Gå til innhold

Hvor mange kWh bruker du i måneden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbruket har ligget på ca 170-190 kWh pr mnd de siste tre månedene ifølge Tibber appen. 

P-rom: 70m2

2 personer

Blokkleilighet med fjernvarme inkludert i felleskostnaden. Strømregningen ligger på ca 400-550,- pr mnd inkludert nettleie. 

Endret av Abiden
Lenke til kommentar
Heradon skrev (5 minutter siden):

Bruker i snitt 1000 kWh
Hus 160m2, byggår 2020
4 personer
Varmekabler i hele førsteetasje og på badet i 2 etg.
2 panelovner

Kunne nok vært flinkere til å bruke vedovnen. Har ikke brukt den så langt i år, men jeg har ved 😅
 

Med de dataene syntes jeg et snitt på 1000 kWh høres veldig bra ut!👍🏻

Lenke til kommentar

Hus bygget på 80-tallet, 300 m2 fordelt på to etasjer. Tre personer. To varmepumper, litt vedfyring og ingen elbil. Varmekabler på alle bad og soverom. To garasjer som av og til bruker litt strøm. Om sommeren ligger det månedlige strømforbruket på ca 1 000 kWt med litt AC via varmepumpene på de varmeste dagene. Om vinteren ligger det på ca. 5 000 kWt på de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar

P-rom 30 kvm. Sentralfyring medfølger. Varmekabler på bad. Brukt 350-360 kWh i august/september. 266 kWh til nå i oktober. Kjøpte leiligheten i sommer og i prospektet står det at den forrige eieren hadde brukt 2500 kWh totalt i 2020, noe som tilsier snitt på 208 kwH/måneden. Hmmm, jeg ligger IKKE an til det, men det har nok mest med bruk av varmekabler på bad. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Ikke så dyr strøm i Nord-Norge nei. Men så er det gjerne ganske kaldt her .

Men jeg har ett relativt nytt og godt isolert hus. Har varmepumpe og noen varmekabler som eneste varmekilde. Flexit ventilasjonsystem som gjenvinner det meste av varmen også. Elbilen lades med smartlading på natta når strømmen er nesten gratis.

Men det var vesentlig dyrere strøm før jeg bytta til Tibber.

At det er kaldt i Nord-Norge er en vedtatt sannhet for mange. Bor du i kystnære strøk i Nordland er det mange andre steder sør i Norge det er kaldere på vinteren. I Lofoten og Vesterålen er det veldig milde vintre f.eks. Jeg er veldig godt fornøyd med det. Vi har billig strøm og på toppen slipper vi unna merverdiavgift.

Jeg ser dog at til tross for mild vinter og passe varm sommer, varier strømforbruket mellom 2200 kwt i februar til 1000 kwt i juli. Det er da på en grunnflate på 140 kvm. fra 1989, uten vedfyring og varmepumpe. 

Skulle kanskje fått en luft-luft varmepumpe. Jeg tror det bør være potensial for å kunne ligge på rundt 1500 kwt i februar framfor 2200. 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nedward said:

At det er kaldt i Nord-Norge er en vedtatt sannhet for mange. Bor du i kystnære strøk i Nordland er det mange andre steder sør i Norge det er kaldere på vinteren. I Lofoten og Vesterålen er det veldig milde vintre f.eks. Jeg er veldig godt fornøyd med det. Vi har billig strøm og på toppen slipper vi unna merverdiavgift.

Jeg ser dog at til tross for mild vinter og passe varm sommer, varier strømforbruket mellom 2200 kwt i februar til 1000 kwt i juli. Det er da på en grunnflate på 140 kvm. fra 1989, uten vedfyring og varmepumpe. 

Skulle kanskje fått en luft-luft varmepumpe. Jeg tror det bør være potensial for å kunne ligge på rundt 1500 kwt i februar framfor 2200. 

 

Med kysten er det gjerne ikke så kaldt, men innafor kysten kan det bli temmelig rivende kaldt. Bikker -30 til tider der jeg jobber, og det er bare litt utafor Tromsø.

Lofoten har det jo utrolig værhardt selv om det ikke er så kaldt da. Holdt på å blåse på havet sist jeg var der. Det stjeler en del varme det og.

Lenke til kommentar

Rekkehus(ish, tre etasjer + loft, vi har første etasje på halve andre, andre halvdel av andre etasje og tredje etasje + loft er annen boenhet).

P-rom: 98 m2

Forbruk ca 850 kWt i måneden i snitt. Én luft-til-luft varmepumpe står for omtrent all oppvarming, med unntak av en panelovn som komplimenterer 1-2 kWt dagen i et rom som er bygd på senere + varmekabler på bad. Boligen er delvis bygd inn i en skråning så får "gratis" isolasjon året rundt, varmen holder seg bedre på vinteren og det holder seg også kjøligere på sommeren.

 

Edit: Har også elbil, men den faktureres separat (felles garasjeanlegg) og har ikke hatt den lenge nok til å si noe om forbruk

Endret av koots
Lenke til kommentar

Bruker ca 1500 kwt nå i oktober ser jeg. Mindre på sommeren og mer på vinteren antar jeg. Enebolig 120 kvm, vestland. 3 mennesker. Oppvarming er varmekabler og panelovn/oljeovn. Kan fyre med ved også men syns det er for mye styr å få riktig trekk og få til å unngå at det dras luft inn gjennom pipen, må skru ned ventilasjon og ha nok tilluft i huset og blabla. Og det er vel ikke noe særlig å spare på det heller. Betaler litt over 60 øre/kwt nå pluss all galskapen som kommer på toppen.

Lenke til kommentar

Tomannsbolig, byggeår 2013 på Sunnmøre.

P-rom 114 kvm, 2 personer.
Balansert ventilasjon med varmeveksler, 2 panel ovner og varme kable på alle rom i under etg.

Ligger på gjennomsnitt 1100-1200 kWt

Har Hydrid bil og elbil. Ladder kun med 3kW på det meste. 

 

 

IMG_5822.PNG

Lenke til kommentar

Februar var 1. hele mnd vi bodde her. 

hus fra '98. 157 p-rom, alt på ett plan. Varmekabler på hver eneste kvadrat og 1 varmepumpe.

4 pers. 
1 elbil (snitt 326kWt pr mnd.)

Fyra kun med varmekabler forrige vinter. Varmepumpa var busted og venta på deler helt frem til mai, så håper på en del lavere forbruk i år.

All up forbruk.

IMG_4012.thumb.jpg.df01839ffbbb6c947b39cd497eea244a.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Aner ikke, men jeg bruker ikke mere enn jeg må. Ingen varmeovner på ennå, hvitevarer trekker det de må hele året og lys slår jeg av i rom jeg ikke er i. Vurderer meg som en småforbruker og klarer meg greit ved å kle på meg sokker og gensere når det blir kaldt om vinteren. Maks atten grader hos meg. Ok da: nitten på en spesiell dag. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...