Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Kryptodebunker said:

Dette har jo skjedd i Sverige, Danmark, UK , Frankrike, Tyskland , Italia , Spania, USA. Du har virkelig en teflon hjerne.

Det har jo ikke det. Det har vært flere dødsfall fordi dem er mange fler, og mange har dårlig helse, bor på tettere områder o.l. De fleste av dem som ble påvirket veldig negativt av corona, er de samme som hadde gått kaputt av de aller fleste andre sykdommer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (21 minutter siden):

Men, nå er vi jo ett år omtrent inn i denne pandemien (vel, ikke langt unna hvertfall) og vi er jo enda ikke på kaos, ei enormt med dødsfall.

Det er sant

Quakecry skrev (21 minutter siden):

Jeg bare stiller spørsmål ved synsingen om hvor nært total kollaps vi er, som pågår her ukentlig.

Så hvorfor skriver du noe helt annet da?

Quakecry skrev (21 minutter siden):

Og vist utvikler virus seg til å bli mindre farlig, det har jo skjedd med de aller fleste virus, har det ikke? Et virus er nå ikke effektivt om det knerter verten..

For det første så vet vi ikke hva mutasjonene fører til mtp dødlighet. Vi må faktisk samle tall og regne på det.

For det andre så hjelper det ikke hva statistikk sier om endring av andre virus, vi må se på det konkrete her. Og uansett så er det ingen automatikk i at mer smittsom betyr mindre dødelig, slik du skrev.

Les deg opp på kopperviruset som herjet i Europa i århundrer og drepte 20-30% i hele denne perioden. Det er ikke slik at et virus må bli mindre dødelig eller forsvinner etter hvert, det kan også gå helt motsatt vei.

Quakecry skrev (21 minutter siden):

Et virus er nå ikke effektivt om det knerter verten..

Det er forsåvidt sant, dvs om viruset dreper verten før verten kan smitte videre, så stopper spredningen. Men det betyr ikke at et mer smittsomt virus ikke kan være med dødelig. Her har du en logisk feilsluttning.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Det har jo ikke det. Det har vært flere dødsfall fordi dem er mange fler, og mange har dårlig helse, bor på tettere områder o.l. De fleste av dem som ble påvirket veldig negativt av corona, er de samme som hadde gått kaputt av de aller fleste andre sykdommer. 

Hvordan går det an å være så ignorant og lite av seg falske påstander. Du er virkelig lite intelligent eller så er hele Facebook feeden din styrt av koronafornektere.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Det er sant

Så hvorfor skriver du noe helt annet da?

For det første så vet vi ikke hva mutasjonene fører til mtp dødlighet. Vi må faktisk samle tall og regne på det.

For det andre så hjelper det ikke hva statistikk sier om endring av andre virus, vi må se på det konkrete her. Og uansett så er det ingen automatikk i at mer smittsom betyr mindre dødelig, slik du skrev.

Les deg opp på kopperviruset som herjet i Europa i århundrer og drepte 20-30% i hele denne perioden. Det er ikke slik at et virus må bli mindre dødelig eller forsvinner etter hvert, det kan også gå helt motsatt vei.

Det er forsåvidt sant, dvs om viruset dreper verten før verten kan smitte videre, så stopper spredningen. Men det betyr ikke at et mer smittsomt virus ikke kan være med dødelig. Her har du en logisk feilsluttning.

 

Det kan være mer dødelig, men som oftest,  er det ikke det. Og mer dødelig i forhold til hva, corona er jo fra før av særdeles lite dødelig, så om det blir litt mer dødelig når det allerede er under en prosent, ja, da er ikke det skyhøyt. Disse mutasjonene har jo vært i omløp en god stund nå, og enda er det ikke mange dødsfall..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kryptodebunker said:

Hvordan går det an å være så ignorant og lite av seg falske påstander. Du er virkelig lite intelligent eller så er hele Facebook feeden din styrt av koronafornektere.

 

Godt jobba. Linker til en youtube video. Skikkelig bra argument! Er du klar over hvor mange som bor i USA? Hvor mange som har elendig helse, bor veldig tett oppå hverandre, også videre? 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Det kan være mer dødelig, men som oftest,  er det ikke det.

Har du statistikk på påstandene dine eller bare finner du på ting?

Quakecry skrev (Akkurat nå):

Og mer dødelig i forhold til hva, corona er jo fra før av særdeles lite dødelig, så om det blir litt mer dødelig når det allerede er under en prosent, ja, da er ikke det skyhøyt. Disse mutasjonene har jo vært i omløp en god stund nå, og enda er det ikke mange dødsfall..

Mer dødelig enn det var - hva ellers er det vi snakker om? Mer dødelig enn forkjølelse, influensa, meslinger?

Ja, vi har hatt mutasjoner hele tiden og ingen av dem har hatt signifikant endring i dødelighet som jeg har fått med meg (med litt sprikende tall fra ymse steder).

 

Det jeg reagerte på, og kommenterte på, var din påstand om at mer smittsom variant av korona fører til mindre dødelig variant av korona. Det er ingen slik sammenheng.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, nirolo said:

Har du statistikk på påstandene dine eller bare finner du på ting?

Mer dødelig enn det var - hva ellers er det vi snakker om? Mer dødelig enn forkjølelse, influensa, meslinger?

