Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Groovy Gorilla skrev (9 minutter siden):

Hvor? 92 innlagte er overbelastet. Hvis ikke sykehusene har klart å økt kapasiteten på 12 mpneder så kan de bare legge ned og la folk dø hjemme poå sofaen.

Er du sikker på det? Kan være tromsøværinger som har fått coronai Oslo og tatt det med hjem/på besøk.

Sitat

Den siste kartleggingen av intensivkapasitet i Norge, viser at vi har cirka 250 intensivsenger i drift. I tillegg har vi cirka 550 intermediærplasser, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Intermediærplasser kan i noen tilfeller tilby det samme, men er i utgangspunktet tiltenkt pasienter som ikke trenger intensivplass, men som heller ikke er friske nok til å ligge på ordinær sengepost.

- Særlig ved de store sykehusene er noen av intermediærplassene så avanserte at de kan brukes som ordinær intensivplass, sier Guldvog.

Med bakgrunn i dette anslår Helsedirektoratet at vi per i dag har 400-450 intensivplasser tilgjengelig for behandling av kritisk syke pasienter generelt.

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/intensivkapasitet-i-i-norge

Man har ikke personell til flere enn ca 450 intensiv plasser. Vi kan øke til ca 800 men da får du vanlige sykepleiere som ikke er utdannet i intensiv medisin.

Sitat

Blant de smittede i Tromsø er to personer som er bosatt i Oslo, men som er på besøk i kommunen

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Windsofmarch said:

FHI og Helsedirektoratet fremstår provoserende arrogante. De økonomiske og helsemessige konsekvensene av nedstengningen skremmer meg.

Hadde man stoppet personreiser over grenser (tog, fly, båt, bil) i fjor hadde vi kke hatt disse problemene i 2021.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Hadde man stoppet personreiser over grenser (tog, fly, båt, bil) i fjor hadde vi kke hatt disse problemene i 2021.

Men hvordan ble endringen i innreisekarantene?
Må absolutt alle som kommer inn i landet som skal i karantene på karantenehotell? Inkludert arbeidere fra utlandet, folk med eget hus osv? Eller hva var egentlig endringen på tirsdag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at nå er en fra myndighetene nok en gang ute og bekymrer seg. Nå er det Bent Høie som bekymrer seg over høye smittetall (er det det?). Stakkars disse folkene; de kommer til å ta sin død av bekymringer. Kan de ikke heller glede seg over at vaksineringen er i gang, selv om det går veeeeldig treeeegt?

Folk har nå vært med på det myndighetene kaller en dugnad i snart et år, og nå må det snart være nok! Bør vi ikke nå kunne vente oss litt "dugnad i retur" fra myndighetene? F.eks. ved at de kjøper inn flere vaksiner (de finnes jo der ute, men ikke der Norge helst vil kjøpe), slik at vi får opp farten på vaksineringen? Det viktigste er vel at befolkningen blir beskyttet, ikke hvor vaksinen kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (3 timer siden):

Bare legge lokk på at østlendinger valfarter nordover og tar med seg smitten? Hotellene i nord er smekkfulle av østlendinger på partytur, de første lokale sekundærutbruddene som følge av disse tullingene er allerede oppdaget.

 

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Da får kommunene stenge hotellene. Ganske dumt å ikke gjøre noe med problemene og så klage på det etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (23 timer siden):

Husker jeg for 5-6 år siden var hos fastlegen og så en diskett på bordet. Jeg måtte flire litt. hadde ikke sett en diskett siden begynnelsen av 00 tallet. 

Hehe; hadde det vært meg tror jeg nesten jeg hadde blitt fristet til å løfte pekefingeren og si "du; Teknisk Museum er DEN veien".

Jeg mener, diskett, det er så 90-talls.:rofl::rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Hehe; hadde det vært meg tror jeg nesten jeg hadde blitt fristet til å løfte pekefingeren og si "du; Teknisk Museum er DEN veien".

