Gå til innhold

Hvor stort elbilbatteri trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

jr_605 skrev (16 minutter siden):

Ioniq'en min varmer i alle fall ikke batteriet da den har ikke batterivarmer, men klarer seg helt fint uten.

Bmw laget noen prototyper av mini uten batterivarmer for 15år siden. De fant vel ut den gangen at temperaturkontroll var viktig for hurtiglading og  ytelsene til batteriet. Poenget er at mange biler har temperatur kontroll og det krever energi.

Har du det ikke er det uansett tap i batteriet som varmer det opp. Det går bare seinere. Ladeytelse på over 100kw er vel ikke noe tema på ioniq ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel mange forskjellige kjemier ute å går her så vanskelig å sammenligne.

Teala Model 3 lader ingenting før batteriet har plussgrader, så antar den kjemien ikke tåler å lades når den er fryst. 

Nissan Leaf har vel en batterivarmer som kicker inn ved -12 grader? Så den har vel en kjemi som tåler å lades kaldere.

Men det har jo vært forskjellige kjemier på Leaf og.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Er vel mange forskjellige kjemier ute å går her så vanskelig å sammenligne.

Teala Model 3 lader ingenting før batteriet har plussgrader, så antar den kjemien ikke tåler å lades når den er fryst. 

Nissan Leaf har vel en batterivarmer som kicker inn ved -12 grader? Så den har vel en kjemi som tåler å lades kaldere.

Men det har jo vært forskjellige kjemier på Leaf og.

Alt dette vil jo snart bli bedre med ssb

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Bmw laget noen prototyper av mini uten batterivarmer for 15år siden. De fant vel ut den gangen at temperaturkontroll var viktig for hurtiglading og  ytelsene til batteriet. Poenget er at mange biler har temperatur kontroll og det krever energi.

Har du det ikke er det uansett tap i batteriet som varmer det opp. Det går bare seinere. Ladeytelse på over 100kw er vel ikke noe tema på ioniq ?

Nei, ladeytelse på over 100kW er ikke tema på den, men den lader opp mot 68kW på ett 31kWh batteri (2,2C) og ser bare marginal lavere ladehastighet de første par minuttene med kaldt batteri sammenlignet med sommertemperatur ( bare sjekket ned mot 0, da det ikke er så kaldt her), så det ser ut til å fungere greit.

Endret av jr_605
Lenke til kommentar

De fleste batterier kan lades når de er godt under null grader, uten noen slags batterivarmer, men effekten er ikke mye å skryte av. Kanskje man starter på 1 kW, og med veldig kaldt batteri vil det være stor motstand og stort tap i batteriet, så mesteparten av de 1 kW øker ikke faktisk lagret energi. Men tapet i batteriet varmer det opp, slik at man kan gradvis øke effekten mer og mer. Og virkningsgraden på ladingen blir bedre og bedre, slik at mer og mer av effekten blir faktisk lagret i batteriet.

Hovedutfordringen med å lade kalde elbilbatterier er altså ikke at man ikke får gjort det. Utfordringen er at der man med varmt batteri kanskje måtte ta 20 minutters ladepause, så kan det hende ladepausen heller blir 1 time. Eller 1,5 timer.

Jeg har superladet min Model X en gang etter at den sto i -17C over natten, og så kjørte 2-3 km til superladeren, og det tok over en time. Vi hadde under 20% på batteriet, så den nektet å forvarme, så bilen var ganske gjennomkald. Tror det var noe sånt som 5 minutter før jeg hadde fått økt 1%.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 25.12.2020 den 11.09):

 Tenk da på at om du for eksempel får levert 7kW til hjulene så vil en dieselmotor på sitt mest effektive ha ha et tap på 60%, eller over 10kW med varme du skal bli kvitt. Hvor stor andel av det trenger du egentlig i kupeen selv i streng kulde?

Det er jo også ekstra morsomt at dagens dieselbiler sliter med å nyttegjøre seg spillvarmen. Den blåses ut av eksosen pga turboen og kraftig dekompresjon. Bare hør om politiet er fornøyd med sine passater uten ekstra dieselbrenner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prisgunstig og fin bil, men Mazdas batteri-vinkling kjøper jeg ikke. Den handler nok mer om å ikke konkurrere mot sine egne forbennings-biler. De har jo ingen interesse i å fremme elbil-overgangen, utover det å lage en kvote for innpass i de markeder som krever det.

Hvor lang tid det tar for en elbil å ta igjen en forbrenningsbil er et utfordrende regnestykke å sette opp korrekt. Jeg vil tro en elbil også med større batteri vil se bedre ut enn en forbrennings-bil, da drivstoff forårsaker mange utslipp som er vanskelig å beregne på vei til tanken. Hvertfall om man sammenligner den med en elbil på norsk strøm.

