Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

12 hours ago, Gavekort said:

Jeg er ikke like kynisk til disse ytringene. De har vanlig industristandard garanti på batteriet, aktiv temperaturstyring, og et batteri fra Panasonic som er en anerkjent leverandør.

Det kan godt hende at batteriene i MX-30 får kjørt seg litt hardere enn snittet, men historisk sett så er ikke batterislitasje et nevneverdig problem selv etter 10 år. Det kan umulig være verre enn Leaf.

Nei det er garantert bedre enn Leaf. Bare det at batteriet har aktiv temperaturstyring vil nok hjelpe der.

Men om man ikke har peiling og skal handle seg elbil kan slike utsagn fort skremme. Virker bare enda mere som at Mazra ikke ønsker å selge denne biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/13/2021 at 11:13 AM, Complexity said:

Også er det tomt under panseret på den..
MX-30 er en litt spesiell bil ja, men tror prisen og utsende gjør at den selger. Ser jo ganske bra ut, som jo Mazda generelt har gjort en stund nå.

Men ville vært helt ubrukelig til mitt bruk. Måtte stoppet å lade bare for å besøke foreldrene mine som jeg gjør et par ganger i måneden. 

Helt enig i at denne vil selge. Har vurdert den selv til og med, da de fleste av mine destinasjoner er under 5 mil unna. Blir bare litt irritert av at de legger til unødvendige argumenter.

Mazda kunne holdt seg til at dette er deres første elbil-steg,  og at bilen er tenkt og priset som en bil nummer to.

Endret av jonasbc
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 13.1.2021 den 11.23):

MX-30 er ikke en bil jeg ville kjøpt om jeg ikke hadde lademulighet hjemme eller like i nærheten. Det hadde blitt litt for mye stress tror jeg. Ellers bør 200 km dekke flere dager med normal kjøring. Jeg tror folk generelt sett henger seg for mye opp i rekkevidden. Man skal ha et ganske unormalt kjøremønster for å egentlig trenge mer enn 100 km rekkevidde hvis man kan lade hjemme. Men hva som er kjekt å ha er jo noe annet :)

MX-30 er i hvertfall en kanonflott bil som er veldig behagelig å kjøre, og føles milevis foran tilsvarende konkurrenter i samme prisklasse. Hadde den hatt kanskje bare 50 km ekstra, så hadde det nok blitt en bestselger tror jeg. Bare se på MG ZS EV, omtrent annenhver bil jeg ser er jo en slik.

De skulle ha hatt batteri på 40kWh, ikke fordi 35 er for lite, men under 40 høres så 2016 ut, og 40 høres mye større og nyere da det var store oppslag når Leaf kunne skaffes med det.

Å plugge i hver dag er kun en vane sak. Og ekstremt lite tidkrevende hvis man har ladestasjon med fast kabel som man har ved ladeluken. Kjørere selv minimum 7 mil hver dag med 24kWh batteri, og utenom de kaldeste dagene så holder det for meg å kun lade på jobben. Når det er kaldt så lader jeg hjemme kun egentlig for å ha varm bil om morgenen, og i tilfellet noe skjer og jeg må ut fra kontoret i jobben med noe. Da er det greit å ha litt til overs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...