Jump to content
Simen1

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]

Recommended Posts

14 minutes ago, Baranladion said:

Ja, dette er en reel problemstilling mtp hvor avhengig vi er av importerte varer, som feks mat og dasspapir. Dersom alt dette skal forsinkes til prøvesvar er negative eller sjåfører skal sitte på karantenehotell i 2 uker, så vil det bli hamstring og matkrise som en tenkt konsekvens.  Det ser jo slapt og toskete ut å la være å teste de, men hva er løsningen? 

Hvorfor har man ikke sett på alternative systemer tidligere i pandemien? Vil dette utredes til neste pandemi?

Edited by Theo343

Share this post


Link to post
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har man ikke sett på alternative systemer tidlig i pandemien?

Hva slags system? Har du noen forslag? Jeg vet ikke, men kan tenke meg noen konsekvenser av feks karantenehotell eller vente på negativ test på leveranser fra utlandet:
Skyhøye priser på varene, fordi leveransen tar 14 dager istedenfor 2
Ustabil og usikker leveranse og tilgjengelighet på produkter ( hamstring og krise)
Leverandører selger varer til andre land i stedet ( krise) 

Man kan ha en løsning der varene blir overlevert på grensa? Tja, enten må den utenlandske sjåføren gi fra seg bilen og vente på grensa til den kommer tilbake, eller så varer losses om på norske biler.  Problem: Vi har ikke tusenvis av lastebiler stående arbeidsløse som kan ta over transporten på grensa. 

Så, jeg vil tro at det ligger grundige vurderinger til grunn for at man har latt vareleveranser passere, konsekvensene ved å ikke gjøre det er høy, der det enten blir store økte priser på alt, eller at vi velger å ikke importere, hvilket betyr rasjonering av laks og kjøtt og melkeprodukter slik at vi er selvforsynt. 

Som sagt, det sitter folk å vurderer dette, som sannsynligvis har mye bedre oversikt og kompetanse enn oss forumsnisser, så å kaste noen på bålet for å slippe igjennom vitale importvarer uten kontroll er litt lite gjennomtenkt, så sant man ikke har en god løsning på problemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post


Selvsagt ligger det grundige vurderinger til grunn, et oppegående menneske ville ikke forventet noe annet.

Har du noen data som tilsier at det skal ta 14 dager fremfor 2? Og hvorfor skal det være slik at fordi noen sjåfører er smittet så er alle det? Hva er konsekvensen om 3% av sjåførene er smittet og dette må lastes om. Kan man ha rutiner som gjør at sjåføren ikke er i kontakt med varene eller mennesker i landet.

Det utvises fra deg en slik sort/hvitt tankegang og ytterkanter for å forsvare valg som blir gjort at det blir vanskelig å ta det seriøst.

Saken er prioriteringen. Helt åpen sluse for å få solgt laksen selv om kanskje noen av de drar med seg lakselusa inn i annlegget.

Edited by Theo343

Share this post


Link to post
Baranladion skrev (22 minutter siden):

Ja, dette er en reel problemstilling mtp hvor avhengig vi er av importerte varer, som feks mat og dasspapir. Dersom alt dette skal forsinkes til prøvesvar er negative eller sjåfører skal sitte på karantenehotell i 2 uker, så vil det bli hamstring og matkrise som en tenkt konsekvens.  Det ser jo slapt og toskete ut å la være å teste de, men hva er løsningen? 

Vanskelig dilemma. En fordel med utenlandske sjåfører er naturligvis at de har lite kontakt med befolkning.

En løsning kunne vært å ha sjåfører fra for eksempel Forsvaret på standby ved grensa dersom en sjåfør smittes for å sikre levering av lasten innenfor et tidsrom som ikke er for ille. Ikke all tungtransport trenger spesialkompetanse. Men det er vel både et byråkratisk, økonomisk og praktisk problem.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Det blir vanskelig å vurdere hva tankesmien har gjort av vurderinger når ingenting annet enn beslutningen formidles. Men det behøver ikke alltid ligge store tankearbeidet bak det.

