Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

11 hours ago, nightowl said:

[1] Problemet er at mange ser ut til å tro at elbil kun har oppsider.

[2] Mange elbileiere ser ut til å glemme at de kjøpte elbil fordi det var mer lønnsomt enn fossil. Klima ga de faen i. (Hadde de virkelig brydd seg ville de forsøkt kollektivt, bildeling eller sykling først.) 

[1] Nei, det er bare ikke sant. Det du opplever er at mange ser ut til å kun argumentere for elbilens oppsider. Det har ikke noe med elbiler å gjøre, men er en konsekvens av hvordan debattanter over tid blir drillet på å aldri innrømme feil og kun fokusere på det de er uenige i. Det er noe helt, helt annet enn det du påstår. Du har sannsynligvis aldri diskutert med noen som tror at elbiler kun har oppsider, men det er mange som mener at elbiler i brutto har tydelige oppsider. Altså, summen av oppsider er større enn nedsidene.

Men, du vil ha noen, det er noen i hver tråd, som aldri vil innrømme at {elbilen eller fossilbilen} har nedsider. Det er synd, fordi det blokkerer for læring og utvidet forståelse, for alle som deltar i eller leser debatten. 

[2] Noen ytterst få av dem ga faen i klimaet. De du ser argumentere for klimafordelen er andre mennesker med egne og annerledes prioriteringer, og du vet det. Du overfører likevel egenskaper fra ett lite sett med personer til et sett med stråmenn som skal representere alle elbileiere, for å angripe dem der. Slutt med det. Mange elbileiere kjøpte elbil fordi det var mer lønnsomt enn fossil, mens for de aller fleste var miljø og økonomi to faktorer blant flere faktorer. 

Når en hel gruppe folk blir anklaget for dobbeltmoral for å ikke ha solgt bilen og flyttet på landet for å dyrke tomater, er det for å undergrave autoriteten til meningsmotstandere i stedet for å møte argumenter med relevant argumentasjon. Det er ikke rasjonell nødvendighet å bytte bilen ut med sykkel for å få tillatelse til å synes at forurensning bør reduseres. Det er ikke nødvendig å slutte å spise biff for å ønske strengere reguleringer av utslipp. Men man bør slutte med disse store mengdene med stråmenn, de slipper ut klimagasser (og lukter metan) når de fyres på. Edit: Og ja, dette avsnittet er også angrep på stråmenn. I flere betydninger. 

Endret av tommyb
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (3 minutter siden):

[1] Nei, det er bare ikke sant. Det du opplever er at mange ser ut til å kun argumentere for elbilens oppsider. Det har ikke noe med elbiler å gjøre, men er en konsekvens av hvordan debattanter over tid blir drillet på å aldri innrømme feil og kun fokusere på det de er uenige i. Det er noe helt, helt annet enn det du påstår. Du har sannsynligvis aldri diskutert med noen som tror at elbiler kun har oppsider, men det er mange som mener at elbiler i brutto har tydelige oppsider. Altså, summen av oppsider er større enn nedsidene.

Jeg har diskutert med alle slags typer og hørt utrolig mye rart. At elbil kun har oppsider (mtp. klima) og at vedkommende ikke visste bedre har vært en gjenganger.

tommyb skrev (3 minutter siden):

[2] [...] Du overfører likevel egenskaper fra ett lite sett med personer til et sett med stråmenn som skal representere alle elbileiere,

Nope. Sier ikke- og har ikke sagt at det gjelder alle, men det gjelder veldig mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nightowl said:

Nope. Sier ikke- og har ikke sagt at det gjelder alle, men det gjelder veldig mange.

Du sier at mange elbileiere [...] gir faen i klimaet. Jeg sier det er et lite sett med personer, at de fleste inkluderer miljøgevinsten som en faktor, og at det er flere faktorer enn økonomi som førte til bilvalget for de aller fleste elbileiere.  

