Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtidig som Oslo nå om en halvtimes tid går over til omtrent nasjonale tiltak, stilles det etter all sannsynlighet kabinettspørsmål i bystyret. Det kan bety politisk kaos og krise for Oslos byråd fremover. Får håpe det ikke går utover koronahåndtering og informasjonsarbeidet om dette fremover, for der synes jeg nåværende byråd har vært veldig flinke og tydelige spesielt i det siste. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Tidligere OL og VM-vinner i langrenn Trude Dybendahl er visst blitt lurt inn i internettets sorte hull av konspirasjonsteorier. Der kan hun kose seg sammen med Svein og Kari. 203 likes, link til Tucker Carlson, Trump/QAnon og hele pakka med deep state. 

Var inne å leste på facebooken hennes. Mye søppel ja. Spennende å lese kommentarfelt også, så fort noen kommer med rasjonelle argumenter i mot så er de ikke velkommen i hennes "facebook-hus". Da de ikke tilføyer noe av verdi.

Hun er også skeptisk til hvorfor Elbil-teknologien har blitt holdt skjult og at "de" har hindret videreutvikling siden de første Elbilene på tidlig 1900-tall.  Helt uten evne til å sette seg ned å lese bilhistorie

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, mandodiao said:

Var inne å leste på facebooken hennes. Mye søppel ja. Spennende å lese kommentarfelt også, så fort noen kommer med rasjonelle argumenter i mot så er de ikke velkommen i hennes "facebook-hus". Da de ikke tilføyer noe av verdi.

Hun er også skeptisk til hvorfor Elbil-teknologien har blitt holdt skjult og at "de" har hindret videreutvikling siden de første Elbilene på tidlig 1900-tall.  Helt uten evne til å sette seg ned å lese bilhistorie

Såg också lite på facebook siden och var en del flum där ja. 

Är faktiskt lite skuffad då jag tyckte hennes instruktionsbok i langrenn var väldigt bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

Samtidig som Oslo nå om en halvtimes tid går over til omtrent nasjonale tiltak, stilles det etter all sannsynlighet kabinettspørsmål i bystyret. Det kan bety politisk kaos og krise for Oslos byråd fremover. Får håpe det ikke går utover koronahåndtering og informasjonsarbeidet om dette fremover, for der synes jeg nåværende byråd har vært veldig flinke og tydelige spesielt i det siste. 

Det er helt klart dyktige mennesker i byrådet og RJ er en av de. Man trenger likevel ikke mene at alle er plassen verdig. Jeg ser at RJ står bak LMB i denne saken slik en god leder bør gjøre i en slik situasjon. Men jeg ser ikke så mørkt på situasjonen om hele byrådet går av. Vi har levd med korona i over 1 år og det er ikke slik at videre håndtering står og faller på noen få individer.

Trist om Oslo mister RJ men ingen er uerstattelig som man sier i alle andre sammenhenger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vaksinedagbok for Dose 2:

Fikk mitt nålestikk like før kl 09.

Kjente absolutt ikke nålestikket i det hele tatt. Er som om man lurer på om man mottok vaksinen eller ikke.

3 minutter ventetid begynner det å kjennes småstikking eller kiling (noe sånn) i armen.

Før 20 minutter har gått i ventestolen, så har det bredt seg en slags søvnighet i armen, og jeg kan kjenne det litt i deler av armfeste mot kroppen. Inntil nettopp nå kl 12:30 så har det kun vært mild ømhet i armen. Nå tiltar ømheten til mer kraftig ømhet. Det kjennes godt i hånden også.

Hva jeg kan vente i kveld vet jeg ikke enda. Skal forsøke å ikke stjele hele tråden med disse oppdateringen. Håper noen av dere setter pris på det jeg kan fortelle.

