Gå til innhold

Budsjettavtalen fremmer salg av fossilbiler


Anbefalte innlegg

MrAHB skrev (4 timer siden):

Hvem skal da betale for skole, barnehage, brann, politi, forsvar, veibygging, buss, aldershjem, sykehus osv når befolkningen blir stadig eldre? Vil du ha mer avgifter på andre ting? Mer skatt? Jeg vil mye heller ha bilavgifter enn doktor/sykehusforsikring, enorme egenandeler på høyskole, nedbygging av politi/forsvar, enda større aldershjemsegenandeler, barnehageegenandeler osv slik man har i mange andre land.

Regner med du ikke har bil, siden du mener bilavgiftene skal dette absolutt alle utgifter som ikke er relatert til bil eller trafikk. Men ja, mer skatt ville vært mer rettferdig. Eksemplene dine er noe som gagner alle i befolkningen, og er derfor noe alle skal være med å betale på, ikke bare bilistene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/4/2020 at 8:22 PM, The Very End said:

Så, oppsummert FR: fullstendig fravær av personlig ansvar vi og vår nasjon har ovenfor våre felles verdensborger og fremtidige barn?

Hva mener du med det utsagnet? Hvis du ser på alle probleme vi mennesker har skapt for oss selv og hvilken nød mange millioner mennesker lever i. Fremstår ikke det å kjøre el-bil som en pseudo-moralistisk øvelse som reellt sett ikke bidrar med noe bortsett fra at eieren kan føle seg moralsk overlegen alle de svina som ikke har råd til å bruke en kvart million på en liten handlebil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@6RCURCGB Jeg mener bare at personer som deler slikt syn, her inne og i det ganske land, er en gjeng egoister som ikke klarer å se forbi sin egen nesetipp. I tillegg stiller jeg spørsmålstegn med kapasiteten til refleksjon rundt de større temaene. Dette er diskutert opp og ned i evigheten her inne, og fremfor å gjenta den diskusjonen gang på gang så får man heller bare konstantere at en del havner inn under gruppen nevnt over og være enige om å være uenige.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 12/5/2020 at 8:39 AM, kremt said:

Alle som kjører tunge hengre langt altså? Ganske stor gruppe det, samt håndverkere som frakter tungt. Driver man firma har man uansett mva fradrag og da blir det ikke lønnsomt å kjøpe batteribiler. Næringsandelen på batteri er fortsatt svært lav, tross null moms og enova støtte på 50 tusen per bil. Hvor mye støtte skal man egentlig inn med før det skal bli lønnsomt for folk?

Du blandar person- og varebilar.  Endringane som vert omtalt i artikkelen gjeld personbilar, ikkje varebilar.

 

I november var 49% av alle nyregistrerte personbilar registrert i næring.  Av totalen hadde ca 5% berre bensinmotor og ca 5% berre dieselmotor.  I tillegg kjem ca 10% som er ikkje-ladbare hybridar.  Dvs at sjølv om 100% av bilane selde til privatpersonar skulle vere ladbare, er dei fleste personbilar registrert i næring òg ladbare.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (22 timer siden):

Regner med du ikke har bil, siden du mener bilavgiftene skal dette absolutt alle utgifter som ikke er relatert til bil eller trafikk. Men ja, mer skatt ville vært mer rettferdig. Eksemplene dine er noe som gagner alle i befolkningen, og er derfor noe alle skal være med å betale på, ikke bare bilistene.

Jeg har to bensinbiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
matsa skrev (På 5.12.2020 den 9.57):

Dette handler ikke fin frihet men om klima. Både gulrot og pisk skal få oss over på elektrisk drivlinje. Denne politikken er et utslag av klinavitenskapsfornektelse og jeg tipper du også ser sånn på det.

Det har ingenting med klima å gjøre, omtrent alle som kjøper elbil kjøper elbil fordi det er billigere for dem. Og selv om vi skulle byttet ut alle motorer i Norge fra å brenne bensin og diesel til å gå på strøm, så vil det ikke utgjøre noen reelle forskjeller i verdens CO2 utslipp da de ~250 000 fat råolje Norge konsumerer per dag bare vil bli sendt til andre land og brennes der istedenfor. Og om Norge stenger ned alle oljeproduksjon, vil andre oljeland gladelig fylle opp det bortfallet Norges olje da utgjør. Nordmenn må slutte med stormannsgalskapen sin og komme ned på planeten igjen.

