Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Høie sier Moderna vil levere litt mer i juli og august enn forventet, og åpner for at "man kan kombinere Moderna og Pfizer i vaksinasjonen". Hva tenker dere om sånt, jeg synes det virker litt sjansespill å blande vaksiner uten at man vet om det fungerer slik det skal. Jeg vet i alle fall om jeg får tilbud om vaksine, så vil jeg ha samme dose 2. Da er i alle fall effekten dokumentert.

Er det noe forskning på dette?

Endret av Fresh Prince
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør her om folks meninger.

Jeg starter i ny jobb i utlandet men ble koronafast i Norge pga lokalt utbrudd der jeg skal.

Vurderer å ta Janssen iløpet av sommeren siden det er helt uaktuelt for meg å vente utover høsten med å bli fullvaksinert før jeg drar (med mindre jeg tvinges ved at grensene aldri åpner). Jeg er 29 år, frisk og bosatt i en nedprioritert kommune så praktisk talt i bunnen av køen.

Jeg veier det slik:

  • Janssen: Mikroskopisk sjanse for å få blodpropp, men om jeg får den kan jeg dø.
  • Uvaksinert: Betydelig større sjanse for å få korona, men jeg overlever nok og får kanskje langvarige helseproblemer.
Endret av icetwice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Och intervallet verkar var tillbake på 12 uker igen mindre än en uke efter att det ändrades. Går inte så väldigt bra med FHI och regeringens beslut och prediktioner om vaksiner. Sikkert göy för kommunene som får ändra tillbaka på tiden för andra dosen nok en gång. 

Hoppas FHI kan komma med en detaljerad vaksineplan snart. En plan som i alla fall stämmer med dagens situation och som är mer detaljerad på kommune nivå eller i alla fall prioriterade vs oprioriterade kommuner. Borde inte vara så vansklig å få till. Bör ha med några olika scenarior också och ikke som nu når nökterna och optimistisk var (nästan?) samma. Tvivlar på att det är så många som tror på det de sier numera om en ukes forsinkelse för eksempel. Trondheim har ju for eksempel lagt ut en egen plan som jag tror redan är forsinket noen uker jämfört med regeringens plan om når alla ska ha fått första dosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, fredrik2 said:

Och intervallet verkar var tillbake på 12 uker igen mindre än en uke efter att det ändrades. Går inte så väldigt bra med FHI och regeringens beslut och prediktioner om vaksiner. Sikkert göy för kommunene som får ändra tillbaka på tiden för andra dosen nok en gång. 

Hoppas FHI kan komma med en detaljerad vaksineplan snart. En plan som i alla fall stämmer med dagens situation och som är mer detaljerad på kommune nivå eller i alla fall prioriterade vs oprioriterade kommuner. Borde inte vara så vansklig å få till. Bör ha med några olika scenarior också och ikke som nu når nökterna och optimistisk var (nästan?) samma. Tvivlar på att det är så många som tror på det de sier numera om en ukes forsinkelse för eksempel. Trondheim har ju for eksempel lagt ut en egen plan som jag tror redan är forsinket noen uker jämfört med regeringens plan om når alla ska ha fått första dosen.

Ja, det er helt katastrofalt naivt det de holder på med. Bare 1 ukes forsinkelse selv med over 1 million færre dose? Give me a break...  

Liker at nøkternt scenario = svært optimistisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Norge får 1 million færre doser enn vi hadde regnet med de neste 3 månedene. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=66358

Åpningen av landet bør bremse nå. Er leeeeenge til vi er ferdig vaksinert her til lands. Vi ser jo hvordan det nå går i England og eksplosiv vekst av delta og delta+ på en befolkning som stort sett bare har fått 1 dose. 

 

Hvorfor bremse? De aller fleste i risikogruppen er jo vaksinerte pr nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, William_S said:

Hvorfor bremse? De aller fleste i risikogruppen er jo vaksinerte pr nå. 

Fordi innleggelsesraten blant "unge" voksne (<40) er høy (3.5 til 5% hvis man bruker tall fra FHI). Deltavarianten ser ut til å være enda mer sykdomsfremkallende. Vaksinene etter bare 1 dose funker også dårlig mot denne varianten. Videre så er det veldig mange som blir langtidssyke av viruset. 

Vi kan ikke la delta få fotfeste i Norge før de aller fleste er fullvaksinert. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Fordi innleggelsesraten blant "unge" voksne (<40) er høy (3.5 til 5% hvis man bruker tall fra FHI). Deltavarianten ser ut til å være enda mer sykdomsfremkallende. Vaksinene etter bare 1 dose funker også dårlig mot denne varianten. Videre så er det veldig mange som blir langtidssyke av viruset. 

Vi kan ikke la delta få fotfeste i Norge før de aller fleste er fullvaksinert. 

 Nå må du huske på at UK i stor grad har brukt AZ vaksinen. Pfizer og Moderna har vist seg å funke bedre på alle disse mutantene. Og hvor alvorlig er egentlig "bølgen" i UK som allerede ser ut til å stabilisere seg? Sykehusene har god kapasitet der. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (7 minutter siden):

Sommerjobb på sykehjem, så du «sniker i køen» 🙄

Nja så enkelt er det ikke - det er svært varierende rundt om hvorvidt vikarer og sånt blir prioritert.  Med det sagt jeg kjenner flere som har vikarjobber på sykehjem og lignende som har fått vaksine . Er egentlig opp til arbeidsgiver det der. Noen steder har en liberal praksis hva gjelder det, mens andre steder har en mer restriktiv praksis. Jeg kjenner faktisk en som har en merkantil stilling på et  vaksinesenter her i Oslo som fikk vaksine ganske tidlig, så ja - man kan tydeligvis også bli prioritert i den type roller.  Dette en stilling på deltid. Da holdt Oslo fortsatt på med de aller eldste utenfor sykehjem. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (1 time siden):

Noen som vet hvorfor vi stadig får færre doser? Så enkelt som at produsentene har solgt skinnet før bjørnen var skutt?

