Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

@Simen1Har ikke meldt meg på transtudien da jeg vil være sikker på at det er tran jeg får men har hvertfall gått til innkjøp av Tran igjen for første gang på 5 år. Husker da også hvorfor jeg sluttet med Tran, jeg får gulpetendenser i etterkant så jeg kjøpte kapsler denne gangen selv om det er dyrere. 

Tas sammen med måltid for best effekt.

Både D-vitaminer og tran forskes på i forbindelse med Covid-19. Jeg tar D-vitaminer i måneder som slutter på -er. Er det Omega-3 som er årsaken til at tranen nå har kommet i høysetet. Lurer på om jeg skal kjøpe en flaske tran, eller kanskje det holder med en skive med sardiner på boks/makrell i tomat pr. dag?

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (19 minutter siden):

Hva skjer når foreldre dør i hopetall. Jeg kan love deg flere vil ta livet sitt i hardt rammede land enn her i Norge.

Det er vanlig at foreldrene dør. Forhåpentligvis dør de før barn og barnebarn. 

Alle skal dø. Livet går videre helt til man dør,  det er uunngåelig. Covid eller ikke.

Å drive med nedstengning og sinnsyk smittevern i all fremtid skjer ikke. 

Hvem bestemmer dette? Jo, det er ei overvektig kjerring på 60 som mest sannsynlig ikke lever mer enn 10-15 år til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig at foreldrene dør. Forhåpentligvis dør de før barn og barnebarn. 

Alle skal dø. Livet går videre helt til man dør,  det er uunngåelig. Covid eller ikke.

Å drive med nedstengning og sinnsyk smittevern i all fremtid skjer ikke. 

Hvem bestemmer dette? Jo, det er ei overvektig kjerring på 60 som mest sannsynlig ikke lever mer enn 10-15 år til. 

Du kan takke den overvektige kjerringa på 60 år for at vi ikke er i samme situasjon som resten av Europa. Ja jeg vet alle skal dø, men de fleste barn under 18år bør ikke oppleve at foreldrene dør. Det skjer med korona.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Ja dette er framtiden forhåpentligvis. Ny vaksine hvert år slik som med influensa. Hvert land bør ha sine egne vaksine fabrikker. Det burde vi bruke oljefondet på.

Bare synd at helseindustrien har så stor makt i verden i fra før. Vaksiner (kan bli) er for dyrt for de fattige landene. Pandemien er i hele verden, så alle må vaksineres for å få bukt med viruset.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

I mellomtiden har ikke min mor på ~70 og i flere risikogrupper hørt en døyt om vaksine.

Jeg antar der varierer fra kommune til kommune hvordan de kontakter folk. Min kommune har sendt ut SMSer, annonsert på kommunens nettsider, lokalavisene og via institusjoner om at alle over 18 må aktivt registrere seg i vaksinekøa. Det tilbys både nettbasert og hjelp via kundeskranke og omreisende til eldrehjem etc. Jeg har registrert meg men ser at det er lenge til det blir min tur. Min mor har også registrert seg og venter på ytterligere beskjed. Sjekk kommunens nettsider. Det er forhåpentligvis info der.

Angående trangulp så hjelper det å ta tranen rett før et måltid. Jeg tar tranen/maisoljen om morgenen rett før brødskiver og regner med det blander seg med brødet og trekker inn i det. Kapseltran er etter min mening verste sort. Tipper det er sistesortering oksidert tran de forsøker å skjule ved å fylle de i kapsler. Derfor så ubehagelig gulpelukt. Flasketran gir en mye bedre opplevelse og er ikke fælt å gulpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 minutter siden):

Du tar alt personlig og i verste mening. Dramaqueen kaller vi det.

Jaha, her fortsetrer vi på å pøse på med personanngrep og skittkasting bak tastaturet. Nå har jeg rapportert deg til moderator for perosnanngrep for tredje gang.

