Jump to content

matsa

Medlemmer
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

42 :)
  1. De bilene kommer til å gøy å selge om et par år. Håper de ikke var dyre for verditapet blir massivt.
  2. De setter frister laaangt frem og vil ha skryt for det. De kommer til å måtte spise sine ord. I 2026 vil det knapt finnes det ikke noe marked for de bilene. Det vil i hvert fall ikke være noe kvantum det går an å tjene penger på.
  3. "Det vil aldri bli det heller". Her avsløres en totalt manglende innsikt om teknologisk utvikling. Man bør aldri si sånt, hva?
  4. Fantastisk! Dette viser det jeg har sagt i årevis: fossilbilen stagnerte for mange tiår siden mens elbilutviklingen har såvidt begynt. Det handler om batterier og software og potensialet er bare såvidt tappet. Ioniq 5 koster det samme som jeg betalte for min LR Model 3 (inkludert vinterdekk) i 2019. Fossilbilen er doomed. Det kommer til å ta kortere tid enn de fleste tror også.
  5. Jeg må si at jeg får avsmak når jeg ser trynet til Chopra. Han er en sjarlatan av dimensjoner. At FitBit vil ha noe med den fyren å gjøre ergrer meg.
  6. Dette handler ikke fin frihet men om klima. Både gulrot og pisk skal få oss over på elektrisk drivlinje. Denne politikken er et utslag av klinavitenskapsfornektelse og jeg tipper du også ser sånn på det.
  7. Hvorfor er det å foretrekke? Når man designer en elbil bør man designe rundt batteriet slik at man slipper kompromisser. Du skriver at du ønsker ID-plattformen, dvs. MEB-plattformen. Den er definitivt bygd rundt batteriet så jeg vet ikke hvor du vil hen. Ville du ikke hatt en fossilbil som var bygd rundt motoren?
  8. I 2019 var Tesla Model 3 den helt klare markedsvinneren i Norge da alle som hadde ventet i 3 år fikk bil. VW prøver nå å gjøre det samme med ID.3 men jeg tror den er for dyr. De som godter seg nå ignorerer at Tesla opplever nok en salgsrekord globalt. Pga. den høye etterspørselen eksporterer de nå biler fra Shanghai til Europa. Noe annet som ignoreres er at GigaBerlin kommer online for å ta over europeisk produksjon. Kan det være at Tesla vet mer om galaktisk etterspørsel i Europa?
  9. Da blir det dritspennende om Tesla klarer å utnytte dette men det får vi ikke se før siste måneden i kvartalet. Altså slutten av august/september, når båtene ankommer. Synd Giga Berlin ikke er i gang ennå. Hyundai har jo fått i gang ny Kona-fabrikk i Europa nå så kanskje de også kan smi. Ellers er dette et problem for hele Europa fordi både Frankrike, Tyskland, Italia og Stor-Britania har introdusert kraftige insentivordninger. Vi får nå sterk konkurranse.
  10. Dette er viktig og riktig av Nissan. Det blir billigere og enklere å bygge mer kapasitet.
  11. Med en prisforskjell på ca. ingenting og besparelser i drivstoff og bom bør jo dette være en no-brainer.
  12. Og det gjør de på vitterlig. Det er typisk dieselbilen som vil slite i sånne temperaturer. Men rekkevidden og ladehastighet vil gå ned. Derfor er slike fremskritt superviktige. Det fine er et utviklingen av batterier og rundtomliggende systemer har bare såvidt begynt. Det er spennende å følge utviklingen!
  13. Jeg støtter ditt forslag om krav på livsløpanalyser for spesielt batteriproduksjon som kan bli utrolig mye bedre. Din påstand om at å produsere og kjøre fossilbil kan være med miljøvennlig er, heldigvis, helt feil. Selv på kun kullkraft. Det finnes allerede mange studier med livsløpanalyser som viser det. https://www.forbes.com/sites/jamesellsmoor/2019/05/20/are-electric-vehicles-really-better-for-the-environment/amp/
×
×
  • Create New...