Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (3 minutter siden):

Akkurat nå er katastroen pandemien og da får det være pri-1. At de har andre daglige ting og forpliktelser å ta seg av er selvsagt men om russland innvaderer oss under en pandemi eller i etterkant blir ganske likegylding.

Logistikk er en stor del av hva som foregår i forsvaret så de har helt klart kompetansen og materiell til det.

Så prio 1 nå, er å omprioritere det vi kan for å stoppe yrkessjåfører som kan være smittet?  Eller er det mer hensiktsmessig å bruke disse til å sikre testing og karantene av folk som menger seg i stor grad i befolkningen? Eller skal vi ha i både pose og sekk, og bruke forsvaret til å passe på alt og alle?   Jeg vil jo tro at de 200.000 utenlandske arbeiderne som jobber tett sammen med andre og lever blant oss er der vi bør rette fokus, men dessverre så blir ikke dette gjort i tilstrekkelig grad heller. 

Jeg synes for orden skyld det er en uting at utenlandske sjåfører kan komme inn med smitte, men konsekvensnee av å destabelisere varlevering og tilgjengelighet er noe vi ikke bør kødde for mye med, så sant det ikke er slik at disse virkelig står for en farlig utvikling hva angår importsmitte. Pr nå, så ser jeg ikke problemet, men det kan jo selvsagt endre seg. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Snikpellik said:

Selvsagt. Det er bare å se på positivitetsraten som skjøt opp og nå går ned igjen. Trenden er likevel ikke sterkt fallende over særlig tid, som jeg trodde var grunnlaget for lettelser. Jeg støtter lettelser nasjonalt, men synes det er litt vel tidlig å lette så mye som de gjorde når tallene faktisk har økt slakt den siste uka. Ville følt meg tryggere om de ventet noen dager til når man har bedre oversikt over påskeeffekten. 600-700 tilfeller daglig er veldig høyt.

Synes dette er viktig å holde ved. Jeg synes ikke det sammenfaller med redegjørelsen som ble gjort for stortinget bare noen dager i forveien.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Stråmann

Hvordan er det stråmann? Du mente vi skulle holde åpent kun for land med samme fornuftige strategi som oss, og du mener åpenbart at vår strategi ikke er bra, du vil ha den fra N.Z.  Erna har prøvd seg på en strategi med godkjent innreise fra "grønne" land, det funka dårlig, så da gjenstår det at vi innfører N.Z strategien slik du mener er det eneste rette, og da kan vi jo bare slippe inn folk fra N.Z, Australia og lignende? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (45 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rg7Eja/corona-oppgjoeret-her-faar-solberg-hard-kritikk

Utifra VGs gjengivelse er omtrent det eneste regjeringen fikk kritikk for, at de ikke planla for at en pandemi kunne skje.

Jeg synes da å ha sett regjeringen og FHI gjort hårresidende beslutninger opptill flere ganger iløpet av pandemien(og noen ganger helsedir, men stort sett er det regjering og FHI som har vært inkompetente). Så hårreisende at hoder burde rullet.

En ikke uttømmende liste, over ting jeg reagerte kraftig på der og da, ikke bare i etterpåklokskap:

