Gå til innhold

Bakhjulsdreven Elbil versus AWD


Thor.

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AndersT2 said:

Aldri hatt det problemet med alle de fremhjulsdrift bilene jeg har hatt, selv kassebiler med verktøy og annet som gjør at de var baktunge. Bor på østlandet med godt av snø til tider.

Vel kan kanskje ikke si aldri, hadde en Yaris ett par dager hvor de hadde satt verktøyskapet bak bakakselen, og vi slet så vidt opp en bakke, men da vær det nær underkjølt regn. Og det var egentlig ikke bilen sin skyld at de som hadde den hadde montert inn ting feil baki.

Ett godt triks hvis bilen sliter litt opp bakken er å vri hjulene frem og tilbake, så hjelper det mye.

 

Er selv skeptisk til bakhjulstrekk, spesielt på elbiler som er langt kraftigere i starten enn fossil biler, de vil jeg tro baken kommer kjappere.

Bakhjulsdrift er nok moro når man skal ha de moro, men vanlig kjøring så ville jeg foretrukker forhjul eller awd

Prøvekjør en Kona på regnvåt veg. 
Framhjulstrekk er ganske håpløst på elbil. Det var en god ide på ice biler, man sparte penger og det ble opplevd som trygt, fordi motor og girkasse lå og trykket ned på drivhjulene

Endret av bzzlink
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (15 timer siden):

På elbilar har eg inntrykk av at FWD ikkje er så mykje å trakte etter, men med mindre ein er veldig avhengig av 4WD så er nok RWD kurant.

Rwd har den fordelen at bilen blir betydelig lettere. Problemet er at bilen kan oppleves som ganske livlig for uerfarne sjåfører, da elbiler ofte har mye effekt. Har rwd elbil nå, men går over til 4wd på neste for kona sin del. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Prøvekjør en Kona på regnvåt veg. 
Framhjulstrekk er ganske håpløst på elbil. Det var en god ide på ice biler, man sparte penger og det ble opplevd som trygt, fordi motor og girkasse lå og trykket ned på drivhjulene

Prøvekjørt en kona på regnvåt vei med skikkelig dekk og ikke de enasave søppeldekkene mange elbiler blir levert med original, så vil en fort oppleve at FWD ikke er noe mer håpløst på elbil enn en ice bil :)  

Lenke til kommentar
On 4/27/2021 at 8:36 AM, bzzlink said:

Bakhjulstrekk vil være bittelitt bedre i bratte bakker

+1 for bokstavrim. Ikke tro at det ikke blir lagt merke til. ;)

 

On 4/27/2021 at 6:25 PM, Dubious said:

Har kjørt flere biler med forhjulstrekk, og alle måtte rygges opp bakker på snøføre.

Snodig, det bryter med alt jeg har blitt lært opp til i barndommen. Er dette enda en sånn greie som med dopapiret skjult på baksiden eller synlig og tilgjengelig der begge sider mener de har rett?

Har vokst opp med bilmekaniker/bilselger og taxisjåfører, og da jeg vokste opp var alle Taxier vinrøde Mercedeser med bakhjulstrekk som ikke kom seg opp bakker. Sandposer i bagasjerommet og rygget opp i spesifikke, navngitte bakker hele vinteren. Det var det jeg ble opplært til at var bakdelen med å kjøre Mercedes. Så byttet alle taxisjåførene til hvite Hondaer og Toyotaer med framhjulstrekk. Omtrent samtidig som Mercedes ble synonymt med rust. Vokste opp løselig tilknyttet et Mercedes/Peugeot merkeverksted. Peugeot har jeg dessverre hatt. Rust, bakhjulstrekk og ekstrautstyrsliste som koster mer enn bilen har holdt meg unna Mercedes.

Men nå kjører jeg bl.a. en forhjulstrukket V70, med masse vekt foran og luft bak. Og på snø graver jeg meg rett ned hvis jeg ikke rygger. Så det jeg har lært stemmer ikke veldig godt med det jeg erfarer - så er da også is og snø to forskjellige problemstillinger.
 

21 hours ago, Zeph said:

På elbilar har eg inntrykk av at FWD ikkje er så mykje å trakte etter, men med mindre ein er veldig avhengig av 4WD så er nok RWD kurant.

Ja, er det dette som er fasiten nå? At jeg skal glemme det jeg har lært om at framhjulstrekk er bedre på vinteren? Mange (okei da, mange = WAG) har tydeligvis byttet til bakhjulsdrift i overgangen til El, og det overrasket meg.

Lenke til kommentar

Vi har en bratt innkjørsel med sving. Bakhjulsdrevet Mercedes er det minst brukbare jeg har hatt. Mange forhjulsdrevne biler inkl Leaf, aldri noe problem. Ute i dårlig brøtet kryss, parkeringsplasser eller hvor noen kjører seg fast så er muligheten til å vinkle drivhjulene nyttig med forhjulstrekk.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

Trodde franske biler var alle forhjulsdrevne bilers far. Det er jo tross alt de som fant opp forhjulsdrift, og produserer fortsatt MacPherson/Panhard komboen til alles fortvilelse.

Det er mulig at det er kilden til noe av familiepreferansen for framhjulstrekk.

