Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Snikpellik said:

Dette synes jeg virket veldig merkelig! Loddtrekning? Hvorfor ikke gå etter fødselsdato som alle andre kommuner gjør? Høres nesten useriøst ut.

Dei som får innkalling blir tilfeldig trekt ut av køen i helseboka. Det går ikkje etter alder innad i gruppa.

Om jeg forstår det rett har det ikke noe om loddtrekning. Men de som er i fare sonen for å dø av c19 viruset

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Dei som får innkalling blir tilfeldig trekt ut av køen i helseboka. Det går ikkje etter alder innad i gruppa.

Om jeg forstår det rett har det ikke noe om loddtrekning. Men de som er i fare sonen for å dø av c19 viruset

Det forstod jeg. Det må da være bedre bare å innkalle etter fødselsdato slik alle andre gjør, i stedet for tilfeldig trekning i hele aldersgruppa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

I et slikt scario; eller for at et slitk scenario skulle virke over kortere tid måtte det bety at viruset var betydelig mer smittsomt slik at store deler av befolkningen skulle bli smittet slik det var i 1918.

Tror faktiskt covid-19 er tillräckligt smittsomt för att relativt raskt gå igenom stora delar av befolkningen hvis man ikke gör noe alls (som inkluderar att folk flest ikke gör noe ändring på eget iniativ).

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Snart skal 5 like gamle venner som har kjent hverandre siden barneskolen; 3 fra Oslo og 2 fra 2 forskjellige kommuner -  deriblant 2 fullvaksinerte sykehusansatte, 1 fullvaksinert i risikogruppen og 2 med bare 1 dose i armen - møtes igjen på ordentlig for første gang siden pandemien begynte. Valget falt ikke på restaurantbesøk men hjemme hos en av oss.

Jeg forhåndsbestilte "utendørs eller med verandadøren åpen".

Innen den tid skal munnbindene av i Oslo by og avstanden bli til 1 i stedenfor 2 meter. Så kanskje pandemien er i ferd med å ebbe ut. Uansett hva det blir til, vil både viruset og hvor mange doser den enkelte har i armen nok være glemt i løpet av de første 5 min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, fredrik2 said:

Tror faktiskt covid-19 er tillräckligt smittsomt för att relativt raskt gå igenom stora delar av befolkningen hvis man ikke gör noe alls (som inkluderar att folk flest ikke gör noe ändring på eget iniativ).

Alle er farlige om vi ikke gjør noe mot dem. c19 er ikke første pandemine vi har, men den er mye verre.

2009, hva hadde vi da. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensapandemier/om-svineinfluensa-ah1n1-pandemien-i/

2005, https://www.fhi.no/sv/influensa/fugleinfluensa/fakta-om-fugleinfluensa/

Lenke til kommentar
Sitat

Tirsdag ble det registrert 222 nye koronatilfller her i landet. Det er 34 flere enn forrige tirsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 177 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 239, så trenden er synkende.

Til nå har 1.975.770 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.353.614 personer har fått andre dose.

Fyrste enkeltdag på lenge med høgare tal enn veka før. Håpar dette er tilfeldig.

Forresten er smittetala no så låge at enkeltutbrot kan få dei nasjonale tala til å gå opp og ned.

Lenke til kommentar

Fordelen er at vi nå tåler litt mer smitte. Spesielt i de kommunene som har kommet langt i vaksineringen, som Oslo og bykommunene i Østfold.

Ser at det er en del nye smittede i Stavanger og Sandnes. 32 til sammen ifølge VGs kart. 

Forøvrig kun 7 nye smittede i hele Nordland, Troms og Finnmark!

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 timer siden):

Hvordan ville du satt reglene.

Ja jeg vet du var over grensen til din unge venn som døde av kreft.

Men hvor skal grensen være?

C19 har ikke noen grenser å følge, men du og jeg har det.

Takk for at du stile dette spørsmålet, fordi jeg trenger å si hva som feiler her.

Jeg synes ikke ordningen i seg selv er noe feil på, men den treffer helt ulike fordi formålet med menneskers reiser kan skille seg veldig mye åt, samtidlig som det faktisk finnes mange unntak allerede for karanteneplikten, så det føles nesten som litt hykleri fra myndighetene her.

Jeg har ingen økonomisk vansklighet for å betale 2000 ur lomma for 4 dager, så det er ikke det økonomiske tapet som spiller roll, jeg hade betalt mye mer for å kunne ta farvel av minn jevngamle venn. Og hotellet var helt grejt.

Problemet er at jeg ser egenandelen bli brukt som en økonomisk trussel og straff fra myndighetene.

Indirekte sier myndighetene: "Vi anbefaler deg sterkt til å ikke reise MEN vi kan ikke tvinge deg til å stanne i landet, derfor må du betale for ditt valg og for at du som frivillig reisende nytter karanteneordningen på hotellet, som du ifølge loven er nødt til å nytte"

Trusselen er logisk og virker godt på de som eventuelt vurderer sydenferie, som deg selv, ettersom de da må legge til et par tusen kroner ekstra i budsjetten og noen ekstra feriedager på hotell i Norge, hvorfor mange da isteden venter på å reise til etter de vaksinert seg. Logisk beslutting for en reise vars formål er ferie og en reise man kan ta senere.

