Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tenker FHI setter to krav for å avvikle de anbefalingene: Minimal importsmitte og minimal innenlansk smitte.

- Når skoleferien er over så synker nok importtilfellene ganske kraftig. Barn og ungdom er de sist vaksinerte og da er det deres reiseaktivitet som dominerer importsmitten.

- Når vaksinasjonsgraden i Norge passerer et vippepunkt så dør smitteutbrudd ut av seg selv, uten de to tiltakene. Det vil bli en speilvendt S-kurve. Kanskje allerede i starten av august.

Personlig tror jeg pandemien i praksis er over for Norges del i slutten av august. Selv om vaksinering av de yngste vil fortsette en stund til og det opprettholdes innreisekarantene / testing av ikke fullvaksinerte fra visse land.

 

Ikke får de fleste er fullvaksinert. 1 dose beskytter ikke godt nok mot delta til å hindre R under 1 av seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hvordan man skal forklare dette til folk som lar seg påvirke av media og dårlig forsking.

Også venter vi på at DELTA skal debunkes som den britiske ble og den fra sør Afrika..Seriøs og god forsking tar tid, spekulativ forsking tar kort tid.

Debunkes som den britiske? Hva er «debunket» med den da? Dette høres farlig nære ut som en konspirasjonsteori, det er jo nå ikke tvil om at den britiske varianten er en god del mer smittsom og det finnes det masse gode studier på. Den tok jo over veldig raskt også, ikke bare i Norge men overalt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Debunkes som den britiske? Hva er «debunket» med den da? Dette høres farlig nære ut som en konspirasjonsteori, det er jo nå ikke tvil om at den britiske varianten er en god del mer smittsom og det finnes det masse gode studier på. Den tok jo over veldig raskt også, ikke bare i Norge men overalt.

Tror att han med debunket menar att den ikke är farligara än den första versionen som kom för att han har funnit en del studier som sier det. 

Den ökta smittsomheten, som alla er eniga om, tror jag han helt enkelt bara ignorerar.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 minutter siden):

Tror att han med debunket menar att den ikke är farligara än den första versionen som kom för att han har funnit en del studier som sier det. 

Den ökta smittsomheten, som alla er eniga om, tror jag han helt enkelt bara ignorerar.

Om den er farligere eller ikke spriker vel studiene på. De fleste tidlige peker på at den kan være litt farligere, men ikke mye. Jeg tror ikke den er så mye farligere, om noe. De norske og danske studiene i vinter pekte på at den oftere ga alvorlig sykdom, så kom det en ny amerikansk studie i The Lancet i april som kom til at det ikke er noe særlig forskjell. Men dette tar tid. Den samme studien kom til at varianten er mer smittsom, likt alle andre studier.

Nja, han skrev jo «Her har vi kanskje forklaring på hvorfor den "sprer" seg mer» som indikerer at han mener den britiske mutasjonen ikke er mer smittsom, av en eller annen grunn.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Nja, han skrev jo «Her har vi kanskje forklaring på hvorfor den "sprer" seg mer» som indikerer at han mener den britiske mutasjonen ikke er mer smittsom, av en eller annen grunn.

Tror han skrev om delta där då den tydligen ska ge lite andra symtom än de andra. 

Men smittsomhet lär ju knappast vara noe som er väldefinierat utanför mänskligt uppförande heller. 

Korona viruset är väldigt smittsomt men en av orsakerna till det är att det smitter når personen har inga eller få symtomer. Ett sånt virus smittar i praktiken lättare än om bara halvdöda personer var smittsomma. 

Lenke til kommentar

Jeg trodde at nedover i aldersgruppene skulle de eldste i hver gruppe vaksineres først. Det stemmer ikke for min kommune. Jeg fikk vite at en jeg kjenner, som er 2 år yngre enn meg, har fått dato for vaksine. Han er i samme gruppe som meg. Jeg ringte kommunens koronatelefon for å sjekke ut om jeg var glemt. Det var jeg ikke. Men fikk beskjed på at det velges tilfeldig innad i gruppen. Hvordan er dette i andre kommuner?
Det var forøvrig ledig time om en uke, som jeg takket ja til.

