Gå til innhold

Bakhjulsdreven Elbil versus AWD


Thor.

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (1 time siden):

På de fleste fossilbiler med motor fremme og da mye vekt foran, så er det derimot best med forhjulsdrift.

Har tilgode å kjøre en eneste bil med forhjulsdrift som er bedre enn bakhjuls.

Kjørte mye Vito i militæret, forhjulsdrift med motor over hjulene, men måtte rygge opp bakker hvor tom Sprinter med bakhjulsdrift kom opp uten større problemer.
Satt fast så ofte med Vito at jeg tok Sprinteren når jeg ikke skulle frakte folk.

Også kjørt mindre personbiler og stasjonsvogner.
Samme problem, motor over hjulene, men må rygge.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (4 timer siden):

Har tilgode å kjøre en eneste bil med forhjulsdrift som er bedre enn bakhjuls.

Kjørte mye Vito i militæret, forhjulsdrift med motor over hjulene, men måtte rygge opp bakker hvor tom Sprinter med bakhjulsdrift kom opp uten større problemer.
Satt fast så ofte med Vito at jeg tok Sprinteren når jeg ikke skulle frakte folk.

Også kjørt mindre personbiler og stasjonsvogner.
Samme problem, motor over hjulene, men må rygge.

 

Det der høres ut som løgner. Det er helt imot ren enkel fysikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel alle konsernsøsken også da, som er på samme platform og med 2wd?

Jeg vet at de elektriske variantene har en bedre vektdistribusjon enn de fossile, men jeg antar ikke at Corsa-e er spesielt bedre enn e208 nei, med mindre de pakker batteriene annerledes.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

Har kjørt flere biler med forhjulstrekk, og alle måtte rygges opp bakker på snøføre.

Aldri hatt det problemet med alle de fremhjulsdrift bilene jeg har hatt, selv kassebiler med verktøy og annet som gjør at de var baktunge. Bor på østlandet med godt av snø til tider.

Vel kan kanskje ikke si aldri, hadde en Yaris ett par dager hvor de hadde satt verktøyskapet bak bakakselen, og vi slet så vidt opp en bakke, men da vær det nær underkjølt regn. Og det var egentlig ikke bilen sin skyld at de som hadde den hadde montert inn ting feil baki.

Ett godt triks hvis bilen sliter litt opp bakken er å vri hjulene frem og tilbake, så hjelper det mye.

 

Er selv skeptisk til bakhjulstrekk, spesielt på elbiler som er langt kraftigere i starten enn fossil biler, de vil jeg tro baken kommer kjappere.

Bakhjulsdrift er nok moro når man skal ha de moro, men vanlig kjøring så ville jeg foretrukker forhjul eller awd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at de elektriske variantene har en bedre vektdistribusjon enn de fossile, men jeg antar ikke at Corsa-e er spesielt bedre enn e208 nei, med mindre de pakker batteriene annerledes.

(min understreking)

Det gjør de garantert ikke. De tyner nok stordriftsfordelene så langt som det er mulig.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 minutter siden):

Er selv skeptisk til bakhjulstrekk, spesielt på elbiler som er langt kraftigere i starten enn fossil biler, de vil jeg tro baken kommer kjappere.

Ja hvis ikke bilen har traction control og stabilitetskontroll. Produseres det biler uten det nå? Dacia kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Er ikke dette påbudt i disse dager? Tror til og med Dacia Spring har dette.

Påbud er visstnok ikke så avgjørende. Selv ABS har bare blitt obligatorisk de siste årene, og det er bare i vestlige markeder.

https://drivetribe.com/p/are-anti-lock-brakes-a-mandatory-A_I2LRctSd2qJNWA6_RAOg?iid=SPIl0SxmSYmy0TB8g6boeA

Det mest avgjørende er nok NCAP og IIHS sin bedømmelse.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (28 minutter siden):

Ja hvis ikke bilen har traction control og stabilitetskontroll. Produseres det biler uten det nå? Dacia kanskje...

Hjelper ikke med traction controll på eGolfen når man gir på, spinner også på bar asfalt. Det kan være noe av grunnen til at jeg leste ID4 virker å ikke ha full motorkraft før ved 60kmt, slik at de ikke er for kraftige fra null.

Lenke til kommentar

Eg òg har fått inntrykk av at ID.4 og spesielt Enyaq har god svingradius. Ein på elbilforum meinte Enyaq hadde mindre enn Citigo-E.

Edit: Fann nokre tal.

Enyaq: 9.3m
Citigo-E: 9.8m
ID4: 10.2m
Mach E: 11.6m

Kjelder: Diverse internett

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 timer siden):

Hurtigkjettinger er billigere enn firhjulstrekk 🙂

Firhjulstrekk er raskere og mer praktisk når det er behov. 

Leser jo nesten hver dag om vinteren "Vei stengt pågrunn av vogntog som sitter fast"

Forhåpentligivs så har de elektriske trekkvognene, og lastebilene firhjulstrekk.
Med elektrisk så går det faktisk an å ha drift på henger også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...