Ja, vi har hatt mutasjoner hele tiden og ingen av dem har hatt signifikant endring i dødelighet som jeg har fått med meg (med litt sprikende tall fra ymse steder).

 

Det jeg reagerte på, og kommenterte på, var din påstand om at mer smittsom variant av korona fører til mindre dødelig variant av korona. Det er ingen slik sammenheng.

 

Ja. Kilden min er den ekte verdenen vi lever i. Og når man vet at mer smittsomt - Mindre sjangse for å dø siden viruset da sprer seg mer effektivt, og ikke må drepe verten, da har du situasjonen en er i. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Når vi ikke blir prioritert med vaksiner så må vi jo i det minste dele gleden med dere andre. :wee:

Nei, vi stenger ned Oslo, blir sinte på ekle Oslofolk som blir smittet, men resten av landet skal ikke ha særlig med tiltak mot smitte men få like mange vaksiner som Oslo.

Se feks Kristiansand som har en kjempeoppblomstring og når de intervjues så kommer de med morsomheter som "vi har ikke hatt tradisjon for munnbind her, men nå ser det ut til at bruken tar seg opp" - ja det er derfor smitten brer seg så ekstremt fort. Ingen tiltak mot smitten betyr mye høyere sansynlighet for kjempeutbrudd når noen få blir smittet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

I Norge ligger vi ca en måned bak Danmark. Den britiske mutasjonen vil ta over her og det eneste som kan stoppe den er full nedstengning og portforbud.

EvIzc4HXIAA7AxA.thumb.jpeg.f942edfa535eecffcdd4179f21b5bde4.jpeg

Over 100.000 har testet seg, av dem har vi de få tilfellene vi har, legg til falske positive, og som jeg har nevnt utallige ganger situasjonen ellers - Da ser det jo ikke jævlig mørkt ut. Tror du antall smittede betyr antall døde? 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Ja. Kilden min er den ekte verdenen vi lever i. Og når man vet at mer smittsomt - Mindre sjangse for å dø siden viruset da sprer seg mer effektivt, og ikke må drepe verten, da har du situasjonen en er i. 

Tullprat. Jeg har forklart deg hvorfor. Gå tilbake og les en gang til. Spør om det var noe du ikke skjønte.

 

Hvis du må ha det med t-skje:
Folk dør uker etter at de har sluttet å være smittsomme. Om 1% eller 10% dør vil ikke påvirke smitteperioden eller smittsomheten. Og du får i hvert fall ikke den motsatte effekten: Økt smittsomhet gjør ikke at folk ikke dør. Det er en tullete konklusjon.

Endret av nirolo
la til manglende ikke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Tullprat. Jeg har forklart deg hvorfor. Gå tilbake og les en gang til. Spør om det var noe du ikke skjønte.

Du har forklart hvorfor. Og jeg sier ikke at det er umulig at et mer smittsomt virus kan være mer dødelig, men at corona i dette tilfellet ikke er veldig mye mer dødelig. Og i tillegg - Mer dødelig i forhold til hva?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kryptodebunker said:

I Norge ligger vi ca en måned bak Danmark. Den britiske mutasjonen vil ta over her og det eneste som kan stoppe den er full nedstengning og portforbud.

Vaksinering av 90% av befolkningen vil også hjelpe mye. Men det er fortsatt noen måneder unna at vi er der. Selv om det er lys i enden av tunnellen kan vi ha noen veldig smertefulle uker og måneder foran oss.

Jeg tenker vi er godt på track til å ha 25% økning fra forrige uke, slik jeg sa på mandag, og at vi krysser 1000 per dag i mars virker også mer og mer sannsynlig.

Om vi ikke kontrollerer smitten er det ikke umulig med tilnærmet kollaps for helsevesenet i april/mai. En stor utfordring er at med en gang smittesporingen ikke klarer å holde følge med trykket, så vil utviklingen kunne ta fullstendig av. Alternativt må man bytte ut de spesifikke tiltakene der enkeltpersoner settes i karantene, med strenge nasjonale tiltak der alle får innskrenket sin frihet.

Om vi skal unngå dette må vi ikke nå det punktet der smittesporerne mister kontroll.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Du har forklart hvorfor. Og jeg sier ikke at det er umulig at et mer smittsomt virus kan være mer dødelig, men at corona i dette tilfellet ikke er veldig mye mer dødelig. Og i tillegg - Mer dødelig i forhold til hva?

For det første sier du at mer smittsom betyr mindre dødelig - det er feil. Du har gjentatt denne påstanden etter at jeg forklarte hvorfor det er feil og påstanden er fortsatt feil.

Jeg har også svart deg på "mer dødelig i forhold til hva": Mer dødelig i forhold til den/de forrige variantene av korona. Vi snakker om et virus sin dødelighet i forhold til hvor dødelig det viruset var før det muterte. OK?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Men du ser jo bare antall smittede, men ikke i forhold til hvor mange..

Hei. Jeg anbefaler å bare legge ballen død. Klientellet som frekventerer denne tråden har desverre fått panikkangst av viruset og ser på neste uke som dommedag. Dette har de holdt på med i ~12 måneder og du får neppe gjort noe med det :)

Jeg foreslår å ta deg en tur ut og leve livet som normalt, så får de hysteriske sitte å rope i dette ekkokammeret alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...