Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Den Pfizer-nyheten trengte vi oppi alle de andre heller dårlige vaksinenyhetene!

Lov å håpe på gode nyheter fra Moderna også snart, med ny fabrikk i Sveits oppe og går. De sier de håper å produsere opp mot én milliard doser i verden i løpet av 2021.

Sitat

Sveriges vaksineskordinator: Norge får ca 550.000 ekstra Pfizer-doser i andre kvartal

Pfizer fremskynder leveransen av 50 millioner vaksinedoser til EU i kvartal to. Det bekrefter Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergström til VG - som skriver i en SMS at det innebærer omtrent 550.000 ekstra doser til Norge

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (3 minutter siden):

 

Dette er jo kjempebra! Dersom vi får ca 1% av disse så betyr det i det minste 500 000 ekstra doser i 2. kvartal

Det er bra, og så heller det vell mot at vi med AZ-vaksine runde 1, vil få runde to fra Pfizer/moderna. Så man får dekket opp noe mere av tapet fra AZ

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (53 minutter siden):


Selvsagt ligger det grundige vurderinger til grunn, et oppegående menneske ville ikke forventet noe annet.

Har du noen data som tilsier at det skal ta 14 dager fremfor 2? Og hvorfor skal det være slik at fordi noen sjåfører er smittet så er alle det? Hva er konsekvensen om 3% av sjåførene er smittet og dette må lastes om. Kan man ha rutiner som gjør at sjåføren ikke er i kontakt med varene eller mennesker i landet.

Det utvises fra deg en slik sort/hvitt tankegang og ytterkanter for å forsvare valg som blir gjort at det blir vanskelig å ta det seriøst.

Saken er prioriteringen. Helt åpen sluse for å få solgt laksen selv om kanskje noen av de drar med seg lakselusa inn i annlegget.

Ingen data, men ved å la de måtte være på karantenehotell, så kan det være en konsekvens. En løsning rundt dette er jo selvsagt å få noe til å laste om lasten, men dette tar også tid, samtidig som du må ha tilgjengelig personell og utstyr til å sende lasten videre.  Konsekvensen ved å si at dersom du er smittet får du ikke levere, og alle problemer dette medfører, er at leverandører vil øke pris, evt se etter andre land å levere varene til der man ikke har risikoen med å ikke slippe inn. Det er sikkert også en rekke regler rundt last, forsikring av denne og avtaler om hvem som skal levere osv. Jeg antar at dette er komplekst, og ats vurderingen er at det er bedre å ta den risken, og samtidig sørge for at stedene de leverer til har riktig smittevern, slik at man unngår at disse 3% faktisk smitter noen. 

Så, dersom vurderingen er at 3% av utenlandske sjåfører er smittet, så er det for meg en helt grei vurdering å slippe disse inn for å levere, all den tid vi er ekstremt avhengig av produkter og råvarer levert fra utlandet. Når man i tillegg har streng kontroll/smittevern hos mottaker her i landet så minimeres risikoen ytterligere. 

Du må gjerne si at jeg tenker svart/hvitt, men jeg prøver ihvertfall å forstå hva som ligger bak vurderingen, og kaster ikke hele regjeringen på bålet fordi måten de gjør det på høres  dum ut. 

Dersom du kan vise til at en vesentlig del av imporstmitten er fra disse sjåførene, så stiller saken seg nok litt annerledes

Lenke til kommentar
Sitat

Onsdag døde en koronapasient på Sykehuset i Vestfold.

Vedkommende beskrives som en voksen person. Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) defineres en voksen person i alderen 18-59 år.

Dette er det andre koronarelaterte dødsfallet på sykehuset den siste uken, og det tolvte siden pandemiens utbrudd.

Kun to voksne personer har mistet livet så langt. Resten var over 60 år, ifølge sykehuset.

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Baranladion said:

Dersom du kan vise til at en vesentlig del av imporstmitten er fra disse sjåførene, så stiller saken seg nok litt annerledes

Det er jo akkurat denne oversikten man mister når man ikke tester sjåførene og slipper de inn uten noen form for oversikt over kontakter osv.

Men jeg har meldt meg ut av akkurat den debatten nå.

