Jump to content

3FKY9EYR

Medlemmer
  • Content Count

    307
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

262 :)

Recent Profile Visitors

980 profile views
  1. 'Lykkes Tesla med batteriene, vil de være verdensledende'. Hmmm. Så TU antar at andre batteriprodusenter IKKE jobber med tilsvarende og andre forbedringer?
  2. eSIM skulle vært et krav fra konkurransemyndighetene for nye mobiler + at de har en ekstra SIM-slot. Da hadde kampen om kundene virkelig blitt skjerpet. De store operatørene er ikke interessert i det.
  3. NVidia sitt oppkjøp av Arm er nok å få standardisert sokkelen til arm ala Core i5-9 slik at det er lett å montere den arm Chip inn i et arm motherboard.
  4. Hvis Arm får standardisert versjoner av SoC slik som AMD og Intel før med sine sokler da vil PC produsentene også gå over til Arm. I dag er Arm i følge Linus Thorvald 'a complete mess'. Alle lager sine 'custum' versjoner av arm. For Apple er ikke dette noe problem da de lager alt selv. For de som lager motherboard må det finnes Chiper ala Intel i5/6/7/8/9 som går av å plugge inn i sokkelen å hovedkort. Ellers vil motherboard produsentene forsvinne.
  5. Problemet med de gamle bilmerkene er at de IKKE er programvarehus, og dette vil ta lang tid å snu. VW med SW som ikke virker er eksempel på dette. At Huyndai ikke forstod at de burde tilbudt Ex-Kona-eier Stian jobb med å utvikle bedre Huyndai apper sier jo mye.
  6. Det er jo det som er problemet, du ønsker ikke veldige mange lokale datamaskiner i bilen, det i seg selv gjør den ikke avansert. Da er det bedre med en sentral generell datamaskin for de deler av bilen som ikke har med kritisk sikkerhet å gjøre (bremser etc.), fra den leser du av sensorer og styrer aktuatorer. Logikk i disse bør være enkel.
  7. Intel og AMD har nok fått noe å tenke på. Det er ikke bare Apple og MS som planlegger arm-ifisering av produkter som i dag er basert på x86-64 plattformen. Nå har nVidia hele verdikjeden fra CPU til GPU og fra IoT til Servere.
  8. Nå forsøker du å være rasjonell ;-) Skjønt irrasjonalitet - noen mener at det IKKE finnes irrasjonalitet - bare ulikt ståsted og personlig agenda. Det viktigste i politikken er nok fortsatt å bli gjenvalgt :-)
  9. Med så høyt og flatt panser får jeg håpe de har fått plass til 'frunk' (bagasjerom fremme), ellers burde det vært lavere slik som for de fleste elbiler som er bygget "ground up".
  10. Ja, men det er ikke sikkert det vedvarer (mulighet til sideloading) hvis dette smitter over på andre app-produsenter. Play er en stor cash-cow for Google uten større produksjonskostnader som de ønsker å beholde. Apple på sin side vil nok (om de våger) gjøre API-endringer (som de kaller sikkerhetsfix) som gjør at dagens Fortnite app ikke virker lenger.
  11. Enig. Her er det bare å kjøre på. Ny president i USA vil også kunne påvirke mer regulering av duopoler.
  12. VW ligger så langt bak Tesla at OM de hadde ønsket å ligge i front så ville de ikke klart det. Er ellers som SW utvikler skeptisk til 100% autonome kjøretøy i overskuelig tid. Har mer tro på at pilotene i fly kan kuttes ut. Vi har nok av eksempler av kunnskapsløse piloter som har styrt flyet i bakken, senest i Pakistan. I luften er forholdene enklere (flyene passerer hverandre i multilags kryss tildelt av flykontrollen) å løse i SW. Men inntil videre tror jeg ikke andre enn SW utviklere ville ta fly uten pilot ;-)
  13. Dette blir et stort lerret å bleke. Da må trolig VW få kontroll med deleproduksjon (insourcet eller outsourcet) som inneholder SW slik Tesla har gjort (i store trekk insourcet). Da kan de ha høyt tempo på forbedringer i delene (spesifikasjoner og SW for sensorikk og styring). Her bruker Tesla konsepter hentet fra IT-industrien ved å at de kan forbedre implementasjonen av moduler/deler så lenge de passer med grensesnittene. Grensesnittene endrer de bare dersom de må. Hos den tyske bilindustrien er mye satt bort til Bosch og andre som kompliserer SW integrasjoner og hindrer hurtig fornyingstempo.
×
×
  • Create New...