Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (11 minutter siden):

Folk flest driter i anbefalinger. Men de færreste driter i påbud som innebærer større bøter. Om man avskaffer fartsgrenser i trafikken men anbefaler folk å holde den tidligere pålagte fartsgrensen er det garantert at alvorlige trafikkulykker og dødsfall vil øke. Samme med smittevernstiltak.

Nå har jeg  kun hørt om to caser hvor folk har blitt bøtelagt for manglende bruk av munnbind, men i begge casene var det noen foranledninger kan man si. Ene casen var en dame som krangla med en taxisjåfør. Andre casen var en mann i Lørenskog som snoka i folks postkasser og ble funnet på en matbutikk uten munnbind. Fyren hadde også narkotika på seg. Så dette er ikke noe politiet prioriterer særlig høyt med mindre det ikke er andre forhold i tillegg som i disse to casene. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Tror ikke folk flest driter i anbefalinger jeg, men enig i at påbud selvfølgelig fungerer mye bedre ja. Da får man med seg de aller fleste.

Vil si en god majoritet etterhvert brukte munnbind f.eks på kollektivtrafikken i Oslo før det gikk fra anbefaling til påbud. Undersøkelser fra Norsk koronamonitor viser også at 79% av nordmenn er positive til bruk av munnbind

 

Det såkalte påbudet er i mange tilfeller kun teoretisk siden det kun er påbudt når det ikke er mulig å holde 1 meter avstand. I de fleste tilfeller i Oslo utenfor rushtid er dette mulig på kollektivtransporten. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det såkalte påbudet er i mange tilfeller kun teoretisk siden det kun er påbudt når det ikke er mulig å holde 1 meter avstand. I de fleste tilfeller i Oslo utenfor rushtid er dette mulig på kollektivtransporten. 

Fullt mulig ja, men i praksis er det slik at 9 av 10 eller flere har på munnbind hele tiden, selv om det er få på bussen/trikken/banen og godt mulig å holde 1 meters avstand. Selv synes jeg som regel det er enklere å bare beholde det på hele tiden.

Dessverre er det en del litt for fulle busser utenom rushen nå. Særlig på 37, 20 og 21 nå for tida. Hjelper sikkert på nå som snøen og slapsen er borte.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Wheeljack said:

Jeg trodde nå det der var normen. Greit at enkelte steder blir det sett på som heltekultur å fortsatt stille på jobb når man er forkjøla, men jeg syntes ikke noe særlig om sånne. Uansett om du ikke smitter noen, så vil det fortsatt ta lengre tid å riste av seg en vanlig forkjølelse enn om man bare hadde holdt senga et par dager.

Jeg tok normal forkjølelse som et eksempel her, siden det var det mest vanlige (ufarlige) viruset vi pleide å ha.

Geez... merker at jeg allerede er møkklei et så enkelt ord som "smitte"

Før korona dro jeg som regel en tur på butikken om jeg hadde litt feber, var kvalm og/eller slapp. Klarer som regel ikke å få i meg så mye normal mat når jeg er syk så da har det vært godt med is, brus og noe enkel og fet mat. Har også hendt jeg har vært på apoteket når jeg er syk for å hente medisiner. 

I tillegg har jeg ofte en helt utrolig god helseeffekt av å komme meg ut og svette med høy puls i 10-15 minutter etter en dag på sofaen. Jeg pleier å ta denne raske gåturen før jeg er helt frisk, da er jeg som regel i god stand til å dra på jobb dagen etter. 

Dette har ingenting med heltekultur å gjøre så vidt jeg kan se, det har med å kunne gå på butikken å kjøpe halspastiller når man hoster og har litt feber. 

Lenke til kommentar
Sitat

551 nye smittetilfeller i Norge – høyeste siden 13. januar

Ikke siden 13. januar har det blitt registrert flere smittetilfeller av coronaviruset på ett døgn i Norge. Nå er det registrert over 70.000 smittetilfeller i Norge siden viruset kom til landet for ett år siden.

1000 innen rekkevidde 😰

Mutasjonene er ustoppelige.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GajzyQ/551-nye-smittetilfeller-i-norge-hoeyeste-siden-13-januar

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oslo har mykje av skulda, men smitten er nok også litt stigande om ein ser vekk frå Oslo.