Det var ikke framhjulsdrift som var feil med Peugeoten, ikke komfort eller utseende heller. Kløtsj som krevde tilvenning, feilgjengede skruer og eksploderende støtdemperfjærer,  var ting som trakk ned. Da jeg nevnte eksploderende støtdemperfjærer til tannlegeassistenten min gjettet hun ikke bare bilmerke riktig, men også bilmodell. Og hun var kanskje ikke noen stor bilkjenner. Det samme hadde skjedd med hennes.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gavekort said:

Trodde franske biler var alle forhjulsdrevne bilers far. Det er jo tross alt de som fant opp forhjulsdrift, og produserer fortsatt MacPherson/Panhard komboen til alles fortvilelse.

Hadde veldig sansen for Peugeot, frem til frokostmøtet i Paris. 
Top Gear har laget en rekreasjon av det her

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (14 timer siden):

Vi har en bratt innkjørsel med sving. Bakhjulsdrevet Mercedes er det minst brukbare jeg har hatt. Mange forhjulsdrevne biler inkl Leaf, aldri noe problem. Ute i dårlig brøtet kryss, parkeringsplasser eller hvor noen kjører seg fast så er muligheten til å vinkle drivhjulene nyttig med forhjulstrekk.

Du kan ikke sammenligne en bakhjulsdrevet Mercedes med en bakhjulsdrevet elbil, og grunnen til det er plasseringen av tyngdepunktet. Merca hadde en diger blytung motor/girkasse foran i bilen, mens elbil har 50/50-vektfordeling med batterikassen plassert jevnt fordelt under/i dørken mellom drivakslingene. Da får du like mye trykk på både framhjulene og bakhjulene. Ergo kan man likegodt ha drivhjulene bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en ID3 som har bakhjulstrekk og visstnok 50/50 vektfordeling. Det kan være litt kilent å finne rett gasspådrag for å starte fra stillestående på snø, is eller løsgrus uten hjulspinn, spesielt om man står nedi en dump som oppkjørselen min.

På en diesel har du clutch og et gasspådrag som starter veldig moderat. På elbil synes det vanskelig/uinteressant å lage en slik respons på  gasspådrag, så man må føle seg fram med den første centimeteren med pedal-vandring.

-k

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, knutinh said:

Jeg har en ID3 som har bakhjulstrekk og visstnok 50/50 vektfordeling. Det kan være litt kilent å finne rett gasspådrag for å starte fra stillestående på snø, is eller løsgrus uten hjulspinn, spesielt om man står nedi en dump som oppkjørselen min.

På en diesel har du clutch og et gasspådrag som starter veldig moderat. På elbil synes det vanskelig/uinteressant å lage en slik respons på  gasspådrag, så man må føle seg fram med den første centimeteren med pedal-vandring.

-k

Ikke noe instillinger for dette da?

Min bil har "Chill" mode som gjør pedalen helt slapp og uresponsiv som en diesel. Og "slip-start" om man ønsker å rive seg løs med hjulspinn.

Men selv uten synes bilen min er mye bedre til finmanøvrering enn noen annen bil jeg har kjørt med manuell gir. Er ett mareritt å rygge til en henger i oppoverbakke med manuell men ikke noe problem med elbilen.

Nå er de fleste fossiler automatgir i dag da og de er som oftest også mye bedre til slik finmanøvrering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 timer siden):

Jeg har en ID3 som har bakhjulstrekk og visstnok 50/50 vektfordeling. Det kan være litt kilent å finne rett gasspådrag for å starte fra stillestående på snø, is eller løsgrus uten hjulspinn, spesielt om man står nedi en dump som oppkjørselen min.

På en diesel har du clutch og et gasspådrag som starter veldig moderat. På elbil synes det vanskelig/uinteressant å lage en slik respons på  gasspådrag, så man må føle seg fram med den første centimeteren med pedal-vandring.

-k

Jeg har samme erfaring på model S med bakhjulsdrift. Har bare konkludert med at den er laget i og for California. Hverken antispinn eller differensialen reagerer på fornuftig måte på snø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ble positivt overrasket over min Honda E.
Møtte en buss på en lokal smal ubrøytet vei i vinter. Måtte ut i grøfta for at han skulle komme forbi (han gav vel egentlig f.... men er man størst og trenger plassen...).
Var helt sikker på at jeg måtte ringe "kranbil", men "Den Lille Gule" tygget seg greit ut av grøfta og kom seg videre. Imponerende!
Tviler på at min forrige bil Vitara S AWD hadde klart det veldig mye bedre.
Så for min del så er dårlige vinterveier (ofte ubrøytet) ikke noe problem med en bakhjulsdrevet el-bil.

PS.
Fikk inntrykk av at "motorstyring" da bilen satt i grøfta var særdeles bra programmert til at den kom seg sakte men sikkert ut og videre oppover (minst 30cm ubrøytet bløt snø).

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 27.4.2021 den 20.30):

AWD øker også forbruket, og dermed reduseres rekkevidden og driftskostnadene øker.

Men det er ekstremt godt å ha når det er åleglatt og resten av bilene ligger strødd rundt mens du bare suser oppover bakken som om det skulle være sommerføre.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 4/28/2021 at 11:15 AM, pkg_inc said:

Har bilene som kommer med begge deler (f.eks. ID4, Mach E) dårligere svingradius når de har AWD?

Fant svar på dette for ID.4 sin del - ifølge VW selv, er det litt forskjell: 10,2m for bakhjulsdrift, og 11,6m for firhjulsdrift.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...