Edit:

Det begynner å verke en del i selv fingrene nå. Har aldri hatt det så kraftig i arm ved noen som helst andre vaksiner. Men husk at dette er vaksinedose 2, og en må gjerne forvente ymse bivirkninger. Dette her er enkle bivirkninger å forholde seg til så langt. Og jeg tror og håper at jeg ikke får de verst rapporterte bivirkninger siden de er noe ubehagelige med kvalme, feber og all slags. Er foreløpig optimist her på dette.

Man behøver ikke ta ting på forskudd. Men, det kan tenkes at selve vaksinen påvirker det kardiovaskulære systemet til en del. Uten at det behøver å bli noe alvorlige greier. Tenker på den spike-protein rapporten, hvor de hadde tømt viruskapselen for RNA, og kun latt piggene på viruset få herje litt. Da reagerte jo epitelcellene i blodårene på "hormonsignalet". ACE2-reseptorer..

Edit2:

Kl 13:15 Kjente et snev av irritasjon i nese, bihuler og hodet, samt at trøtthet kom over meg.

Edit3:

Den verken i fingrene var i såfall svært kortvarig. Men, jeg har sovet en del utover kvelden pga. søvnigheten. Det med nese og bihuler har vel også gitt seg noe. Men, kjenner jeg har litt ubehag i hodet. Enten dette er vaksinen, for lite væskeinntak og eller for mye søvn utover kvelden.

  

13 hours ago, ok67 said:

<Tinfoilhatt> Du må nok rekne med at armen ramlar av i løpet av kvelden </Tinfoilhatt>

Nice! ;)

Husk at dette ikke er Mycobacterium leprae. Sikker på at du ikke forveksler korona med spedalskhet her nå?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Det er helt klart dyktige mennesker i byrådet og RJ er en av de. Man trenger likevel ikke mene at alle er plassen verdig. Jeg ser at RJ står bak LMB i denne saken slik en god leder bør gjøre i en slik situasjon. Men jeg ser ikke så mørkt på å situasjonen om hele byrådet går av. Vi har levd med korona i over 1 år og det er ikke slik at videre håndtering står og faller på noen få individer.

Trist om Oslo mister RJ men ingen er uerstattelig som man sier i alle andre sammenhenger.

Sannsynligvis blir det ikke noe borgerlig byråd, og Johansen fortsetter. Et borgerlig byråd nå uten demokratisk støtte i folket ville vært veldig spesielt når svære avgjørelser som påvirker folks liv enormt skal tas ifbm koronahåndtering. Når man ser på hva de ulike partiene har stemt for/mot vedrørende tiltak i bystyret så er jeg også veldig glad Høyre ikke styrer byen, selv om mye av det sikkert har vært mest for å heve stemmen.

Forøvrig en relativt liten sak å kaste et helt byråd for. Ganske sprøtt!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
On 6/14/2021 at 8:07 PM, xRun said:

Litt mer om mRNA-vaksinene:

Moderna og Pfizer-Biontech er begge mRNA-vaksiner, og av de to regnes Pfizer-Biontech som marginalt mer effektiv. 95% mot 94.1%. De fleste i Norge har fått den fra Pfizer-Biontech, siden det er den vi har fått mest av så langt. 

Slike tall bør tas med en klype salt. Det er vanskelig å vitenskapelig sammenlikne to produkter. Husk at du ikke gir samme produkter til de samme individer. Og har man først gitt en type produkt, så har jo immunforsvaret "ødelagt" det at man kan teste det andre produktet på samme individ for framtiden.

Her må det testes på store grupper av individer med noenlunde like vilkår. Dessuten sånn uten å ha gravd i det, så ligger jo mye av forskningen vel hos produktutvikler selv, eller i samarbeid med tredjeparter som ymse helsevesen her og der. Det vil nok være forskjellige utprøvningsvilkår mellom Biontech Pfizer og Moderna sine mRNA-vaksiner mot Covid-19.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Vaksinedagbok for Dose 2:

Fikk mitt nålestikk like før kl 09.