Trusselen blir dokk ulogisk og har ingen effekt på de som reiser til en begraving eller besøker en døende menneske, fordi det helt enkelt ikke finnes noen mulighet å ta det senere, fordi begravingen da allerede har skjedd, eller den døende allerede har døtt. Og det finnes ikke heller noen tid for å vente på vaksinen, en system som man som privatperson ikke har mulighet å kontrollere uten bare får infinne seg i. Reisens formål er ikke heller ferie. De som drar på begraving eller tar en siste farvel må derfor ta kostnaden og karantenen uansett.

Som svar på ditt spørsmål så bør da altså folk som ska til begraving eller si farvel til en døende (vedlegge bevis selvfølgelig, jeg måtte vise bilder på kisten og begravingen for en politimann ved grensen, fasten han allerede på forhånd visste det ble hotell da det var snakk om en venn) som ikke er slekting, også få godkjent hjemmekarantene, alternativt at staten betaler hotellet, fordi reisen ikke har ferie som formål, og fordi den økonomiske trusselen er ulogisk og ikke virker på feks. begraving.

Jeg synes det ikke er riktig å dra grensen mellom en slekting eller noen som stått en vældig nær, det er krenkende å straffe en menneske som skal reise til en døende eller en begraving, og folk som kanskje ikke har så mye peng må derfor vurdere et siste farvel helt på økonomiske grunner, og det synes jeg ikke er en verdig behandling fra myndigheter i et så bra land som Norge.

Dessuten slår egenandelen feil da folk med god økonomi uansett reiser til syden og bare kan betale boten på 20 000, men noen som har dårlig økonomi må ta hotellet eller helt enkelt bare drite i begravingen fordi de ikke har råd.

Jeg lurer også på hva myndighetene har for grunn til å dra grensen akkurat ved slektinger. Selv sto min venn meg mye nærmere meg enn mange folk fra min egen slekt og familie.

C19 har ingen grenser, nei. Men er du idrottsprofil, du må på jobb i annet land, eller har en syk eller begraving til en slekting så er det greit ifølge regjeringen. Det blir feil når byråkrater skal skjønnsvurdere og gjøre unntak for enkelte uten å kunne presentere en rimelig grunn for det, og uten å kunne presentere en rimelig grunn for å straffe besøk til andre begravinger eller døende, bare fordi de personene ikke deler densamme DNA som den reisende selv.

Endret av Kato85
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Fyrste enkeltdag på lenge med høgare tal enn veka før. Håpar dette er tilfeldig.

Forresten er smittetala no så låge at enkeltutbrot kan få dei nasjonale tala til å gå opp og ned.

Oslo ligger under samme dag forrige uke. Det er digg da..Men morsomt hvordan Westin og co gå ut så hardt mot at munnbindpåbudet blir fjerna. Den gjengen er virkelig komiske Ali 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha oppholdt meg ved en av de mest travle grenseovergangene til Sverige på østlandsområdet foregående siden 3. juni må jeg si at jeg undres litt over medias fokus på at det har vært så ekstremt mange som har vært på tur i sverige etter at de åpnet.

Jeg så omtrent null trafikk de foregående 2 ukene og jeg var nede ved hovedveien minst 2-3 ganger per dag. 
Jeg har også kjente som har vært en del i  nærheten av svinesund uten å oppleve den enorme trafikken som ble rapportert i media.

Ellers, noen her som vurdere å forsøke å få JJ? 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/06/14/reuters-skotsk-studie-viste-dobbelt-sa-hoy-risiko-for-innleggelse-av-delta-varianten/

Mer smittsom og med sykdomsfremkallende. Nesten dobbelt risiko for å bli innlagt. Det betyr et sted mellom 7 og 10% innleggelsesrate for de mellom 30 og 45 år (alfa har 3.5% - 5% innleggelsesrate i samme aldersgruppe i følge FHI). 

Vi har nå flere pågående utbrudd i landet med denne varianten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Hva tenker man om lett fysisk aktivitet som rolig sykling ca. 1 time etter andre dose av pfizer? Helt innafor?

Er det ikke anbefalt at man holder seg i ro 2 uker etter at man blir vaksinert pga potensielle hjerteproblemer? Pfizer er jo assosiert med forekomst av diverse hjertelidelser i spesielt unge menn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (14 minutter siden):

Er det ikke anbefalt at man holder seg i ro 2 uker etter at man blir vaksinert pga potensielle hjerteproblemer?

Nei, det er ikke noe anbefalinger om dette. Man skal sitte i minst 20 minutter i ro til observasjon på vaksinasjonsstedet. Man kan reagere med bivirkninger inntil tre dager etter vaksinasjon. Det er alt. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snikpellik said:

Nei, det er ikke noe anbefalinger om dette. Man skal sitte i minst 20 minutter i ro til observasjon på vaksinasjonsstedet. Man kan reagere med bivirkninger inntil tre dager etter vaksinasjon. Det er alt. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

https://edition.cnn.com/2021/06/09/health/myocarditis-covid-vaccination-link-clearer/index.html

Er også ganske sikker på at jeg leste et sted at man ikke burde trene etter vaksinen pga denne potensielle tilstanden, men dette finner jeg ikke igjen nå. 

Edit: står noe om det her. https://www.todayonline.com/singapore/adolescents-younger-men-should-avoid-strenuous-activity-week-after-2nd-covid-19-vaccine 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...