Og med Mazdas miljøvennlige innstilling, hvorfor lager de da ikke en effektiv elbil? MX-30 er lite aerodynamisk, og strømforbruket er høyt. Plassen innvendig er også skadelidende av å bruke CX-30 som utgangspunkt. Spør du meg så er det mer miljøvennlig og rimeligere å velge en brukt e-golf enn denne.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stort batteri er ikke kun for å dekke langkjøring. Jeg vil ikke ha en bil som må lades daglig.

Batteriet må være stort nok til å dekke 4-5 dager med hverdagskjøring uten å bli kritisk lavt. Kjører man 5 mil gjennomsnittlig pr. dag, så bør batteriet minst klare 30 mil.. Dersom induksjonslading kommer, så endrer det seg.

Vår bil klarer 45 mil/35mil og fungerer godt for oss både i hverdagen og på langtur.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, jonasbc said:

Prisgunstig og fin bil, men Mazdas batteri-vinkling kjøper jeg ikke. Den handler nok mer om å ikke konkurrere mot sine egne forbennings-biler. De har jo ingen interesse i å fremme elbil-overgangen, utover det å lage en kvote for innpass i de markeder som krever det.

Hvor lang tid det tar for en elbil å ta igjen en forbrenningsbil er et utfordrende regnestykke å sette opp korrekt. Jeg vil tro en elbil også med større batteri vil se bedre ut enn en forbrennings-bil, da drivstoff forårsaker mange utslipp som er vanskelig å beregne på vei til tanken. Hvertfall om man sammenligner den med en elbil på norsk strøm.

Og med Mazdas miljøvennlige innstilling, hvorfor lager de da ikke en effektiv elbil? MX-30 er lite aerodynamisk, og strømforbruket er høyt. Plassen innvendig er også skadelidende av å bruke CX-30 som utgangspunkt. Spør du meg så er det mer miljøvennlig og rimeligere å velge en brukt e-golf enn denne.

 

Også er det tomt under panseret på den..
MX-30 er en litt spesiell bil ja, men tror prisen og utsende gjør at den selger. Ser jo ganske bra ut, som jo Mazda generelt har gjort en stund nå.

Men ville vært helt ubrukelig til mitt bruk. Måtte stoppet å lade bare for å besøke foreldrene mine som jeg gjør et par ganger i måneden. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (40 minutter siden):

Jeg vil ikke ha en bil som må lades daglig.

Jeg kjenner ikke til ditt kjøremønster, men balansen mellom hvor spesielt kjøremønsteret ditt må være for at det skal være nødvendig og hvor lite forulempende det er å plugge i bilen når du parkerer den, så anser jeg dette som litt urimelig. Kanskje ikke urimelig for deg, men urimelig for f.eks. Mazda, og urimelig om du ser hvor mye dyrere bilen hadde blitt med dobbelt så stort batteri.

Poenget mitt er at mange ikke helt klarer å forholde seg til hvor mye 200 km faktisk er. Realiteten er at en MX-30 vil by på fint lite hodebry med mindre du skal ta den med på langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MX-30 er ikke en bil jeg ville kjøpt om jeg ikke hadde lademulighet hjemme eller like i nærheten. Det hadde blitt litt for mye stress tror jeg. Ellers bør 200 km dekke flere dager med normal kjøring. Jeg tror folk generelt sett henger seg for mye opp i rekkevidden. Man skal ha et ganske unormalt kjøremønster for å egentlig trenge mer enn 100 km rekkevidde hvis man kan lade hjemme. Men hva som er kjekt å ha er jo noe annet :)

MX-30 er i hvertfall en kanonflott bil som er veldig behagelig å kjøre, og føles milevis foran tilsvarende konkurrenter i samme prisklasse. Hadde den hatt kanskje bare 50 km ekstra, så hadde det nok blitt en bestselger tror jeg. Bare se på MG ZS EV, omtrent annenhver bil jeg ser er jo en slik.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

MX-30 er ikke en bil jeg ville kjøpt om jeg ikke hadde lademulighet hjemme eller like i nærheten. Det hadde blitt litt for mye stress tror jeg. Ellers bør 200 km dekke flere dager med normal kjøring. Jeg tror folk generelt sett henger seg for mye opp i rekkevidden. Man skal ha et ganske unormalt kjøremønster for å egentlig trenge mer enn 100 km rekkevidde hvis man kan lade hjemme. Men hva som er kjekt å ha er jo noe annet :)

MX-30 er i hvertfall en kanonflott bil som er veldig behagelig å kjøre, og føles milevis foran tilsvarende konkurrenter i samme prisklasse. Hadde den hatt kanskje bare 50 km ekstra, så hadde det nok blitt en bestselger tror jeg. Bare se på MG ZS EV (med 260 km), omtrent annenhver bil jeg ser er jo en slik.