Hvis du klarer finne en statistikk der en betydelig andel elbileiere svarer de i svært liten eller ingen grad var påvirket av klimaargumenter når de gikk over til elbil, skal jeg akseptere at din påstand ikke bare viser din mangel på dybdesyn når det gjelder folk med andre vurderinger enn deg selv. Hvis du drar fram en anekdote om direktørbiler og kollektivfelt, skal jeg akseptere at vi går videre til neste diskusjonspunkt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke hva som er så bra med elbil jeg da? (😀) Hvor miljøvennlig er egentlig  en elbil, det kan jo diskuteres? Putter inn en link så dere kan studere den litt? Skulle det vært noe ville det ha vært hydrogen slik at en slipper å drasse på tunge batterier. Hurtiglading er heller ikke bra for elbilbatterier, de tar fortere kvelden av det! Det snakkes varmt om hvor billig det er å kjøre elbil, vel de er jo subsidiert for å få folk til å kjøpe dem! 

Har man glemt alt dette, så bare vent til at subsidiene faller bort! Jeg kjører fossilt, hadde tenkt meg en Mirai, men hydrogenstasjoner kom aldri med sittende regjering. Det er litt dumt for tungtrafikken som ikke har noe alternativ. Nå har jo Mirai satt verdensrekord i rekkevidde og takler hengere og campingvogner så det griner. Som sagt så var det nevnt her hvor mye det koster å kjøre en elbil på mila, vel, jeg ligger på ca kr.7.50/ mil med bensin - så ingen krise foreløpig.. fossilen er så kip på drivstoff at den går nesten på lukta!😀

Kontroversiell rapport: Elbiler har mye høyere CO₂-utslipp enn dieselbiler på fornybart drivstoff - Tu.no

FAKTA OM ELBILER | NAF

Ny rapport: Elbilen er ikke like miljøvennlig som mange tror (tv2.no)

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Tenker du på statens bensin og diesel-straff? Akkurat som merverdi-straffen, inntekt-straffen, formue-straffen og ikke minst veibruks-straffen og trygde-straffen? Jeg foreslår å kalle en spade for en spade og en avgift for en avgift.

.. men ja, folk velger selv hvilke avgifter de vil ha i sitt bilhold. Både mellom flere "sett" med avgifter og størrelse (de mengdeavhengige avgiftene).

Jeg mener at el-bil og bensin/diesel bil skal avgiftslegges likt.
Jeg er den som klager på høye avgifter på bil generelt.

Men jeg er for at all bil relaterte avgifter skal brukes på vei(100% på vei). Da skal ikke jeg klage på avgiftene. Så får den som vil velge mellom batteribil eller bensin/diesel bil akkurat som de vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 minutter siden):

Du sier at mange elbileiere [...] gir faen i klimaet. Jeg sier det er et lite sett med personer, at de fleste inkluderer miljøgevinsten som en faktor, og at det er flere faktorer enn økonomi som førte til bilvalget for de aller fleste elbileiere.

Jaha. Men folk flest begynte jo først å bry seg om elbil etter det ble seriøse avgiftskutt og frynsegoder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som skal til er vel mere satsing på hydrogen og elbiler, da slike nyheter som:

https://www.tu.no/artikler/gms-nye-senter-skal-gi-billige-batterier-med-lang-rekkevidde/514216

Ikke gir stor lyst å invistere i elbiler, særlig de dyrere. Nå har jo all sin levetid.

Men jeg mener er feil å øke utgifter å få ned forbruket, man kan jo pålegge bileiere å invistere i elbatteri og biodisel og adblue etc.

Man kan gjøre det billigere å gjøre om typegodkjenning for ELbil slik det blir større konkuranse for å lage biler for elbil. Er nesten urimlig dyrt å gå over fra disel\bensin til elbil annet som er håpløst at disel kan kjøre på frityrolje vertfall en del biler. Så invister staten ikke noe i typegodkjennelse her. Selv om olje og palmeolje ikke er mye bedre så er det et steg i riktig rettning. Så olja ikke blir kastet i kloakken. Muligens man kan blande disel med olje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
4 hours ago, nightowl said:

Jaha. Men folk flest begynte jo først å bry seg om elbil etter det ble seriøse avgiftskutt og frynsegoder.

