-
Innlegg
10 301 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
29 237 profilvisninger
AndersT2 sine prestasjoner
1,7k
Nettsamfunnsomdømme
11
Hjelpsomme svar
-
Vi har en PC på jobben hvor vi skal legge inn alle som jobber her pga nytt system. PCen er kun satt opp som en standard standalone PC, ikke noe domene ect. Den har Windows 11 Pro. Den henger på møteromsskjermen vår, og siden vi nå ikke lenger bruker eksternt skrivebord som funket fint via felles bruker, så må vi ha egne brukere siden enkelte er sløve med å logge seg av når de har logget seg inn i Outlook.com som de kan jobbe via når de har møte. La først til alle brukerne med lokal konto, og med felles passord, slik at hver kunne gå inn og lage sitt eget. Men passordet får vi ikke endret på noen måte. Så testet å legge til en bruker med microsoft konto, laget en outlook epost. Men under brukernavnet så står det kun Logg på, men ikke noe skjer når jeg trykker der. Sjekket i eposten, og de er ikke noe aktiverings epost eller noe slikt der. Noen som vet hva som skjer?
-
Hyundai Ioniq 5 har dette, og den bruker nok nærhetssensor til nøkkelen. Det var noe av det første jeg skrudde av når jeg fikk bilen. 3 sekunder eller hva det var før den åpner er evigheter i forhold til å bare trykke på knappen, samt fare for at den går opp når jeg skal lade på jobb, og bakluken treffer veggen. Kan i nøden bruke egen knapp på nøkkelen også, så er den oppe innen jeg er fremme ved bilen. Fotsensor hadde funket bra hvis den hadde hatt det. Fordelen med motorisert bakluke er at den kan stoppe på angitt sted, slik at den ikke treffer ting i en garasje som er for lav til at den går helt opp, i forhold til en manuell som man kanskje er uheldig å smelle oppi noe. Enkelte gamle garasje porter har metall hengsler som stikker godt ned fra porten når den er oppe, og akkurat der man har bakluken.
-
Det er ikke der for en og annen grunn. Det drifter alt av systemer i bilen, og lys, infotaiment osv. Det er som ett buffer batteri. Det kan være greit å lære seg hvordan den enkelte bil lader dette, og hvor begrensningene er. Og her har de store hatt litt problemer i starten. VAG systemet hadde i starten at det kun ble ladet under kjøring, slik som de normalt gjorde. Det resulterte i at den god del som var på ferie over lang tid kom tilbake til at sin Audi "fat" e-Tron ikke ville starte. Min Ioniq 5 har hatt sine problemer, det vedlikeholdslades fra hovedbatteriet, men i starten så hadde de satt en grense på at den ikke skulle lade 12V batteriet hvis hovedbatteriet var under 30%. Den grensen er vist nå endret til 10%, samt at de har hatt ett problem med styre/lademodulen for det. Jeg kom til død bil en morgen, selv om bilen var ladet opp til 100%. Den var hadde stått en del i ferien med lavt batteri ca 20%, og den ladet ikke 12V batteriet selv når hovedbatteriet ble over 12V. Mobile som den ble tauet til brukte 5 dager på å bytte batteriet, samt styremodulen de også tok samtidig (Det var den som tok ett noen dager å skaffe). De byttet ikke batteriet heller, selv om det var kjent at mange av de tidlige bilene hadde dårlige batterier. Fikk det samme igjen senere, men hadde da gått til innkjøp av liten batteristarter, og fungerte fint igjen etter det. Gang 3 så byttet jeg batteriet selv, og fungert fint siden den tid. Det er også viktig å finne ut om hovedbatteriet også tappes når de står ubrukt. Tesla har slitt med det når brukerne bruker century mode. De har greid å fikse hvor mye det bruker etter det jeg har skjønt.
-
Var nok aldri over 60 med den den dagen jeg hadde den, kommer som regel ikke over det i Oslo.