Hvorfor angriper du de som faktisk følger reglene og har gjort det siden dag 1? Har vi kommet dit hen at vi er blitt paranoide og leter etter "forrædere" i egne rekker som tenker "kjetterske" tanker?

Og jeg kan jo spørre om du kjenner noen som har død av viruset. Det har jeg. Likevel fyrer jeg ikke løs personanngrep mot de som våger å være optimistiske om fremtiden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Bare synd at helseindustrien har så stor makt i verden i fra før. Vaksiner (kan bli) er for dyrt for de fattige landene. Pandemien er i hele verden, så alle må vaksineres for å få bukt med viruset.

Det er derfor vi rike land må spandere vaksiner på uland. Det gjør vi blant annet ved å være med i EU sitt innkjøpsarbeid COVAX.

 

https://www.bbc.com/news/world-55795297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
Morromann skrev (28 minutter siden):

 

Det er bare å trekke seg tilbake, slik som flere av oss andre har gjort. Hele situasjonen, mellom forumet her, aviser som skal selge clickbait og tiltakene vi må leve med er nok til å gjøre en psykisk syk. Dette er helt utmattende, og mellom konspirasjonsfolka som spår dommedag og enkelte som tror dette er verdens beste virus så ender man opp med å lure på om det er noe poeng å leve. Ikke at jeg er pessimistisk og har gitt opp, men det er noe med at diskusjonen her inne har blitt usunn. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (Akkurat nå):

Det er bare å trekke seg tilbake, slik som flere av oss andre har gjort. Hele situasjonen, mellom forumet her, aviser som skal selge clickbait og tiltakene vi må leve med er nok til å gjøre en psykisk syk. Dette er helt utmattende, og mellom konspirasjonsfolka som spår dommedag og enkelte som tror dette er verdens beste virus så ender man opp med å lure på om det er noe poeng å leve. Ikke at jeg er pessimistisk og har gitt opp, men det er noe med at diskusjonen her inne har blitt usunn. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Jeg prøver å være i midten. Av de som tror det jeg blir fortalt men ikke lovprise dommedagsfantasier også. Debattnivået her har blitt meget giftig i løpet av pandemien men noen trives med det har jeg skjønt. Det hjelper også dårlig at moderatorene innimellom ber folk besinne seg. Jeg prøver men når noen kaster skitt er det veldig vanskelig å telle til ti og vise at man er bedre enn de som slenger med leppa.

Lenke til kommentar
Sitat

28 nye smittede i Kristiansand

Det er det siste døgnet meldt om 28 nye smittetilfeller i Kristiansand, som for tiden går gjennom et utbrudd, melder Fædrelandsvennen.

Tror det var lurt av Kristiansand og stenge ned. Blir spennende å se hva som skjer i Sandefjord der de ikke stengte ned noe særlig.

Sitat

– Begrunnelsen for det er det generelle smittebildet i kommunen. Vi har hatt økning i smittetallene den siste uken, og i forrige uke var cirka halvparten av de positive prøvene knyttet til den engelske virusvarianten som har litt større smittepotensial, sier Augestad til SB.

De nye tiltakene som trer i kraft fra midnatt onsdag 24. februar ser altså slik ut:

1. Stenging av underholdningstilbud som spillehaller, bingohaller og lekeland.

2. Stans av organiserte fritidsaktiviteter (kor, korps, teater) for voksne.

3. Stans av gruppetrening på treningssentre i kommunen.

Sitat

14 nye smittetilfeller: – Smittesporing pågår

Det ble påvist 14 smittetilfeller tirsdag, melder Sandefjord kommune.

– Nesten alle ble meldt inn sent i går kveld, og smittesporing pågår fortsatt. Vi vil komme tilbake med mer informasjon når vi har en bredere oversikt, skriver kommunen på sin hjemmeside onsdag morgen.

Fem av smittetilfellene har tilknytning til Byskolen. Det kan du lese mer om her.

