Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (1 time siden):

Jeg tenker at vi bør være ekstra forsiktige med en eksperimentell vaksine vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Spesielt når vi har data som viser at det er økt forekomst av hjerteproblemer hos unge menn etter å ha fått Pfizer vaksinen 

Økt fra hvilket nivå?

Da Covid slo innover verden gikk forekomsten av hjerteproblemer ned. Er det opp fra det lave nivået i 2020 eller opp fra normalnivået før 2020?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, G said:

Vaksinedagbok for Dose 2:

Fikk mitt nålestikk like før kl 09.

Kjente absolutt ikke nålestikket i det hele tatt. Er som om man lurer på om man mottok vaksinen eller ikke.

3 minutter ventetid begynner det å kjennes småstikking eller kiling (noe sånn) i armen.

Før 20 minutter har gått i ventestolen, så har det bredt seg en slags søvnighet i armen, og jeg kan kjenne det litt i deler av armfeste mot kroppen. Inntil nettopp nå kl 12:30 så har det kun vært mild ømhet i armen. Nå tiltar ømheten til mer kraftig ømhet. Det kjennes godt i hånden også.

Hva jeg kan vente i kveld vet jeg ikke enda. Skal forsøke å ikke stjele hele tråden med disse oppdateringen. Håper noen av dere setter pris på det jeg kan fortelle.

Edit:

Det begynner å verke en del i selv fingrene nå. Har aldri hatt det så kraftig i arm ved noen som helst andre vaksiner. Men husk at dette er vaksinedose 2, og en må gjerne forvente ymse bivirkninger. Dette her er enkle bivirkninger å forholde seg til så langt. Og jeg tror og håper at jeg ikke får de verst rapporterte bivirkninger siden de er noe ubehagelige med kvalme, feber og all slags. Er foreløpig optimist her på dette.

Man behøver ikke ta ting på forskudd. Men, det kan tenkes at selve vaksinen påvirker det kardiovaskulære systemet til en del. Uten at det behøver å bli noe alvorlige greier. Tenker på den spike-protein rapporten, hvor de hadde tømt viruskapselen for RNA, og kun latt piggene på viruset få herje litt. Da reagerte jo epitelcellene i blodårene på "hormonsignalet". ACE2-reseptorer..

Edit2:

Kl 13:15 Kjente et snev av irritasjon i nese, bihuler og hodet, samt at trøtthet kom over meg.

  

Nice! ;)

Husk at dette ikke er Mycobacterium leprae. Sikker på at du ikke forveksler korona med spedalskhet her nå?

Tok vaksinedose 2 for ca. 4 timer siden og selv har jeg bare merket litt svimmehelhet, døsighet, et snev av trykk i hodet og litt prikker i synsfeltet/verkende følelse i øynene. Ellers ingenting betydningsfult forløpig. Men spent på resten. Droppet sykkelturen siden jeg følte meg litt svimmel og ble lett varm når jeg gikk.

På første dose hadde jeg kun bittelitt ømhet på stikkstedet og ellers ingenting å nevne. Stikket var nesten umulig å kjenne begge ganger.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (7 minutter siden):

At immunsystemet reagerer er vel bare positivt? Har for øvrig ikke hørt noen 65+ som har fått reaksjon, litt rart.

De som er 65+ har som regel et litt mer chillaxed immunforsvar enn yngre som ikke reagerer like kraftig. De jeg kjenner til som har fått reaksjoner etter andre Pfizer dose har sammenlignet det med en saftig fyllesyke. Jeg tar heller en fyllesyke en dag enn å få koronaviruset vertfall, men det for jo være opptil hver enkelt å vurdere :fun:

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

De som er 65+ har som regel et litt mer chillaxed immunforsvar enn yngre som ikke reagerer like kraftig. De jeg kjenner til som har fått reaksjoner etter andre Pfizer dose har sammenlignet det med en saftig fyllesyke. Jeg tar heller en fyllesyke en dag enn å få koronaviruset vertfall, men det for jo være opptil hver enkelt å vurdere :fun:

Faktisk en veldig god sammenligning... det slo meg også... kjennes ut som jeg var på fest med mye godt øl i går :D Noe som er helt greit.

Endret av Theo343
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

De som er 65+ har som regel et litt mer chillaxed immunforsvar enn yngre som ikke reagerer like kraftig. De jeg kjenner til som har fått reaksjoner etter andre Pfizer dose har sammenlignet det med en saftig fyllesyke. Jeg tar heller en fyllesyke en dag enn å få koronaviruset vertfall, men det for jo være opptil hver enkelt å vurdere :fun:

Enig. Hadde jeg vært frisk som en fisk, 25 år, og ikke fått reaksjon, hadde jeg blitt litt bekymret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Du sprøyter noe inn i en muskel så at en kjenner det etter hvert må en nesten bare regne med. Selv ble jeg så stiv i armen etter første dose at jeg ikke klarte å løfte den over hodet dagen etter vaksineringen, uten at det er noe fryktelig unormalt med det, og et par dager etter det igjen var det helt borte :) 

Jeg har fått skrudd litt skruer inn og ut av bein tidligere. Inn med full narkose, ut med lokal bedøvelse. Jeg hadde inntrykk av at han stakk nålen ganske nære beinet da den ble satt, minnet sterkt om opplevelsen inni der da jeg finn en skrue fjernet. Kjente ikke stikket, men kjentes nesten ut som nålen bunnet inni der.  Hadde en fotogig i et teater samme kveld, litt støl i armen første par dagene, så helt ok.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (29 minutter siden):

Virker nesten som vaksinen er verre enn en mild koronasykdom.