 

Det stemmer at folk brydde først å kjøpe elbiler når insentivene var på plass. Da er det verd å sette det i kontekst. Insentivene kom først. Da de første salgbare elbilmodellene (Leaf og Model S) kom i alminnelig salg i Norge, var avgiftskuttet allerede på plass.

Og naturligvis har insentivene hatt avgjørende effekt for hvorvidt folk kan ta seg råd til å velge elektrisk over fossilt. Med et fritak for MVA på 60 tusen kroner, hadde en e-Golf den samme startprisen som en fossil Golf i Norge.Du skal være ganske opptatt av miljøet for å betale over 25% ekstra for en tilsvarende bil med en rekke begrensninger som fulgte med på det tidlige elbilmarkedet. Hvis miljø var eneste faktor, hadde man altså 60 tusen ekstra å svi av for dette ene innkjøpet. Det er ikke nok å bry seg om miljøet for å ta på seg en så ekstrem merkostnad. Og da kan man i alle fall ikke si det motsatte, at insentivet som finnes og virker kan tolkes som at man ikke bryr seg om miljøet.

12195_1_50804141041.jpg
Konseptbil fra 2007. Ville vært avgiftsfri.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig vil jeg vurdere i4 M50 og EQE og venter på prøvekjøring av førstnevnte på starten av nyåret.  

Men når det er sagt, er jeg kommet i tvivl om det overhodet gir mening å bytte ut dieselbilen på nåværende tidspunkt, ikke minst med de nye avgiftsendringer. 

Den gamle bilen blir snart 6 år gammel og godt hjulpet av 2 korona-år, har den kun kjørt 78.000 km.  Siste fra sjefen er at jeg får lov å fortsette å jobbe hjemmefra, men ser gjerne jeg kommer innenom en gang i uka. 

Hvis jeg runder det opp til 2 gange i uken, så vil det si at transportbehovet for pending reduseres til 5.000 km årlig + opp mot 2.000 km for de årlige turer til .dk.  Det vil betyde at jeg trenger ca. 370 liter diesel/året, la oss si det blir ca. 6.500 kr året hvis vi ser for oss en pris på 17,50 kr/literen.   Det utgjør som sådan ikke nogen ekstrem kostnad i husholdningen samlet set. 

Jeg passerer ingen bommer utenom på danmarksturene, så ikke noe å spare der på jobbpendlingen.  Foreløbig har der vært null problemer med Volvoen, men det kommer jo nok etterhvert.  Spørsmålet er dog om ikke det egentlig er vel så lønnsomt og fornuftig å bare fortsette å kjøre den gamle bilen inntil der begynder å komme verkstedsregninger?  Med et så sterkt redusert transportbehov vil jeg tro jeg lett kan fortsette å kjøre den bilen 6 år til og kanskje mye lenger også. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

..

Jeg har grublet en stund på svaret ditt, men er fortsatt ikke enig. I det hele tatt.

Det fantes andre elektriske fremkomstmidler før Tesla og Nissan begynte å selge sine. Think hadde noen modeller. Det fantes noen franske elbiler. Og det ble solgt firehjuls elektriske MC-er. (Leaf som ble en storselger kom ikke før enn i 2011. Og Model S kom to år etter dette igjen.)

Fra 2000 og helt frem til noen år siden ble det jevnt og trutt lempet på kostnadene for elbileiere, for å få folk til å bytte. Og i det øyeblikket det lønnet seg å kvitte seg med eksisterende fossilbil og overkomme friksjonen ved å erstatte den med elbil, gjorde man nettopp dette. Et godt eksempel er når det ble gitt tillatelse til å kjøre i kollektivfelt fra 2009. Dette utløste elbilboom i Asker de påfølgende årene. Plutselig kunne man snike seg forbi køen i rushtiden til og fra Oslo.

Sitat

Me in the Matrix: LabelMemes

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, nightowl said:

Jeg har grublet en stund på svaret ditt, men er fortsatt ikke enig. I det hele tatt.