  1. Man visste at smitten var i Italia. Hvorfor tillot man folk å reise dit? Etterhvert men altfor sent ble Italia stengt ned, men vi fortsatte å tillate påsketrafikk til og fra Alpene. Man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå at når smitten er i Nord-Italia er den når som helst i Alpene.
  2. Episoden med koronasmittet Italiener på hotell i Kanariøyene. Alle på hotellet måtte bli på rommene sine. Når nordmennene på hotellet skulle flys til Norge var det ingen karantenehotell eller kontroll. Tvert imot, myndigheter var fraværende, og media var mer sånn "Åh, yes, nå skal vi endelig få de stakkars nordmennene hjem".  Flydd rett til gardermoen og sluppet ut i samfunnet, når man visste de kommer fra koronainfisert hotell.
  3. FHI sin "Munnbind virker ikke spesielt bra, og kan faktisk heller virke mot sin hensikt".Så ombestemte de seg når de så at alle andre gjør det annerledes.
  4. FHI sin "Nei vi skjevfordeler ikke vaksiner", og "Vi prioriterer ikke helsepersonell". Så ombestemte de seg når de så at alle andre gjør det annerledes.
  5. FHIs manglende bruk av resurser på sekvensiering av virus for å oppdage mutanter sammenliknet med våre naboland
  6. FHIs fokus på smittevei via kontaktflater. Man visste dette var en sars-variant. Man hadde lite data. Så hvorfor i huleste anta at det hovedsaklig smitter via flater? Gå utfira worstcase, spesielt gitt at det er SARS, og anta det smitter lett via luft!
  7. Erna Solbergs "Nei vi kan ikke stenge grensene eller landet, det er ikke mulig". Dagen etter var det mulig.
  8. Regjeringens manglende vilje til å ha kontroll på grensen. Selv i dag er det ikke karantenehotell for alle. Alle, inkludert "nødvendige reiser" burde vært pålagt karantene. Eskortert til hotellet av politi eller vektere direkte fra gardermoen. Dette punktet inkluderer også "skandaler" der regjeringen har gitt etter for press for NHO-lobbyister på å tillate arbeidsinnvandring helt uten karantene der de flyr inn til gardermoen og setter seg på kollektivtransport rundt hele landet til sine arbeidsgivere
  9. At regjeringen tillot universiteter å ha fadderuke. Hva i huleste... dette kombinert med NHO-skandalen var nok det som satte igang bølge nr 2

 

 

Jeg kan også nevne at regjeringen var slappe og unnvikende på å ta SARS-cov2 alvorlig i begynnelsen før det kom til Italia, men det kan ikke regjeringen alene klandres for. Hele verden var handlingslammet. Når Kina stengte ned hele Wuhan burde man stoppet all flytrafikk til/fra kina, spesielt alle undøvendige reiser.
Men hva gjorde vi?
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ekspertene-frykter-ikke-smitte-av-coronaviruset-i-norge-1.14869993

Jo, NRK beroligere oss med at

– "Større sjanse for å vinne i lotto tre uker på rad, enn at kinesiske turister smitter oss"

Bare å la kinesiske turister komme med andre ord.

Problemet til hele vesten(EU og USA), var at vi anså Kinas grep som "jaja, det er jo et autoritært regime. huff så slemme de er der borte". Den holdningen gjorde at vi ikke greide å se hvor alvorlig situasjonen var. Pluss at vi hadde svineinfluensaen tidligere som det heldigvis gikk veldig bra med. Jeg tipper vesten etter den tenkte at "pandemier takler vi bra, vi trenger ikke lage så mye oppstyr".

Vi skal være sjeleglade for at regjeringen ikke kun lyttet til FHI sin arrogante holdning om at koronaviruset ikke ville bli noe problem her i Norge. Vi hadde vært Sverige nummer to hadde vi fulgt FHI sine råd. 

FHI var like trege under svineifluensa pandemien. 

Lenke til kommentar
Sitat

MIDTRE GAULDAL: – STØRRE SMITTEUTBRUDD

– Vi kan nå konstatere at vi har å gjøre med et større smitteutbrudd, skriver kommuneoverlege Bjørn Lyngen i Midtre Gauldal kommune i en oppdatering om smittesituasjonen.

Kommunen har onsdag registrert ti nye smittetilfeller. I tillegg sitter flere «titalls personer» i smitte- og ventekarantene.

Kommunen har besluttet å stenge Støren barneskole, Støren ungdomsskole og Gauldal videregående skole torsdag og fredag, «i første omgang».

De innstiller også alle fritidsaktiviteter i kommunen, og kriseledelsen skal onsdag ettermiddag i møte.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Theo343 said:

Synes dette er viktig å holde ved. Jeg synes ikke det sammenfaller med redegjørelsen som ble gjort for stortinget bare noen dager i forveien.

Kan vara enig med det men tycker det handlar mest om dålig förklaring och oklar plan. 

Planen handlar också bara om nationella tiltak trots att det fremdeles er många områden som har bra mycket hårdare tilltak än de nationella. Hur de forskjellene ska tolkas och gjenomföras i praktiken förstår jag ikke.

Det de bestämde igår och första trinn är ju bara en tillbaka gång till reglerna före 25 mars som man införde för att man var rädd för att smitten skulle spridas under påsken. Når ikke det skedde så är det naturligt att lätta på de tilltakene.

