Jump to content

3FKY9EYR

Medlemmer
  • Content Count

    393
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

322 :)

Recent Profile Visitors

1198 profile views
  1. Selv om vi får en kollaps i kursen for kryptovaluta vil behovet for kryptovaluta eksistere blant kriminelle. Alternativet til kryptovaluta for dette ansette yrket er å sitte i fengsel.
  2. Det er nå engang slik at jo før en bestemmer seg jo bedre selv om det smerter. Da Sverige la om til høyrekjøring i 1969 var argumentet at det ville bli dyrere jo lengre en ventet. Apple som var med å spesifisere USB-C kunne flyttet foten fra bremsen til gasspedalen for lenge siden.
  3. Kanskje de skulle begynne med å slutte sponsing av dyre / luksus-elbiler hvis de ønsker inntekter som de kan overføre til veiprosjekter? Ingen grunn til å sponse biler som koster over 500 000 - de får deg til og fra jobben hvis du er avhengig av bil. Behov ut over det får du dekke selv. Snart kommer Bentley, Rolls Royce m.fl. med elbiler - da blir dagens moms- og avgiftsfritak latterlig. Sover "alle" i regjeringskvartalet?
  4. Rart at de ikke kan basere seg på chromium? Må være mye av koden som kan brukes som ikke har noe med personvern å gjøre?
  5. Enig. Hacking handler mye mer om hull i programvare og og andre svakheter i programvare og ikke spesialtilfellet 'hvordan utveksle data mellom A og B som er "man in the middle attack" sikker'. Vi har fortsatt til gode å se om kavantemaskiner får praktiske anvendelser, mange kvantemaskineksperter tviler nemlig på bred anvendelse av teknologien og at de bare egner seg for en mindre klasse av problemer. Men de som ber om FoU midler innen feltet er selvsagt optimister.
  6. Vanskelig å vurdere Starlink ytelse med så få brukere. Det er fortsatt veldig få basestasjoner som er på luften i Europa, og de igjen har begrenset overføringskapasitet. Zoom inn her: https://satellitemap.space/
  7. Tyskerne kommer nok til å fyre opp igjen atom- og kullkraftverk når samlebåndene til bilfabrikkene stopper. Festen er nok over for "De grønne" - det er faktisk krig i Europa. Hitler 2 sitt hærtog er på vei mot oss.
  8. Englandskabel på 1400 MW med den strømflyten som nå tegner seg utgjør opp til 12 TWh i året. Det er faktisk 10% av det som lagres av energi i våre vannmagasiner ila et gj.sn. år. Det som er verre er at overskuddet på fornybar nå går mot null. Når det er balanse mellom produksjon og forbruk skal det små avvik til i nedbør for å sende prisen ned eller opp. Typisk ned om sommeren når vi bruker lite strøm og opp om vinteren når det er kaldt og vi bruker mye strøm. Verdien av mye rimelig fornybar om sommeren fra kontinentet om sommeren har vi derfor lite glede av. Da må vi investere i pumpekraftverk for å lagre til vinteren - og disse planene ligger for tiden nede. Dette var fornybar energi som var tiltenkte det grønne skiftet i Norge. I tillegg har Statnett sovet i timen og fjernet flaskehalsene i nettet i Norge mtp. forsyningssikkerhet. I følge Øystein Nordeng står det et punkt under konsesjonsvilkårene for kraftkabelen til Storbritannia som tillater norske myndigheter å endre eller å trekke tilbake avtalen: «Olje- og energidepartementet forbeholder seg retten til å endre vilkårene i konsesjonen i konsesjonsperioden dersom allmenne hensyn gjør dette nødvendig. Dersom Statnett overtrer vilkår eller pålegg gitt i denne konsesjonen, kan departementet trekke tilbake konsesjonen før utløpet av konsesjonsperioden». Så Vedum har noe i verktøykassen sin som han kan ta i bruk.
  9. Det å transportere og oppholde mennesker i romstasjoner kompliserer veldig. Hvis vi kan klare oss med roboter og instrumenter ville vi spart mye penger. Det er fortsatt mye prestisje ved å ha mennesker i romstasjoner, men den relle nytten? Står det i forhold til kostnader og kompleksitet? Elon Musk sin kolonisering av Mars (som er en guffen plass for mennsker på de fleste områder) er mildt sagt absurd. Men hva gjør du ikke for å få mediadekning når du ikke har markedsføringsavdeling i selskapet?
  10. Det skyldes at de har vist seg mer kostnadsinnovative enn forskningsinstiutter - les: Elon Musk & Co.
  11. Fordi at? Det beste hadde vært å sende den mot solen og la den brenne opp der men det krever for mye energi. Derfor sendes de tilbake til jorden. Forbudt å etterlate skrot i verdensrommet.
  12. Tesla burde lisensiert Bil-til-Lader protokollen til andre bilfabrikanter og ladestasjonskjeder slik at en slapp alt tullet med app. Eller at bilfabikantene gikk sammen med ladestasjonskjedene og laget en standard for automatisk bilautentisering og betaling. Tesla har hatt en fordel ved at de har har hatt IKT-kontroll med begge sider av ladekablen. Mer DET enn at de har vært innovative, teknologi som dette har vi hatt i 20 år. Det handler om å ta i bruk teknologi som virker.
  13. Det er mulig at Elon tror folk flest er demente, men hvor mange år skal han gjenta dette: "han tror selvkjørende Teslaer vil være sikrere enn menneskelige førere i løpet av året". Hvorfor markedsfører han heller ikke "markedsledende på assistert kjøring" som er mer i tråd med realitetene?
  14. Nissan er eksempelet på at selv om du er først ute så kveler morselskapet innovasjon/satsing fordi fossil er kjerneområdet og der en fortsatt tjener mest penger.
×
×
  • Create New...