Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (2 minutter siden):

Du har forklart hvorfor. Og jeg sier ikke at det er umulig at et mer smittsomt virus kan være mer dødelig, men at corona i dette tilfellet ikke er veldig mye mer dødelig. Og i tillegg - Mer dødelig i forhold til hva?

Har influensa ført til nedstengning i hele verden noen gang? Ja spanskesyken i 1918-1920. Du er enten ett troll eller bare veldig sta.

Quakecry skrev (1 minutt siden):

Men du ser jo bare antall smittede, men ikke i forhold til hvor mange..

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Om vi skal unngå dette må vi ikke nå det punktet der smittesporerne mister kontroll.

Jeg vet ikke hvor stor kapasitet disse smittesporingsteamene har, men når Oslo er kommet til 200 tilfeller per dag må det jo begynne å nærme seg grensen. Se for deg hvor mye folk som må kontaktes og settes i karantene pga. 200 tilfeller. Det er helt vilt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Har influensa ført til nedstengning i hele verden noen gang? Ja spanskesyken i 1918-1920. Du er enten ett troll eller bare veldig sta.

?

Nei, så hvorfor holder vi enda på med nedstenginger konstant? Det var jo dem i risikogruppen vi gjorde dette for først. Hvor lenge skal dette tullet vare?

Og 500 + smittede av 100 000 er veldig, veldig lite. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, nirolo said:

For det første sier du at mer smittsom betyr mindre dødelig - det er feil. Du har gjentatt denne påstanden etter at jeg forklarte hvorfor det er feil og påstanden er fortsatt feil.

Jeg har også svart deg på "mer dødelig i forhold til hva": Mer dødelig i forhold til den/de forrige variantene av korona. Vi snakker om et virus sin dødelighet i forhold til hvor dødelig det viruset var før det muterte. OK?

@Covido fikk det sagt her i tråden. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Vaksinering av 90% av befolkningen vil også hjelpe mye. Men det er fortsatt noen måneder unna at vi er der. Selv om det er lys i enden av tunnellen kan vi ha noen veldig smertefulle uker og måneder foran oss.

Jeg tenker vi er godt på track til å ha 25% økning fra forrige uke, slik jeg sa på mandag, og at vi krysser 1000 per dag i mars virker også mer og mer sannsynlig.

Om vi ikke kontrollerer smitten er det ikke umulig med tilnærmet kollaps for helsevesenet i april/mai. en stor utfordring er at med en gang smittesporingsarbeiderne ikke klarer å holde følge med trykket, så vil utviklingen kunne ta av. Alternativt må man bytte ut de spesifikke tiltaken der enkeltpersoner settes i karantene, med strenge nasjonale tiltak der alle får innskrenket sin frihet.

Om vi skal unngå dette må vi ikke nå det punktet der smittesporerne mister kontroll.

Forsinkede vaksine leveranser fører til at vi nå er i de nøkterne senarioet til FHI. Der ikke alle 18-44 år har fått første dose innen utgangen av juli.

 

https://www.fhi.no/publ/plakat/vaksineringsscenario/

2021_02.24-noktern.thumb.png.e5868b673831f9068a178912f1d12cad.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (48 minutter siden):

Vi er på god vei mot ett overbelastet helsevesen her i Norge. Blir det ikke ny nasjonal nedstengning for vi samme problemet som resten av Europa.

Hvor? 92 innlagte er overbelastet. Hvis ikke sykehusene har klart å økt kapasiteten på 12 mpneder så kan de bare legge ned og la folk dø hjemme poå sofaen.

Kryptodebunker skrev (35 minutter siden):

Turister fra Oslo har brakt smitten til @Simen1 land. Dette måtte jo regjeringen, FHI og helsedirektoratet forstå at ville skje. Oslofolk på ferie har nå spredd driten til hele landet.

Er du sikker på det? Kan være tromsøværinger som har fått coronai Oslo og tatt det med hjem/på besøk.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker vi er godt på track til å ha 25% økning fra forrige uke, slik jeg sa på mandag, og at vi krysser 1000 per dag i mars virker også mer og mer sannsynlig.

Da sabler du sjampisflaska og feirer at du er den nye Nostradamus? 

Endret av Groovy Gorilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

Forsinkede vaksine leveranser fører til at vi nå er i de nøkterne senarioet til FHI. Der ikke alle 18-44 år har fått første dose innen utgangen av juli.

https://www.fhi.no/publ/plakat/vaksineringsscenario/

Det er egentlig verre enn som så. Man inkluderer store mengder vaksiner fra AstraZeneca i planene, og denne vaksinen har jo vist seg å ikke ha særlig virkning på den britiske varianten. Denne varianten og de andre mer smittsomme variantene vil trolig være dominerende i Norge innen utgangen av mars.

Så de som tar AstraZeneca må trolig vaksineres på nytt. (Kanskje holder det med en enkelt dose av Pfizer/Moderna som en booster.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I vår kommune har hverken 70+ åringer eller folk med flere risikosykdommer fått tilbud om vaksine ennå eller hørt noe som helst. Skulle man måtte vente så lenge? Vi er heller ikke spesielt mange i denne kommunen.

Dette er mennesker som har sittet mer eller mindre inne i 1 år i strekk nå av frykt for å bli smittet.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Man inkluderer store mengder vaksiner fra AstraZeneca i planene, og denne vaksinen har jo vist seg å ikke ha særlig virkning på den britiske varianten

Nja, AZ funker visst greit på den engelske varianten. Men det er mer usikkert med de andre (brasiliansk, sør-afrikansk osv osv..)

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Nei. Men jeg mener det er farlig å høre på de som avfeier risikoen for kollaps i helsevesenet, når utviklingen vi ser stemmer med forventningene om ekstrem vekst i de mer smittsomme variantene.

Det er klart man ikke skal være bekymret for de nye virusvariantene. De er åpenbart mer smittsome enn de vi hadde før. Men det er litt underlig å komme med spådommer om antall smittede osv.

Oslo har nå økt antall innlagte fra 17 den 17. feburar til 44 den 24. feburar. Nå har tallet falt litt igjen til 39, men økningen er stor. Når det er sakt, så var maks innlagte i april 142 - så det er et stykke igjen fortsatt til samme nivå som i våres.

 

PS! Jeg tror ikke kapasiteten er nevneverdig større enn i fjor vår - ikke ut fra hva jeg har lest diverse steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...