Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fnugle skrev (1 minutt siden):

Nei, det tror jeg ikke. Og når vaksinekalenderen for min kommune ikke samsvarer med den heller, så velger jeg heller å stole på den som tilhører kommunen min. Så enig, denne er nok optimistisk, men stemmer sikkert for noen kommuner.

Er det ikke sånn at disse scenariene skal stemme for det de mener er ca. snittet i landet? Mener å huske det fra den første vi fikk i vinter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Snikpellik said:

Er det ikke sånn at disse scenariene skal stemme for det de mener er ca. snittet i landet? Mener å huske det fra den første vi fikk i vinter. 

Når de skriver "alle ska ha fått tilbud" så är det ikke så lätt att se det som ett snitt. Inte så intressant att veta når medel personer ska bli vaksinerad heller. 

Förstår ikke hvorfor de ikke gir ut et detaljerat vaksine scenario för prioriterade, neutrala och losers kommuner där de beskriver sån ca hur många doser det ska komma och når. 

Förstår ikke heller hvorfor ikke media tar upp detta. De borde ju också enkelt se att scenariorna ligger efter når planen kom och att det skulle vara bra mycket bättre med en detaljerad plan. 

Nu vet jag inte hur lenge de sitter på doserna innan de räknar dem och sender ut dem men tycker det är rart att det står att det ska ska vara nästan lika många doser i mai som i juni. Enligt fordelade doser har det kommit väldigt många fler doser i juni än i mai.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Overrasket at Oslo ga slipp på munnbind alle steder utenom kollektivtransport allerede nå. Så får vi se om folk tør å gå uten munnbind i morgen klokken 12, eller om de fleste ser an majoriteten. Blir en artig observasjon, i fjor virket folk nervøse for å se teit ut med munnbind i starten, nå er det muligens motsatt.

Endret av Fresh Prince
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (2 minutter siden):

Overrasket at Oslo ga slapp på munnbind alle steder utenom kollektivtransport allerede nå. Så får vi se om folk tør å gå uten munnbind i morgen klokken 12, eller om de fleste ser an majoriteten. Blir en artig observasjon, i fjor virket folk nervøse for å se teit ut med munnbind i starten, nå er det muligens motsatt.

Jeg har gått uten stort sett hele tia - kun på steder hvor det er folk som passer på at man har det på har jeg tatt meg bryet med å gjøre det (les serveringssteder og noen kjøpesentre) . Men så har jeg alltid ment at dette er et nokså unødvendig tiltak og som egentlig har mest symbolsk effekt 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skrekkugle skrev (42 minutter siden):

De fleste skjønner hensikten med tiltakene. Dere snakker som om det er tiltakene og ikke pandemien som er problemet her.

Til et hvis nivå så forstår man tiltakene.

Som at sykehusene ikke skal overbelastes, thats it.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Sitat

DELTA-VARIANTEN OPPDAGET I MOSS

To personer har ifølge NRK fått påvist Delta-varianten av coronaviruset, som først ble oppdaget i India. De er nærkontakter, skriver kanalen. Kommunen opplyser til NRK at rundt 100 personer er satt i karantene, og at de venter på rundt 90 prøvesvar.

 

Sitat

DELTA-VARIANT I TØNSBERG : ANBEFALER STANS I FRITIDSAKTIVITETER

Kriseledelsen i Tønsberg har tirsdag diskutert hvorvidt det bør settet inn strengere tiltak som følge av at man har oppdaget smitte med delta-varianten av coronaviruset i kommunen.

Nå har de konkludert, og anbefaler stans i alle organiserte fritidsaktiviteter. samt avlysning av skoleavslutninger og andre sammenkomster for barn og unge. Det gjøres unntak for vitnemålsutdelinger, som kan gjennomføres i kohorter.

De anbefaler at dette varer til og med søndag 20. juni.

– Delta-smitten er en del av et felles smitteutbrudd i Færder og Tønsberg. Vi vet at mobiliteten mellom de to kommunene er stor, og anbefaler derfor en stans i fritidsaktiviteter og avslutninger for å hindre videre spredning, sier ordfører Anne Rygh Pedersen i Tønsberg kommune i en pressemelding.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Kommer nok en mutant som igjen fører til at noen folk godtar tiltak så blir man sittende inne hele vinteren som igjen fører til at helsen degraderer, Evnt skal man videreføre tiltak når normal influensa er her siden det dør så "mange" av det.

