Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Storinnrykk til fjells: Utsolgt for heiskort hele vinterferien

HAFJELL (VG) Godt skiføre og åpne ølkraner har lokket mange til fjells. Men frykten for plutselig smitte ligger alltid og ulmer. For skinæringen ser det fortsatt mørkt ut.

VG møter familien Michalsen på toppen av bakken. Foreldrene fra Korsvoll i Oslo har tatt seg inn på hotell i Øyer sentrum, like ved skianlegget i Hafjell, sammen med sin 11 år gamle sønn.

Virke Reiseliv har beregnet at rundt 80.000 voksne og barn kommer til å reise ut av byen i forbindelse med vinterferien.

Bak Oslo-familien snirkler det seg en lang kø til skiheisen. De innrømmer at de har blitt overrasket over hvor mye bedre avstandsregler overholdes i hovedstaden enn det de så langt har sett i heiskøen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Km8XK/storinnrykk-til-fjells-utsolgt-for-heiskort-hele-vinterferien

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

13 tilfeller knyttet til smitteutbrudd på skole i Stavanger

Det er minst 13 smittede i koronautbruddet ved St. Svithun videregående skole i Stavanger, hvor over 900 elever er bedt om å holde seg hjemme.

Ti personer har testet positivt det siste døgnet, alle tilknyttet skoleutbruddet, skriver Stavanger Aftenblad.

Prøvene er sendt til analyse for å sjekke om det kan være snakk om muterte virusvarianter.

 

Lenke til kommentar

@Simen1Har ikke meldt meg på transtudien da jeg vil være sikker på at det er tran jeg får men har hvertfall gått til innkjøp av Tran igjen for første gang på 5 år. Husker da også hvorfor jeg sluttet med Tran, jeg får gulpetendenser i etterkant så jeg kjøpte kapsler denne gangen selv om det er dyrere. 

Tas sammen med måltid for best effekt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Bak Oslo-familien snirkler det seg en lang kø til skiheisen. De innrømmer at de har blitt overrasket over hvor mye bedre avstandsregler overholdes i hovedstaden enn det de så langt har sett i heiskøen.

Det er så typisk. Jeg ser folk i kommentarfelt og sosiale medier raljerer over hvor sløve Oslofolk er på smittevern, og at det er bare vår egen feil at det er høye smittetall her. Newsflash; når jeg er utenfor døra her i Oslo kan jeg telle på én finger hvor mange som går uten munnbind på butikken, bussen osv. Nesten ALLE holder god avstand til hverandre. Det er spritdispensere og greier OVERALT. 

Så har jeg vært noen turer hos familie og venner på "bygda", og virkelig, folk kunne ikke gitt mer faen. Butikkene har satt opp spritdispensere ved inngangen, men folk går rett forbi. Stimler sammen inne. Null avstand. Null masker. Og for så vidt null smittetilfeller også, men det er jaggu ikke lokalbefolkningens skyld. 

Befolkningstetthet og reisevirksomhet. Det er nesten så det er så enkelt som det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (14 timer siden):

Heller det enn at 50% over 50 år stryker med.

At over halvparten av de smittede over 50 dør? Altså en enorm eksplosjon av smittede på et nivå ikke en gang sett i pre-vaksineringstiden? Burde man ikke da ha sett slik massedød oi Sverige, Hviterussland, Brasil og Florida? Ikke at jeg bagatelliserer noe, men det må vel kunne gå an å ikke blåse alt fullstendig uit av propoasjoner? Det har ikke skjedd noe sted i verden at halvparten at av alle smittede over 50 dør eller mener du til og med at halvparten av alle over 50 vil bli smittet og dø? Jeg synes det var et ganske forvirrende innlegg det der.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

At over halvparten av de smittede over 50 dør? Altså en enorm eksplosjon av smittede på et nivå ikke en gang sett i pre-vaksineringstiden? Burde man ikke da ha sett slik massedød oi Sverige, Hviterussland, Brasil og Florida? Ikke at jeg bagatelliserer noe, men det må vel kunne gå an å ikke blåse alt fullstendig uit av propoasjoner? Det har ikke skjedd noe sted i verden at halvparten at av alle smittede over 50 dør eller mener du til og med at halvparten av alle over 50 vil bli smittet og dø? Jeg synes det var et ganske forvirrende innlegg det der.

