Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

195 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Mandag ble det registrert 195 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 14 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 181.

Lørdag ble det registrert 112 nye smittetilfeller, mens tallet søndag var 96. Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende. 8 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 128.277 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/195-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.dLOTBglWB

Kommuner med 10+
- Oslo 29 (synkende)
- Ukjent 25 (stigende)
- Færder 19 (stigende)
- Stavanger 13 (stigende)
- Arendal 10 (synkende)

Endret av xRun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 time siden):

Ligger an til en enda større gjenåpning av Oslo enn tidligere antatt. Oslo vil om dette stemmer kun ha nasjonale tiltak med unntak av skjenkestopp kl 24 senere i uka. Det betyr at påbud om munnbind forsvinner i sin helhet allerede denne uka.  Om smittetallene holder seg lave de neste to ukene vil nok også skjenkingen midnatt bli utvidet til 03 i hovedstaden også tenker jeg mtp at regjeringen etter all sannsynlighet åpner for dette senere denne uka. 

https://www.vg.no/nyheter/i/jBokq0/opplysninger-til-vg-ligger-an-til-aa-aapne-for-skjenking-til-midnatt-i-oslo 

Tja, det står ikke noe om fjerning av munnbindpåbud. Og Raymond har vel sagt at det er det siste tiltaket han vil fjerne? Men det ville vært fint å slippe å gå med det særlig lenger nå. Begynner å bli ubehagelig etter et år. Jeg har støttet det, men greit om de fjerner det når smittefaren er lav; og nå er vel de aller aller fleste i risikogruppene i Oslo godt vaksinerte skulle jeg tro?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Munnbind bryr jeg meg lite om varer, det er et veldig lite inngripende tiltak etter min mening. Gjør meg omtrent ingenting å dra på seg et munnbind i butikken eller på bussen. Hvis munnbindpåbud kan føre til lettelser ellers er det også veldig fint. Så er det faglig råd om å fortsette med det - helt greit for min del. Og hvis det anbefales fjernet - flott!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksine-joker kan gi Norge flere doser
https://www.tv2.no/nyheter/14061293/

Sitat

To land i EU tar ikke lenger imot vaksineleveranser, og det kan føre til at resten av EU - og dermed Norge - får flere doser, ifølge vaksineforhandler.

Norge får færre doser fra vaksineprodusenten Pfizer i juli, august og september enn det myndighetene hadde håpet på.

Men ifølge Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergström kan vi få flere doser i løpet av sommeren likevel.

Sitat

Årsaken er at EU-land har stoppet å ta imot vaksineleveranser.

– To medlemsland har satt alle vaksineleveranser på pause fordi det er en metthet i vaksinasjonsviljen i landene. Det kommer sikkert å gjelde flere land etter hvert, sier Bergström til TV 2.

Bergström forhandler om vaksinedosene for EU, og han er mannen som sikrer vaksiner til Norge via Sverige.

Sitat

Potten øker

Det at land ikke lenger tar imot vaksinedoser, kan føre at dosene i stedet havner i den felles vaksinepotten til EU.

– Jeg tror at i juli og august kan vi få mellom 10 til 20 prosent flere doser enn hva vi har lagt til grunn. Landene som ikke lenger tar imot vaksiner, er ikke i en like god situasjon som oss i Norden, nemlig å ha en høy vaksinasjonsgrad, sier Bergström.

Han sier at dette ikke handler om at landene ikke er organisert for å ta imot vaksinene.

– Dette kan være til glede for oss på kort sikt, men det er en bekymring på lengre sikt på grunn av smittespredningen. Dette handler ikke om penger, men om at befolkningen ikke vil la seg vaksinere, sier han videre.

Bergström sier at landene allerede har begynt å si nei til flere vaksiner, som betyr at EU-potten allerede har begynt å vokse.

Han ønsker ikke å si hvilke land det gjelder. Men de to landene i unionen som har vaksinert klart færrest, er Bulgaria og Romania.

Kun 15 prosent har fått minst én vaksinedose i Bulgaria, og i Romania er tallet 28 prosent. Til sammenligning er tallet i Norge 37 prosent, ifølge EUs smittevernkontor ECDC.

Den siste måneden har oppslutningen om vaksineprogrammet falt betraktelig i Romania som følge av skepsis rundt vaksinen, ifølge nyhetsbyrået AP.

Også i Bulgaria rapporteres det som skepsis til vaksinen. Avisen Sofia Globe skriver at det florerer Facebook-kampanjer om at folk ikke bør vaksinere seg.