Som en komisk vri kunne manko på hårfønere pga. stansede lastebilsjåfører ført til at man fikk solgt de tilsvarende sin vekt i gull på Finn som vi ser har skjedd med enkelte andre lite kritiske varer under pandemien. For så å spe på en skrantende privatøkonomi som følge av redusert inntektsgrunnlag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (48 minutter siden):

Neida regjeringen klarte å åpne for flytrafikk direkte fra UK tidlig i januar!

https://e24.no/naeringsliv/i/zgM6Lq/flystansen-fra-storbritannia-oppheves-i-morgen

Ja, det stemmer, jeg blandet månedene 🙈 JEg hadde vel en post her inne som viste bilde av avisutklipp som viste at 70% av britene hadde denne mutasjonen, samtidig som Erna meddelte at vi nå åpnet for flytrafikk fra England. Akkurat det der, var hårreisende.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det er jo akkurat denne oversikten man mister når man ikke tester sjåførene og slipper de inn uten noen form for oversikt over kontakter osv.

Kanskje, eller så har de en viss oversikt, og har sett at dette ikke er noen stor risikofaktor :) 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Det er jo akkurat denne oversikten man mister når man ikke tester sjåførene og slipper de inn uten noen form for oversikt over kontakter osv.

Men jeg har meldt meg ut av akkurat den debatten nå.

Som en komisk vri kunne manko på hårfønere pga. stansede lastebilsjåfører ført til at man fikk solgt de tilsvarende sin vekt i gull på Finn som vi ser har skjedd med enkelte andre lite kritiske varer under pandemien. For så å spe på en skrantende privatøkonomi som følge av redusert inntektsgrunnlag.

Hårfønere? Ta en tur på butikken, fyll opp handlekurven og så går du igjennom ingredisenser og ser hvor mye som faktisk kommer kun fra Norge, uten import av utenlandske råstoffer.  Så kan du jo se hva som skjedde ved første nedstenging, det ble manko på toalettpapir, og ville tendenser. Slik er mennesker, og skulle noe så viktig som matvaretilgangen her i landet vise tegn til bare noe få problemer, så har du full panikk. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hårfønere? Ta en tur på butikken, fyll opp handlekurven og så går du igjennom ingredisenser og ser hvor mye som faktisk kommer kun fra Norge, uten import av utenlandske råstoffer.  Så kan du jo se hva som skjedde ved første nedstenging, det ble manko på toalettpapir, og ville tendenser. Slik er mennesker, og skulle noe så viktig som matvaretilgangen her i landet vise tegn til bare noe få problemer, så har du full panikk. 

Der er ikke en så stor krise som du legger opp til. Man hurtigtester sjåførene på grensa. De som er positive havner i karantene og tar en mer nøyaktig test. Varene blir lastet om til Norske lastebiler som kjører til sluttkunde. Omtrent alle varer kommer på paller eller i containere. Det er ikke noe problem å få lastet de om.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Baranladion said:

Hårfønere? Ta en tur på butikken, fyll opp handlekurven og så går du igjennom ingredisenser og ser hvor mye som faktisk kommer kun fra Norge, uten import av utenlandske råstoffer.  Så kan du jo se hva som skjedde ved første nedstenging, det ble manko på toalettpapir, og ville tendenser. Slik er mennesker, og skulle noe så viktig som matvaretilgangen her i landet vise tegn til bare noe få problemer, så har du full panikk. 

Som jeg sa er jeg klar over hvor mye varer vi får fra utlandet og at det var en komisk vri på det hele. Vi gikk jo tom for dasspapir pga. av at enkelte fikk panikk i en slik situasjon. Nå hadde jeg forventet litt mer fornuft fra norske høyt utdannede borgere i så måte.

Men jeg ligger i samme gata som PC-Lynet og et par andre i akkurat den saken. Sivilforsvaret kunne blitt brukt også her i tillegg til på gardermoen. Da får man jo sett om sivilforsvaret fungerer til andre ting enn oppstilling og flyers? Kanskje materialet står å ruster ned i noen fjellhaller? Evt. forsvaret som helhet for den saks skyld, hvorfor ikke kunne gi de slike viktige oppgaver for det norske samfunnet i en pandemi?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Der er ikke en så stor krise som du legger opp til. Man hurtigtester sjåførene på grensa. De som er positive havner i karantene og tar en mer nøyaktig test. Varene blir lastet om til Norske lastebiler som kjører til sluttkunde. Omtrent alle varer kommer på paller eller i containere. Det er ikke noe problem å få lastet de om.

