Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (4 minutter siden):

Dette burde selvsagt vært på plass. Prostituerte er en sårbar gruppe. Verdens eldste yrke tar ikke fri selv om det er pandemi gående. Man kan mene hva man vil om det men det jeg har lest rundt dette er at de prostiuerte har fått mer lugubre kunder fordi mange av de vanlige kan man si har uteblitt. En del har kanskje måttet ta kunder de ellers ikke ville tatt. De må uansett tjene penger. 

Ja kan tenke meg at de "snille" kundene uteblir i pandemi. Synd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

52 nye smittede i Bergen: – Grunnlag for bekymring
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Sitat

Det er registrert 52 nye smittede i Bergen siden forrige rapport. Ikke siden 20. november er det registrert så mange smittede på én dag. Da ble det registrert 68 smittede.

To av tilfellene som nå er meldt, er importsmitte, 39 er nærkontakter, tre har ukjent smittevei og syv har ukjent smittevei. Ett tilfelle er en inkonklusiv test, melder Bergen kommune.

Det var 1873 personer som testet seg onsdag.

– Det rapporteres i dag relativt høye smittetall, og på et nivå som er betydelig høyere enn det vi ønsker. Tallene gir grunnlag for bekymring, sier helsebyråd Beate Husa i en pressemelding.

– Selv om slike tall en enkelt dag ikke er avgjørende for innføringen av tiltak, kan tiltak bli nødvendig dersom et så høyt nivå vedvarer. Det er nå svært viktig at alle har få nærkontakter og holder smittevernreglene.

Høyeste smittetall i Bergen siden 20. november i fjor. Det går nok mot nye lokale tiltak i Bergen.

Flere smittetilfeller ved Lynghaug skole
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona?pinnedEntry=172821

Sitat

Tirsdag denne uken valgte ledelsen på Lynghaug skole å innføre hjemmeskole ut uken. Det ble gjort som et forebyggende tiltak etter at en person tilknyttet skolen hadde fått påvist smitte.

Torsdag skriver skolen på sine nettsider at til sammen åtte personer ved skolen har fått påvist smitte.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tre av fire tror pandemien varer minimum et halvt år til
https://opinion.no/2021/04/58795/

Sitat

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt over 30.000 nordmenn om hvor mye lengre de tror at koronautbruddet vil vare i Norge.

I april sier 26 prosent at de tror at koronautbruddet i Norge vil vare i opptil ett halvt år til, mens 47 prosent sier opptil ett år. 17 prosent sier opptil 2 år, mens 10 prosent sier lengre enn det. Andelen som tror det varer opptil et halvt år, har økt med 11 prosentpoeng siden januar.

- Selv om litt flere enn før tror at pandemien tar slutt innen et halvt år, tror fortsatt tre av fire nordmenn at pandemien blir mer langvarig, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Myndighetene meldte i går at første trinn i gjenåpningsplanen startet nå. Målinger så langt tyder på at litt flere nordmenn puster lettet ut og ser noe mer positivt på situasjonen generelt.

Sitat

Oslo passert bristepunkt

- Påkjenningen som spesielt Oslos innbyggere har vært utsatt for over tid har kostet mye, men har gitt resultater. Innbyggerne i hovedstaden har gjort en innsats som få har gjort, sier Clausen.

To av tre innbyggere i Oslo mente i forrige uke at tiltakene ikke er for strenge (66 %), som er 3 prosentpoeng mer enn landsnittet.

Et flertall i Oslo (51 %) sier at de føler seg ensom for tiden som følge av pandemien. På landsbasis sier fire av ti nordmenn det samme (40 %), hvor andelen som er ensomme er høyest blant de yngre og blant de som bor alene (begge 57 %).

Foreldre i Oslo og på Østlandet opplever i størst grad økt konfliktnivå, stress og negativ stemning i familien for tiden. Foreldre i Oslo med skolebarn er spesielt kritisk til læringssituasjonen for barna sammenlignet med andre landsdeler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftig smitteøkning på Nord-Jæren
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Smitteøkningen en har sett på i Stavanger på Nord-Jæren de siste dagene fortsetter.

I dag kom meldingen om 65 nye smittetilfeller i regionen, som allerede har vedtatt å forlenge de strenge smitteverntiltakene.

I dag klokka 10.30 holder Stavanger universitetssjukehus en presseorientering om koronasituasjonen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meanwhile i Trondheim er det ingen smitte omtrent. 

Sitat

ÉN NY SMITTET REGISTRERT I TRONDHEIM

Det er det siste døgnet registret kun ett nytt smittetilfelle i Trondheim.

Vedkommende er smittet av en kjent nærkontakt i en annen kommune og har et mildt sykdomsforløp, opplyser Trondheim kommune.

Ett nytt smittetilfelle er tre under ukesnittet og to under snittet de siste 14 dagene.