-
Hadde e-Up som låne bil en dag når eGolfen var på reperasjon. Synes den ga litt gokart følelse å gjøre. Var egentlig litt positivt overrasket i forhold til det jeg hadde trodd. Brodern bestilte Polestar 2 Performance eller hva den het før den ble sluppet (Den med bedre bremser). Heldigvis så var vi innom å kikket på den i showrommet. Så han avbestilte på veien ut igjen. Det var egentlig 2 ting som han ikke likte. Det ene var hvor trangt det var i fører plassen, da midt konsollen steg veldig opp mot fronten. Så man følte litt at man satt i bås. Han er 194, og litt rundt i kantene. Jeg som er 176 syntes også midtkonsollen var litt vel i største laget. Ble litt som en vegg mellom fører og passasjer siden. Selv syntes jeg baksetet var ok etter fossil bil standarder, men var ca lik plass som i eGolfen jeg hadde det. I forhold til Ioniq 5 så var det dårlig plass. Det andre brodern ikke likte var de store sorte rammene rundt skjermen. Var vel for 2cm eller noe mer, så han syntes det var irriterende mye bortkastet plass på den. Han endte i stedet opp med VW ID4 (Er stort sett fornøyd, men den har noen irritasjons momenter), slik som hvor mye det må trøkkes for å få av Lane Assistent. Min Ioniq 5 har heldigvis hurtigknapp for det, noe de fleste vel har fått nå om dagen.
-
Pyntefasade i tynn murstein: Hva er bak?
AndersT2 svarte på AndersT2 sitt emne i Hus, hage og oppussing
Takk. Linken hjelpe veldig med å skjønne hvordan det kan være bygd opp. Tenkte litt på først å få dyttet opp noe treverk som ville støttet opp bak, men hvis det viser seg å være isolasjon bak, så vil det ødelegge litt. Alternativ 2 er å få borret 20mm hull, så få festet med lang skrue inn i betong veggen bak. Og mellom veggen og bakplaten på ladestasjonen, så montere 16mm stålrør hvor skruen går i røret, slik at det blir det ladestasjonen presser seg mot stålrøret. Siden vi skal på med dobbel ladestasjon, så er de dobbelt så brede, og har 6 i stedet for 3 skruer å feste med. Fåt ta litt bedre sjekk på plassen. Har kamera hjemme som kan dytte oppover der også for å sjekke enda bedre hva som er bak også. -
Har bare sett de nevne Windows når det har vært tatt opp. Bruker ikke noe av det andre selv, og har ikke OLED monitor, og QD OLED TVen min er for langt unna til at jeg ser problemene der. Burn in er ikke alltid en reklamasjons sak. Kommer an på hva det er. Bruker man den til PC, og lar samme bilde stå på i lange tider så kan man skylde seg selv. Men det er ikke bare OLED som har det problemet, har mildt burn-in på en VA skjerm jeg har som samme skjermbilde står på det meste av tiden PCen brukes. Ser det ikke annet enn når det er mye lyse grått på skjermen. Bruker PC på TVen, og den demper seg når den ikke merker noe bevegelse i bildet på en stund. Og jeg har slått av visninger av ikoner på skrivebordet, og oppgavelinjen gjemmer seg etter noen sekunder. Er man skeptisk til burn-in, så er det greit å finne seg en IPS monitor i stedet.