En konsekvens av å sette en utenlandsk sjåfør i karantene, er at denne sjåføren ikke får gjort sine andre oppdrag. Hvis du nekter inngang, så kan vedkommende heller ikke ta med feks returlass til Polen eller hvor han nå enn skal. For den polske leverandøren vil en slik ordning skape store problemer, som igjen vil føre til økte kostnader og ustabile vareleveranser.   Hvem skal laste om pallene? Det kreves kompetanse og riktig utstyr for å laste biler på riktig måte, enkelte leverandører har avtaler som plomberer lassene, og hva skjer med forsikring og avtaler osv? 

Ja, løsningen din er fin for å hindre smitte inn, men den medfører en rekke komplikasjoner som kan føre til økt tilgjengelighet, tregheter og i verste fall at leverandører ikke vil levere hit.  Så, hvis det er et kjempeproblem at utenlandske sjåfører fører til vesentlig økt smitte, ja, da bør sånne løsninger ses på. Hvis det ikke er det, og vurderingen er at sjåførene ikke har mulighet til å smitte mange fordi de oppholder seg i bilen og smittevern i mottakene er høyt prioritert, så ser jeg ikke helt problemet. 

Men, jeg vet ikke nok, jeg må anta at vurderingen i dette tilfellet er innafor, og at fordelene med å ha en stabil pålitelig vareinngang trumfer smitterisikoen. Jeg er ihvertfall ikke villig til å kalle verken Erna eller regjeringen en klovn, før det faktisk viser seg at dette er et veldig stort problem mtp importsmitte. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

En konsekvens av å sette en utenlandsk sjåfør i karantene, er at denne sjåføren ikke får gjort sine andre oppdrag. Hvis du nekter inngang, så kan vedkommende heller ikke ta med feks returlass til Polen eller hvor han nå enn skal. For den polske leverandøren vil en slik ordning skape store problemer, som igjen vil føre til økte kostnader og ustabile vareleveranser.   Hvem skal laste om pallene? Det kreves kompetanse og riktig utstyr for å laste biler på riktig måte, enkelte leverandører har avtaler som plomberer lassene, og hva skjer med forsikring og avtaler osv? 

Ja, løsningen din er fin for å hindre smitte inn, men den medfører en rekke komplikasjoner som kan føre til økt tilgjengelighet, tregheter og i verste fall at leverandører ikke vil levere hit.  Så, hvis det er et kjempeproblem at utenlandske sjåfører fører til vesentlig økt smitte, ja, da bør sånne løsninger ses på. Hvis det ikke er det, og vurderingen er at sjåførene ikke har mulighet til å smitte mange fordi de oppholder seg i bilen og smittevern i mottakene er høyt prioritert, så ser jeg ikke helt problemet. 

Men, jeg vet ikke nok, jeg må anta at vurderingen i dette tilfellet er innafor, og at fordelene med å ha en stabil pålitelig vareinngang trumfer smitterisikoen. Jeg er ihvertfall ikke villig til å kalle verken Erna eller regjeringen en klovn, før det faktisk viser seg at dette er et veldig stort problem mtp importsmitte. 

Igjen ikke noe problem. Har bedriften retur last til leverandør er det bare å laste om på grensa tilbake i det utenlandske vogntoget. Så kan sjåføren kjøre tilbake når frisk. 

Importsmitte er ett stort problem. All smitte kommer originalt som importsmitte. 

https://www.nrk.no/norge/xl/hullene-pa-grensen-1.15450309

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Igjen ikke noe problem. Har bedriften retur last til leverandør er det bare å laste om på grensa tilbake i det utenlandske vogntoget. Så kan sjåføren kjøre tilbake når frisk. 

Importsmitte er ett stort problem. All smitte kommer originalt som importsmitte. 

https://www.nrk.no/norge/xl/hullene-pa-grensen-1.15450309

Det fordrer at man har lastebiler standby til å kun drive med dette, og personell, utstyr og fasiliteter til å gjøre dette på.  Løsningen er gjennomførbar, ved å feks sende de med påvist smitte til ett lager, der de må sitt i bilen mens andre losser, og så må de sitte i bilen til varene de skal ha med tilbake kommer. Dette ville krevd en enorm organisering og generert enorme kostnader. 

