Jump to content

Sten Helge

Medlemmer
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I motsetning til deg har jeg 100% kontroll. Tekstanalyse er ikke din sterke side. Drit i ALT som har skjedd ETTER grunnstøtingen. Avstandsbedømmingen gjelder UTELUKKENDE på tidspunktet for grunnstøtingen. IKKE etterpå. Alt jeg sier er at det ikke er sikkert de 40 metrene han så da faktisk var 40 meter. jeg tror ikke på det. Jeg tror han var nærmere. Uansett er det irrelevant for retten all den tid han ikke var i hvit sektor. Og nå har jeg dessverre falt for fristelsen å debattere med veggen igjen. Så jeg slutter her.
  2. Alt du sier er bare tull. Når du ikke skjønner hva observasjon i øyeblikket betyr, så har det ingen hensikt å debattere med deg. Likevel skal jeg, selv om jeg vet det er nytteløst, forklare. Hvis du går på grunn i dag klokka 14:00 og etter å fått summet seg litt, anslår avstanden til ei stang å være 40 meter klokken 14:01 så har det overhodet ingen betydning for avstanden mellom stanga i dag og en ny stang om 4 uker. Det jeg sa er at det er vanskelig å vurdere avstander over vann. Han kunne like gjerne være 20 meter fra stanga som 60 meter. Slutt med dette kart- tullet med hva som var og hva som er. Det har ingen ting med observasjoner i øyeblikket å gjøre.
  3. Du skjønner at han bedømte avstanden til stangen ved tidspunktet til grunnstøtingen. Og det er uavhengig av hva som har skjedd etter grunnstøtingen ikke sant. Setningen din blir derfor totalt irrelevant.
  4. Det gjelder bare om man faktisk tror på at de 40 metrene er riktige. Selv om han tror det selv, så er av erfaring avstander over vann veldig vanskelige å bedømme.
  5. Opplæringen for fritids- båt skippere har alltid vært for dårlig på navigasjon. Fokus har vært mye annet, og det har vært mye opp til læreren å gi et godt nok kurs. I en periode var det ikke en gang behov for faget navigasjon i båtførerprøven, før sjøfartsmyndighetene igjen strammet inn reglene. Men når folk kan ta dette kurset som privatist, så er det heller ikke krav om antall timer med navigasjon på kurs. I realiteten har det åpnet for useriøse aktører som gir båtførerprøven på 7-8 timer + eksamen. Og da er det ikke snakk om å ha muligheten til å gå i dybden på eks. kart og navigasjon.
  6. Det er ikke personangrep men en konstatering med bakgrunn i din totale manglende evne i å godta fakta.
  7. Dette er jo nesten utrolig å lese. Jeg skal være totalt ærlig med deg. Du har overhodet ikke peiling på hva du snakker om. Det er klart at data leveres til papirkart og elektroniske kart- produsenter. Det endrer ikke meningen med innholdet i kartene. Og du vet ikke hva ECDIS er for noe. Jeg går ikke inn i farvann grunnere en 10 meter uten å vite med sikkerhet at det er rent farvann, og det bør ikke du heller. Du kan stole på karten om du skjønner hva det viser deg. Det gjør dessverre ikke du. Ikke det at du prøver å tilegne deg informasjon fra meg om emnet heller. Den fysiske oppmerkingen er noe du skal bruke som en veiviser, det er ikke noe som er 100% absolutt. Og i alle fall ikke så nærme merkene. Kartverket har ikke innrømmet noe som helst siden det ikke er kartverket som bygger, vedlikeholder eller flytter merker. Det er det Kystverket som gjør. Og de har heller ikke innrømmet noe som helst. Hvis du i det hele tatt har prøvd å forstå hva jeg har forklart deg, så ville du skjønt dette nå. Uttalelsen din om småbåter vannscootere i høy hastighet viser at du ikke har forståelse for sjøveisreglene. Det er såre enkelt. Regel 6. Sikker fart "Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold." Rocnes navigerte feil og kom inn i rød sektor for Hilleren lykt. Det eneste det viser er at selv om du er i det du tror er dypt nok farvann, så er det ikke sikkert at du er det. Men grunnen lå i rød sektor, og der skulle ikke Rocnes være. De brukte engelske kart som ikke var oppdaterte med grunnen som kom med i Norske kart i 2003. Hele tragedien gjorde at Sjøfartsinspektøren kom med flere anbefalinger for å øke sikkerheten i Vatlestraumen, metode for oppdateringer av kart, oppdateringer av loser og vurdering av retningslinjer for seilas med større fartøyer på steder som Vetlestraumen. Likevel, det bare en person, og en person alene som er ansvarlig for skipets sikkerhet. Og det er kapteinen. Losene er meget gode, men selv de kan gjøre feil. Og dette blir faktisk siste innlegget mitt i denne tråden da jeg like godt kunne snakket til en vegg. Likevel ønsker jeg deg lykke til på sjøen. For lykke, det trenger du.
  8. Du henger deg opp i dette med Navionics og 5 meters feltet i Norgeskart.no (som overhodet ikke skal være til navigasjon.) men hopper glatt over det jeg forklarer og totalen av hva jeg prøver å formidle. Om jeg skulle gått ut fra havna i området med min båt, som også stikker ca 2 meter) ville jeg aldri tenkt på å gå inne i dette området. Jeg ville gått mer vestlig og ikke svingt nordover før jeg var i hvit sektor fra fyret. Det er noen minutter lenger å gå, men jeg ville ikke gått på grunn. Hvis diskusjonen med deg viser nivået på forståelsen for å lese kart og tilliten til elektroniske hjelpemiddel, så forstår jeg hvorfor mange småbåter går på grunn. Jeg regner likevel med at du diskuterer for å belyse poenger fremfor at du tror det er "gulle godt" å gå med båten i slike områder. Til de som ikke har kurs, vil jeg på det sterkeste anbefale et båtfører- kurs som fokuserer på navigasjon fremfor bare å "få lappen på båt" i løpet av en lørdag.