Det fantes andre elektriske fremkomstmidler før Tesla og Nissan begynte å selge sine. Think hadde noen modeller. Det fantes noen franske elbiler. Og det ble solgt firehjuls elektriske MC-er. (Leaf som ble en storselger kom ikke før enn i 2011. Og Model S kom to år etter dette igjen.)

Fra 2000 og helt frem til noen år siden ble det jevnt og trutt lempet på kostnadene for elbileiere, for å få folk til å bytte. Og i det øyeblikket det lønnet seg å kvitte seg med eksisterende fossilbil og overkomme friksjonen ved å erstatte den med elbil, gjorde man nettopp dette. Et godt eksempel er når det ble gitt tillatelse til å kjøre i kollektivfelt fra 2009. Dette utløste elbilboom i Asker de påfølgende årene. Plutselig kunne man snike seg forbi køen i rushtiden til og fra Oslo.

 

De bilene som var før Leaf og Tesla kan vel knapt kalles bil. De hadde gjerne bare ett par mil rekkevidde fra blybatteriene sine og dieselfyrt varmeapparat.

Think brukte vel Zebra batterier en periode. Disse må koke for å fungere så levnet du bilen noen dager uten å bruke den måtte man vel vente noen timer på å få batteriene tll å koke igjen før man kunne kjøre.

Nei takke seg til litiumbatterier.

https://www.elbil24.no/nyttig/slik-fungerte-elbilen-i-1995/74180921S

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

De bilene som var før Leaf og Tesla kan vel knapt kalles bil. De hadde gjerne bare ett par mil rekkevidde fra blybatteriene sine og dieselfyrt varmeapparat.

Think brukte vel Zebra batterier en periode. Disse må koke for å fungere så levnet du bilen noen dager uten å bruke den måtte man vel vente noen timer på å få batteriene tll å koke igjen før man kunne kjøre.

Nei takke seg til litiumbatterier.

https://www.elbil24.no/nyttig/slik-fungerte-elbilen-i-1995/74180921S

Et par mil? Think City i hvertfall, hadde mer enn det: https://en.wikipedia.org/wiki/Think_City

Lenke til kommentar
14 minutes ago, nightowl said:

Står jo bare om blybatterier på den buddy linken. Og se på bilen.. er det plass til en normal person i den? Og 17 hestekrefter...

Vil fortsatt ikke påstå det var brukbare elbiler før Leaf og Tesla kom.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Står jo bare om blybatterier på den buddy linken.

Range:

Complexity skrev (11 minutter siden):

Og se på bilen.. er det plass til en normal person i den?

Ser slik ut:

https://akamai.vgc.no/v2/images/f33d70d3-7435-4a38-b779-54d7c1c8ec2a?fit=crop&h=556&w=834&s=36634373ecfe70dac9bdc6e628d67da3b1e81991

Complexity skrev (11 minutter siden):

Og 17 hestekrefter...

Vil fortsatt ikke påstå det var brukbare elbiler før Leaf og Tesla kom.

Kommer nok an på personen og behovene.

EDIT: Fikk i grunn lyst på en sånn selv nå, men passer dårlig her jeg bor.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
18 minutes ago, nightowl said:

Range:

Ser slik ut:

https://akamai.vgc.no/v2/images/f33d70d3-7435-4a38-b779-54d7c1c8ec2a?fit=crop&h=556&w=834&s=36634373ecfe70dac9bdc6e628d67da3b1e81991

Kommer nok an på personen og behovene.

EDIT: Fikk i grunn lyst på en sånn selv nå, men passer dårlig her jeg bor.

Ser ut som en flott bil på vinteren det der ja. Tror også jeg skulle slitt med å få barnevogna i bagasjerommet..

Nei skulle man ha en brukbar elbil (plassmessig) før 2010 så måtte det jo blitt noe slikt:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71044168

Disse hadde en rekkevidde på 60-70km når de var helt ny, og etter noen år er det halvert. Og de har dieselfyrt varmeapparat..

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...