Edited by Theo343

Share this post


Link to post

Man kunne jo ha testet de, latt de fortsette som de gjør i dag, men hatt tydlige krav til bevegelse/smittesporing om testene var positiv?

 

ser ikke problemet med det, kontra å ikke teste i det heletatt

Share this post


Link to post

I tillegg (har eg lest) at menge utenlandske bilar (med sjåfør) kan ta inntil 3 innenlands oppdrag på returen (trur eg), det er vel på den måte den tener pengar. Korleis skal det handterast? Med slike restriksjonar er det godt mogeleg at det ville blitt lite varetransport till norge, med tilhøyrande varemangel etc.

Share this post


Link to post
1 minute ago, mandodiao said:

Man kunne jo ha testet de, latt de fortsette som de gjør i dag, men hatt tydlige krav til bevegelse/smittesporing om testene var positiv?

 

ser ikke problemet med det, kontra å ikke teste i det heletatt

Godt forslag. Tester man positivt så fordrer det visse tiltak.

Samtidig må det sies at det er godt at man holder liv i transport for livsnødvendige varer, men om det var manko på hårfønere hadde jeg ikke lidd noen nød av.

Edited by Theo343

Share this post


Link to post

På den andre side så er arbeidsforholda for utanlandske sjåførar heller dårlege, så den burde det vore gjort noko med uavhengig av pandemi.

Share this post


Link to post
1 minute ago, ok67 said:

På den andre side så er arbeidsforholda for utanlandske sjåførar heller dårlege, så den burde det vore gjort noko med uavhengig av pandemi.

Igjen dette med sosial dumping. Kanskje om ikke annet koronaen kan sette er sterke søkelys mot bruken av slike tjenester. Temaet innenfor transport er jo ikke nytt.

Edited by Theo343

Share this post


Link to post
Baranladion skrev (2 timer siden):

Regjeringen bør ha kritikk for ganske mange ting, helt klart, som feks å åpne for flytrafikk fra England i mars, når den engelske varianten herjet som bare det, men i det store og det hele så synes jeg håndteringen har vært bra, selvom vi sikkert kan klage på en million ting.

Neida regjeringen klarte å åpne for flytrafikk direkte fra UK tidlig i januar!

Sitat

Stansen i direkteflygninger fra Storbritannia oppheves fra lørdag 2. januar klokken 17.00, ifølge en pressemelding fredag.

De særskilte reglene om karantene og testing for personer som kommer fra Storbritannia videreføres, fremgår det.

Personer som ankommer Norge med fly fra Storbritannia må fylle ut reiseregistreringsskjema før ankomst til Norge.

Flystansen ble innført 21. desember for å hindre spredning av den nye muterte varianten av coronaviruset, som har spredt seg fort i Storbritannia. Ifølge britiske myndigheter kan virusmutasjonen være 70 prosent mer smittsom.

I går ble det kjent at regjeringen innfører plikt til å teste seg for coronaviruset for innreisende til Norge fra 2. januar.

– Vi er nå dobbelt bekymret for importsmitte. Vi er både bekymret for utbrudd med nye muterte virusvarianter som kan være mer smittsomme, og for at mange vil returnere til Norge etter jul fra land med langt høyere smittenivå enn vi har her, sa statsminister Erna Solberg.

https://e24.no/naeringsliv/i/zgM6Lq/flystansen-fra-storbritannia-oppheves-i-morgen

Share this post


Link to post
ok67 skrev (2 timer siden):

Eg meiner å ha lest ein stad at J&J vaksina gir ca 60 % beskyttelse. 

Medan mRNA vaksinene gir ca 80 % beskyttelse etter dose 1 og 90 % etter dose 2. Då bå det vel vere mykje betre å bruke ein dose med mRNA enn J&J, og kvifor er ikkje J&J to dosar når beskyttelsen etter dose 1 er såpas lav samanlikna med dei andre vaksinene.

 https://www.nrk.no/norge/leder-av-ekspertgruppe-anbefaler-a-vente-med-vaksinedose-to-1.15454949 

 

Alle hindrer død og fordervelse. Effektiviteten kommer an på når vaksinene var testet, hvor i verden og mot hvilke mutasjoner.

