Gå til innhold

Budsjettavtalen fremmer salg av fossilbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en seier for individuell vurdering av hvilken bil man selv ønsker å kjøpe. Om elbilene blir like gode og billige som bensin og dieselbiler, med eller uten hybrid-drivlinje, så vil de ikke være avhengig av subsidier uansett. Og de CO2 utslippene som spares i Norge ved å kjøpe flere elbiler vil uansett i realiteten ikke ha noen effekt da oljen som spares i Norge sendes til utlandet og brennes der istedenfor. La folk få bestemme hvilke biler de ønsker å kjøpe selv, så kan elbilene ta over når de kan konkurrere på lik linje uten føringer fra politikerne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sten Helge skrev (3 timer siden):

Spørsmålet bør stilles om det virkelig er slik at bilavgifter på El-biler i det hele tatt skal innføres. Er ikke dette er gylden mulighet til å begynne nedbyggingen av avgiftene i staten?

 

Særlig! I forrige runde innførte politikerne vår sukkeravgift på sukkerfri drikke. At de kommer til å nøye seg med kun MVA på elbiler kan du bare glemme!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Særlig! I forrige runde innførte politikerne vår sukkeravgift på sukkerfri drikke. At de kommer til å nøye seg med kun MVA på elbiler kan du bare glemme!

Sukkeravgiften er på veg ned.

Noen som vet om dette er for å få folk til å sykle mer, lavere avgift på muskelkraft (den dårligste forbrenning av bio -) drivstoff. 

Lenke til kommentar

Alle som kjører tunge hengre langt altså? Ganske stor gruppe det, samt håndverkere som frakter tungt. Driver man firma har man uansett mva fradrag og da blir det ikke lønnsomt å kjøpe batteribiler. Næringsandelen på batteri er fortsatt svært lav, tross null moms og enova støtte på 50 tusen per bil. Hvor mye støtte skal man egentlig inn med før det skal bli lønnsomt for folk?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utbyggere/byggere er enda ikke pålagt å legge til rette for ladere i nybygg, så hvordan har de tenkt å få folk til å kjøpe elbil når boligen de kjøper, eller leier, ikke har mulighet for lading uten ekstra kostnad?

De er forøvrig heller ikke pålagt å leggetilrette for sykkelparkering, men de er pålagt å lage X antall parkeringsplasser for fossilbiler

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Alle som kjører tunge hengre langt altså? Ganske stor gruppe det, samt håndverkere som frakter tungt. Driver man firma har man uansett mva fradrag og da blir det ikke lønnsomt å kjøpe batteribiler. Næringsandelen på batteri er fortsatt svært lav, tross null moms og enova støtte på 50 tusen per bil. Hvor mye støtte skal man egentlig inn med før det skal bli lønnsomt for folk?

De som ikke klarer seg med 1500 kg henger har et særbehov. De fleste hengere i Norge er småhengere. Håndtverkere kjører ikke personbiler og de firmaene som har mulighet til å kjøpe elbil og allikevel tror de sparer penger på å fylle diesel må gjerne fortsette det. De vil bli utkonkurrert på pris etterhvert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sten Helge skrev (13 timer siden):

Spørsmålet bør stilles om det virkelig er slik at bilavgifter på El-biler i det hele tatt skal innføres. Er ikke dette er gylden mulighet til å begynne nedbyggingen av avgiftene i staten?

 

Moms ble vell innført for en skulle ha lavere beskatning på lønn. Ser hvordan det gikk. 

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (På 5.12.2020 den 8.33):

At det ikke blir enda dyrere å kjøpe fossilbiler fremmer da absolutt ingen ting. 

De eneste som kjøper fossilbiler I dag, er folk som ikke kan regne og de som har så sære behov at de må ha en bil som ikke finnes som elbil.

Ser vi på biler som bruker 1 liter pr 10 km i forhold til en på 0,4 liter pr 10 km er bare «CO2» avgiftene ca 500 000,- (300 000 km kjørt) høgre en ved 0,4 i forbruk pr 10 km.

Andre avgifts ulemper og fordeler hva angår forskjeller i forhold til batteribil er ikke medregnet, og vil følgelig øke fordeler ved å kjøpe en batteribil i forhold til 0,4 bilen(se beløp under).

 

En hybrid sparer ca 500 000,- i CO2 avgift også, men dyrere drivline koster en 100 000,- som kommer til fratrekk.

 

For en polo størrelse bil er besparelsen ved å velge batteri-bil i størrelsesorden + 200 000, i løpet av bilens levetid. Og da er bare CO2 avgift og MVA fordelene medregnet.

Samlet besparelse ved å kjøpe en rask batteribil er altså i området (500 000 + 200 000) 700 000 i forhold til en bensiner som bruker 1 liter pr 10 km. Et bra insitament.

 

Konklusjon: Dei penger staten får inn på rene bensin biler vil om dei brukes fornuftig kunne gi et langt lavere CO2 utslepp en å putte dei inn i batteribilsubsidier over en lav sko.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 minutter siden):

Er det noen som vet om det ble gjort noen endringer på årsavgiften som skal innføres på elbiler?

Kommer vel litt seinere på året (og pleier å få virkning fra mars måned). Men den utgjør da bare en piss i havet. 

 

Her kan Du lese:

https://lovdata.no/dokument/STV/forskrift/2019-12-13-1827

 

Dette med avgifter på bil har vertfall før vært budsjettmessige «salderingsposter». Måten man kan se dette på er at det er på øret, her justeres og innføres det i vildens sky.

Trøst deg med at det var langt værre før...., er det noen som vil lage et humorprogram om avgift er det bare å søke råd. Da ville «Nytt på Nytt» og programmet om kjørebok under utrykning bleiknet.

https://www.youtube.com/watch?v=gEka8O_85_s

På kornet:

https://www.youtube.com/watch?v=Ki-QUbNItH4

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Sten Helge skrev (14 timer siden):

Spørsmålet bør stilles om det virkelig er slik at bilavgifter på El-biler i det hele tatt skal innføres. Er ikke dette er gylden mulighet til å begynne nedbyggingen av avgiftene i staten?

 

Hvem skal da betale for skole, barnehage, brann, politi, forsvar, veibygging, buss, aldershjem, sykehus osv når befolkningen blir stadig eldre? Vil du ha mer avgifter på andre ting? Mer skatt? Jeg vil mye heller ha bilavgifter enn doktor/sykehusforsikring, enorme egenandeler på høyskole, nedbygging av politi/forsvar, enda større aldershjemsegenandeler, barnehageegenandeler osv slik man har i mange andre land.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (15 timer siden):

Så, oppsummert FR: fullstendig fravær av personlig ansvar vi og vår nasjon har ovenfor våre felles verdensborger og fremtidige barn?

 

Ps: veldig bra sagt Snowleopard, både i denne tråden og den andre ang. oljeutvinning i Danmark.

https://watch.thewest.com.au/show/345576
 

Du bør se videoen fra arte. Sikkert provoserende men absolutt en tankevekker

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 timer siden):

La folk få bestemme hvilke [X] de ønsker å kjøpe selv, så kan [X] ta over når de kan konkurrere på lik linje uten føringer fra politikerne.

Mener du at vi skal gjøre det samme med alt, eksempelvis også drikke? Uten statsstøtte hadde melk kostet 30kr/l. Uten avgift hadde vodka kostet 30kr/l. I en slik situasjon hadde vi hatt store deler av befolkningen på fylla. Det hadde vært dere "frihet" og barna og naboene deres sin forbannelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...