende utfordringer om natta. Tiltaket blir da et lite incentiv til et jevnere forbruk over døgnet. Og det et vel det som kommer nå.

 

Foresten, det var vel også slik at prisen på energileddet skulle reduseres. Det virker det som om du glemmer.

 

Jeg har bensinbil og bruke masse på drivstoff og bompenger. Som en elbileier slipper. Jeg sliter i å se at det er mye for en elbileier å betale litt ekstra i måneden hvis han eller hun absolutt ønsker å lade elbilen med høy effekt hjemme. En får betale for det nettet en bruker. Det er ikke greit at regningen for ladning av elbiler ned høy effekt sendes til vi som ikke har en elbil. Om en elbileiere vil spare noen få kroner om dagen på lading, så er det bare å lade med lav effekt om natten. Bilen har like mye strøm neste morgen.

Endret av TorHansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (På 12.11.2021 den 20.52):

Er du sikker på det?

100% sikker blir man ikke før 2022 er omme og man kan regne parallelt på hva det ble med ny prismodell og hva det ville blitt med gammel.

Nå har jeg sjekket. Excel har fått kjørt seg for å si det sånn. For 2020 ville jeg med den nye modellen fått 12% høyere nettleie, dersom man legger tabellen i artikkelen til grunn. Nå ser det ut som mitt nettselskap ikke vil gi samme effekttrinn og priser, så det blir ikke helt likt, men så langt tyder mye på at det blir dyrere for meg. Fire av månedene ser ut til å kunne være realistisk å flytte ned et effekttrinn sånn at prisøkningen kan bli 5% i stedet for 12%. Jeg kan potensielt spare 780 kr/år på å gjøre tiltak som reduserer nettleien de 4 månedene det er realistisk. Det er ikke mange tiltak som vil være lønnsomme med de prisene. Kanskje et par nye termostater med temperatursenking kl 06-22 og et tidsrele til varmtvannsberederen og ellers omlegging av vaner fra å gjøre ting parallelt til å gjøre de i serie (vaskemaskin, oppvaskmaskin og middagslaging).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

100% sikker blir man ikke før 2022 er omme og man kan regne parallelt på hva det ble med ny prismodell og hva det ville blitt med gammel.

Nå har jeg sjekket. Excel har fått kjørt seg for å si det sånn. For 2020 ville jeg med den nye modellen fått 12% høyere nettleie, dersom man legger tabellen i artikkelen til grunn. Nå ser det ut som mitt nettselskap ikke vil gi samme effekttrinn og priser, så det blir ikke helt likt, men så langt tyder mye på at det blir dyrere for meg. 

Tror ikke at du kan sammenligne på tvers av nettselskap. De har veldig forskjellige priser og tilnærminger i dag. Det er stor forskjell mellom hytta og boligen. 
 

Og det blir kanskje ikke helt rett å sammenligne 2021 priser med dagens nettleie med 2022 priser med ny nettleie. Skulle en sammenlignet måtte en vel ha hatt 2022 priser med dagens nettleie, men det har en jo ikke.

Lenke til kommentar

Ja det blir ikke en helt rettferdig sammenligning, men sånn det ser ut nå så blir det en økning selv om jeg lykkes med noen tiltak for å redusere toppene.

Siden forrige innlegg har jeg analysert litt videre og funnet ut at mine topper ofte faller på helgedager, varierende tidspunkter mellom kl 13 og 22, men mest om kvelden. Da har jeg bare sett på månedstoppen og ikke topp nr 2 osv.

Lenke til kommentar

Vi trenger et Nei til bompenger-parti for strøm. Når 70% av befolkningen stemmer på dette partiet kan du tro alle andre partier plutselig vil få fortgang i å få oss ut av ACER og får endret på strømpolitikken. Politikerne respekterer ikke folkets mening, men de respekterer risikoen for å bli sparket ut.

I første omgang kunne vi startet med en folkeavstemning om ACER og om strømpolitikken skal være kommersiell eller til befolkningen for kostpris slik det var før kommersialiseringen. Det er tydeligvis så stort opprør i folk nå at det burde ikke være umulig å presse frem en folkeavstemning hvis noen tar initiativ og det blir bredt kjent at en slik aksjon pågår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Tidligere har det hvertfall vært uttalt at vi har mer enn nok produksjonskapasitet til en hel-elektrisk bilpark. En elbil trenger tross alt ikke mye strøm. Men dersom nevnte bilpark skal lades opp samtidig over hurtigere uttak, eksempel 32A eller mer, så kan det kanskje bli ramaskrik. 

Men det vil ikke være særlig realistisk. Man lader ikke mer enn det er plass til på batteriet. Og det avhenger av hvor mye man kjører hver dag. Snittet er ca 15.000 km/år. Det utgjør 3000 kWh ved 2kWt/10 km. Fordelt på 365 dager blir det 8,2 kWt/døgn. Med 32 A lading (7,4 kW) er det ikke mer enn drøyt én time lading hver natt. Fordelt over to klokketimer er det 4,1 kW. Og derfra kan man regne seg nedover til hvor lite man kan klare seg med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (6 minutter siden):

Vi trenger et Nei til bompenger-parti for strøm. Når 70% av befolkningen stemmer på dette partiet kan du tro alle andre partier plutselig vil få fortgang i å få oss ut av ACER og får endret på strømpolitikken. Politikerne respekterer ikke folkets mening, men de respekterer risikoen for å bli sparket ut.

I første omgang kunne vi startet med en folkeavstemning om ACER og om strømpolitikken skal være kommersiell eller til befolkningen for kostpris slik det var før kommersialiseringen. Det er tydeligvis så stort opprør i folk nå at det burde ikke være umulig å presse frem en folkeavstemning hvis noen tar initiativ og det blir bredt kjent at en slik aksjon pågår.

Eventuelt burde det bli mer synlig at pengene kommer tilbake til folket. Tjener Norge f.eks 20 milliarder på eksport av strøm så er det kanskje nok til å halvere kommunale avgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...