Yrkessjåfører har vel stort sett fått lov å passere grensa i hele coronapandemien, det er når vi har sluppet opp for turister, innreise og eksempelvis utenlandske arbeidere i anleggsbransjen som har vært hjemme på ferie at smitten har blusset opp igjen. 

Jeg tror ikke yrkessjåførene er ett stort problem, og at viktigheten av smidig og forutsigbarhet av varer derfor trumfer at disse skal kontrolleres særskilt med alle de potensielle utfordringene og problemene det kan skape. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rg7Eja/corona-oppgjoeret-her-faar-solberg-hard-kritikk

Utifra VGs gjengivelse er omtrent det eneste regjeringen fikk kritikk for, at de ikke planla for at en pandemi kunne skje.

Jeg synes da å ha sett regjeringen og FHI gjort hårresidende beslutninger opptill flere ganger iløpet av pandemien(og noen ganger helsedir, men stort sett er det regjering og FHI som har vært inkompetente). Så hårreisende at hoder burde rullet.

En ikke uttømmende liste, over ting jeg reagerte kraftig på der og da, ikke bare i etterpåklokskap:

  1. Man visste at smitten var i Italia. Hvorfor tillot man folk å reise dit? Etterhvert men altfor sent ble Italia stengt ned, men vi fortsatte å tillate påsketrafikk til og fra Alpene. Man trenger da ikke være rakettforsker for å forstå at når smitten er i Nord-Italia er den når som helst i Alpene.
  2. Episoden med koronasmittet Italiener på hotell i Kanariøyene. Alle på hotellet måtte bli på rommene sine. Når nordmennene på hotellet skulle flys til Norge var det ingen karantenehotell eller kontroll. Tvert imot, myndigheter var fraværende, og media var mer sånn "Åh, yes, nå skal vi endelig få de stakkars nordmennene hjem".  Flydd rett til gardermoen og sluppet ut i samfunnet, når man visste de kommer fra koronainfisert hotell.
  3. FHI sin "Munnbind virker ikke spesielt bra, og kan faktisk heller virke mot sin hensikt".Så ombestemte de seg når de så at alle andre gjør det annerledes.
  4. FHI sin "Nei vi skjevfordeler ikke vaksiner", og "Vi prioriterer ikke helsepersonell". Så ombestemte de seg når de så at alle andre gjør det annerledes.
  5. FHIs manglende bruk av resurser på sekvensiering av virus for å oppdage mutanter sammenliknet med våre naboland
  6. FHIs fokus på smittevei via kontaktflater. Man visste dette var en sars-variant. Man hadde lite data. Så hvorfor i huleste anta at det hovedsaklig smitter via flater? Gå utfira worstcase, spesielt gitt at det er SARS, og anta det smitter lett via luft!
  7. Erna Solbergs "Nei vi kan ikke stenge grensene eller landet, det er ikke mulig". Dagen etter var det mulig.
  8. Regjeringens manglende vilje til å ha kontroll på grensen. Selv i dag er det ikke karantenehotell for alle. Alle, inkludert "nødvendige reiser" burde vært pålagt karantene. Eskortert til hotellet av politi eller vektere direkte fra gardermoen. Dette punktet inkluderer også "skandaler" der regjeringen har gitt etter for press for NHO-lobbyister på å tillate arbeidsinnvandring helt uten karantene der de flyr inn til gardermoen og setter seg på kollektivtransport rundt hele landet til sine arbeidsgivere
  9. At regjeringen tillot universiteter å ha fadderuke. Hva i huleste... dette kombinert med NHO-skandalen var nok det som satte igang bølge nr 2

 

 

Jeg kan også nevne at regjeringen var slappe og unnvikende på å ta SARS-cov2 alvorlig i begynnelsen før det kom til Italia, men det kan ikke regjeringen alene klandres for. Hele verden var handlingslammet. Når Kina stengte ned hele Wuhan burde man stoppet all flytrafikk til/fra kina, spesielt alle undøvendige reiser.
Men hva gjorde vi?
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ekspertene-frykter-ikke-smitte-av-coronaviruset-i-norge-1.14869993

Jo, NRK beroligere oss med at

– "Større sjanse for å vinne i lotto tre uker på rad, enn at kinesiske turister smitter oss"

Bare å la kinesiske turister komme med andre ord.

