Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (11 minutter siden):

Denne bilen bør ha et stort publikum. Når den så kommer med rekkeviddeforlenger (Wankelmotor) neste år så dekker en til sammen de fleste behov med de to modellene (en med og en uten rekkeviddeforlenger). Ser fram til den nye modellen. Bare skuffet over at det ikke ennå er kommet bil med rekkeviddeforlenger basert på mikroturbin! Bladon lager gassturbiner som koster tusener og produseres i milliontall, mens andre lager tusener som koster millioner (i £ eller $, turbofanmotorer).

Hvilken virkningsgrad oppnår en mikroturbin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir litt som å spørre om hvor stor bensintank man egentlig trenger. Jeg kunne fint greid meg med en ti liters dieseltank, men jeg tar heller en 100 liters slik at jeg slipper å fylle så ofte. Om jeg en dag skal ha meg en elbil, så ønsker jeg et så stort batteri som mulig med så rask ladehastighet som mulig, da jeg ikke ønsker tid på å lade så ofte. Selv om lading hjemme gjør det enklere å holde batteriet oppladet, er det en fin frihet å ha at man kan slippe å lade ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Hvilken virkningsgrad oppnår en mikroturbin?

Leste nettopp om dagens Bladon som begynte som en løve og endte som en skinnfell. Deres ene produkt i dag er en 12 kW generatorpakke som veier 960 kg! I tillegg kommer drivstofftanker. Pakken tenkes brukt til mobilnett og krever kun et tilsyn per år (så noe bra er det).

Tidligere snakket de om en virkningsgrad for en aksialturbin på ca 28%. Per i dag er de landet på en tung sentrifugal kompressor og turbin som sikkert ikke er hensiktsmessig til bilbruk. I tillegg til turbin og generator kommer en varmegjenvinningsenhet med stort volum og vekt som bidrar til bedre virkningsgrad (ikke aktuell for bilbruk).

Det Bladon snakket om opprinnelig var lovende. Nå kan vi bare glemme hele firmaet når det gjelder rekkviddeforlenger-maskineri!

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Jeg kunne fint greid meg med en ti liters dieseltank, men jeg tar heller en 100 liters slik at jeg slipper å fylle så ofte. Om jeg en dag skal ha meg en elbil, så ønsker jeg et så stort batteri som mulig med så rask ladehastighet som mulig, da jeg ikke ønsker tid på å lade så ofte. 

Den store forskjellen er at med 100 liters tank kan du fylle berre 10 liter om du vil det og spare ca 90 kg i vekt. Med stort batteri må du uansett dra med deg ekstra vekt, og det er vekk kasta energi om du ikkje treng kapasiteten. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 timer siden):

Den store forskjellen er at med 100 liters tank kan du fylle berre 10 liter om du vil det og spare ca 90 kg i vekt. Med stort batteri må du uansett dra med deg ekstra vekt, og det er vekk kasta energi om du ikkje treng kapasiteten. 

Likevel bruker man mindre energi på å drasse på batteriet og resten av kjøretøyet, enn å trille rundt på maks 10% av tankinnholdet. Og dessuten trenger man ikke bry seg om vekt når man skal avgjøre hvor mye batteriet skal fylles opp, da elektronene knapt utgjør forskjell på vekta. Ergo er det heller ikke ekstra vekt, men konstant vekt.

Og 10 % drivstoff koster likevel godt mer enn strømmen man trenger for å kjøre like langt, selv på kaldeste vinteren. Kun sett på forbruket, så gruser BEVen de andre drivlinjene med klar margin. Det eneste andre drivlinjer slår elbilen på, er altså rekkevidden på den energimengden man klarer å frakte med seg.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker366 skrev (13 timer siden):

Greit nok med batterikapasitet som ikke er all verden, men hva med å tilby kundene sine en bil med en skikkelig ladehastighet?  Mazdaen lader jo krisetregt...