Det er så langt i februar påvist 175 tilfeller av koronaviruset i Sandefjord. Siden pandemien kom til kommunen har kun måneden januar hatt mer smitte, med 180 tilfeller.

https://www.sb.no/korona/sandefjord-kommune/nyheter/14-nye-smittetilfeller-smittesporing-pagar/s/5-73-1277738

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 0b7e3...581 said:

Ærlig talt: 

image.thumb.png.e128567b40c7c29cebeec34b65123a04.png

Jeg er klar over at de nye mutasjonene kan indirekte være mer dødelige med tanke på at flere får viruset, men vi trenger ikke å krisemaksimere hele tiden. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Fra paperet:
 

Quote

Based on these analyses, it is likely that infection with VOC B.1.1.7 is associated with an increased risk of hospitalisation and death compared to infection with non-VOC viruses.

24. There is evidence from analysis of multiple different datasets that infection with VOC B1.1.7 is associated with an increased risk of hospitalisation and death compared to infection with non-VOC viruses. 25. There are potential limitations in all datasets used but together these analyses indicate that it is likely that VOC B.1.1.7 is associated with an increased risk of hospitalisation and death compared to infection with non-VOC viruses.

Vi har jo sett dette også i Norge der innlagte med denne varianten tenderer yngre. I Ulvik er det faktisk 6% innleggelsesrate for gruppen <45. 

Skjønner ikke hvordan det er å krisemaksimere å påpeke at det faktisk finnes bevis for at b117 er mer dødelig

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Regjeringen strammer ytterligere inn karantenereglene

Innfører meldeplikt for beboere på karantenehotell og pålegger kommunene å sørge for at karantenereglene følges.

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) åpnet pressekonferansen med en skuffende beskjed til de som håpet på oppmykning av grensestengingen.

– Med et sterkere smittetrykk i utlandet og mer smittsomme varianter på kontinentet, så må smitten fylle ytterligere før vi kan åpne mer, sier Mæland.

Tall fra politiet viser at de aller fleste som krysset grensen til Norge i kontrollperiode i februar lot seg teste for viruset. Også personer som ikke var testpliktige lot seg teste.

Meldeplikt på karantenehotell

Mæland varsler at regjeringen nå strammer ytterligere inn på reglene for gjennomføring av karantene for dem som bor på karantenehotell.

– Reisende som skal i innreisekarante må nå oppholde seg på karantenehotell ved første innreisested, kunngjorde Mæland.

Det betyr at reisende ikke kan fortsette dit de skal før de har vært i karantene på det stedet de kom inn i landet.

I tillegg må også de som bor på karantenehotell registrere seg og får meldeplikt.

Kommunene må i samarbeid med hotellene få på plass en kontrollordning hvor dedikerte personer holder oppsyn med at de som er i karantene følger reglene.

– Disse tre tiltakene vil redusere risikoen for smittespredning og gi kommunene oversikt over hvor de som skal i karantene befinner seg, sier Mæland.

Varsler plan for gjenåpning

Bent Høie innledet med å fortelle at over 400.000 nordmenn til nå har fått første vaksinedose. I underkant av 300.000 er fullvaksinert.

– Regjeringen har også besluttet å inngå avtale med vaksineprodusenten Moderna om å kjøpe mer vaksine. Den nye avtalen, som har kommet i stand gjennom EU-samarbeidet, kan sikre Norge tilgang på 2,46 millioner flere vaksinedoser i tredje kvartal, sier Høie.

Høie varslet også at man nå er i ferd med å forberede seg på å gjenåpne samfunnet.

– I midten av mars skal regjeringen vurdere de nasjonale tiltakene på nytt. Smittesituasjonen vil ligge til grunn for de vurderingen. Senere i mars skal vi legge en plan for hvordan vi skal gjenåpne samfunnet. Hvordan vi skal gjøre det vil vi komme tilbake til i slutten av mars, sier Høie.

Han advarer mot å lette på tiltakene for tidlig fordi det kan sette oss i en situasjon hvor vi mister kontrollen over smittespredningen.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-strammer-ytterligere-inn-karantenereglene-1.15388922

Dette er som musikk i mine ører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...