Problemet til hele vesten(EU og USA), var at vi anså Kinas grep som "jaja, det er jo et autoritært regime. huff så slemme de er der borte". Den holdningen gjorde at vi ikke greide å se hvor alvorlig situasjonen var. Pluss at vi hadde svineinfluensaen tidligere som det heldigvis gikk veldig bra med. Jeg tipper vesten etter den tenkte at "pandemier takler vi bra, vi trenger ikke lage så mye oppstyr".

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Baranladion said:

Det fordrer at man har lastebiler standby til å kun drive med dette, og personell, utstyr og fasiliteter til å gjøre dette på.  Løsningen er gjennomførbar, ved å feks sende de med påvist smitte til ett lager, der de må sitt i bilen mens andre losser, og så må de sitte i bilen til varene de skal ha med tilbake kommer. Dette ville krevd en enorm organisering og generert enorme kostnader. 

Yrkessjåfører har vel stort sett fått lov å passere grensa i hele coronapandemien, det er når vi har sluppet opp for turister, innreise og eksempelvis utenlandske arbeidere i anleggsbransjen som har vært hjemme på ferie at smitten har blusset opp igjen. 

Jeg tror ikke yrkessjåførene er ett stort problem, og at viktigheten av smidig og forutsigbarhet av varer derfor trumfer at disse skal kontrolleres særskilt med alle de potensielle utfordringene og problemene det kan skape. 

Forsvaret er ment å kunne omprioriteres når som helst til de oppgaver vi ser nødvendig. En pandemi som risikerer å ødelegge landets økonomi og folkehelsa tenker jeg er viktig nok.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Forsvaret er ment å kunne omprioriteres når som helst til de oppgaver vi ser nødvendig.

Joa, men husk at de skal kontrollere hele grensa også, for å ta de som sniker seg inn. Gardermoen skal de være på, og de skal være parat til å hjelpe til ved andre hendelser og katastrofer.  Usikker på hvor stor andel av forsvaret som er trent i lagerdrift og distribusjon, tollregler og korrekt lasting av biler, men er sikkert noen. Kostnadene genereres av at man må skaffe til veie ledige lastebiler og sjåfører av disse, helst ikke bare på kort varsel, men som er standby der og da.,  men det vil også generere enorme fraktkostnader, siden de utenlandske leverandørene må kalkulere dette inn i sine priser. 

Slike grep, er naturlige å ta dersom det er en stor grunn til at smitten her til lands spres, men det er lite hensiktsmessig, dersom det faktisk ikke står for noen særlig andel av importsmitten. 

Derfor tror jeg vurderingen av å la yrkessjåfører få gjøre jobben sin veier opp for risikoen de utgjør. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Joa, men husk at de skal kontrollere hele grensa også, for å ta de som sniker seg inn. Gardermoen skal de være på, og de skal være parat til å hjelpe til ved andre hendelser og katastrofer.  Usikker på hvor stor andel av forsvaret som er trent i lagerdrift og distribusjon, tollregler og korrekt lasting av biler, men er sikkert noen. Kostnadene genereres av at man må skaffe til veie ledige lastebiler og sjåfører av disse, helst ikke bare på kort varsel, men som er standby der og da.,  men det vil også generere enorme fraktkostnader, siden de utenlandske leverandørene må kalkulere dette inn i sine priser. 

Slike grep, er naturlige å ta dersom det er en stor grunn til at smitten her til lands spres, men det er lite hensiktsmessig, dersom det faktisk ikke står for noen særlig andel av importsmitten. 

 

Akkurat nå er katastroen pandemien og da får det være pri-1. At de har andre daglige ting og forpliktelser å ta seg av er selvsagt men om russland innvaderer oss under en pandemi eller i etterkant blir ganske likegylding.

Logistikk er en stor del av hva som foregår i forsvaret så de har helt klart kompetansen og materiell til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...