Kapasitet og ladehastighet henger nøye sammen. Ett stort batteri er jo bare to små batterier koblet sammen. Og to batterier kan ta imot dobbelt så mye effekt som ett. Ladehastighet i tid er ca det samme for alle batterier, det tar én time ved 1C. Det er forbruket til bilen som er avgjørende. Og laderen, der denne er begrensningen. Mange elbiler klarer ikke engang å benytte en 50 kW lader fullt ut, så der ville større batteri gjøre susen. Men det koster penger, vekt og volum. Det er alltid en balanse mellom ulike egenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Det blir litt som å spørre om hvor stor bensintank man egentlig trenger. Jeg kunne fint greid meg med en ti liters dieseltank, men jeg tar heller en 100 liters slik at jeg slipper å fylle så ofte.

Hva du "trenger" henger nok nøye sammen med kostnaden i penger, volum, vekt osv. Å ha en 100 l dieseltank kontra 10 l er jo tilnærmet gratis på alle parametre. Det hadde ikke betydd mye å hatt 200 l tank heller. 

Jeg trenger en bil med minst 400 hk, god bakkeklaring, 4wd, høy trekkapasitet og mye bagasjeplass. Prisen må selvfølgelig ikke være for høy. Jeg skjønner ikke at det er så lite utvalg i dieselbiler med disse egenskapene. De har jo hundrevis av kWh energi medbrakt, så hvorfor være så kjipe på ytelsene?

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (54 minutter siden):

Kapasitet og ladehastighet henger nøye sammen. Ett stort batteri er jo bare to små batterier koblet sammen. Og to batterier kan ta imot dobbelt så mye effekt som ett. Ladehastighet i tid er ca det samme for alle batterier, det tar én time ved 1C. Det er forbruket til bilen som er avgjørende. Og laderen, der denne er begrensningen. Mange elbiler klarer ikke engang å benytte en 50 kW lader fullt ut, så der ville større batteri gjøre susen. Men det koster penger, vekt og volum. Det er alltid en balanse mellom ulike egenskaper.

Når jeg ser på ladehastighet målt i kW/kapasitet er det store forskjeller ute og går ser jeg.
Min Ioniq (gamle 28kWh) lader tett under 70kW hele veien opp til ca 75 SOC, dvs rundt 2,4 C
Hadde f.eks ID3 ladet på samme måte skulle den ladet med 140kW hele veien opp til 70-80%, men det gjør den ikke, etter hva jeg kan se på de kurvene jeg fant i farta, den dropper av allerede ved 40% SOC og ved over 65% er den faktisk tregere enn Ioniq med det bittelille batteriet. Det er jo stusselig for en helt ny bil syns jeg, hadde forventet bedre 
1175700452_HyundaiIONIQElectriccharging(sourceFastned).jpg.ea2fca170f314f957384bc7e391261f9.jpgfast-charging-of-volkswagen-id3-pro-source-fastned.jpg.a0dc65b2df014dc878a2d1ef8e3a629f.jpg

Lenke til kommentar

Jeg håper campingvogner og andre tilhengere med eget batteri slår gjennom. Det kan bli et godt alternativ til bobiler og endel annen transport. Med drift på hjulene kan jo også en slik henger kobles av og parkeres med en fjernkontroll, så vanskelige ryggeoperasjoner kan nesten helt elimineres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (7 timer siden):

Jeg trenger en bil med minst 400 hk, god bakkeklaring, 4wd, høy trekkapasitet og mye bagasjeplass. Prisen må selvfølgelig ikke være for høy. Jeg skjønner ikke at det er så lite utvalg i dieselbiler med disse egenskapene. De har jo hundrevis av kWh energi medbrakt, så hvorfor være så kjipe på ytelsene?

Jeg tror du vet svaret på det selv. Både bensin og dieselmotorer er mindre effektive enn elmotoren, og har også en begrenset maksimal effektivitet ihh til termodynamikkens lover. Mesteparten av energien som er medbrakt går til spillvarme og ikke fremdrift.

Det sakt, så finnes det mange SUVer og pickuper med disse egenskapene du ønsker, men de finnes det ytterst få av i Norge grunnet avgifter; avgifter både på bil og drivstoff.