Vår befolknings enorme oppslutning om vaksiner vs. andre lands mindre oppslutning om vaksiner. En ufordel og fordel - vi trenger flere doser enn andre land, men det blir også flere doser tilgjengelig når andre lands befolkning ikke er like hissige som oss her på berget. Jeg føler meg ganske sikker på at vi her i Norge vil ha flere vaksinerte enn de fleste EU-landene på slutten av høsten i år. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Det som ikke er så bra er at Færder utbruddet skyldes Delta varianten 

Delta,Bravo, mutasjoner vil komme så lenge man har dette viruset i omløp.

skal man la det prege hverdagen vil man til slutt leve i en boks eller i en mørk kjeller.

IMG-3074.jpg

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, DaniNichi said:

Delta,Bravo, mutasjoner vil komme så lenge man har dette viruset i omløp.

skal man la det prege hverdagen vil man til slutt leve i en boks eller i en mørk kjeller.

 

 

Mutasjonene har ulike egenskaper som har konsekvenser for hvordan vi kan leve livet vårt fremover. Vi vet med sikkerhet at Delta er mer smittsom og at vaksinene funker dårlig etter bare 1 dose. 

Det er også indikasjoner på at innleggelsesraten for Delta er enda høyere enn Alfa. Jeg har sett 2x, men tallgrunnlaget er lavt foreløpig. Vi vet nok mer om noen uker når smittetallene i UK slår ut på innleggelser. 

Se på tall fra UK foreløpig:
https://www.theguardian.com/world/2021/jun/11/delta-variant-is-linked-to-90-of-covid-cases-in-uk

Ingen tvil om at denne varianten bryter gjennom immunitet. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Tja, det står ikke noe om fjerning av munnbindpåbud. Og Raymond har vel sagt at det er det siste tiltaket han vil fjerne? Men det ville vært fint å slippe å gå med det særlig lenger nå. Begynner å bli ubehagelig etter et år. Jeg har støttet det, men greit om de fjerner det når smittefaren er lav; og nå er vel de aller aller fleste i risikogruppene i Oslo godt vaksinerte skulle jeg tro?

FHI har vel nærmest fjernet rådet nå, smittetrykket de fleste steder Oslo inklusivt er såpass lavt at munnbind har mer eller mindre liten effekt. Dvs ekstremt mange må bruke det for å forhindre et smittetilfelle.  Selv mange serveringssteder i Oslo har slutta å bry seg om gjester bruker det eller ikke når de skal på toalettet. I denne settingen er nok munnbind et rent symboltiltak uansett. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Vaksine-joker kan gi Norge flere doser
https://www.tv2.no/nyheter/14061293/

Vår befolknings enorme oppslutning om vaksiner vs. andre lands mindre oppslutning om vaksiner. En ufordel og fordel - vi trenger flere doser enn andre land, men det blir også flere doser tilgjengelig når andre lands befolkning ikke er like hissige som oss her på berget. Jeg føler meg ganske sikker på at vi her i Norge vil ha flere vaksinerte enn de fleste EU-landene på slutten av høsten i år. 

Bekymringsverdig på lang sikt da disse landene kan holde liv i viruset lenge etter at det har dødd ut i resten av Europa. Det kan jo få betydning for Europeeres reisevilje til disse landene. Også bekymringsverdige holdninger med tanke på andre kjente sykdommer som det vaksineres mot. Lurt å ha i mente til når man skal velge reisedestinasjon.

Jeg ser det som en slags Eurovisjon Vaccine Contest, der Norge foreløpig ligger i tetsjiktet :)

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Bekymringsverdig på lang sikt da disse landene kan holde liv i viruset lenge etter at det har dødd ut i resten av Europa. Det kan jo få betydning for Europeeres reisevilje til disse landene. Også bekymringsverdige holdninger med tanke på andre kjente sykdommer som det vaksineres mot.

Jeg ser det som en slags Eurovisjon Vaccine Contest, der Norge foreløpig ligger i tetsjiktet :)

Interessant med Malta - de har nå såpass lavt smittetrykk at det er regna som gult av FHI. Bare så synd det ikke går direktefly fra Norge dit. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, DaniNichi said:

Delta,Bravo, mutasjoner vil komme så lenge man har dette viruset i omløp.

skal man la det prege hverdagen vil man til slutt leve i en boks eller i en mørk kjeller.

IMG-3074.jpg

 

Vad är poängen? Alla har väl fått med sig att alpha (brittisk) mutationen ändrade spelreglerna väldigt mycket i europa i våras och den tog totalt över då den är mer smittsom. Norge och många andra länder hade ju faktiskt rätt bra kontroll innan alpha tog över.