Ein får håpe at ein får gjort seg ferdig med vaksinasjon av risikogruppene raskare enn svint, slik at ein kan byrje å prioritere Oslo. Prioriter store hushaldningar og yngre aldersgrupper for å få ned smittespreiinga.

Sitat

 

231 nye koronasmittede i Oslo

PUBLISERT SOM EN VIKTIG MELDING KLOKKEN04:41 IKORONAVIRUSET

Det er registrert 231 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er det høyeste smittetallet på over tre måneder. Det er 80 flere enn dagen før, og dobbelt så mange som snittet den siste uken.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
torbjornen skrev (1 time siden):

Oslo har mykje av skulda, men smitten er nok også litt stigande om ein ser vekk frå Oslo.

Ein får håpe at ein får gjort seg ferdig med vaksinasjon av risikogruppene raskare enn svint, slik at ein kan byrje å prioritere Oslo. Prioriter store hushaldningar og yngre aldersgrupper for å få ned smittespreiinga.

 

Bare legge lokk på at østlendinger valfarter nordover og tar med seg smitten? Hotellene i nord er smekkfulle av østlendinger på partytur, de første lokale sekundærutbruddene som følge av disse tullingene er allerede oppdaget.

 

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
5 hours ago, Nwader said:

Nei det betyr det overhodet ikke, hvor har du det fra?

Fordi et virus som dreper verten fort er ikke et effektivt virus. Det er derfor dem muterer. Er kun dommedagsprofeter som deg her i tråden som tror vi har tusenvis av dødsfall i vente hvert øyeblikk. Og nå som så mange har blitt vaksinerte, og blir vaksinerte, da er det enda mindre grunn til bekymring. Tenker du kan kose deg i tråden her med profetiene dine sammen med andre, så kan vi resten leve i den virkelige verdenen. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (11 minutter siden):

Fordi et virus som dreper verten fort er ikke et effektivt virus. Det er derfor dem muterer. Er kun dommedagsprofeter som deg her i tråden som tror vi har tusenvis av dødsfall i vente hvert øyeblikk. Og nå som så mange har blitt vaksinerte, og blir vaksinerte, da er det enda mindre grunn til bekymring. Tenker du kan kose deg i tråden her med profetiene dine sammen med andre, så kan vi resten leve i den virkelige verdenen. 

Vi får rett og du tar feil. Det er ingen fasit at virus muterer til å bli mindre dødelige det er en myte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (16 minutter siden):

Fordi et virus som dreper verten fort er ikke et effektivt virus. Det er derfor dem muterer. Er kun dommedagsprofeter som deg her i tråden som tror vi har tusenvis av dødsfall i vente hvert øyeblikk. Og nå som så mange har blitt vaksinerte, og blir vaksinerte, da er det enda mindre grunn til bekymring. Tenker du kan kose deg i tråden her med profetiene dine sammen med andre, så kan vi resten leve i den virkelige verdenen. 

Nå dør man først flere uker etter at man er smittet av korona - hvis man dør da. Det er ikke snakk om å dø fort i noen tilfeller her. Den smittsomme perioden er over lenge før man dør. I så måte kan dette viruset både drepe flere og tidligere uten å påvirke smittsomheten nevneverdig.

Et virus muterer ikke med noen hensikt eller med vilje, det er tilfeldige endringer som skjer. Det er ingen grunn til å tro at viruset nødvendigvis blir mindre dødelig bare fordi det blir mer smittsomt, det kan også bli mer dødelig eller forbli like dødelig som det er.

Du må gjerne kose deg i fantasiland, men mer smittsomt virus betyr ikke mindre farlig.

Endret av nirolo
Fiks staving
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (14 minutter siden):

Fordi et virus som dreper verten fort er ikke et effektivt virus. Det er derfor dem muterer. Er kun dommedagsprofeter som deg her i tråden som tror vi har tusenvis av dødsfall i vente hvert øyeblikk. Og nå som så mange har blitt vaksinerte, og blir vaksinerte, da er det enda mindre grunn til bekymring. Tenker du kan kose deg i tråden her med profetiene dine sammen med andre, så kan vi resten leve i den virkelige verdenen. 