Når man gir opp litt av friheten er det sjeldent man får den tilbake.

 

 

 

Jepp. og vi må ta en oppdatert vaksine. Derfor jeg venter, liker ikke sprøyter:thumbdown:

Jeg har ikke mistet noe av friheten min i disse c19 tiden.

Mitt liv er som det var før c19, ikke alle som bor i oslo områdene(sier ikke du gjør det);)

Lenke til kommentar

Hver gang salgs -og seertall går ned for aviser og tv-kanaler kommer det en ny virusvariant. Og mange personer biter på. Nettaviser kommer aldri til å slutte å skrive om dette sålenge artiklene for klikk. Er det media eller politikere som skal styre dette landet? Jeg er lei av politikere som danser etter pipen til store mediekonsern. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Hvor mye farligere er Delta varianten? Fører den til enorm økning i innleggelser blant vestlige folk? Er den så mye farligere enn de andre variantene at den må føre til nedstenginger?

Den er mye mer smittsom enn den britiske, og den har ført til innleggelser blant folk i England som har fått første dose iallfall, i tillegg har noen fullvaksinerte død. Det har blitt vist til i den forrige tråden. Nå er britene riktignok vaksinert for det meste med Az, så mulig Pfizer virker bedre. Generelt er det vanskelig å svare på hvor farlig den er, og om det trengs nedstenginger (kanskje heller lettere tiltak?), man har jo ikke dataen på forhånd. 

I England har smitten økt jevnt og trutt i det siste. Ikke godt å si hvor det ender eller hvor ille det blir. Men pilene peker iallfall oppover der, enn om ikke liker raskt som før (heldigvis!)-

Generelt sett kan man bare si at det er uønsket situasjon å få flere utbrudd av Delta-varianten når mange fortsatt bare har fått en dose av vaksinen, effekten er usikker og vaksineringen vil ta litt lenger tid enn forventet. Nå er smitten uansett lav i Norge nå, men utbrudd av Delta-varianten er vel en av de tingene som kan gjøre til at smitten vil øke igjen før de fleste er blitt fullvaksinert i oktober. Man har mye å vinne på å prøve å stanse disse utbruddene raskt og effektivt nå.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnugle said:

Den er mye mer smittsom enn den britiske, og den har ført til innleggelser blant folk i England som har fått første dose iallfall, i tillegg har noen fullvaksinerte død. Det har blitt vist til i den forrige tråden. Nå er britene riktignok vaksinert for det meste med Az, så mulig Pfizer virker bedre. Generelt er det vanskelig å svare på hvor farlig den er, og om det trengs nedstenginger (kanskje heller lettere tiltak?), man har jo ikke dataen på forhånd. 

I England har smitten økt jevnt og trutt i det siste. Ikke godt å si hvor det ender eller hvor ille det blir. Men pilene peker iallfall oppover der, enn om ikke liker raskt som før (heldigvis!)-

Generelt sett kan man bare si at det er uønsket situasjon å få flere utbrudd av Delta-varianten når mange fortsatt bare har fått en dose av vaksinen, effekten er usikker og vaksineringen vil ta litt lenger tid enn forventet. Nå er smitten uansett lav i Norge nå, men utbrudd av Delta-varianten er vel en av de tingene som kan gjøre til at smitten vil øke igjen før de fleste er blitt fullvaksinert i oktober. Man har mye å vinne på å prøve å stanse disse utbruddene raskt og effektivt nå.

Tidlige data indikerer at Innleggelsesraten for delta er ca dobbelt av alfa. 

https://www.google.com/amp/s/thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/558372-delta-variant-increases-risk-in-hospitalizations%3famp

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Vaniman said:

Hver gang salgs -og seertall går ned for aviser og tv-kanaler kommer det en ny virusvariant. Og mange personer biter på. Nettaviser kommer aldri til å slutte å skrive om dette sålenge artiklene for klikk. Er det media eller politikere som skal styre dette landet? Jeg er lei av politikere som danser etter pipen til store mediekonsern. 

Hæ, er det aviser og tv-kanalene som sprer viruset nå😁

Men seriøst, hvorfor leser du dem da/ser på dem?

