Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, William_S said:

Muskelverk kan være et symptom på corona. Er ikke så ulikt symptomer på influensa. 

Han som meg har gjennomgått et noe rart influensaforløp siste 8-9 dager. Vi har begge testet negativt. Men han hangler mer enn meg forløpig. Ingen av oss er "restituert" men begge har god oksygenmetning. 97+

Vi følte oss begge støle i musklene etter et par dage rmed muskel og leddverk. Test som sagt negativ.
Han sier at luktesansen har begynt å bli litt rar, kjenner plutselig litt ekle lukter som "gammel rulletobakk" som han sier uten at noen røyker i huset. Pga. det har han prøvd å dusje oftere da han trodde han hadde fått en rar kroppslukt, men det hadde ingen innvirkning.

Ingen har heller feber, bare generelt nedsatt form og tidvis merkelig støl uten noen aktivitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Enig i det meste, men innlegget mitt var jo i kontekst med det som diskuteres over, og det Evil-Duck sa om nasjonale tiltak.

R-tallet var vel på vei ned fra 8. mars eller noe sånt ifølge FHI. 

Etter påske har vi hatt økende smitte nasjonalt hvis man tar bort Oslo og de mest folkerike delene av Viken fra statistikken. Derfor var de nasjonale tiltakene riktig å innføre for å være forsiktige med den usikre situasjonen vi hadde. Nå har 32 kommuner igjen økende smittetrend, og de nasjonale tiltakene lettes opp kraftig. Det setter kommunene med økende smitte i en slags skvis, hvor de raskt må bestemme seg for å innføre lokale tiltak eller ikke. Synes det er litt rart at HDIR/regjeringen ikke ventet en uke til, eller i det minste noen dager.

Nå har det vel vist seg at kommunene for det meste ikke har nølt med å innføre tiltak der det er nødvendig. Det er stort sett OSlo hvor spredningen har vært vedvarende høy med lokale tiltak. De aller fleste andre steder har vel klart å få ned smittetallene kraftig med 2 uker med lokale tiltak. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Han som meg har gjennomgått et noe rart influensaforløp siste 8-9 dager. Vi har begge testet negativt. Men han hangler mer enn meg forløpig. Ingen av oss er "restituert" men begge har god oksygenmetning. 97+

Vi følte oss begge støle i musklene etter et par dage rmed muskel og leddverk. Test som sagt negativ.
Han sier at luktesansen har begynt å bli litt rar, kjenner plutselig litt ekle lukter som "gammel tobakk" uten at noen røyker i huset.

Ingen har heller feber, bare generelt nedsatt form.

Høres jo merkelig ut - det er vel kun registrert en håndfull antall influensatilfeller denne sesongen så sannsynligheten for det er lik 0. Man kan jo teste seg en gang til for å være sikker, men er den også negativ så er det nok noe helt annet ufarlig noe og er det fortsatt plagsomt etter en tid så kan man jo kontakte fastlege med henvisning til at corona allerede er utelukket. PCR testene er temmelige nøyaktige så en falsk negativ test er nesten usannsynlig. Det kan skje selvsagt fra tid til annen. Oksygenmetningen din er helt fin.  

I disse dager er det jo også mange som sliter med pollenallergi da. Dette kan også i noen tilfeller gi sånne symptomer om spredningen av pollen er høy over en periode. Det er det nok på Østlandet om dagen med finvær. Edit leser på pollenvarslet at spredningen er beskjeden så er nok ikke det da.  

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Han som meg har gjennomgått et noe rart influensaforløp siste 8-9 dager. Vi har begge testet negativt. Men han hangler mer enn meg forløpig. Ingen av oss er "restituert" men begge har god oksygenmetning. 97+

Vi følte oss begge støle i musklene etter et par dage rmed muskel og leddverk. Test som sagt negativ.
Han sier at luktesansen har begynt å bli litt rar, kjenner plutselig litt ekle lukter som "gammel tobakk" uten at noen røyker i huset.

En på jobb testa positivt i smitteslusa vår i forrige uke (heldigvis før kontakt med noen andre). Han har hatt smerter i korsryggen og i nakken. Det er ganske vanlig tror jeg, flere av de jeg kjenner som har hatt Covid-19 har hatt vondt i ledd og muskler. Sånn er det vel ofte med influensa og, også forsterkes det gjerne om man blir liggende på sofaen eller senga i ei uke.

Det høres jo faktisk ut på symptomene du beskriver som om du og kompisen din har eller har gjennomgått Covid-19. Rare lukter eller tap av luktesans er vel relativt unikt for denne sykdommen. Hvis dere bare testet dere én gang så er det ikke helt umulig at testene ikke fanget det opp hvis det var veldig sent i forløpet f.eks. 