  9. Det har ikke betydning siden 5 meters linjen er som den er. Når det er merket noe som er grunnere i området, så kan du ikke si at det er fra 5 til 10 meter i området. Hvis du klikker mellom stangen (Det er en stang og ikke en stake) og land vil du få opp samme melding. Klikker du på vestsiden, men nærmere stangen får du opp "rocs". VIKTIG. At det står fra 5 til 10 meter betyr ikke at det er det i virkeligheten over hele området. Jeg bruker selv Navionics, men stoler overhodet ikke på dette uten referanse fra enten oppdaterte papirkart eller annen elektronisk navigering. Årsaken er jo at Navionics ikke er et godkjent navigasjons- middel. Dessverre har det bygd seg opp en ide blant førere av fritidsbåter at det som kommer fra slike hjelpemiddel er til å stole på. Selv proffe navigasjons- hjelpemiddel som ECDIS gir deg store begrensinger i det elektroniske kartet der du er begrenset til skipsleden. I det hele tatt å tenke på at båten flyter over en 1,2 meter grunne fordi det er flo sjø kan man gjøre med en robåt, og ikke med en båt på 13-14 ton til 2 millioner kroner. Og i hvert fall ikke i 8 knop som definitivt ikke er lav fart på en slik båt. Jeg har fått "tilbudet" om å seile en båt som stakk 2,85 meter over en 3 meter sandbanke på 20 meter lengde fordi han som var lokalkjent sa det ville gå fint. Jeg gjorde jo ikke det. Årsaken er jo at selv om han var lokalkjent, så kan det fremdeles ligge en stein som er 0,5 til 1 meter høy som han ikke nødvendigvis visste om. Hvis min propell traff den steinen, ville vi knust propellhodet og evt hatt vanninntrenging gjennom akslingen.
  10. Du tar helt feil og jeg skal prøve å forklare hvorfor. Den 5 meters dybde- kurven inne ved land viser at det er mellom 5 meters dybde fra kurven til tørt land. Den har ikke noe med 10meters dybde- kurven rundt stangen å gjøre i det hele tatt. Hvis du følger 5 meters kurven nordover vil du se at den avsluttes uten å sammenfalle med noe annet. Det samme skjer i sørenden av kurven. Betydningen er da irrelevant for 10 meters kurven lenger ut. Det må derfor antas at fra 5 meters kurven ut til stangen kan det faktisk være alt fra 5 til 1,2 meter dybde. Fra 10meters kurven i vest til stangen/skjæret er det alt fra 1,2 til 10 meters dybde som ikke nødvendigvis betyr at det er 10 meter alle 40 meter fra kurven og inn til eksempelvis 5 meter fra stangen. Men det betyr at det er dypere en 10 meter UTENFOR kurven. Og fra 10meters dybde- kurven og til 20meters kurven er det fra 10 meter til 20 meter dybde. Til sammenligning så ser du 20 meters kurven som er sammenhengende med to dybder på henholdsvis 11 og 14 meter innenfor 20meteren. Selv om det er 2 målinger inne i denne kurven, betyr det fremdeles at dybden er et sted mellom 20 og 10 meter, men det er fremdeles ikke 100% sikkert. For å forstå det, er det viktig å få med seg at de fleste dybder på Norske kart er målinger gjort med lodd fra gammelt av. Så der det står 6 i kartet rett sør for stangen betyr det bare at nettopp der er det målt 6 meters dybde. 5 meter lenger nord kan det faktisk være 1,2 meter. Men skal du gjøre en sikker seilas i dette området, så skal båten helt ut i hvit sektor fra Tautra Fyrlykt. Spesielt i moderne tid er det gjort kartlegginger med multi- stråle ekkolodd i skips- ledene. Dette arbeidet er med stor sannsynlighet ikke prioritert på slike steder som dette. Uten å vite det, vil jeg tro at han har gått fra moloen i Småland og "kuttet hjørnet" for å korte ned på turen, og dermed - bang.
  11. For en fin lov. Den er perfekt for å innføre fortsettelsen når den kollektive hukommelsen har glemt dette, si om en 3-5 år. Da kommer lovforslaget om "Forbud mot kryptering i privat regi" eller noe slikt.
  12. Forestill deg at lakselusa blir resistent mot ferskvann som den har blitt resistent mot mesteparten av behandlingsmetodene som hittil har blitt brukt. Tenk konsekvens.
  13. Funker bare frem til første ulykken. Og den der med at det er vanskelig å rekruttere mannskap er vel drøy. Du får mannskap om du ikke behandler folk dårlig.
  14. ACYBN18O - Og mange av de russiske flyene var produssert i USA, sammen med millioner av tonn med forsyninger som ble sendt via Murmansk som krigshjelp.
  15. Kan si det samme tilbake egentlig. Det var USA´s veldige produksjonskapasitet som vant krigen. Ikke US militære direkte. Uten mengden materiell russerne fikk fra USA under krigen ville russland mest sannsynlig vært en stat befolket av steppefolk øst for Ural som snakket kinesisk.
×
×
  • Create New...