Kjente absolutt ikke nålestikket i det hele tatt. Er som om man lurer på om man mottok vaksinen eller ikke.

3 minutter ventetid begynner det å kjennes småstikking eller kiling (noe sånn) i armen.

Før 20 minutter har gått i ventestolen, så har det bredt seg en slags søvnighet i armen, og jeg kan kjenne det litt i deler av armfeste mot kroppen. Inntil nettopp nå kl 12:30 så har det kun vært mild ømhet i armen. Nå tiltar ømheten til mer kraftig ømhet. Det kjennes godt i hånden også.

Hva jeg kan vente i kveld vet jeg ikke enda. Skal forsøke å ikke stjele hele tråden med disse oppdateringen. Håper noen av dere setter pris på det jeg kan fortelle.

Edit:

Det begynner å verke en del i selv fingrene nå. Har aldri hatt det så kraftig i arm ved noen som helst andre vaksiner. Men husk at dette er vaksinedose 2, og en må gjerne forvente ymse bivirkninger. Dette her er enkle bivirkninger å forholde seg til så langt. Og jeg tror og håper at jeg ikke får de verst rapporterte bivirkninger siden de er noe ubehagelige med kvalme, feber og all slags. Er foreløpig optimist her på dette.

Man behøver ikke ta ting på forskudd. Men, det kan tenkes at selve vaksinen påvirker det kardiovaskulære systemet til en del. Uten at det behøver å bli noe alvorlige greier. Tenker på den spike-protein rapporten, hvor de hadde tømt viruskapselen for RNA, og kun latt piggene på viruset få herje litt. Da reagerte jo epitelcellene i blodårene på "hormonsignalet". ACE2-reseptorer..

  

Nice! ;)

Husk at dette ikke er Mycobacterium leprae. Sikker på at du ikke forveksler korona med spedalskhet her nå?

Du sprøyter noe inn i en muskel så at en kjenner det etter hvert må en nesten bare regne med. Selv ble jeg så stiv i armen etter første dose at jeg ikke klarte å løfte den over hodet dagen etter vaksineringen, uten at det er noe fryktelig unormalt med det, og et par dager etter det igjen var det helt borte :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/14/2021 at 9:16 PM, ok67 said:

Ionisert stråling kan vel forandre på DNAet, og som eg har forstått det fører det stort sett til kreft.

Nja, risiko for kreft økes når man utsettes for ioniserende stråling. Men, det er ingen garanti for at du får kreft av noen doser. Kroppen er nokså flink på å rydde i potensielle kreftceller hver eneste dag. Det finnes vel minst over 20 forskjellige måter kroppen blir av med slike ødelagte celler.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

https://edition.cnn.com/2021/06/09/health/myocarditis-covid-vaccination-link-clearer/index.html

Er også ganske sikker på at jeg leste et sted at man ikke burde trene etter vaksinen pga denne potensielle tilstanden, men dette finner jeg ikke igjen nå. 

Edit: står noe om det her. https://www.todayonline.com/singapore/adolescents-younger-men-should-avoid-strenuous-activity-week-after-2nd-covid-19-vaccine 

Dersom ein skulle ta alle studiar på alvor må ein slutte å ete og kan heller ikkje gjere nokon verdens ting.

Eg tippar at det er farlegare å ikkje trene enn å trene med Pfizer-vaksine i kroppen. Skulle ein derimot merke ubehag/biverknader kan det sikkert vere lurt å ta det litt med ro.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

Dersom ein skulle ta alle studiar på alvor må ein slutte å ete og kan heller ikkje gjere nokon verdens ting.

Eg tippar at det er farlegare å ikkje trene enn å trene med Pfizer-vaksine i kroppen. Skulle ein derimot merke ubehag/biverknader kan det sikkert vere lurt å ta det litt med ro.

