Gå til innhold

Hvor mange kWh bruker du i måneden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (58 minutter siden):

Det var da ekstremt kaldt.  Bruker du også vanter inne? 

Hvis jeg føler for det så kan det hende ja. Det er jo liksom fingertuppene og nesa som blir litt småkjølige hvis jeg har sittet lenge i ro, men beveger jeg meg litt og gjør husarbeid f.eks. så får jeg opp varmen igjen. Syns det er godt å puste litt kjølig bo-luft i motsetning til badstuetemperatur i vedfyrt stue. Jeg kjenner noen sånne og dør sakte hver gang jeg er på besøk. Atten grader er kjempefint. :D 

Endret av Sviskepott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Mr.M said:

skjønner hverken 86 kr. eller 15 kr.

selv med f.eks. "usle" 0,45 øre kw/h ville dette kostet (inkl. nettleie/avgifter) rundt 580 mnd.

har du "utdypende" info?

Dette er ikke inkludert nettleie, men det er vel kWh som er relevant. 

15kr er bare utklipp fra en graf som egentlig er under. Kunne ikke klippe bildet mindre på telefonen min.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Bor alene i en liten 1-roms. Har fjernvarme.

Hvor mange kWh fjernvarme har du brukt i den perioden?

Vi bør vel egentlig slå sammen disse tallene for å få relevante sammenligninger med oss som bare fyrer med strøm. Det samme gjelder vel egentlig også ved selv om det er vanskeligere å regne ut.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Hvor mange kWh fjernvarme har du brukt i den perioden?

Vi bør vel egentlig slå sammen disse tallene for å få relevante sammenligninger med oss som bare fyrer med strøm. Det samme gjelder vel egentlig også ved selv om det er vanskeligere å regne ut.

Det vet jeg ikke. Bor i borettslag, og fjernvarmen er inkludert i fellesutgiftene.

Lenke til kommentar

300kvm, ingen elbil. 2 voksne 2 barnehagebarn. 1000kWh i september og estimert i oktober.

Men når varmekablene går på snart, så dobles det nok, minst. Også kommer elbil i hus i løpet av noen uker, så da øker det nok opp til 3000kWh i mnd tipper jeg.

Januar og februar i år lå på 3000kWh uten elbil.

17600kWh så langt i år, 23000kWh i fjor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 25.10.2021 den 22.23):

Akkurat nå bor jeg alene på 45 kvm, skal flytte etterhvert inn i 80 kvm leilighet og bo med 1 til, så blir spennende å se forskjellen da. 

1 person i husstanden atm

Har ikke el-bil. 

Tibber estimerer at jeg skal bruke 81 kWh denne måneden. 

Da er oktober ferdig, og det ble totalt 83 kWh. Regner med det blir noe tilsvarende for november måned. Har som nevnt fjernvarme, men, slo faktisk av radiatorene pga at det har vært så varmt i Oslo. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

827 kWh i snitt siste 12 måneder. 1 person, enebolig 120 kvm grunnflate,135 kvm P-rom, 1 elbil som kun lades hjemme.

 

2021 7.810,319 kWh
oktober 906,043 kWh
september 795,192 kWh
august 682,962 kWh
juli 506,413 kWh
juni 398,991 kWh
mai 454,962 kWh
april 827,456 kWh
mars 830,164 kWh
februar 1.150,838 kWh
januar 1.257,298 kWh

2020 7.945,128 kWh
desember 1.242,596 kWh
november 872,551 kWh
oktober 644,637 kWh
september 440,562 kWh
august 353,114 kWh
juli 287,663 kWh
juni 373,349 kWh
mai 446,433 kWh
april 562,590 kWh
mars 949,917 kWh
februar 904,883 kWh
januar 866,833 kWh

2019 6.772,204 kWh
desember 892,347 kWh
november 875,533 kWh
oktober 723,232 kWh
september 535,553 kWh
august 383,315 kWh
juli 363,943 kWh
juni 439,238 kWh
mai 552,493 kWh
april 553,834 kWh
mars 878,867 kWh
februar 573,849 kWh (fra og med 9. februar)

Lenke til kommentar
On 11/1/2021 at 3:34 PM, 1Dr.E said:

Da kan du fryde deg over at den økte strømkostnaden er vesentlig mindre enn drivstoffet dere ville brukt 😊

Ja, det har jeg regnet på, og ved bensipris på 16kr så kommer jeg til å bruke 75% mindre penger på strøm enn bensin. Ved bensinpris på 20kr, blir det 80% mindre. Begge tilfeller ved 1,5kr kWh.

