Nå opplevde jeg selv innføringen av IT på arbeidsplasser. Ikke som bruker før på 90´tallet. Og det er riktig at de fleste ikke forstod hva dette var. Det gjør de (tildels meg også) fremdeles ikke selv om de er født på 80, 90 eller 2000 tallet. Og jeg mener det er et dogma at outsourcing utelukkende gikk til typisk India. Det er outsourcet til mange land i hele verden. Ja pris har betydning, men ofte er det tilgang på antall hender også.
De som fikk problemer med outsourcingen var jo i hovedsak de som ikke hadde god nok ledelse på prosjektene. Det er mange historier om de som måtte slutte med outsoursingen av varierende årsaker. Eksempler som språkproblemer, kulturproblemer og distansen (før videomøter), men også spesifikasjonene til hva som skulle produseres var kanskje ikke på topp nivå heller. Jeg har selv sittet i prosjektmøter som kunde og delvis hatt utfordringer fordi vi ikke hadde spesifikke krav skrevet på papir/prosjektfiler.
Men det finnes nok historier om selskaper om lykkes. Så det det bunner i er vel da et ledelsesproblem på prosjektene og ikke outsourcingen i seg selv. Selv om du jo har et poeng der.