Hvis vi gir f i tiltak i 7 nye år. Som enkelte her mener. Da vil vi ikke ha noen over 80 år igjen.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Det er så typisk. Jeg ser folk i kommentarfelt og sosiale medier raljerer over hvor sløve Oslofolk er på smittevern, og at det er bare vår egen feil at det er høye smittetall her. Newsflash; når jeg er utenfor døra her i Oslo kan jeg telle på én finger hvor mange som går uten munnbind på butikken, bussen osv. Nesten ALLE holder god avstand til hverandre. Det er spritdispensere og greier OVERALT. 

Så har jeg vært noen turer hos familie og venner på "bygda", og virkelig, folk kunne ikke gitt mer faen. Butikkene har satt opp spritdispensere ved inngangen, men folk går rett forbi. Stimler sammen inne. Null avstand. Null masker. Og for så vidt null smittetilfeller også, men det er jaggu ikke lokalbefolkningens skyld. 

Befolkningstetthet og reisevirksomhet. Det er nesten så det er så enkelt som det. 

I store deler av landet GIR befolkningen virkelig stor F og det er som om pandemien aldri har funnet sted. Flere steder kan man oppleve at ikke bare går folk tett inntill deg uten munnbind men nyser og hoster tett opptil deg også. Da jeg spurte noen om de kunne flytte seg for å fålitt avstand fikk jeg spørsmål om hvorfor det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi gir f i tiltak i 7 nye år. Som enkelte her mener. Da vil vi ikke ha noen over 80 år igjen.

Du skrev 50, ikke 80. Dessuten: tror du at mindre tiltak vil sørge for at 100% blir smittet i hele befolkninger.?Hvorfor har ikke det skjedd i Sverige, Hviterussland, Brasil og Florida?

Så ille som du skriver vil ikke en gang de mest pessimistiske ekspertene hevde.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Det her ser ikke lovende ut.

Pluss på også at vi bare er i starten av avvikling av vinterferien - i Bergen og gamle Hordaland begynner den ikke før helgen + lettelsene vi har hatt de siste dagene.

Bare å feste setebeltet.

Når jeg så oppslaget i VG med FHI som prøver å berolige med at den økende smittetrenden ikke egentlig er så gale som det kan virke, da det skyldes økning på Østlandet, holdt jeg på å sette kaffien i vrangstrupen. Alle piler peker oppover dessverre, sykehustall, økning på intensiven, mutanttilfeller, ukjent smittevei, spredning i flere deler av landet, vinterferie og lettelser av restriksjoner. Vaksinasjonen i landet går alt for tregt, særlig når det er flere ting som tyder på at mutasjonene nå angriper unge vaksne hardere. Nå er det ikke lenger de eldre vi først og fremst skal beskytte, men en noe yngre befolkning.

Jeg kan gjerne vise til litt statistikk senere om at pilene peker oppover.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Du skrev 50, ikke 80. Dessuten: tror du at mindre tiltak vil sørge for at 100% blir smittet i hele befolkninger.?Hvorfor har ikke det skjedd i Sverige, Hviterussland, Brasil og Florida?

Så ille som du skriver vil ikke en gang de mest pessimistiske ekspertene hevde.

Det har dårlig fantasi. Med tanke på at vi har fått tre mutasjoner som er betydelig verre enn originalen på ett år, så kan du tenke deg hvor mange vi vil få på 7 år til.

Lenke til kommentar
Sitat

Anbefaler eldre å leve mindre tilbaketrukket:Helsedirektoratet anbefaler eldre å leve mindre tilbaketrukket, etter at de har fått sine andre vaksinedose.

De anbefaler likevel folk i risikogruppa å fortsatt følge smittevernråd, selv etter at de blir fullvaksinert. Det skriver helsedirektoratet i sitt faglige grunnlag for smittevernrådene.

 

De anbefaler også ansatte i helsevesenet om å følge «basale smittevernrutiner» på jobb, uavhengig av om de og pasienten er vaksinert

Les vi vil spare statskassen. Døde eldre mindre utgifter for staten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Pluss på også at vi bare er i starten av avvikling av vinterferien - i Bergen og gamle Hordaland begynner den ikke før helgen + lettelsene vi har hatt de siste dagene.

Bare å feste setebeltet.