Har en litt for tørst bensinbil...

 

Fryder meg over mildt vær i sørnorge, snitt på 40kWh hver dag nå siste tiden.

 

Screenshot 2021-11-03 093938.jpg

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Leilighet i Oslo på 67 kvadratmeter, 2 voksne og lader ikke elbilen hjemme. Har fjernvarme inkludert i felleskostnadene og bruker kun de til oppvarming av leiligheten. Strømkabler på badet har vært på hele tiden. 

Bruk:

437 kWh i September

363 kWh i Oktober 

328 kWh estimert forbruk for November

 

Skjønner ikke helt hvordan vi har brukt så lite strøm, men vi har kanskje blitt flinkere til å slå av lys og sånt? Aner ikke!

Lenke til kommentar
thescientist skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvordan vi har brukt så lite strøm, men vi har kanskje blitt flinkere til å slå av lys og sånt? Aner ikke!

Går ut fra at du har LED-belysning. 5 Watt pr kvadratmeter gir rikelig med lys (ca 300 lux). Hadde alt lys i leiligheta stått på maks styrke 8 timer/dag ville det bare dratt ca 80 kWh/mnd. Så det er egentlig ikke så mye å spare på å dimme eller slå av lyset. De store sparepotensialene kommer typisk fra oppvarming, men siden du har fjernvarme så går jeg ut fra at det er oppvaskmaskinen, komfyren, varmekablene på badet og vaskemaskinen som drar det meste av strømmen. Eventuelt varmtvann også dersom du har egen bereder basert på strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Går ut fra at du har LED-belysning. 5 Watt pr kvadratmeter gir rikelig med lys (ca 300 lux). Hadde alt lys i leiligheta stått på maks styrke 8 timer/dag ville det bare dratt ca 80 kWh/mnd. Så det er egentlig ikke så mye å spare på å dimme eller slå av lyset. De store sparepotensialene kommer typisk fra oppvarming, men siden du har fjernvarme så går jeg ut fra at det er oppvaskmaskinen, komfyren, varmekablene på badet og vaskemaskinen som drar det meste av strømmen. Eventuelt varmtvann også dersom du har egen bereder basert på strøm.

Det tenkte jeg ikke på! Men ja, brukte 3000 kr og byttet ut alle lyspærene med LED-pærer. Som oftest har vi bare på 2 lys i stuen og 1 på kontoret. 

 

Edit: Byttet lyspærer fordi vi kjøpte nye lamper i hele leiligheten. Ikke fordi vi ville ha LED-pærer.

Endret av thescientist
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor mange watt de er på, hvor mange prosent de normalt er dimmet til og hvor mange timer de brukes i uka så er det et forholdsvis enkelt regnestykke å finne ut hvor mye energi de bruker.

Og vaskemaskin: ca 1-3 kWh pr vask avhengig av temperatur og program

Oppvaskmaskin: ca 1-3 kWh

En middag: fra ca 0,5 kWh (steke frossenpizza) til 5 kWh (julemiddag)

Varmekabler på bad: 8 kvadrat * 100 Watt/m2 * termostatens påtid 10% * 24 timer * 30 dager = 58 kWh

Elektrisk varmtvannsbereder: Passiv varmeavgivelse ca 50W * 24 * 30 = 36 kWh

El.-oppvarmet varmtvannsforbruk: ca 4 kWh pr dusj (100 liter 40°C)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvis du vet hvor mange watt de er på, hvor mange prosent de normalt er dimmet til og hvor mange timer de brukes i uka så er det et forholdsvis enkelt regnestykke å finne ut hvor mye energi de bruker.

Er det forskjell på strømbruken om de er lyset er dimmet? Jeg misliker sterkt lys (lyssensitiv) så jeg har alltid alle lys dimmet ned til maks, om lyset står på.  Trodde ikke det hadde noe å si, men hvis det har det kan jo det også være medvirkende til at jeg bruker så lite?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...