Lenke til kommentar
Just now, toreae said:

Jeg trodde at nedover i aldersgruppene skulle de eldste i hver gruppe vaksineres først. Det stemmer ikke for min kommune. Jeg fikk vite at en jeg kjenner, som er 2 år yngre enn meg, har fått dato for vaksine. Han er i samme gruppe som meg. Jeg ringte kommunens koronatelefon for å sjekke ut om jeg var glemt. Det var jeg ikke. Men fikk beskjed på at det velges tilfeldig innad i gruppen. Hvordan er dette i andre kommuner?
Det var forøvrig ledig time om en uke, som jeg takket ja til.

Tror det varierar. I Trondheim tar man en årskull i taget och man verkar få en tid raskt. På ändra ställen verkar man hålla på med fler åldrar  samtidigt. Att välga tillfeldig i en gruppe tycker jag dock låter onaturligt. 

Antingen små grupper som tas i ordning eller större grupper där de som är raska får tid tidigare tycker jag är två naturliga lösningar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, G said:

Sånn jeg har forstått mRNA-vaksinene: Man må skille mellom RNA og DNA. RNA er det som bygger opp nye virus blant annet. DNA finner man i menneskets arvestoff (bl.a.).

Hvordan får de det inn i cellene? Tror de pakker det de vil ha inn i lipider (ett fettaktig stoff), som dine cellevegger i kroppen din ellers er laget av. Når lipidkapselen med RNA kommer borti celleveggen din, så glir lipidene i kapselen sammen med celleveggen og blir en del av den. Innholdet i lipidkapselen ender da gjerne på innsiden av celleveggen. Der tar cellen i mot det materialet og leser av RNA-koden, også lager den et resultat. Resultatet i dette tilfellet ser ut til å bli at cellen gir uttrykk for viruspiggene på utsiden av celleveggen, slik at kroppens immunforsvar leser av dette nye uttrykket til cellene som er berørt av RNA-et. Dette nye uttrykket stemmer ikke med det immunforsvaret oppfatter som din egen kroppslige celleuttrykk. Og derfor lages det antistoffer i mot det som gjør at immunforsvaret kan rydde opp i inntrengeren. Immunforsvaret vil da få til å ta livet av disse cellene som er infisert, det er målet til vaksinen. Kroppen rundt det ødelagte cellevevet vil mest sannsynlig erstatte cellene om nødvendig med nye friske celler i fra nabocellene som ikke ble drept.

RNA-et skal visstnok ikke nå inn til mitokondriene. For det er der DNA-et ditt ligger oppkrøllet på kromosomer. RNA og DNA er ikke samme ting og må ikke forveksles.

https://en.wikipedia.org/wiki/RNA

Dette har jeg ikke utdannelse i, eller full forståelse for. Men, det er min oppfattelse så langt..

Hehe, jeg skrev dette: Jeg venter, skal de forandre "dna" ;)

Men takker for mere info om forskjellen mellom dna og rna. 😀

 

Lenke til kommentar

Ei jeg kjenner var i Sverige i går (fullvaksinert) - de begynte å kjøre tilbake kl 16 over Svinesund. De var ikke ferdig med alle kontrollpunkter osv før klokken var nærmere 23. Tror alle lengter tilbake når man bare suser forbi i 110 over grensa om man ikke blir tatt ut til tilfeldig kontroll av Tollvesenet da. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

FHI: Tror alle voksne kan få andre dose innen midten av oktober - fire til fem uker senere enn tidligere antatt
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnRj7A/fhi-tror-alle-voksne-kan-faa-andre-dose-innen-midten-av-oktober-fire-til-fem-uker-senere-enn-tidligere-antatt

5297988A-034F-4E03-B236-EBC819CFE7F9.thumb.jpeg.b4d6e7188b1b15cd0b100bcdb321bfc0.jpeg

Hvis dette holder inn vil vi i Norge ha høyere vaksinasjonsdekning enn de fleste andre land i september-ish :) 

Denne oversikta er feil allereie i utgangspunktet. I følgje oversikta skulle alle i risikogruppene ha fått tilbod om fyrste dose tidleg i mai. Eg er i risikogruppe 7 og fekk fyrste dose 10/6. @Evil-DuckEvil-Duck er i risikogruppe 4 og fekk fyrste dose same dag. I følgje oversikta skulle han ha fått time seinast i slutten av april og andre dose innan månadsskiftet mai/juni. Kan ein då stole på det andre som står der?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såg att man ska ha två uker med 13 ukers mellan doserna och blanding av vaksiner för att få den där planen att gå ihop. 

Rart det där med att de i praktiken ikke låter folk ta jansen vaksinen på grund av risiko samtidigt som de blandar vaksiner och har långa interval som ikke er testade.  