Se heller på fotball EM;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Hæ, er det aviser og tv-kanalene som sprer viruset nå😁

Men seriøst, hvorfor leser du dem da/ser på dem?

Se heller på fotball EM;)

Jeg ser på EM. At en del av befolkningen er lettlurte og lar seg manipulere av media er jo som forventet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Galskap å melde at det kommer nye virusvarianter på grunn av media. Dette tror du ikke på selv en gang :) 

Første strategi er flokkimmunitet, andre strategi enkelte tiltak for å hindre at helsevesenet blir overbelastet, tredje strategi å stenge ned samfunnet. Og hele denne tiden går dødsraten ned ettersom flere testes, og i dag vet vi at dødsraten kanskje er 0,3-04%, som er det samme som for aggressive influensavirus. Og så mener du at media ikke har noe med dette å gjøre? Selvfølgelig skjer dette p g a media og deres sensasjonsjag. Media har blitt så mektige som opinionsmakere at politikere føyer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Vaniman said:

Første strategi er flokkimmunitet, andre strategi enkelte tiltak for å hindre at helsevesenet blir overbelastet, tredje strategi å stenge ned samfunnet. Og hele denne tiden går dødsraten ned ettersom flere testes, og i dag vet vi at dødsraten kanskje er 0,3-04%, som er det samme som for aggressive influensavirus. Og så mener du at media ikke har noe med dette å gjøre? Selvfølgelig skjer dette p g a media og deres sensasjonsjag. Media har blitt så mektige som opinionsmakere at politikere føyer seg. 

Dør mere i norge av influensa viruset enn c19. Sier media noe om det.

Ja jeg vet c19 er verre.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 timer siden):
toreae skrev (4 timer siden):

Jeg trodde at nedover i aldersgruppene skulle de eldste i hver gruppe vaksineres først. Det stemmer ikke for min kommune. Jeg fikk vite at en jeg kjenner, som er 2 år yngre enn meg, har fått dato for vaksine. Han er i samme gruppe som meg. Jeg ringte kommunens koronatelefon for å sjekke ut om jeg var glemt. Det var jeg ikke. Men fikk beskjed på at det velges tilfeldig innad i gruppen. Hvordan er dette i andre kommuner?
Det var forøvrig ledig time om en uke, som jeg takket ja til.

Tror det varierar. I Trondheim tar man en årskull i taget och man verkar få en tid raskt. På ändra ställen verkar man hålla på med fler åldrar  samtidigt. Att välga tillfeldig i en gruppe tycker jag dock låter onaturligt. 

Antingen små grupper som tas i ordning eller större grupper där de som är raska får tid tidigare tycker jag är två naturliga lösningar. 

Takk for svar, @fredrik2. Er det noen flere som vet hvordan det foregår i deres kommune?

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, @fredrik2. Er det noen flere som vet hvordan det foregår i deres kommune?

Stemmer her også. De har akkurat begynt å sende ut innkallinger til vaksinetimer i gruppen 18-25 og 40-45. 500 i alderen 18-25 har fått innkalling nå samtidig med 500 i alderen 40-44. Disse har blitt sendt ut samtidig. Det gjenstår en del i begge disse aldersgruppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (21 minutter siden):

Dør mere i norge av influensa viruset enn c19. Sier media noe om det.

Ja jeg vet c19 er verre.

Ja, det er faktisk flere som årlig dør av influensa. Men nå er det innført tiltak mot covid, slik at dødsraten har blitt lavere. Dødelighet er også komplisert, av ulike grunner, så det er ikke enkelt å vite hvor dødelig ulike virus er. Dødsraten var på 0,9% i Norge og fortsatt fallende da de første vaksinene kom. Personlig tror jeg f eks mange eldre på pleiehjem ble flyttet over til sykehus og registrert med covid-19 som dødsårsak, slik at hvis vi ikke visste om covid-19, ville vi knapt lagt merke til høyere dødelighet i samfunnet. Kort sagt: tiltakene har vært altfor strenge, særlig med tanke på at snittalder for covid-døde hele tiden har vært høyere enn forventet levealder i befolkningen. Uten media ville våre samfunn helt sikkert gått for flokkimmunitet, slik som ekspertene først anbefalte. Men media skapte stor frykt i befolkningen, og politikerne valgte å ta hensyn til dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...