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kajac said:

MX-30 er ikke en bil jeg ville kjøpt om jeg ikke hadde lademulighet hjemme eller like i nærheten. Det hadde blitt litt for mye stress tror jeg. Ellers bør 200 km dekke flere dager med normal kjøring. Jeg tror folk generelt sett henger seg for mye opp i rekkevidden. Man skal ha et ganske unormalt kjøremønster for å egentlig trenge mer enn 100 km rekkevidde hvis man kan lade hjemme. Men hva som er kjekt å ha er jo noe annet :)

 

Men så vil man jo ha varme i bilen før man kjører.. er man ikke plugget i lader og varmer en halvtime så spiser jo det en del batteri.

Også burde man jo holde batteriet mellom 20-80% om man vil ha minst mulig degradering.. 

Så blir det kansje plutselig litt snevert igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhåndsvarming spiser toppen 5% av MX-30 sin kapasitet på de verste dagene. Det er gjerne foretrukket å lade til 80% om man ikke trenger mer, men ikke nødvendig. Batteriet har allerede buffer i bunnen, så 20% i bunnen er strengt tatt en myte.

Konklusjon: Ingen gjennomsnittspersoner med under 100 km daglig kjøring vil ha problemer med MX-30 sin rekkevidde til det daglige, selv om man skreller av 25% på forhåndsvarming og batteri-babying.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må i hvert fall regne med 10% i bunn. Noe buffer må man ha, ellers sitter man og biter negler, eller feiger ut og stopper for å lade.

Normalt sett når jeg er ute og kjører langt, så hurtiglader jeg til det bilen sier jeg trenger  pluss rundt 20%, slik at bilen altså anslår at jeg vil komme frem med omkring 20%. Da har jeg god margin i forhold til omkjøring, dårlig vær, osv, og trenger ikke tenke på rekkeviddeangst.

(Og 20% for meg er jo omkring 80 km. Tilsvarende buffer på MX-30 ville være 40%. 10% er ikke mye buffer - bare 20 km.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Men så vil man jo ha varme i bilen før man kjører.. er man ikke plugget i lader og varmer en halvtime så spiser jo det en del batteri.

Også burde man jo holde batteriet mellom 20-80% om man vil ha minst mulig degradering.. 

Så blir det kansje plutselig litt snevert igjen.

Nja, dette med 20-80 % er vel mest relevant på Tesla og eldre elbiler. Hyundai oppfordrer f.eks. til å jevnlig lade til 100 %. Mazda vet jeg ikke, men de fleste nye batteristyre-systemer sørger for å ha buffer i topp og bunn. 

Når det gjelder varming bruker min Ioniq 2-5 % i disse dager med mange minusgrader. Da MX-30 har et omtrent like stort batteri, vil jeg anta at den også bruker 2-5 % på kalde dager.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Nja, dette med 20-80 % er vel mest relevant på Tesla og eldre elbiler. Hyundai oppfordrer f.eks. til å jevnlig lade til 100 %. Mazda vet jeg ikke, men de fleste nye batteristyre-systemer sørger for å ha buffer i topp og bunn. 

Når det gjelder varming bruker min Ioniq 2-5 % i disse dager med mange minusgrader. Da MX-30 har et omtrent like stort batteri, vil jeg anta at den også bruker 2-5 % på kalde dager.

Nja ikke bare eldre elbiler. VW ID.3 oppfordrer til å holde batteriet mellom 80-20%.

Står faktisk at du ikke må parkere ID.3 i minusgrader med under 40% også.

Audi e-Tron og Polestar 2 annbefaler og max lading til 80% i hverdagen.

Hyundai har en dårlig BMS, og må lades til 100% med gjevne mellomrom for å balansere cellene. Andre biler er smart nok til å ikke trenge det.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke ha en bil som må lades daglig.

Dersom induksjonslading kommer, så endrer det seg.

Er det å plugge i ledningen som er problemet? Jeg lader ikke hver dag selv med gammel elbil, men det hadde ikke endret seg induksjon. Da må man jo parkere på samme sted hele tida. Jeg bytter litt på hvor jeg parkerer. Det er enklest å lade når jeg allikevel parkerer ved siden av veggladeren, men om jeg må så flytter jeg om på bilene. Å plugge i laderen er ca. like mye jobb som å åpne ytterdøra på huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...