Nu är folk oroliga över delta varianten utan att vi vet hur det kommer gå. 

Det är ju inte heller så att varenda mutation slås opp i media och gör folk oroliga. Är hittills i första hand snakk om 4 nya varianter.

Förstår ikke hvorfor man helt är emot retoriken om nya mutationer når en ny mutation faktiskt gjorde en stor forskjell for kort tid sen.   

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg ser det som en slags Eurovisjon Vaccine Contest, der Norge foreløpig ligger i tetsjiktet :)

Ligger i tetsjiktet nå, satser på at vi ikke tar en Teigen i den internasjonale finalen. :fun:

jan-teigen.jpg?w=890
Jahn Teigen, "Mil etter mil", 1978.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, William_S said:

FHI har vel nærmest fjernet rådet nå, smittetrykket de fleste steder Oslo inklusivt er såpass lavt at munnbind har mer eller mindre liten effekt. Dvs ekstremt mange må bruke det for å forhindre et smittetilfelle.  Selv mange serveringssteder i Oslo har slutta å bry seg om gjester bruker det eller ikke når de skal på toalettet. I denne settingen er nok munnbind et rent symboltiltak uansett. 

Med tanke på att smitten faktiskt ökade markant i en del områden för en månad sen så tror jag faktiskt ikke det är lurt att ta alltför lätt på smitten i Oslo nu. Trengs så väldigt lite för att det ska bli ett utbrudd och når det väl begynner kan de sprides lätt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Med tanke på att smitten faktiskt ökade markant i en del områden för en månad sen så tror jag faktiskt ikke det är lurt att ta alltför lätt på smitten i Oslo nu. Trengs så väldigt lite för att det ska bli ett utbrudd och når det väl begynner kan de sprides lätt.

Mye av problemet med en slik retorikk er at det fort kan brukes til å forlenge tiltak unødvendig. Særlig mtp at i Oslo så begynner vaksinedekningen å bli ganske god. Det så man ved russeutbruddet som knapt spredde seg til foreldregenerasjonen, men holdt seg blant uvaksinert russ som tåler infeksjonen godt. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg ser en stadig tydeligere tendens til mindre smitte i de øvre aldersklassene (grønt)

2130285562_Screenshot2021-06-15at08-54-50CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.7d240ff70ddced43177b63f3c98d7432.png

Er det alle ned til 18, 16 eller 12 som skal tilbys vaksine i følge planen?

Edit: Fasit er ned til 18 + de med risiko for alvorlig forløp helt ned til 12.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes jeg ser en stadig tydeligere tendens til mindre smitte i de øvre aldersklassene (grønt)

2130285562_Screenshot2021-06-15at08-54-50CoronavirusetSlikspresvirusetiNorgeogverdenKartogstatistikk.png.7d240ff70ddced43177b63f3c98d7432.png

Er det alle ned til 18, 16 eller 12 som skal tilbys vaksine i følge planen?

Ned til 18 i første omgang. Tror også den skal tilbys ned mot 16 med underliggende sykdommer.  det vi uansett vet er at barn og unge tåler en infeksjon ganske godt. Er ikke mange under 20 som har havnet på sykehus pga covid 19. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Mye av problemet med en slik retorikk er at det fort kan brukes til å forlenge tiltak unødvendig. Særlig mtp at i Oslo så begynner vaksinedekningen å bli ganske god. Det så man ved russeutbruddet som knapt spredde seg til foreldregenerasjonen, men holdt seg blant uvaksinert russ som tåler infeksjonen godt. 

Kan sikkert stämma men nu får jag intrykk av att man vill slippe opp väldigt mycket på en gång eftersom det knappt finns smitte. Tror det är klart mer smitte i oslo nu än vad det var i Trondheim når vi fick ett utbrudd. 

Får se hur det går. Vaksinedekningen kan sikkert göra en skillnad men det är väl fremdeles ikke så många under 45 år som är vaksinerade i Oslo heller. I alla fall ikke hvis man räknar med 3 uker efter första dosen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Det så man ved russeutbruddet som knapt spredde seg til foreldregenerasjonen, men holdt seg blant uvaksinert russ som tåler infeksjonen godt. 

Trolig er det ikke så mye på grunn av vaksineringen at det ikke spredte seg mer, da foreldregenerasjonen til russ på vestkanten i liten grad var vaksinert etter russeutbruddet. Russeutbruddet var ca. da man begynte for alvor med førstedoser til disse gruppene der, også tar det i tillegg litt tid før den har effekt. Men helt klart sikkert en effekt for de som er gamle foreldre.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...