Hadde jeg hatt lignende symptomer som kompisen din nå ville jeg nok tatt en test til, og hvis den var negativ ville jeg punga ut for en antistoffprøve for å finne ut av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

En på jobb testa positivt i smitteslusa vår i forrige uke (heldigvis før kontakt med noen andre). Han har hatt smerter i korsryggen og i nakken. Det er ganske vanlig tror jeg, flere av de jeg kjenner som har hatt Covid-19 har hatt vondt i ledd og muskler. Sånn er det vel ofte med influensa og, også forsterkes det gjerne om man blir liggende på sofaen eller senga i ei uke.

Det høres jo faktisk ut på symptomene du beskriver som om du og kompisen din har eller har gjennomgått Covid-19. Rare lukter eller tap av luktesans er vel relativt unikt for denne sykdommen. Hvis dere bare testet dere én gang så er det ikke helt umulig at testene ikke fanget det opp hvis det var veldig sent i forløpet f.eks. 

Hadde jeg hatt lignende symptomer som kompisen din nå ville jeg nok tatt en test til, og hvis den var negativ ville jeg punga ut for en antistoffprøve for å finne ut av det. 

Nå er det vel heller motsatt at man kan teste positivt for covid 19 en stund etter gjennomgått infeksjon (kan være rester av viruspartikler i kroppen feks) - men man vil ikke være smitteførende. Det er vel derfor man ikke tester seg for å bli friskmeldt men har den nedre limiten man har med minst 10 dager isolasjon.  Kjenner ei som fikk covid 19 men veldig få symptomer - hun holdte på å gå på veggen hjemme og var så glad da hun kunne gå ut av isolasjonen.  Reglene er strenge - bare det å gå ut med søpla kunne hun ikke gjøre, men hun kunne være i egen hage da. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (10 minutter siden):

Nå er det vel heller motsatt at man kan teste positivt for covid 19 en stund etter gjennomgått infeksjon (kan være rester av viruspartikler i kroppen feks) - men man vil ikke være smitteførende. Det er vel derfor man ikke tester seg for å bli friskmeldt men har den nedre limiten man har med minst 10 dager isolasjon. 

Det er derfor jeg foreslår ny test eller eventuelt antistofftest for å finne det ut. Litt varierende om man tester positivt eller ikke etter gjennomgått infeksjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Direkte nå, pressekonferanse med regjeringen og FHI:
https://tv.nrk.no/direkte/nrk1

Ventes at AstraZeneca-vaksinen vil tas ut av vaksinasjonsprogrammet.

Hehe nei - i typisk norsk ånd settes det ned et utvalg som skal vurdere dette innen 10 mai...  FHI har anbefalt å droppe vaksinen helt. Tror neppe AZ vil ha tillit i det hele tatt i befolkningen til at folk vil ta den. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel en god avgjørelse. Stoppen fortsetter, men den kan tas i bruk dersom situasjonen skulle bli så alvorlig at fordelene utkonkurrerer ulempene betraktelig. Dette gjør Danmark også. Ny kunnskap vil også komme enten den er negativ eller positiv. Kanskje man da i fremtiden kan komme i en situasjon hvor den kan tilbys til noen, så kan de eventuelt takke nei og heller få en annen om de er skeptiske. 

Opp til 7 ukers forsinkelse i massevaksineringsprogrammet hvis man medregner kun mRNA-vaksinene vi har nå, ifølge FHIs oppdaterte plan. Ikke fullstendig krise det, hvis sommeren blir som vi håper med lave tall og lettere tiltak.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snikpellik said:

En på jobb testa positivt i smitteslusa vår i forrige uke (heldigvis før kontakt med noen andre). Han har hatt smerter i korsryggen og i nakken. Det er ganske vanlig tror jeg, flere av de jeg kjenner som har hatt Covid-19 har hatt vondt i ledd og muskler. Sånn er det vel ofte med influensa og, også forsterkes det gjerne om man blir liggende på sofaen eller senga i ei uke.

Det høres jo faktisk ut på symptomene du beskriver som om du og kompisen din har eller har gjennomgått Covid-19. Rare lukter eller tap av luktesans er vel relativt unikt for denne sykdommen. Hvis dere bare testet dere én gang så er det ikke helt umulig at testene ikke fanget det opp hvis det var veldig sent i forløpet f.eks. 

Hadde jeg hatt lignende symptomer som kompisen din nå ville jeg nok tatt en test til, og hvis den var negativ ville jeg punga ut for en antistoffprøve for å finne ut av det. 