1205 personer testet seg i Trondheim onsdag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/en-ny-smittet-registrert-i-trondheim.e-27VthTv?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Andelen som tror det varer opptil et halvt år, har økt med 11 prosentpoeng siden januar.

Jeg trodde også det inntil for en uke siden da Erna sa ett år. Man lager seg egne fortellinger for å hanskes med pandemien. Noen følger ikke med på nyhetene, bare på smittevernstiltakene for ikke å la negative nyheter få feste. Flere jeg kjenner sier reglene endrer seg så raskt at de usikre på hva som gjelder.

At andelen som tror pandemien varer et halvt år til har økt synes jeg er rart, med blodpropp på tapeten og forsinkelser i vaksineringen. Men det går mot sommer og synkende R-tall som gir grunn til optimisme.

Fra Groruddalen i Oslo i går hørte jeg at de på 56 år ble vaksinert. Man rykker altså stadig nærmere i køen. Og vaksinesenteret i min kommune var fyllt med folk igjen. Det har vært stengt i en periode.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

40 NYE SMITTETILFELLER I STAVANGER - NESTEN HALVPARTEN ER BARN
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/65-nye-registrerte-smittede-paa-nord-jaeren.2jg0lh7tb

Sitat

Det er registrert 40 nye smittetilfeller i Stavanger.

Hele 17 av tilfellene i Stavanger er barn under ni år, opplyser kommunen.

– Det er dette vi hadde håpet å unngå. Etter flere uker med jevne litt for høye tall, har det nå spredd seg mer. Smitten starter ikke i skolene, men det sprer seg dit, sier smittevernoverlege i Stavanger, Runar Johannessen, til Stavanger Aftenblad.

Plusser man på smittetallene for resten av kommunene på Nord-Jæren er smittetallet det siste døgnet 65, skriver avisen.

I Sandnes er det registrert 12 nye personer med personer koronasmitte, mens tallet for Randaberg er ni. I Sola kommune er det registrert fire nye tilfeller.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Smitten går til himmels andre steder i landet, men de nasjonale tiltakene skal likevel lettes på. Aldri før har det vel vært like klart å tydelig at de nasjonale smittevern tiltakene er styrt av smitten på Østlandet og ikke resten av Norge. Jeg prøver som regel å holde meg positiv men jeg er fryktelig bekymret over det som holder på å utvikle seg nå her til lands. Vi så hvordan det gikk når det startet å lette opp etter Jul, jeg tror ikke det går mye bedre denne gangen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Smitten går til himmels andre steder i landet, men de nasjonale tiltakene skal likevel lettes på. Aldri før har det vel vært like klart å tydelig at de nasjonale smittevern tiltakene er styrt av smitten på Østlandet og ikke resten av Norge. Jeg prøver som regel å holde meg positiv men jeg er fryktelig bekymret over det som holder på å utvikle seg nå her til lands. Vi så hvordan det gikk når det startet å lette opp etter Jul, jeg tror ikke det går mye bedre denne gangen. 

Masse kommuner på østlandet som har strengere tiltak enn de nasjonale. Tror ikke det er disse som er førende for lettelsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Evil-Duck said:

Smitten går til himmels andre steder i landet, men de nasjonale tiltakene skal likevel lettes på. Aldri før har det vel vært like klart å tydelig at de nasjonale smittevern tiltakene er styrt av smitten på Østlandet og ikke resten av Norge. Jeg prøver som regel å holde meg positiv men jeg er fryktelig bekymret over det som holder på å utvikle seg nå her til lands. Vi så hvordan det gikk når det startet å lette opp etter Jul, jeg tror ikke det går mye bedre denne gangen. 

Lurer på om det kommer til å bli enda en nedstenging nasjonalt hvor utesteder o.l stenges samt videregående skoler. Men, kanskje vi endelig er ferdig med dette nå. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (19 minutter siden):

Masse kommuner på østlandet som har strengere tiltak enn de nasjonale. Tror ikke det er disse som er førende for lettelsene.

Men det er på Østlandet smitten synker, ellers i store deler av landet ser det ut til å stige nå, likevel blir nasjonale tiltak lettet, jeg klarer vertfall ikke å se at det skal være noe annen grunn til det. Når en og ser at styresmaktene våre knebler selvstendige kommuners frihet til å innføre de smittevern tiltakene de ser på som nødvendige kan en virkelig lure på hva strategien er nå. Men vi for se hvordan det utvikler seg. 