Det er sikkert mange som kunne tenkt seg den nye RAM Rebel TRX med en 700 hk motor med bakseter registrert som personbil. Men med norske avgifter så blir det en ekstra dyr affære.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 timer siden):

40 kWt er kanskje 300 km, noe som er voldsomt mye daglig kjøring. Pendler du 150 km så har du ikke akkurat et gjennomsnittlig kjøremønster.

40kWt er bare 18-20 mil om vinteren på Zoe, så skal en også rekke å lade det opp. På grunn av at det går sakte på de siste prosentene kan det fort bli for lite tid etter en lang arbeidsdag inkludert to timer kjøring. Han har ikke et gjennomsnitlig kjøremønster, men et kjøremønster som gir svært god besparelse med en Zoe.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 minutter siden):

40kWt er bare 18-20 mil om vinteren på Zoe, så skal en også rekke å lade det opp. På grunn av at det går sakte på de siste prosentene kan det fort bli for lite tid etter en lang arbeidsdag inkludert to timer kjøring. Han har ikke et gjennomsnitlig kjøremønster, men et kjøremønster som gir svært god besparelse med en Zoe.

Ja ok. Mazda laget ikke en bil for hans bruk. Klandrer vi Mazda for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 timer siden):

Har du noen real-world fakta på dette?

Så det tallet i en youtube video som testet en, tror det var James May sin.

Ser det er oppgitt 400 på wikipedia.Googlet og der sa de 550km på NEDC som er den gamle dårlige test systemet til EU.

Versjonen som kommer neste år skal vist takle 650km, tipper WLTP som brukes i dag. Da skal man vel på en god dag kunne kjøre mellom de 2 offentlige stasjonene her hjemme, hvis fjellet i mellom ikke krever for mye.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Bilene burde hatt en felles standard på batteriene, og i stedet for å lade batteriet, var det ei maskin på bensinstasjonen som byttet batteripakka på et par minutter. 

Litt kjedelig når du kommer med en ny Taycan og får batteriet fra en 14 år gammel Leaf. Batteribyttelyst og rekkeviddeangst hører fossilbilister til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Jeg tror du vet svaret på det selv. Både bensin og dieselmotorer er mindre effektive enn elmotoren, og har også en begrenset maksimal effektivitet ihh til termodynamikkens lover.

Jada, og det var bare for å belyse at høy effekt på elbil er like lavthengende frukt som rekkevidde/tankstørrelse på fossilbil. Det koster så lite ekstra å få det til. Å lage en forbrenningsmotor på 400 hk krever masse. Det er derfor selv elbiler med kort rekkevidde er lynkjappe ut av lyskrysset. 

FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Det sakt, så finnes det mange SUVer og pickuper med disse egenskapene du ønsker, men de finnes det ytterst få av i Norge grunnet avgifter; avgifter både på bil og drivstoff.

Nå var jo ok pris ett av kriteriene da...

Lenke til kommentar

Ser at vinter er et signifikant problem for el biler. Å varme opp et 500kg batteri fra -10 til 15-20grader koster energi. Å varme opp kupeen også. Tror teslabjørn målte nesten 7 kwh på en tesla 3 med varmepumpe.

Å varme opp med strøm går når man planlegger godt og har bilen tilkoblet. Men ved en spontan tur vil det dra mye energi fra batteriet.

Her kan hybrider bli mye bedre. Når motoren starter opp bør all varme taes vare på. Legg inn en varmeveksler på eksosen så kan man fange 80-90% av spillvarme. Man må også lagre denne varmen slik at den kan brukes når bilen går på batteri og holde motoren driftsvarm.

El slikt oppsett ville kunne gi hybrider større effektivitet og større rekkevidde.

I teorien kunne man få en totalvirkningsgrad oppimot 80-90% ved intelligent styring av motoren. Det vil si å kun kjøre den når man trengte varme.

Dette vil selvfølgelig ikke ha noe for seg en varm sommerdag men om vinteren ville det gitt mye bedre utnyttelse av kjemisk energi, lengre rekkevidde på strøm, og en mere brukervennlig bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...