Når jeg så oppslaget i VG med FHI som prøver å berolige med at den økende smittetrenden ikke egentlig er så gale som det kan virke, da det skyldes økning på Østlandet, holdt jeg på å sette kaffien i vrangstrupen. Alle piler peker oppover dessverre, sykehustall, økning på intensiven, mutanttilfeller, ukjent smittevei, spredning i flere deler av landet, vinterferie og lettelser av restriksjoner. Vaksinasjonen i landet går alt for tregt, særlig når det er flere ting som tyder på at mutasjonene nå angriper unge vaksne hardere. Nå er det ikke lenger de eldre vi først og fremst skal beskytte, men en noe yngre befolkning.

Jeg kan gjerne vise til litt statistikk senere om at pilene peker oppover.

Ja helt patetisk av FHI. De er alltid bakpå.

Sitat

Stor stigning i smitten i Oslo og Agder: − Kan være mindre alvorlig enn det ser ut til

Grafene for Oslo og Agder har skutt i været. Men det trenger ikke bety at smitten i Norge er på vei opp igjen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3jyaB/stor-stigning-i-smitten-i-oslo-og-agder-kan-vaere-mindre-alvorlig-enn-det-ser-ut-til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Det har dårlig fantasi. Med tanke på at vi har fått tre mutasjoner som er betydelig verre enn originalen på ett år, så kan du tenke deg hvor mange vi vil få på 7 år til.

Det er altså verre enn spanskesyken mener du? Eller kanskje til og med verre enn svartedauen? Spanskesyken var over på to år, svartedauen på tre. Mutasjoner har ikke vist noen større dødelighet. Mener du likevel at vi er f*cked om vi ikke stenger ned samfunnet i årevis til? Men hva med konsekvensene? Et halvt tiår med lockdowns vil ødelegge menneskeheten fullstendig. Folk er desperate NÅ. Det vil bli ille, virkelig ille om dette fortsetter i det uendelige. Det er jeg 100% overbevist om. Og om man benekter det forstår man lite av mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord: meningen med livet er å ikke få covid. Vi skal ikke leve, kun eksistere. Det er den eneste konklusjonen å trekke ut av ideer om at samfunnet må være stengt ned om mulig for alltid med fare for nye mutasjoner - selv med vaksine.

For en vakker og vidunderlig fremtid vi har foran oss.

Vakkert for de aller rikeste, et mareritt og helvete på jord for alle oss andre. Jeg tar corona på alvor, men jeg vil heller bli smittet og DØ AV DET enn å leve resten av livet i lockdown og sosial avstand. Jeg vil leve, jeg vil ikke bare eksistere og det er desverre det en vesentlig del av menneskeheten gjør nå - de eksisterer og all livsglede er borte.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det er altså verre enn spanskesyken mener du? Eller kanskje til og med verre enn svartedauen? Spanskesyken var over på to år, svartedauen på tre. Mutasjoner har ikke vist noen større dødelighet. Mener du likevel at vi er f*cked om vi ikke stenger ned samfunnet i årevis til? Men hva med konsekvensene? Et halvt tiår med lockdowns vil ødelegge menneskeheten fullstendig. Folk er desperate NÅ. Det vil bli ille, virkelig ille om dette fortsetter i det uendelige. Det er jeg 100% overbevist om. Og om man benekter det forstår man lite av mennesker.

Ja mang flere vil dø av koronaviruset enn av spanskesyken. Koronaviruset sprer seg mye lettere og ubemerket.

EuwkvxqUYAIFt2S.thumb.jpeg.c1394076f128bb7d2442b2a8388a0c43.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Med andre ord: meningen med livet er å ikke få covid. Vi skal ikke leve, kun eksistere. Det er den eneste konklusjonen å trekke ut av ideer om at samfunnet må være stengt ned om mulig for alltid med fare for nye mutasjoner - selv med vaksine.

For en vakker og vidunderlig fremtid vi har foran oss.

Vakkert for de aller rikeste, et mareritt og helvete på jord for alle oss andre. Jeg tar corona på alvor, men jeg vil heller bli smittet og DØ AV DET enn å leve resten av livet i lockdown og sosial avstand. 

Dere som går banans som deg og Fredrik og William får finne dere en øy der dere kan herje fritt. Foreslår badetøy på bastøy

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Ja mang flere vil dø av koronaviruset enn av spanskesyken. Koronaviruset sprer seg mye lettere og ubemerket.

EuwkvxqUYAIFt2S.thumb.jpeg.c1394076f128bb7d2442b2a8388a0c43.jpeg

 

 

Jeg gjentar meg selv: jeg vil heller ha corona og DØ AV DET enn en evigvarende eksistens i flere tiår som kun går ut på å ikke få corona. Jeg vil leve, ikke bare eksistere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...