I utgangspunktet har jeg alltid vært motstander av å innføre nasjonale tiltak når bare en del av landet sliter med mye smitte, da jeg finner det rart at en effektivt skal slå bedrifter i andre enden av landet konkurs fordi det er mye smitte 200 mil unna, men å slippe opp de nasjonale tiltakene når pila peker feil vei i de kommunene og byene som i realiteten var de eneste som reelt sett ble rammet av de nasjonale tiltakene virker litt søkkt i min bok.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tanken med tiltakene nasjonalt før påske var vel nettopp på grunn av risikoen for kraftig økning fra allerede høye tall i forbindelse med påsken, slik vi så over jul. Det var litt usikkerhet knyttet til hvordan det ville utvikle seg og hvordan reisemønsteret ville bli. En føre-var strategi fordi vi faktisk ikke tålte at det skulle skje med videre spredning og økning fra et allerede høyt nivå spesielt med tanke på sykehus, lab- og TISK-kapasitet.

Med ~1000 tilfeller som det var daglig skal det ikke veldig mye til før det blir prekært mange steder i landet samtidig når mobiliteten øker. Intensivavdelingene var tilnærmet fulle på fire sykehus i Sør-Øst og økte ganske raskt også i Helse Vest samt i Nord. Som Nakstad sa før påske er det mulig at påsken bidrar til mer smitte flere «nye» steder, men også at den kan synke totalt sett. Begge deler har nok skjedd, med lavere tall i Oslo og sentralt på Østlandet som driver landssnittet ned selv om det nå kanskje er mer smitte mindre konsentrert.

Jeg stusser litt på at for eksempel Bergen og Stavanger nå venter med å innføre lokale tiltak. De nasjonale tiltakene går ut i morgen, men disse byene har økende smitte. Skal man få en helg med åpne skjenkesteder disse stedene før de stenger ned igjen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tanken med tiltakene nasjonalt før påske var vel nettopp på grunn av risikoen for kraftig økning fra allerede høye tall i forbindelse med påsken, slik vi så over jul. Det var litt usikkerhet knyttet til hvordan det ville utvikle seg og hvordan reisemønsteret ville bli. En føre-var strategi fordi vi faktisk ikke tålte at det skulle skje med videre spredning og økning fra et allerede høyt nivå spesielt med tanke på sykehus, lab- og TISK-kapasitet.

Med ~1000 tilfeller som det var daglig skal det ikke veldig mye til før det blir prekært mange steder i landet samtidig når mobiliteten øker. Intensivavdelingene var tilnærmet fulle på fire sykehus i Sør-Øst og økte ganske raskt også i Helse Vest samt i Nord. Som Nakstad sa før påske er det mulig at påsken bidrar til mer smitte flere «nye» steder, men også at den kan synke totalt sett. Begge deler har nok skjedd, med lavere tall i Oslo og sentralt på Østlandet som driver landssnittet ned selv om det nå kanskje er mer smitte mindre konsentrert.

Jeg stusser litt på at for eksempel Bergen og Stavanger nå venter med å innføre lokale tiltak. De nasjonale tiltakene går ut i morgen, men disse byene har økende smitte. Skal man få en helg med åpne skjenkesteder disse stedene før de stenger ned igjen?

Nå tror jeg vi ikke skal la oss forstyrre altfor mye av litt skremmende enkelttall noen steder når det som helhet er en synkende trend. Nå er vi feks nede på 263 på dagens første smitteoppdatering på VG, i går var dette tallet over 300 mener jeg. Jeg tipper vi ender under totalantallet for i går ved midnatt. Antall på sykehus er også synkende. Det kan tyde på mange ting - men særlig at R tallet var på vei nedover allerede før påsken satte inn. Vi nærmer oss snart to uker siden siste påskedag og  vi kan ganske greit konkludere med at påsken ikke førte til en smittebonanza. Andelen som tester positivt har også sunket ikke uventet etter påske. I påska var det nok i større grad folk med symptomer som testa seg enn asymptomatiske, i tillegg hadde mange steder teststengt i påska. Det var riktignok posta noen bilder her at folk stod litt tett i en heiskø, men det bekrefter vel også en annen ting at viruset i liten grad smitter utendørs. 

Jeg tror nesten vi ser en repitisjon av hvordan pandemien utvikla seg i fjor vår nå. Sank og sank utover april og mai og da var ingen vaksinerte! Forskjellen fra da og nå er selvsagt testkapasiteten er en helt annen og man kan teste seg for moro skyld. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

snip

Enig i det meste, men innlegget mitt var jo i kontekst med det som diskuteres over, og det Evil-Duck sa om nasjonale tiltak.

R-tallet var vel på vei ned fra 8. mars eller noe sånt ifølge FHI. 

Etter påske har vi hatt økende smitte nasjonalt hvis man tar bort Oslo og de mest folkerike delene av Viken fra statistikken. Derfor var de nasjonale tiltakene riktig å innføre for å være forsiktige med den usikre situasjonen vi hadde. Nå har 32 kommuner igjen økende smittetrend, og de nasjonale tiltakene lettes opp kraftig. Det setter kommunene med økende smitte i en slags skvis, hvor de raskt må bestemme seg for å innføre lokale tiltak eller ikke. Synes det er litt rart at HDIR/regjeringen ikke ventet en uke til, eller i det minste noen dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...