MrAHB skrev (På 5.12.2020 den 12.36):

Mener du at vi skal gjøre det samme med alt, eksempelvis også drikke? Uten statsstøtte hadde melk kostet 30kr/l. Uten avgift hadde vodka kostet 30kr/l. I en slik situasjon hadde vi hatt store deler av befolkningen på fylla. Det hadde vært dere "frihet" og barna og naboene deres sin forbannelse.

Melk og andre råvarer hadde faktisk vært mye billigere om vi hadde sluttet med subsidier og åpnet for fri konkurranse på tvers av landegrensene. Norske tollmurer gjør at nordmenn går glipp av gode og billige utenlandske produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Det har ingenting med klima å gjøre, omtrent alle som kjøper elbil kjøper elbil fordi det er billigere for dem. Og selv om vi skulle byttet ut alle motorer i Norge fra å brenne bensin og diesel til å gå på strøm, så vil det ikke utgjøre noen reelle forskjeller i verdens CO2 utslipp da de ~250 000 fat råolje Norge konsumerer per dag bare vil bli sendt til andre land og brennes der istedenfor.

Den argumentasjonsrekkja heng ikkje logisk saman.

 

Redusert etterspurnad etter olje fører til lågare pris, som i sin tur fører til redusert produksjon.  No har OPEC+ kutta 10% av sin totale produksjon for å halde prisen oppe.  Noreg har òg kutta i produksjonen.  I tillegg har den norske marknaden for elbilar gjort elbilar billigare for alle.  I fleire år gjekk over halvparten av alle eGolf og eUp VW produserte til Noreg.  Slik kunne VW lære i ein marknad der elbilar ikkje var eit sært unnatak som ingen kunne noko om, og det har fåẗt fart på utviklinga.  Noreg var òg ein svært viktig marknad for Tesla i kritiske år.  DNV har rekna ut at den norske elbilpolitikken har redusert utsleppa med 60 millionar tonn CO2 i Noreg og 320 millionar tonn i resten av verda: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norsk-elbil-politikk-gir-store-klimagevinster-ogsa-utenfor-landets-grenser?publisherId=17824355&releaseId=17883738

2 hours ago, FrihetensRegn said:

Og om Norge stenger ned alle oljeproduksjon, vil andre oljeland gladelig fylle opp det bortfallet Norges olje da utgjør. Nordmenn må slutte med stormannsgalskapen sin og komme ned på planeten igjen.

Oljeprisen vil stige dersom Noreg stengjer ned produksjonen.  Høgare pris fører til redusert forbruk.

2 hours ago, FrihetensRegn said:

Melk og andre råvarer hadde faktisk vært mye billigere om vi hadde sluttet med subsidier og åpnet for fri konkurranse på tvers av landegrensene. Norske tollmurer gjør at nordmenn går glipp av gode og billige utenlandske produkter.

For mange matvarer som vi kan produsere i Noreg er det nok andre omsyn som tel meir for politikarane enn prisen.  Det kan vere lurt å ha ein viss sjølvforsyningsgrad for enkelte viktige varer.  Norske mjølkebønder har ikkje sjans til å konkurrere med gjennomsubsidierte franske.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 12/6/2020 at 7:43 AM, The Very End said:

@6RCURCGB Jeg mener bare at personer som deler slikt syn, her inne og i det ganske land, er en gjeng egoister som ikke klarer å se forbi sin egen nesetipp. I tillegg stiller jeg spørsmålstegn med kapasiteten til refleksjon rundt de større temaene. Dette er diskutert opp og ned i evigheten her inne, og fremfor å gjenta den diskusjonen gang på gang så får man heller bare konstantere at en del havner inn under gruppen nevnt over og være enige om å være uenige.

