Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Trestein said:

Utviklingen av Elbilen startet for over 140år siden. For 100år siden fantes det el biler som kjørte 300km på en lading.

Også stoppet det temmelig heftig opp til de begynte med lithiumbatterier for en 10+ år siden.. Blybatterier, Zebrabatterier osv hadde sine store ulemper.

Litt rart at de ikke begynte med lithiumbatterier i biler tidligere. De kom vel allerede på 70 tallet, og selv laptopper på 90 tallet brukte 18650 celler.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Også stoppet det temmelig heftig opp til de begynte med lithiumbatterier for en 10+ år siden.. Blybatterier, Zebrabatterier osv hadde sine store ulemper.

Litt rart at de ikke begynte med lithiumbatterier i biler tidligere. De kom vel allerede på 70 tallet, og selv laptopper på 90 tallet brukte 18650 celler.

 

Elbilene slik vi kjenner de i dag kom som en konsekvens av batteriutviklingen, ikke omvendt. Forskning og utvikling av batterikjemier har pågått ufortrødent i over 100 år og har levert jevnlige forbedringer. Når vi så kommer til det punkt at batterier blir gode nok for biler kommer bilene. Du hadde ikke oppnådd noe ved å forsere utvikling av elbiler du ville bare gitt elbiler enda dårligere rykte som dyre og dårlige.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Batteriteknologien var ikke det eneste som gjorde elbilutviklingen de siste årene mulig.

Minst like viktig var utviklingen av kraftelektronik; at en pålitelig kraftinverter ble betalbar for hvermansen. Ellers kunne man også ha begynt med hybrider med små batterier tidligere og kuttet ut kløtsj og girkasse for lenge siden.

Endret av trikola
kun skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (23 minutter siden):

Batteriteknologien var ikke det eneste som gjorde elbilutviklingen de siste årene mulig.

Minst like viktig var utviklingen av kraftelektronik; at en pålitelig kraftinverter ble betalbar for hvermansen. Ellers kunne man også har begynt med hybrider med små batterier tidligere og kuttet ut kløtsj og girkasse for lenge siden.

Det finnes rikelig med DC motorer. Mener at en ferje som gikk molde vestnes hadde dc generatorer og motorer på 90 tallet. 
 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Trestein said:

Det finnes rikelig med DC motorer. Mener at en ferje som gikk molde vestnes hadde dc generatorer og motorer på 90 tallet. 
 

En båt som for det aller meste går med rimelig konstant turtall og en profesjonell maskinovervåkning er ikke det samme som en bil.

Selv om de ville vært utstyrt med kommutatormotorer ('mekanisk inverter'), så ville biler kreve en stadig endring av turtallet/effekt (bykjøring) som da kun kunne gjøres med spenningsendringer som igjen uten kraftelektronikk ville medføre dårlig høyt forbruk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Det finnes rikelig med DC motorer. Mener at en ferje som gikk molde vestnes hadde dc generatorer og motorer på 90 tallet. 
 

Så og si alle dieseltog har elmotor
Dieselen lager strøm

Det er fossilindustrien som har satt bremser på elbiler, og uten en egen produsent som startet med elbiler (Tesla) så hadde vi alle fortsatt kjørt fossilt.
Kanskje vi hadde hatt mer hybrider, sånn som togene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Så og si alle dieseltog har elmotor
Dieselen lager strøm

Det er fossilindustrien som har satt bremser på elbiler, og uten en egen produsent som startet med elbiler (Tesla) så hadde vi alle fortsatt kjørt fossilt.
Kanskje vi hadde hatt mer hybrider, sånn som togene..

Dagens dieselelektriske tog bruker stor sett AC asynkronmotorer. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Så og si alle dieseltog har elmotor
Dieselen lager strøm

Det er fossilindustrien som har satt bremser på elbiler, og uten en egen produsent som startet med elbiler (Tesla) så hadde vi alle fortsatt kjørt fossilt.
Kanskje vi hadde hatt mer hybrider, sånn som togene..

Det var vel ikke tesla som startet med el biler. Nissan leaf peugeot 106 osv var vel de første moderne. 

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 22.12.2020 den 19.31):

Det spiller da ingen rolle hvor korte gjennomsnittsturene til folk er. Ladeoperatørene sier man må kjøpe elbil som går minimum så langt som du normalt reiser på gjentagende langturer (f.eks. til hytta). Hjelper ikke å ha bare 4 mil gjennomsnittsturer og en Mazda med kort rekkevidde, dersom man kjører 1 mil til jobb hver dag og 35 mil til hytta hver fredag.

Mulig jeg tenker litt for snevert når jeg er fra Oslo, men å kjøre 350km til hytta hver fredag høres drøyt ut. Oslo til Geilo er 219km. Evt til vår hytte er det 120km. Om vi hadde hytta som var 350km unna ville vi neppe dratt hver fredag, og vi hadde trolig behøvd en pause eller to som kunne vært brukt til lading. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Det var vel ikke tesla som startet med el biler. Nissan leaf peugeot 106 osv var vel de første moderne. 

Tesla Roadster fra 2008 var vel den første som hadde skikkelig rekkevidde?

Men den var ganske upraktisk for folk flest.

Leaf var en god og praktisk bil når den kom, men Model S kom like etter og var første bilen med lang rekkevidde og god plass. Var vel 7 seter og.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Ser at vinter er et signifikant problem for el biler. Å varme opp et 500kg batteri fra -10 til 15-20grader koster energi. Å varme opp kupeen også.