Hvorfor det er med i gjenopningsplanen vet jag ikke och jag tycker det er rart.

Lenke til kommentar

Vi har altså både nasjonale, regionale og lokale smittevernstiltak. Litt å holde styr på.

Regionale tiltak ved lokale smitteutbrudd

Sitat

Regjeringen kan beslutte hvilke tiltak som skal iverksettes i en kommune og omkringliggende kommuner ved et smitteutbrudd. Det vil alltid være de strengeste innførte tiltakene (lokalt, regionalt, nasjonalt) i et område som gjelder. Det betyr for eksempel at dersom de regionale tiltakene er strengere enn de nasjonale tiltakene, så gjelder de regionale tiltakene.

 

Sitat

På regjeringens presskonferanse 13. april ble det informert om at det fra og med fredag 16. april vil skje en gradvis gjenåpning av samfunnet og lettelser av smitteverntiltak.
For Lørenskog og de andre kommunene i vår region vil ikke lettelsene ha betydning, siden Lørenskog har strenge regionale tiltak fastsatt av regjeringen (Covid-19 forskriften kapittel 5a) og lokale forskrifter som følge av høy smitte lokalt. Dette betyr at de strenge smitteverntiltakene som har vært i Lørenskog den siste tiden fortsatt vil gjelde.

Her stod visst forklaringen under nasjonale tiltak:

Områdene som har svært strenge tiltak lokalt og regionalt, vil fortsatt beholde disse tiltakene.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Ja, det er komplisert, og det samme er alle andre regler om avstander, nærkontakt og nærkontakt av nærkontakt osv. Er rimelig vanskelig å følge med i svingene, men grunntanken er bra, raskt på med strengere tiltak så fort smitten øker. Vi er heldige med at folk faktisk tester seg, vel viten om konsekvensen dersom man tester positivt. Klarer vi å holde det sånn så bør det være mulig å få kontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koronakommisjonen kritiserer regjeringen. 

1. Det fantes ingen overordnet plan for hvordan håndtere en pandemi.

2. Det fantes ingen beskrivelse eller forestilling over hva omfattende tiltak ville koste for samfunnet som helhet. 

3. Det manglet smittevernsutstyr. 

4. Grunnloven og menneskerettighetene ble brutt.

 

 

Lenke til kommentar

NRK nyheter:

Oops, her gjør statsministeren det nesten igjen 😅

https://www.facebook.com/watch/?v=266725065120698

https://fb.watch/4SKQ315qYK/

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=476&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fnrknyheter%2Fvideos%2F266725065120698%2F&show_text=true&width=476" width="476" height="591" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true"></iframe>

(Hvordan bygges det inn på siden?)

Endret av Subara
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Vaniman said:

Koronakommisjonen kritiserer regjeringen. 

1. Det fantes ingen overordnet plan for hvordan håndtere en pandemi.

2. Det fantes ingen beskrivelse eller forestilling over hva omfattende tiltak ville koste for samfunnet som helhet. 

3. Det manglet smittevernsutstyr. 

4. Grunnloven og menneskerettighetene ble brutt.

 

 

Fantes det en plan for hvordan håndtere en endemi? Eller hadde vi samme mangel her?

Jeg kan nesten forstå at vi var dårlig forberedt på en ABB sak men at vi var så dårlig forberedt på en virus endemi og pandemi mener jeg krever at de som har styrt helsevesenet feil i tiår nå må stilles til ansvar. På samme måte som mange og store endringer skjedde i justissektoren etter 22. juli. Alt annet blir merkverdig, spesielt med tanke på de enorme konsekvensene det gir.

Det har jo ikke manglet på mange fagfolk i helsevesenet som har risikert karrieren og stått frem i media med kritikk til blåslips ledelse som kun tenker økonomi så dette er ikke ukjent materie. Men nå er det på tide med et skikkelig oppgjør en gang for alle med den kulturen. Jeg kjenner også mange som ble arbeidsløse i sykehuspartner fadesen og trodde nesten en stor IT krise var først på listen. Men forsømmelse og "endringsledelse" i feil retning kjenner ingen grenser tydeligvis.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Fantes det en plan for hvordan håndtere en endemi? Eller hadde vi samme mangel her?