Så du er imot personlig frihet innenfor rammene av lovverket og samfunnets normer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det handlet om klima, så ville man valgt elbil selv om avgiftene var like. Man kjøper elbil fordi det er et økonomisk insentiv til å gjøre det. Danmark fikk full stopp i elbilsalget når de avviklet avgiftsfritaket for elbiler. Så viktig var klimaet for nasjonen som nå skal avvikle oljebransjen sin. Politisk gulrot og pisk har sjeleden ønsket effekt, og er svært dyrt for skattebetalerne.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Så du er imot personlig frihet innenfor rammene av lovverket og samfunnets normer?

Personleg fridom må balanserast for å unngå ei tragedie for heile samfunnet.  Det mest kritiske problemet heile samfunnet står overfor no er klimaendringane.  Det er klårt at ein god del personleg fridom må innskrenkast til vi har utsleppa av klimagassar under kontroll.

 

Les: https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, The Very End said:

@6RCURCGB

Haha, dagens stråmann. Bra jobbet 😃

Istedenfor å kalle det stråmann må du gjerne benytte muligheten til å klargjøre synet ditt. Mener du at folk som kjøper fossilbil fordi det passer dem best er uansvarlige? Eller er det Norge som ikke er ansvarlige med mindre vi kontinuerlig øker subsidiene til el-biler samtiig som vi øker avgiftene på fossil-biler?

Lenke til kommentar
Just now, Sturle S said:

Personleg fridom må balanserast for å unngå ei tragedie for heile samfunnet.  Det mest kritiske problemet heile samfunnet står overfor no er klimaendringane.  Det er klårt at ein god del personleg fridom må innskrenkast til vi har utsleppa av klimagassar under kontroll.

Les: https://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Dette blir bare verre og verre. Så du vil faktisk "balansere" (begrense) personlig frihet slik at det slippes ut mindre "klimagasser"... Hvordan skal det gå til?

Folk dør av mangel på vann og mat. Barn går ikke på skole. Mange millioner har ikke menneskerettighetene sine tilfredstilt. Demokratiet er på vikende front mange steder i verden. Ikke noe av dette har verdenssamfunnet greid å forbedre/løse på 100år.

Problemene blir stort sett bare verre. Men alt dette skal vi se vekk ifra fordi det er en noblere sak vi kan vie oss til, nemlig klimaet. Hvordan skal "vi redde klimaet"? Fortsette med grønnmalt symbolpolitikk?

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, _Brukernavn_ said:

Hvis det handlet om klima, så ville man valgt elbil selv om avgiftene var like. Man kjøper elbil fordi det er et økonomisk insentiv til å gjøre det. Danmark fikk full stopp i elbilsalget når de avviklet avgiftsfritaket for elbiler.

For det fyrste er det ikkje sant at elbilsalet i Danmark stansa heilt opp.  Det var kjøpefest rett før avgiftene vart innført og ein kraftig nedgang i fyrste halvår etter at avgiftene vart innført, men det er fordi dei fleste danskar er smarte nok til å spare nokre hundre tusen på å kjøpe før nyttår i staden for å vente til etter.  Eg merkar meg at du ikkje tenkte på det…  No er salet av elbilar i Danmark mykje betre enn det var før avgiftene steig.

 

For det andre syner undersøkingar at mange vel elbil av miljøomsyn sjølv om elbilen kostar meir enn ein eksosbil.  Eg gjorde det same sjølv.

1 hour ago, _Brukernavn_ said:

Så viktig var klimaet for nasjonen som nå skal avvikle oljebransjen sin. Politisk gulrot og pisk har sjeleden ønsket effekt, og er svært dyrt for skattebetalerne.

Det stemmer heller ikkje.  Politisk gulrot og pisk pleier å ha god effekt.  Før røykjelova vart utvida i 1988 var 37% av alle nordmenn daglegrøykjarar.  I 2012, før dei siste utvidingane i 2013 og 2014, var det 16%.  I heile perioden har det vore årleg avgiftsauke på tobakk og forsterka offentleg tilbod om røykeavvenning.  I 2019 var berre 9% av nordmenn daglegrøykjarar.  Pisk og gulrot har hatt mykje større effekt enn den medisinske kunnskapen om skadeverknadane med bruk av tobakk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 7.12.2020 den 5.28):

Melk og andre råvarer hadde faktisk vært mye billigere om vi hadde sluttet med subsidier og åpnet for fri konkurranse på tvers av landegrensene. Norske tollmurer gjør at nordmenn går glipp av gode og billige utenlandske produkter.