Börjar bli en del forskjel i tid mellan att bli fullvaksinerade om några uker och mitten av oktober som realiteten är för en del. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Tror att han med debunket menar att den ikke är farligara än den första versionen som kom för att han har funnit en del studier som sier det. 

Den ökta smittsomheten, som alla er eniga om, tror jag han helt enkelt bara ignorerar.

 

Snikpellik skrev (1 time siden):

Om den er farligere eller ikke spriker vel studiene på. De fleste tidlige peker på at den kan være litt farligere, men ikke mye. Jeg tror ikke den er så mye farligere, om noe. De norske og danske studiene i vinter pekte på at den oftere ga alvorlig sykdom, så kom det en ny amerikansk studie i The Lancet i april som kom til at det ikke er noe særlig forskjell. Men dette tar tid. Den samme studien kom til at varianten er mer smittsom, likt alle andre studier.

Nja, han skrev jo «Her har vi kanskje forklaring på hvorfor den "sprer" seg mer» som indikerer at han mener den britiske mutasjonen ikke er mer smittsom, av en eller annen grunn.

Alle er da klare over at den er mer smittsom med tanke på hvor mye eller hva det har å si får man selv vurdere utifra forsking som ligger ute..Har aldri motsagt det..Ja Snikepellik, studier tar tid, der sa du det selv🙂

Ordentlig forskning trenger hva

Tall

Tid

Nyeste forskning avfeier at britiske var mer farlig som ble veldig mye poster om her inne når den dukka opp og det samme ble postet her inne 20talls ganger om Sør Afrika utgaven.

Men ingen av de som satt seg på den bølgen innrømmer jo at dem tok feil om det, men man forsvarer seg bare med at "man sa jo at den var mer smittsom da".

Om man skal la mutasjoner styret hva slags frihet man har så kan dere bare glemme få tilbake normalen dere hadde pre covid de neste årene minimum.

Hvis det stemmer at delta utgaven kan omgå vaksiner også pfizer osv så beviser vel det at man ikke kan vaxxe seg ut av dette med tanke på hvor stor del av verden som ikke vil få fungerende vaksiner(az,j&j) og ikke vil ha mulighet holde følge med de her mutasjonene, man kan beskytte seg så mye man kan for så leve med at det ikke er risikofritt leve.

AZ er nok noe av grunnen til data man ser ut av UK samt en diet av fish and chips med Guiness pils.

1+1=2.

The UK is now the second fattest nation in Europe and Brits are dying three years younger, report reveals

https://www.thesun.co.uk/news/10110422/britain-obesity-epidemic-europe-death/

Why are Brits the fattest in Western Europe?

https://www.bbc.co.uk/food/articles/britain_diet

 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (9 minutter siden):

Blir interessant å se hvordan smitte blir utover høsten/vinteren. 

Kommer nok en mutant som igjen fører til at noen folk godtar tiltak så blir man sittende inne hele vinteren som igjen fører til at helsen degraderer, Evnt skal man videreføre tiltak når normal influensa er her siden det dør så "mange" av det.

Når man gir opp litt av friheten er det sjeldent man får den tilbake.

 

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DaniNichi said:

Kommer nok en mutant som igjen fører til at noen folk godtar tiltak så blir man sittende inne hele vinteren som igjen fører til at helsen degraderer, Evnt skal man videreføre tiltak når normal influensa er her siden det dør så "mange" av det.

Når man gir opp litt av friheten er det sjeldent man får den tilbake.

 

 

 

Är det mycket som tyder på man i Norge och andra land faktiskt bara reagerar på risken och ikke på vad som faktiskt sker med smitten och hur många som blir sjuka?

Tycker väl det är snarast tvärtom. Man väntar ofta in i det längsta på att göra noe alls. 

Sen varierar det med vad folk vill att man ska göra men att vi ska sitta inne i höst för att noen tror att mutation er farlig har jag absolut ingen tro på. 

Senaste halvåret har vi sätt att av några mutationer har vi haft problem med 1, riktigt stora problem faktiskt. De andra har hittills ikke varit så problematiska som några trodde. 