Jeg kan nesten forstå at vi var dårlig forberedt på en ABB sak men at vi var så dårlig forberedt på en virus endemi og pandemi mener jeg krever at de som har styrt helsevesenet feil i tiår nå må stilles til ansvar. På samme måte som mange og store endringer skjedde i justissektoren etter 22. juli. Alt annet blir merkverdig, spesielt med tanke på de enorme konsekvensene det gir.

Det har jo ikke manglet på mange fagfolk i helsevesenet som har risikert karrieren og stått frem i media med kritikk til blåslips ledelse som kun tenker økonomi så dette er ikke ukjent materie. Men nå er det på tide med et skikkelig oppgjør en gang for alle med den kulturen. Jeg kjenner også mange som ble arbeidsløse i sykehuspartner fadesen og trodde nesten en stor IT krise var først på listen. Men forsømmelse og "endringsledelse" i feil retning kjenner ingen grenser tydeligvis.

Da DSB laget rapport om forskjellige katastrofer/kriser, så var vel pandemi en av de 6 mest sannsynlige casene de dro fram i rapporten, så er ikke noen god forklaring på at de ikke hadde det på radaren. Tror rapporten kom i 2018 eller så, så litt begrenset tid, men de burde i hvertfall ha startet å gjøre noe. 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ei fra Australia, som jeg ble kjent med da hun var på utveksling i Norge. Det siste året har jeg fulgt med på innholdet hun har lagt ut på Instagram, og det ser ut som de virkelig har hatt det greitt under pandemien. Ferie, bonfire med venner, nå nettopp la hun ut bilder fra en bryllupsfeiring....

Det føles som vi lever i to forskjellige verdener..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner ei fra Australia, som jeg ble kjent med da hun var på utveksling i Norge. Det siste året har jeg fulgt med på innholdet hun har lagt ut på Instagram, og det ser ut som de virkelig har hatt det greitt under pandemien. Ferie, bonfire med venner, nå nettopp la hun ut bilder fra en bryllupsfeiring....

Det føles som vi lever i to forskjellige verdener..

Eneste der jeg ikke har hatt er bryllup... Hva er så fantastisk med ferie? Vi har kunnet reise rundt i landet slik vi ville, og det var mange som ferierte i Norge i fjor sommer. Bonfire med venner... dette er en utendørs aktivitet, så hvorfor ikke? Kan ikke huske at det var så utrolig strenge forskrifter om akkurat dette i fjor. 

Det eneste er vel bryllup. Kan ikke si at jeg har et kjempesavn for det. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (30 minutter siden):

Fantes det en plan for hvordan håndtere en endemi? Eller hadde vi samme mangel her?

Jeg kan nesten forstå at vi var dårlig forberedt på en ABB sak men at vi var så dårlig forberedt på en virus endemi og pandemi mener jeg krever at de som har styrt helsevesenet feil i tiår nå må stilles til ansvar. På samme måte som mange og store endringer skjedde i justissektoren etter 22. juli. Alt annet blir merkverdig, spesielt med tanke på de enorme konsekvensene det gir.

Det har jo ikke manglet på mange fagfolk i helsevesenet som har risikert karrieren og stått frem i media med kritikk til blåslips ledelse som kun tenker økonomi så dette er ikke ukjent materie. Men nå er det på tide med et skikkelig oppgjør en gang for alle med den kulturen. Jeg kjenner også mange som ble arbeidsløse i sykehuspartner fadesen og trodde nesten en stor IT krise var først på listen. Men forsømmelse og "endringsledelse" i feil retning kjenner ingen grenser tydeligvis.

Ja, dette er mer alvorlig enn den manglende beredskapen i forkant av 22. juli. På den annen side har vel Norge gjort omtrent det samme som andre land, ihvettfall de vestlige landene.

Manglende planer avslører noe svært viktig. Regjeringen og Helsedirektoratet hadde ingen anelse om hva som i sum ga høyest dødelighet: Holde samfunnet åpent, eller stenge ned mot viruset. (Dødelighet som indirekte følge av smittevernstiltak, f eks svekket økonomi). 

Rapporten avslører også at Folkehelseinstittuet ikke var enig med strategien til Helsedirektoratet og regjeringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...