Uten subsidier og tollmurer hadde selvforsyningsgraden gått drastisk ned. Det fungerer nok greit i fredstid, men kan fort bli katastrofalt i krigstid eller under større pandemier og lignende hendelser.

Selvforsyning av mat er et gode jeg er villig til å betale en god del ekstra for. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det fungerer nok greit i fredstid, men kan fort bli katastrofalt i krigstid eller under større pandemier og lignende hendelser.

Norge produserer mat nok til befolkningen, mer enn nok: sjømat. Denne eksporteres i fredstid men kan isteden brukes innenlands i krigstid. At enkelte partier nekter å telle med sjømat får de komme med en forklaring for.

Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Norge produserer mat nok til befolkningen, mer enn nok: sjømat. Denne eksporteres i fredstid men kan isteden brukes innenlands i krigstid. At enkelte partier nekter å telle med sjømat får de komme med en forklaring for.

nå er mye av sjømaten som produseres i norge oppdrett, og oppdrettsfisk er gjerne avhengig av importert kraftfor (gjerne soya), så det er ikke så rett frem.

Selvforsyning er jo heller ikke ett så rett frem begrep. I en krise er det mer realistisk for de som bor på det sentrale østlandet å skaffe mat fra sverige/danmark, eller fra nordnorge/vestlandet? Det kommer gjerne an på krisen, men det er ikke gitt at landegrenser er den viktigste hindringen. Jeg vil si at et vel utviklet sett av handelsavtaler, og etablert handelspraksis er like mye selvforsyning som å dra en strek ved grensen og bare vurdere det som er innenfor.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

nå er mye av sjømaten som produseres i norge oppdrett, og oppdrettsfisk er gjerne avhengig av importert kraftfor (gjerne soya), så det er ikke så rett frem.

Selvforsyning er jo heller ikke ett så rett frem begrep. I en krise er det mer realistisk for de som bor på det sentrale østlandet å skaffe mat fra sverige/danmark, eller fra nordnorge/vestlandet? Det kommer gjerne an på krisen, men det er ikke gitt at landegrenser er den viktigste hindringen. Jeg vil si at et vel utviklet sett av handelsavtaler, og etablert handelspraksis er like mye selvforsyning som å dra en strek ved grensen og bare vurdere det som er innenfor.

Da har du missforstått begrepet selvforsyning. I mange tilfeller, når handelsrutene blir avskåret, så er det hvor godt vi klarer å dekke behovet for mat og andre nødvendighetsvarer for å klare oss, frem til vi får opp handelsrutene igjen, som definerer om vi er selvberget/selvforsynt eller ei. Akkurat dette ble jo testet under andre verdenskrig, når grensene og kysten ble forsøkt stengt av.

Du kan ikke, den gang som nå, engang ta for gitt at det er mulig å transportere mat og medisiner etc mellom landsdelene, ihvertfall mellom Nord-Norge og resten av landet, fordi området er så smalt at det vill ikke være store jobben å kutte forsyningslinjene mellom nord og sør. Det kan faktisk bli vanskelig å få transportert varer mellom Østlandet og Vestlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra at FRP fikk stoppet disse avgift økningene som regjeringen hadde i sitt budsjett. Bilavgiftene har et riktig nivå i dag og i stedet for å stadig legge på avgiftene så tror jeg det er bedre å bare fortsette med de samme nivåene. Økningen i co2 avgift på bensin og dieselbiler var ikke ønskelig fordi denne allerede er høy nok for å redusere kjøp av slike. Og endringen med å kreve større batteri i ladehybridene var heller ikke en ønsket endring. Ved å holde på et opplegg i stedet for å hele tiden endre så blir det lettere å forholde seg til både for bilfabrikkene og bilkjøperne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...