Har faktisk aldri sett en post i denne tråden hvor alle utsagnene er feil før😂

1. Et ideelt virus om man kan kalle det noe slikt, er et virus som ikke dreper i det hele tatt. F.eks hsv1. 

2. Virus muterer som følge av feil når de reproduserer. For å dumme det ned så har celler i dyr autokorrekt, mens virus ikke har det, så feil i kopieringen i sistnevnte blir ikke korrigert.

3. Vaksiner er flott, de er veien ut av dette.

4. Resten av vissvasset du kommer med har jeg aldri sagt og jeg finner det særdeles humorøst at du forsøker finne på slike ting å putte i munnen på meg for å på en eller annen måte validere at du ikke vet hva du snakker om.

 

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vil fortsette med strenge tiltak i hovedstaden

– Jeg er bekymret over den økende smitten nå, spesielt fordi mange trolig har det muterte viruset, sier byrådsleder Raymond Johansen til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/aP4XB7/vil-fortsette-med-strenge-tiltak-i-hovedstaden

Synes oppriktig synd på dere som bor i Oslo, men vi vil få like strenge tiltak over hele landet nå i mars.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nirolo said:

Nå dør man først flere uker etter at man er smittet av korona - hvis man dør da. Det er ikke snakk om å dø fort i noen tilfeller her. Den smittsomme perioden er over lenge før man dør. I så måte kan dette viruset både drepe flere og tidligere uten å påvirke smittsomheten nevneverdig.

Et virus muterer ikke med noen hensikt eller med vilje, det er tilfeldige endringer som skjer. Det er ingen grunn til å tro at viruset nødvendigvis blir mindre dødelig bare fordi det blir mer smittsomt, det kan også bli mer dødelig eller forbli like dødelig som det er.

Du må gjerne kose deg i fantasiland, men mer smittsomt virus betyr ikke mindre farlig.

Men, nå er vi jo ett år omtrent inn i denne pandemien (vel, ikke langt unna hvertfall) og vi er jo enda ikke på kaos, ei enormt med dødsfall. Jeg bare stiller spørsmål ved synsingen om hvor nært total kollaps vi er, som pågår her ukentlig. Og vist utvikler virus seg til å bli mindre farlig, det har jo skjedd med de aller fleste virus, har det ikke? Et virus er nå ikke effektivt om det knerter verten..

3 minutes ago, Nwader said:

Har faktisk aldri sett en post i denne tråden hvor alle utsagnene er feil før😂

1. Et ideelt virus om man kan kalle det noe slikt, er et virus som ikke dreper i det hele tatt. F.eks hsv1. 

2. Virus muterer som følge av feil når de reproduserer. For å dumme det ned så har celler i dyr autokorrekt, mens virus ikke har det, så feil i kopieringen i sistnevnte blir ikke korrigert.

3. Vaksiner er flott, de er veien ut av dette.

4. Resten av vissvasset du kommer med har jeg aldri sagt og jeg finner det særdeles humorøst at du forsøker finne på slike ting å putte i munnen på meg for å på en eller annen måte validere at du ikke vet hva du snakker om.

 

Utsagn ikke feil? Jeg ser ikke masse død og kollaps noensted i verden, gjør du?

Lenke til kommentar
Sitat

Dritt lei

Men, «så lenge Erna holder grensene er stengt», sitter de på gjerdet.

- Vi drømmer om å begynne igjen, å få tak i varer igjen og få ansatte tilbake på jobb, og få Nordby til å bli det det var.

Åpne grenser er avgjørende for drifta.

- Hele vår virksomhet er basert på nordmenn. Cirka 93 prosent er nordmenn og står for 97 prosent av omsetninga.

Løvheim sier de stengte grensene har bydd på enorme utfordringer for mange. Han mener det hele minner om å ikke bo i et fritt land, og hevder det er « tydelig at norske politikere ikke kommer fra grenseområder».

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/grensegigant-freser---vi-er-dritt-lei/73454159

Når business modellen går på å unndra den norske staten for inntekter bør man ikke kreve hjelp fra Norske politikere. At det er mulig å være så dum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...