Det er ikke nødvendig å varme batteriet for å kjøre. Det er nødvendig om du skal lade på høy effekt men da står du jo allerede tilkoblet. For øvrig er stort batteri en *fordel* når det er kaldt for da kan du kjapt dumpe mye energi til vinduer, seter, kupeen osv. Da kan du begynne turen før og du slipper å vente på at forbrenningsmotoren blir varm nok til å gi overskuddsvarme til resten av bilen.

Trestein skrev (20 timer siden):

I teorien kunne man få en totalvirkningsgrad oppimot 80-90% ved intelligent styring av motoren.

Nei, bare nei. 80-90% totalvirkningsgrad kan du bare glemme.

Trestein skrev (20 timer siden):

Dette vil selvfølgelig ikke ha noe for seg en varm sommerdag

Du har over en milliard biler i verden, hvor stor andel av årlig kjørelengde tror du foregår i så lav temperatur at man i noen særlig grad kan utnytte spillvarme fra motoren? Tenk da på at om du for eksempel får levert 7kW til hjulene så vil en dieselmotor på sitt mest effektive ha ha et tap på 60%, eller over 10kW med varme du skal bli kvitt. Hvor stor andel av det trenger du egentlig i kupeen selv i streng kulde?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at bilfabrikantene ikke ønsker å kjøre batteriet med -10 grader. Tar jeg feil her? 
 

Hvorfor er ikke 80-90% virkningsgrad mulig? Uforbrent brennstoff?

Varmen som skal til er ofte 2-3KW. Høyere ved oppvarming og svært lav temperatur.

En motor på 10KW ytelse kunne levert 15Kw varme. Gikk den i 10 min hadde den gitt 2,5KWH varme. Den hadde også ladet batteriet 2KWh. Alternativet hadde vert at man brukte 2,5kwh strøm fra batteriet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det ser ut til at bilfabrikantene ikke ønsker å kjøre batteriet med -10 grader. Tar jeg feil her? 

Jeg er på min andre elbil nå, ingen av dem har hatt problemer med å kjøres i -10. Om du har kilder på at bilene ikke skal kjøres da kan du gjerne komme med dem.

Derimot *lader* de raskere når batteriet er varmt.

Trestein skrev (1 time siden):

En motor på 10KW ytelse kunne levert 15Kw varme. Gikk den i 10 min hadde den gitt 2,5KWH varme. Den hadde også ladet batteriet 2KWh. Alternativet hadde vert at man brukte 2,5kwh strøm fra batteriet.

Så din hypotetiske motor er 40% effektiv når den er kald? 

Hvordan skal du lade 2kWh samtidig som du kjører? Da blir jo varmetapet desto høyere.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (37 minutter siden):

Jeg er på min andre elbil nå, ingen av dem har hatt problemer med å kjøres i -10. Om du har kilder på at bilene ikke skal kjøres da kan du gjerne komme med dem.

Derimot *lader* de raskere når batteriet er varmt.

Så din hypotetiske motor er 40% effektiv når den er kald? 

Hvordan skal du lade 2kWh samtidig som du kjører? Da blir jo varmetapet desto høyere.

 

Jeg har sett på div tyske og norske videoer. De viser tydelig at bilen varmer opp batteriet når du starter å kjøre. Det blir varmet opp til ca 15grader. Du må muligens koble til en scanner for å se dette. Nextmove har en video om dette.

En motor som har last vil oppnå virkningsgrad rimelig raskt. Poenget er at varmen du tilfører motoren vil kunne brukes til å varme bilen når den slåes av. 
 

Så virkningsgraden blir høy selv om elvirkningsgrad blir litt lavere i starten.

Kjører du motoren 10min med 10kw mens du kjører lades batteriet 2,5kwh. Det skjer enten du beveger deg eller ikke.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg har sett på div tyske og norske videoer. De viser tydelig at bilen varmer opp batteriet når du starter å kjøre. Det blir varmet opp til ca 15grader. Du må muligens koble til en scanner for å se dette. Nextmove har en video om dette.

En motor som har last vil oppnå virkningsgrad rimelig raskt. Poenget er at varmen du tilfører motoren vil kunne brukes til å varme bilen når den slåes av. 
 

Så virkningsgraden blir høy selv om elvirkningsgrad blir litt lavere i starten.

Kjører du motoren 10min med 10kw mens du kjører lades batteriet 2,5kwh. Det skjer enten du beveger deg eller ikke.

Så, ID.3 har et problem som gir liten virkningsgrad i kulden til tross for varmepumpe, mens andre biler som de Koreanske ikke er så ille. Men du skjærer alle elbiler over en kam fordi VW ikke har fått dette til?

Synd han ikke kjørte E-Niro sammen med de to ID.3-ene, så hadde vi nok sett at den fungerer langt bedre enn hos de tyske brødrene.

Nei, den testen viser bare at VW sliter med å knekke koden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Så, ID.3 har et problem som gir liten virkningsgrad i kulden til tross for varmepumpe, mens andre biler som de Koreanske ikke er så ille. Men du skjærer alle elbiler over en kam fordi VW ikke har fått dette til?

Synd han ikke kjørte E-Niro sammen med de to ID.3-ene, så hadde vi nok sett at den fungerer langt bedre enn hos de tyske brødrene.

Nei, den testen viser bare at VW sliter med å knekke koden.

Teslabjørn hadde en tilsvarende video også. Fysikken er den samme. Enten batteriene står i en tesla eller en vw

Her er videoen. Tesla varmer batteri i over 20min fra 4 - 15grader

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 25.12.2020 den 17.45):

Teslabjørn hadde en tilsvarende video også. Fysikken er den samme. Enten batteriene står i en tesla eller en vw

Her er videoen. Tesla varmer batteri i over 20min fra 4 - 15grader

 

Ioniq'en min varmer i alle fall ikke batteriet da den har ikke batterivarmer, men klarer seg helt fint uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...