Edited by Pc Lynet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Dødsfallene øker på:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=61632

Medianalderen er synkende 

 

Sitat

 

18 nye coronadødsfall registrert i Norge

Folkehelseinstituttet (FHI) har rapportert 18 nye dødsfall i sine systemer. Det er ikke klart om dødsfallene er nye eller gamle. I går var det totale antallet 688, nå er det 706. Dødsfallene har ikke vært registrert i FHIs systemer tidligere.

 

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Sitat

50 millioner Pfizer-doser ekstra

Biontech-Pfizer planlegger å levere 50 millioner vaksinedoser ekstra til EU i andre kvartal i år. Det vil si innen juni måned.

Disse dosene kommer i tillegg til 200 millioner doser som allerede er øremerket til unionen. Det melder Reuters. Det betyr også flere doser til Norge.

EU skal forlenge kontrakten med Pfizer om videre forsyninger av koronavaksine fram til 2023.

 

Sitat

Danmark dropper AstraZeneca

Koronavaksine fra AstraZeneca vil ikke bli tatt i bruk igjen i Danmark. Det bekreftet myndighetene på en pressekonferanse onsdag ettermiddag. Avisen Politiken hadde erfart dette resultatet tidligere på dagen.

Tilfeller av sjeldne blodpropper blant dem som har fått vaksinen, har utløst bekymring i en rekke land.

I både Danmark og Norge har bruken av vaksinen vært midlertidig stanset i over en måned.

Blir samme her i morgen:

Sitat

Pressekonferanse om vaksine torsdag

Helseminister Bent Høie skal holde en pressekonferanse om vaksiner torsdag klokken 16.00. Direktør Camilla Stoltenberg og smitteverndirektør Geir Bukholm i Folkehelseinstituttet vil også være til stede.

 

Edited by Pc Lynet

Share this post


Link to post

Den Pfizer-nyheten trengte vi oppi alle de andre heller dårlige vaksinenyhetene!

Lov å håpe på gode nyheter fra Moderna også snart, med ny fabrikk i Sveits oppe og går. De sier de håper å produsere opp mot én milliard doser i verden i løpet av 2021.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Vil bare presisere at nå som jeg har fremstått som veldig kritisk til enkelte av Ernas og følge sine valg og prioriteringer så betyr ikke det at alt de har gjort er dårlig. Bare det å stå i dette som statsminister i tillegg til alt annet har nok vært en prøve for henne som alle andre. Viktig å skille person fra dette.

Edited by Theo343
  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Sitat

 

Biontech-Pfizer fremskynder 50 millioner vaksinedoser til EU:

Biontech-Pfizer fremskynder leveransen av 50 millioner vaksinedoser til EU.

De 50 millioner dosene kommer i tillegg til de 200 millionene dosene som allerede var planlagt for andre kvartal i år.

EU-kommisjonens sjef Ursuela von der Leyen opplyser at EU forhandler om en enorm kontrakt med Pfizer som skal strekke seg til 2023. Den innebærer kjøp av 1,8 milliarder doser.

- Vi må fokusere på teknologier som har vist hva de er verdt, sier von der Leyen.

 

Dette er jo kjempebra! Dersom vi får ca 1% av disse så betyr det i det minste 500 000 ekstra doser i 2. kvartal

  • Like 1

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Snikpellik said:

Den Pfizer-nyheten trengte vi oppi alle de andre heller dårlige vaksinenyhetene!

Lov å håpe på gode nyheter fra Moderna også snart, med ny fabrikk i Sveits oppe og går. De sier de håper å produsere opp mot én milliard doser i verden i løpet av 2021.

Krysser fingrene for vaksinering her også.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...