Jeg mener, diskett, det er så 90-talls.:rofl::rofl:

Ja det er jo det - men som det ble lenka til  over her et sted så fikk fastlegene pasientlister via diskett da. Jeg kjenne faktisk en som bygde sin egen pc med diskettstasjon. Han hadde ikke noe rasjonale for det, bare at det så tøft ut i kabinettet... 😛

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Ja det er jo det - men som det ble lenka til  over her et sted så fikk fastlegene pasientlister via diskett da. Jeg kjenne faktisk en som bygde sin egen pc med diskettstasjon. Han hadde ikke noe rasjonale for det, bare at det så tøft ut i kabinettet... 😛

Via diskett? I nyere tid? Hva er galt med pasientlister via mail med vedlegg? Eller brukte de ikke INTERNETT en gang?

Gamla går og går....

https://www.youtube.com/watch?v=PhcCS2ccn3Y

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Via diskett? I nyere tid? Hva er galt med pasientlister via mail med vedlegg? Eller brukte de ikke INTERNETT en gang?

Gamla går og går....

https://www.youtube.com/watch?v=PhcCS2ccn3Y

 

Jeg tror de har slutta med pasientlister via diskett. Men ja i 2015 som ble lenka til over her fikk de det. Og det var vel da jeg så den disketten liggende på pulten hans. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Quakecry said:

Jeg sa at det er feil at den nye muterte coronavarianten er veldig dødelig, og at mer smittsom trenger ikke bety mye mer dødelig..

Det trenger ikke bety det nei, men vi har faktisk data på at b117 er mer dødelig/farlig/sykdomsfremkallende enn villtypen. Både fra UK og Danmark. Vi har også sett eksempler her til lands.

UK-data lenket jeg tidligere i dag. 

Danmark: https://www.reuters.com/article/healthcoronavirus-denmark-idINS8N2JV04E

 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Jeg tror de har slutta med pasientlister via diskett. Men ja i 2015 som ble lenka til over her fikk de det. Og det var vel da jeg så den disketten liggende på pulten hans. 

Stemmer. Var hos min fastlege for noen år siden. Da hadde de akkurat sluttet med diskett. Tipper det var rundt 2015 ja. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (29 minutter siden):

Hehe; hadde det vært meg tror jeg nesten jeg hadde blitt fristet til å løfte pekefingeren og si "du; Teknisk Museum er DEN veien".

Jeg mener, diskett, det er så 90-talls.:rofl::rofl:

Det brukes daglig faksmaskiner i helsevesenet, det finnes ingen tilgjengelig legemiddelliste og programmer må rebootes flere ganger per vakt for å i det hele tatt fungere. I 2021. 🤷‍♂️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Jeg tror de har slutta med pasientlister via diskett. Men ja i 2015 som ble lenka til over her fikk de det. Og det var vel da jeg så den disketten liggende på pulten hans. 

Om de var resistante mot å ta i bruk Internett så skjønner jeg ikke hvorfor de i det minste ikke kunne bruke minnepinne, men heller 1900-tallsredskapet DISKETT.

Hvor var det de kjøpte inn diskettene forresten? På antikvariater og loppemarked?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Men hvordan ble endringen i innreisekarantene?
Må absolutt alle som kommer inn i landet som skal i karantene på karantenehotell? Inkludert arbeidere fra utlandet, folk med eget hus osv? Eller hva var egentlig endringen på tirsdag?

Har ikke fulgt med nå i det siste, jeg tenker helt tilbake fra start.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Har ikke fulgt med nå i det siste, jeg tenker helt tilbake fra start.

Grensene åpnes igjen for dagpendlere fra Sverige og Finland igjen under et strengt testregime. Dog så har faktisk disse sittet i de facto karantene i ett år snart pga de har fritidskarantene. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Men hvordan ble endringen i innreisekarantene?
Må absolutt alle som kommer inn i landet som skal i karantene på karantenehotell? Inkludert arbeidere fra utlandet, folk med eget hus osv? Eller hva var egentlig endringen på tirsdag?

Endringene er at det ble innført meldeplikt for alle på karantenehotell. En endring er også at man må være på karantenehotell tilknyttet samme grenseovergang man ankom, og at kommunene er pålagt å sette opp en kontrollordning. De plikter å ha personell som holder oppsyn med de som er i karantene. I praksis vakthold.

Det var ingen endringer på hvem som skal på karantenehotell. Personer med bostedsadresse i Norge kan fortsatt ha karantene hjemme.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-strammer-ytterligere-inn-karantenereglene-1.15388922

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...