Gå til innhold

Hvor mange kWh bruker du i måneden?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, GiaMahan said:

Fjernvarme. Slår av lys i rom jeg ikke er i, bruker ikke lys på dagtid/når det er daglys (har store vinduer over alt, masse daglys) Skrur av dusjen når jeg såper meg inn, dusjer annenhver dag (ish). Vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøres når de er fulle (stort sett), og de er jo ikke på hver dag. 

Fjernvarme er fint, men husk at prisen på fjernvarme følger (sånn ca) prisen på strøm. Selv om man har lavt strømforbruk gjennom egen måler, vil mange sameier/borettslag få stor økning i kostnadene til oppvarming og varmtvann gjennom fjernvarme nå som strømprisene har øket betydelig, og dette må dekkes gjennom økte felleskostnader/husleie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel 1-200 på sommeren, rundt 1000 på vinteren. Det var dog i min forrige leilighet (50kvm) som var dårlig isolert med betonggulv med en kald, ikke-isolert lagringsplass/kjeller under. Nå har jeg en førsteetasje med varmekabler i alle gulv, godt isolert, etc. Jeg har også fastpris nå så prøver ikke akkurat å spare på strømmen heller. Følger med på hvor mye de enkelte varmekablene bruker, da. Liker å ha oversikt.

Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Fjernvarme er fint, men husk at prisen på fjernvarme følger (sånn ca) prisen på strøm. Selv om man har lavt strømforbruk gjennom egen måler, vil mange sameier/borettslag få stor økning i kostnadene til oppvarming og varmtvann gjennom fjernvarme nå som strømprisene har øket betydelig, og dette må dekkes gjennom økte felleskostnader/husleie.

Vår fjernvarmeleverandør har en makspris på rundt 80 øre/kWt (KPI-justeres årlig), så vi slipper relativt billig unna når prisene er som nå.

Lenke til kommentar
zanta skrev (20 minutter siden):

Fjernvarme er fint, men husk at prisen på fjernvarme følger (sånn ca) prisen på strøm. Selv om man har lavt strømforbruk gjennom egen måler, vil mange sameier/borettslag få stor økning i kostnadene til oppvarming og varmtvann gjennom fjernvarme nå som strømprisene har øket betydelig, og dette må dekkes gjennom økte felleskostnader/husleie.

Jepp. Derfor jeg blant annet etterisolerte vinduer, sånn at behovet for å bruke fjernvarmen reduseres. Radiatoren står så vidt på, kler heller på meg, har peis også som kan brukes. Så selv om jeg har fjernvarme inkludert i leia betyr det ikke at jeg fyrer for kråkene, akkurat :) men fjernvarmen er medvirkende årsak til at Tibber estimerer at jeg kun vil bruke 81 kWh, siden noen lurte på hvordan jeg brukte så lite på en måned. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Sindre Rudshaug said:

Ja, hvis man betaler 13,3 øre pr kwh (86/647) i oktober 2021, som du gjør, så er det jo ikke noe problem:-)

Ikke så dyr strøm i Nord-Norge nei. Men så er det gjerne ganske kaldt her .

Men jeg har ett relativt nytt og godt isolert hus. Har varmepumpe og noen varmekabler som eneste varmekilde. Flexit ventilasjonsystem som gjenvinner det meste av varmen også. Elbilen lades med smartlading på natta når strømmen er nesten gratis.

Men det var vesentlig dyrere strøm før jeg bytta til Tibber.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Ikke så dyr strøm i Nord-Norge nei. Men så er det gjerne ganske kaldt her .

Men jeg har ett relativt nytt og godt isolert hus. Har varmepumpe og noen varmekabler som eneste varmekilde. Flexit ventilasjonsystem som gjenvinner det meste av varmen også. Elbilen lades med smartlading på natta når strømmen er nesten gratis.

Men det var vesentlig dyrere strøm før jeg bytta til Tibber.

Det er kaldere vinter her, og jeg bor sør for Trondheim med langt dyrere strøm enn Trøndelag og nordover har. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (11 minutter siden):

120 kvm

Varmepumpe, gulvvarme i stue, kjøkken gang og bad. Vedovn

Snitter på ca. 2 000kWh i året. Innlandet i nord med hus fra 1950

3 stk

2.000 kWh i året hørtes vanvittig lavt ut, med tanke på at gjennomsnittet for en bolig ligger på 1.700 i _måneden_!

Er du sikker på at du ikke mener 20.000 kWh i året? 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...