- 3 698 svar
-
- 1
-
- QHD 3440x1440
- U3415W
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
Det er noen ting med elbiler det er greit å være forberedt på, og som vil variere veldig fra bil til bil. Merket det god på eGolfen jeg hadde at den brukte mye mer når hastigheten ble over 90. Merket det godt der fordi batteriet var så lite i forhold til Ioniq 5 som jeg har nå. Merket til og med stor forskjell i forbruket når jeg hadde takstativet på uten noe på det også. Det samme om vinteren, at forbruket er langt høyere. Dessverre så er det nesten bare Tesla som har fått bilene sine effektive nok. Etter kjørelengdene du nevnte i en annen tråd så tror jeg du blir veldig fornøyd med bilen, selv hvis du setter maks lading på batteriet til 80% for å verne det bedre i lengden også. Mange som ikke har kjørt elbil som tror ting er langt verre enn de er. Kjørte test tur med min en sommmer, og syntes ikke det er galt å kunne kjøre 485km med en bil de oppga til 460 WLTP. Det inkluderte over ett fjell, og tok 8 timer. Bra det uten å lade, og ha noen km igjen. Gjennomsnittshastigheten der var ca 65-70kmt, mest takkevære litt kø igjennom Drammen på slutten
-
Bjørn Nyland har testet Twin Preformance versjonen og RWD versjonen av EX30, og ja det virker som de har litt høy forbruk. Ser det også på de andre Volvoene han har testet: Twin versjonen er på linjene 429 og 430, og RWD står på linjene 439 og 440 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678 (Listen er i rekkefølgen han har testet bilene) Testene hans virker nokså realistiske på de motorvei testene som står på Range fanen. Det ser ikke ut som han har hatt de til 1000m testen sin, men har Zero mile test på Twin versjonen. Det viser hva som skjer når den kjøres helt tom, og hvor langt han kan kjøre fra 0km igjen, til bilen er tom for strøm. Alle testene ligger også på hans Youtube kanal. Mange som ikke liker han (mest hvordan han prater osv som noen irriterer seg over), men testene er nokså grundige, selv om ikke alle bilene får alle testene. Range testen han hadde på Hyundai Ioniq 5 som jeg selv har, så stemmer det nokså greit. Jeg har gjennomsnittlig forbrukt på 14,6km pr kWh i følge bilen, men har som regel ett gjennomsnitt på rundt 50kmt, selv om jeg for det meste kjører motorveier til jobb. Men siden det er inn og ut av Oslo, så er det lav hastighet pga kø til tider.
- 54 svar
-
- 1
-
Jeg har leasing bil via jobben. Når vi skulle velge bil, så var det mellom Model 3 Long Range og Hyundai Ioniq 5. Model 3 var litt billigere når vi kikket på kjøpe prisene på de, men hadde dyrere leasing pris, da leasing selskapet antok de ville få mer igjen for Hyundaien når leasing perioden på 5år var er over. Det kan virke som de har hatt rett, da disse har blitt billigere siden 2021 også.
-
Noen som har vært borti slik pyntefasade på bygninger før? Vi skal feste opp noen ladestasjoner på veggen, men la merke til at alle stenene var litt løse. Fra front til grå vegg under så er det maks 15 cm. Kunne ikke kjenne noe oppunder hvordan ting var festet. Det er betong bak, men hvis vi vet hvordan slikt er festet, så er det kanskje enklere å finne festepunkter på de. Er litt bekymret for hold over tid på ladestasjonene. Kabel plugges inn sideveis i ladestasjon, og da kan det fort løsne litt vil jeg anta, selv om vi får skruer inn i betonveggen. Huseier har ikke noe dokumentasjon, da fasaden er nokså gammel.
-
Her er link til Klarna.no, hvor det er sortert ut på oppløsningen, og de som kommer opp uten QD merking: https://www.klarna.com/no/shopping/cl/cl25/PC-skjermer/?attr_60394085=60394171&attr_60394205=60531614 Det er nok enkelte av de som kanskje er QD skjermer, så det må sjekkes opp i reviews osv. Ser LG har en der.
- 3 698 svar
-
- QHD 3440x1440
- U3415W
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
Det er QD OLED skjermene som sliter litt med tekst, ikke de OLED skjermene som ikke er QD. Dette fordi pixel oppbygningen er forskjellig på QD skjermene til Samsung enn de som bruker LG sine. Synd Windows ikke har fått lagt til en fix for det ennå, slik de har gjort med andre pixel oppbygninger for å få tekst bra.
- 3 698 svar
-
- 1
-
- QHD 3440x1440
- U3415W
-
(og 3 andre)
Merket med:
-
Da er det noe galt med firmaet.
-
Leste litt kjapt, så det virket nesten som du kjøpte ny sag fordi det gamle bladet var sløvt Bosch har veiledning på sidene side om hvilke blader som er til hvilke materialer: https://www.bosch-professional.com/no/no/stikksagblader-2865229-ocs-ac/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw0aS3BhA3EiwAKaD2ZU4FBu_KRTFHxjM7SWVOn5uzvQUZhkLn1lOLmIVvjj6KsceTV6-djRoC0f4QAvD_BwE Det står der hvordan kuttene blir osv. Så er det bare å ta navnet på bladet og sjekke om de du fant billige blader hos har de. Gode blader holder som regel lenge, men blader til siste finish jobber bør byttes ofte for pent resultat hele veien.
- 3 svar
-
- 2