Det är ju också möjligt att vi hade haft ett bättre liv i Norge med träning och sånt också i Oslo hvis man tagit den britiska mutationen på alvar redan i december, stängt lite gränser, sekventerat några pröver och sånt. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lettelser i Oslo:

Sitat

Fra onsdag klokka 12 skjer blant annet følgende lettelser:

  • Forbud mot maks 10 personer privat oppheves
  • De nasjonale reglene gjelder for arrangementer
  • Lokale begrensninger for idrett og fritidsklubber fjernes
  • Fjerner bruk av munnbind på offentlig plass, utenom på kollektivtrafikken
  • Fortsatt forbud mot rulling for russ i russebuss

Johansen sier at vi nå vil gå videre til trinn tre, og deler av trinn fire:

Trinn tre ser slik ut:

  • Åpne offentlige steder og virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- eller fritidsaktiviteter innendørs som ikke allerede er åpnet. Dette medfører åpning av blant annet bingohaller, bowlinghaller, spillehaller, lekeland m.m.
  • Ytterligere øke antallet for arrangementer utendørs og innendørs
  • Forsiktig åpning for noe mer fysisk tilstedeværelse på jobb
  • Ytterligere øke antallet på idretts- og fritidsaktiviteter utendørs
  • Tilbake til en meters avstand hvis det også er den nasjonale anbefalingen

Trinn fire:

  • Lempe på smittevernbegrensningene i de ulike tiltakene.
  • Lempe på antallsbegrensning for arrangement innendørs og utendørs.
  • Justere reglen om private sammenkomster i hjemmet, slik at flere enn 10 kan samles.
  • Skjenking til kl. 24.00
  • Åpne opp for noe mer fysisk tilstedeværelse på jobb.
  • Private sammenkomster på offentlig sted (bryllupsfester, dåpsfester o.l.) – åpne med maksantall i tråd med Kommunelegehåndboka:
    • Risikonivå 4: Innendørs: Inntil 10 personer/Utendørs: Inntil 20 personer.
    • Risikonivå 3: inntil 20 personer
    • Risikonivå 2: inntil 50 personer

https://www.ao.no/na-slik-blir-koronarestriksjonene-i-oslo-framover/s/5-128-120228
 

Slik blir de nye tiltakene i Oslo
https://www.vg.no/nyheter/i/VqWoQ1/slik-blir-de-nye-tiltakene-i-oslo

Sitat

Oslo fjerner tometerskravet og åpner for skjenking til midnatt. Fra i morgen skal så å si kun nasjonale regler gjelde i hovedstaden.

– Fra og med i morgen fjernes store deler av coronareglene i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen på en pressekonferanse tirsdag.

– De lettelsene vi gjør i dag er i tråd med de faglige rådene vi har hatt. Men for at gjenåpningen fortsatt skal være gradvis og kontrollert, må vi holde igjen på noe, sier han.

Han understreker at det ikke betyr at alle regler fjernes, men at det i hovedsak skal bli som i resten av landet.

Spoiler

So Excited Reaction GIF

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
12 minutes ago, DaniNichi said:

Kommer nok en mutant som igjen fører til at noen folk godtar tiltak så blir man sittende inne hele vinteren som igjen fører til at helsen degraderer, Evnt skal man videreføre tiltak når normal influensa er her siden det dør så "mange" av det.

Når man gir opp litt av friheten er det sjeldent man får den tilbake.

De fleste skjønner hensikten med tiltakene. Dere snakker som om det er tiltakene og ikke pandemien som er problemet her.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Denne oversikta er feil allereie i utgangspunktet. I følgje oversikta skulle alle i risikogruppene ha fått tilbod om fyrste dose tidleg i mai. Eg er i risikogruppe 7 og fekk fyrste dose 10/6. @Evil-DuckEvil-Duck er i risikogruppe 4 og fekk fyrste dose same dag. I følgje oversikta skulle han ha fått time seinast i slutten av april og andre dose innan månadsskiftet mai/juni. Kan ein då stole på det andre som står der?

Nei, det tror jeg ikke. Og når vaksinekalenderen for min kommune ikke samsvarer med den heller, så velger jeg heller å stole på den som tilhører kommunen min. Så enig, denne er nok optimistisk, men stemmer sikkert for noen kommuner.

Siden den oppdaterte kalenderen her allerede sier nå at min aldersgruppe blir forsinket 1-2 uker og at de regner med å ha fått tilbud om vaksine i uke 31 og 32, så kan jeg være trygg på at mine mistanker om å få jeg får den nærmere september i kommune nok er nærmere realiteten ja.

Og nå har jeg egentlig funnet ut at kommunen min ikke er blant de som ligger lengst bak heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...