Tap eller endring av smaks- og/eller luktesans er egentlig ikke så sjeldent ved andre virale luftveissykdommer. Det er også tilfelle ved etablerte forkjølelsesvirus, f.eks. rhino- og adenovirus, såvel som ved covid. Forekomsten av adenovirus skjøt i været for noen uker siden i Oslo-området hvert fall. Endog er det nok sjeldent at nevnte vira medfører myalgi og artalgi. 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar
10 minutes ago, mandodiao said:

Man får heller ikke muligheten, selv om vaksinen finnes, er godkjent, og man har et sterkt ønske om å ta den

Jeg synes dette er ekstremt provoserende. De sannsynlighetsberegningene som Stoltenberg presenterte på pressekonferansen, når det gjelder farene for å få Covid vs faren for å dø av vaksinen, fremstår for meg som ganske søkte. Uansett så hjelper ikke statistikker deg når du blir smittet og kunne ha vært reddet av en for det meste harmløs vaksine,

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg stusser litt på at for eksempel Bergen og Stavanger nå venter med å innføre lokale tiltak. De nasjonale tiltakene går ut i morgen, men disse byene har økende smitte. Skal man få en helg med åpne skjenkesteder disse stedene før de stenger ned igjen?

Kan ikke svar for Bergen, men i Stavanger og de andre kommunene på Nord-Jæren (Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg) så har de videreført de nasjonale tiltakene som var i påsken, så at det ikke er lokale tiltak, det stemmer ikke. 

Her er det fremdeles 2 meter i stede for 1. Ingen sjenking, mm. 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (34 minutter siden):

Kan ikke svar for Bergen, men i Stavanger og de andre kommunene på Nord-Jæren (Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg) så har de videreført de nasjonale tiltakene som var i påsken, så at det ikke er lokale tiltak, det stemmer ikke. 

Her er det fremdeles 2 meter i stede for 1. Ingen sjenking, mm. 

Fikk ikke med meg at de har gjort det på Nord-Jæren. Da er det Bergen som avventer, av en eller annen grunn.

EDIT: Ikke rart jeg ikke fikk med meg det, skjedde nettopp: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nord-jaeren-innfoerer-strengere-tiltak.bRyewwxsZ

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

FHI: Trangboddhet forklarer ikke høy smitte blant innvandrere

Trangboddhet og lav utdannelse forklarer ikke den høye smitten og de høye innleggelsestallene blant innvandrere, ifølge en ny FHI-rapport.

Den norske innvandrerbefolkningen er hardt rammet av pandemien. De blir oftere smittet, og oftere innlagt med covid-19. Tall for sist uke fra FHI viser at utenlandsfødte utgjorde nær 40 prosent av nye smittede, og 56 prosent av nye innlagte. Innvandrere utgjør ca. 15 prosent av befolkningen i Norge.

 

 

https://www.nrk.no/norge/fhi_-trangboddhet-forklarer-ikke-hoy-smitte-blant-innvandrere-1.15457238

Endret av Andre1980
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, setarcoppiH said:

Tap eller endring av smaks- og/eller luktesans er egentlig ikke så sjeldent ved andre virale luftveissykdommer. Det er også tilfelle ved etablerte forkjølelsesvirus, f.eks. rhino- og adenovirus, såvel som ved covid.

Første og tydligste tegn på at jeg er syk har alltid vært endring av smakssansen, alt smaker mindre/værre. Dette er uansett hva slags sykdom jeg har. Jeg har bare antatt at det er sånn for de fleste, men jeg har vel faktisk aldri spurt/prøvd å finne ut hvor vanlig det er.

Lenke til kommentar

Regjeringen åpner for å gi Astra Zeneca til frivillige
https://www.aftenposten.no/norge/i/860pAQ/regjeringen-aapner-for-aa-gi-astra-zeneca-til-frivillige

Sitat

Folkehelseinstituttet vil stanse Astra Zeneca-vaksinen. Bent Høie åpner for å gi den til dem som vil ha den. En ekspertgruppe skal veie for og mot.

Folkehelseinstituttet (FHI) sitt råd til regjeringen er å ta Astra Zeneca-vaksinen ut av koronavaksinasjonsprogrammet.

Regjeringen ønsker imidlertid mer tid på seg. Derfor har de satt ned et ekspertutvalg som skal vurdere vaksinen.

Inntil videre er den satt på vent. Da er det uaktuelt å gi den til frivillige.

Det kan imidlertid endre seg.

– Utvalget skal vurdere om dette er en vaksine som en frivillig kan bruke i Norge, uten at det er en del av vaksinasjonsprogrammet, sier helseminister Bent Høie til Aftenposten.

– Det er noe vi vil ha en vurdering av som et alternativ, sier Høie.

Utvalget skal ledes av Lars Vorland. De leverer sine råd innen 10. mai.

– Det som taler for å gi den til frivillige er at folk kan gjøre kloke valg selv, sier Høie.

Det er imidlertid avhengig av at vaksinen er godkjent av EUs legemiddeltilsyn EMA og Statens legemiddelverk.

Sitat

– Det som taler mot er at myndighetene har sterke oppfordringer om å vaksinere seg. Det gir myndighetene et ekstra ansvar når folk vaksinerer seg. Selv om det er frivillig, sier Høie.

Camilla Stoltenberg er direktør i FHI. På spørsmål om hva deres holdning er til å gi den til frivillige, svarer hun:

– I utgangspunktet har vi ingen mening om det. Vårt ansvar er koronavaksinasjonsprogrammet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...