FHI har vært for optimistiske i sine kalkyler. Pfizer varslet tidligere at de skulle skru opp produksjonen i Europa, noe de også har gjort. FHI trodde dette betydde flere leveranser til Europa og oss, men Pfizer har prioritert å eksportere de ekstra dosene ut av europa. 

Edit:

I følge Sveriges vaksinekoordinator (som koordinerer leveransene av vaksine til Norge) er han forundret over tallet på 900 000 doser. Han bekrefter tallene for Juli på 400 000 færre doser, men han forstår ikke tallet på de resterende 500 000 færre dosene hom Bent Høie presenterte i dag. 

Dette ble sagt på NRK kl. 15:37 i dag av en ekspert/kommentator som NRK hadde i studio som hadde snakket direkte med vaksinekoordinatoren like før. 

Direktesendingen finnes akkurat nå her: https://tv.nrk.no/direkte/nrk1

 

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, William_S said:

 Nå må du huske på at UK i stor grad har brukt AZ vaksinen. Pfizer og Moderna har vist seg å funke bedre på alle disse mutantene. Og hvor alvorlig er egentlig "bølgen" i UK som allerede ser ut til å stabilisere seg? Sykehusene har god kapasitet der. 

Har bølgen stabilisert seg? Nyeste kalkyler derfra er vel 25k daglige tilfeller om en ukes tid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Novavax sier deres koronavaksine er mer enn 90 prosent effektiv, inkludert ulike varianter. Den amerikanske vaksineprodusenten vil kunne sende vaksiner til EU i slutten av 2021.

...

Ikke godkjent ennå
Det kan likevel gå en stund før vaksinen kommer til Norge. Selskapet sier de planlegger å søke om godkjenning i USA og EU i slutten av september. Da skal de ha klart å produsere opp til 100 millioner doser i måneden.

– Mange av de første dosene vil gå til fattige land, og det var målet fra start, sier Novavax-sjef Stanley Erck til AFP.

https://www.nrk.no/norge/novavax-vaksine-skal-vaere-mer-enn-90-prosent-effektiv-1.15536253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Budeia said:

Det er klassisk Haiti-voodoo, å legge en flådd hare utenfor huset. Sannsynligvis er Theo et tilfeldig offer. Tror du at et rovdyr greier å flå en hare fullstendig perfekt? Og bearbeide pelsen og bruke den som teppe i boligen? Nei, rovdyr svelger enten dyrene hele, eller eter det de kan rive løs fra buken. Deretter hoster de opp hårballer eller pelsballer med bein og annet de ikke kan fordøye.

Leste igår om Vivian Myhre (49), Tønsberg, som hadde fått diagnose via chat med fastlegen i fjor. Diagnosen var bronkitt. Men i realiteten hadde hun lungekreft som hadde spredd seg til småcellekreft, og hun vet nå at hun kommer til å dø. Dette viser hvor dårlige disse skjerm-diagnosene kan være. Det er jo utfordrende å stille diagnose selv med pasienten i samme rom, og enda vanskeligere via en dataskjerm. Men Vivian er ikke bitter på helsearbeiderne, hun tar selv ansvar for at hun begynte å røyke som 16-åring. Og tror det er en mening med alt. 

 

Jeg var irritert på den idiotiske catch-22 greia man ble utsatt for med forsikringsselskapet. Og joda det finnes håpløse eksempler som ikke kan bortforklares men alle kan gjøre feil, gjøre en dårlig jobb, det finnes feil mennesker i jobben i alle yrker osv.

Kadaveret var heller ikke "perfekt flådd" (noe jeg ikke forstår hvor du har fra). Det var nappet pels og knuste benbiter lå i det. Men den biten var tilfeldig og kun en mistanke til den merkelige tilsykningen under oppholdet som ble avklart på legevakten. Det var mye rovdyr aktivitet i området (vi fant flere fellinger, bla. rådyr og fugl) og stedet var et sant natureldorado og for min del bare synd at jeg ikke kunne være der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De skal få flere Modernavaksiner enn planlagt. Koronasertifikatet kan brukes av arrangører for å få flere tilskuere inn på konserter. 

https://www.nrk.no/norge/slik-skal-koronasertifikatet-brukes-1.15536651

Dette betyr i praksis at de bare kan slippe inn tilskuere med vaksinesertifikat? Eller vil det bli slik at de slipper inn en del uten. Kan det oppstå scener der de vaksinerte forlanger at de uvaksinerte skal vekk fra stadion.. 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (18 minutter siden):

. Kan det oppstå scener der de vaksinerte forlanger at de uvaksinerte skal vekk fra stadion.. 

 

Jeg kan vanskelig se det for meg. Jeg vil heller anta at de som er fullvaksinerte ikke vil være bekymret for at uivaksinerte skal smitte dem. Mitt inntrykk er at de fleste som er fullvaksinerte nå tar lett på det meste av smittevernsråd for tiden. Er man fullvaksinert er man jo utenfor fare uansett. Eller for det meste.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

jeg mener når man er fullvaksinert er jo utenfor fare uansett.

Tenker på den aktuelle dagen, hvis noen står utenfor og ikke får slippe inn på kampen eller konserten. Arrangøren må være ansvarlig for disse matematiske vurderingene, som må gjøres der og da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...