Jeg og min nærmeste familie hadde antagelig korona i mars i fjor og da av den milde varianten. Tok 3-4 uker å bli frisk. Kan love deg at selv det som omtales som mild korona ofte er ganske heftig for den som opplever det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

50 prosent av Oslos voksne befolkning har fått første dose med koronavaksine
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2480133-11184

Sitat

Onsdag har halvparten av den voksne befolkningen i Oslo fått første dose av koronavaksinen, viser nye tall fra Folkehelseinstituttet (FHI).

I alt er det satt 460.221 stikk i hovedstaden, der 281.841 er første dose med koronavaksine.

31,6 prosent av Oslo-befolkningen over 18 år har fått andre dose, noe som tilsvarer 178.380 personer.

I Norge har 2.006.013 personer fått første dose, mens det er satt 1.365.062 andredoser.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det har over ein lengre periode vore låge smittetal i Bergen. Onsdag møttest også bystyret i Bergen for første gong fysisk sidan oktober i fjor haust.

Men då byrådsleiar Roger Valhammer (Ap) orienterte bystyret om smittesituasjonen, fortalde han at fleire personar har fått påvist deltavarianten (tidlegare omtalt som den indiske varianten) av koronaviruset den siste veka.


I vekerapporten frå smittevernoverlegen kjem det fram at det førre veke vart funne to tilfelle av varianten i positive prøvar i Bergen.

Smitten har spreidd seg vidare til nærkontaktar.

– Vi har eit utbrot i ein størrelse på tolv til 15 personar. Rundt 100 personar er i karantene. Det eine tilfelle har smitta fleire enn det andre tilfelle, fortel smittevernoverlege Egil Bovim til NRK.

Han seier smittesporinga har fungert bra og at kommunen føler dei har oversikt slik situasjonen er no.

https://www.nrk.no/vestland/utbrot-av-deltavarianten-i-bergen-_-opp-mot-15-personar-smitta-1.15539802

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

1726361551_Skjermbilde2021-06-16kl_17_34_07.png.a021073a36759b485db55a072150c935.png

 

En liten fun fact: I går hadde Danmark og Norge omtrent like smittetall. Interessant da det ikke er så lenge siden Danmark hadde opp mot 1000 smittede per dag. Det er mye lenger siden Norge var der. Deres kurve har falt mye raskere enn i Norge. Kan det være fordi de ligger litt foran oss i vaksineringen? Om de fortsatt gjør det da.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 6/15/2021 at 8:49 AM, William_S said:

FHI har vel nærmest fjernet rådet nå, smittetrykket de fleste steder Oslo inklusivt er såpass lavt at munnbind har mer eller mindre liten effekt. Dvs ekstremt mange må bruke det for å forhindre et smittetilfelle.  Selv mange serveringssteder i Oslo har slutta å bry seg om gjester bruker det eller ikke når de skal på toalettet. I denne settingen er nok munnbind et rent symboltiltak uansett. 

Fortell mer. Har de drevet med dovakt før altså? Kjekt å høre om for oss som ikke har hatt det så strengt på Vestlandet.

Lenke til kommentar
On 6/15/2021 at 8:51 AM, William_S said:

Interessant med Malta - de har nå såpass lavt smittetrykk at det er regna som gult av FHI. Bare så synd det ikke går direktefly fra Norge dit. 

Nærmeste alternativ til fly er vel å få kommet seg til Sicilia som ligger en ferjetur i fra Malta. Men, du må vel evt. fly til Italia da, eller kjøre bil dit, for så å ta båt.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (29 minutter siden):

1726361551_Skjermbilde2021-06-16kl_17_34_07.png.a021073a36759b485db55a072150c935.png

 

En liten fun fact: I går hadde Danmark og Norge omtrent like smittetall. Interessant da det ikke er så lenge siden Danmark hadde opp mot 1000 smittede per dag. Det er mye lenger siden Norge var der. Deres kurve har falt mye raskere enn i Norge. Kan det være fordi de ligger litt foran oss i vaksineringen? Om de fortsatt gjør det da.

Kanskje, kanskje ikke. Det kan være andre årsaker også eller sammensatte årsaker. Litt mer grafikk over Norge vs Danmark fra VG:

Spoiler

1009105989_Screenshot2021-06-16at18-04-29CoronavirusetVaksineringeniverden.png.54c32d60399635720b49d18dc0242c9c.png102320411_Screenshot2021-06-16at18-04-44CoronavirusetVaksineringeniverden.png.8e3484720e7f2959962d8c695e523408.png58739042_Screenshot2021-06-16at18-05-35CoronavirusetStatusiNorden.png.fd2aa5d76d0c86094ae3594163a55fd5.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...