Jeg tenker at vi bør være ekstra forsiktige med en eksperimentell vaksine vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Spesielt når vi har data som viser at det er økt forekomst av hjerteproblemer hos unge menn etter å ha fått Pfizer vaksinen 

Å ikke trene på et par uker har neppe langvarig effekt. Å trene med hjerteposebetennelse har nok større negativ effekt... 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Evil-Duck said:

Du sprøyter noe inn i en muskel så at en kjenner det etter hvert må en nesten bare regne med. Selv ble jeg så stiv i armen etter første dose at jeg ikke klarte å løfte den over hodet dagen etter vaksineringen, uten at det er noe fryktelig unormalt med det, og et par dager etter det igjen var det helt borte :) 

Ja det er ikke akkurat det å ha det litt vondt i armen som er den bivirkningen jeg er mest urolig for. Men, husk at vi har en del vaksineskeptikere ombord, så da er det jo gjerne like greit å fortelle hvordan det påvirker kroppen de få dagene det står på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Benbjo said:

Jeg tenker at vi bør være ekstra forsiktige med en eksperimentell vaksine vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Spesielt når vi har data som viser at det er økt forekomst av hjerteproblemer hos unge menn etter å ha fått Pfizer vaksinen 

Å ikke trene på et par uker har neppe langvarig effekt. Å trene med hjerteposebetennelse har nok større negativ effekt... 

Nu är ju inte 1.6 per 100 000 så väldigt många och det verkar också som att det bara är ett litet problem för de som får det. 

Nu är jag för gammal för det problemet enligt studiene men tror faktiskt jag skulle ta risken med träning i två uker. Tror dock jag skulle ta det försiktigt de första dagarna, i alla fall hvis formen ikke er på topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Ja det er ikke akkurat det å ha det litt vondt i armen som er den bivirkningen jeg er mest urolig for. Men, husk at vi har en del vaksineskeptikere ombord, så da er det jo gjerne like greit å fortelle hvordan det påvirker kroppen de få dagene det står på.

Är det vanligt med ont i armen i lång tid efter vaksiner? Efter svineinfluensa vaksinen har jag för mig att jag hade ont i armen/skuldran ett tag. Efter flott har jag inte märkt noe. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at vi bør være ekstra forsiktige med en eksperimentell vaksine vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Spesielt når vi har data som viser at det er økt forekomst av hjerteproblemer hos unge menn etter å ha fått Pfizer vaksinen 

Å ikke trene på et par uker har neppe langvarig effekt. Å trene med hjerteposebetennelse har nok større negativ effekt... 

Hjerteposebetennelse er en uhyre sjelden bivirkning. Jeg har nevnt dette eksempelet før, men kan like gjerne gjøre det igjen. Om jeg setter meg ned å leser alle potensielle bivirkningene som kan oppstå med de mangfoldet av tabletter jeg må stappe i meg hver dag for at kroppen skal fungere san tålelig greit har jeg tabletter hvor hjerneslag er en potensiell bivirkning, leversvikt , nyresvikt og alvorlig hjertearytmi for å nevne noen av de mest seriøse. En kan ikke sette livet på pause på grunn av potensielt uhyre sjeldne bivirkninger over et medikament, om så dette er i vaksine form eller tablettform. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 timer siden):

Såg också lite på facebook siden och var en del flum där ja. 

Är faktiskt lite skuffad då jag tyckte hennes instruktionsbok i langrenn var väldigt bra.

Eg vil tru at ho har meir greie på langrenn enn det andre tullet ho skriv om. At folk har sine feil betyr ikkje at alt med dei er feil.

Eg fann forresten denne artikkelen om henne:

https://www.vi.no/helse/jeg-har-kjent-pa-hvor-utrolig-kjipt-livet-er-nar-det-er-langt-ute-av-balanse/73543965

Som mange andre toppidrettsutøvarar ser ein at også Trude har slite etter at ho la opp. Så har ho kanskje lese litt for mykje på feil stader.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...