Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Stigende smitte i Oslo:

FHI opplyser at det såkalte R-tallet i Oslo har vært på mellom 0,9 og 1,9 så langt i februar. Sannsynligvis ligger det rundt 1,4. Derfor mener FHI at smitten sannsynligvis er økende.


«Sist uke gikk antall tilfeller i Oslo opp med 44 %», skriver FHI i sin ukesrapport.

Totalt var 2,9 prosent av de avlagte coronatestene i Oslo positive de siste to ukene, skriver FHI. Det er høyest i landet. Andelen på landsbasis er 1,6 prosent positive coronaprøver.

«Utbrudd i fylket er i økende grad forårsaket av engelsk virusvariant», skriver FHI.

Bare å få vaksinert Oslo så raskt som mulig. Og da tenker jeg ikke på Oslo vest med hjemmekontor, men folk på gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0b7e3...581
Benbjo skrev (1 time siden):

 

Den er god. Krisemaksimering sikter til måten mutasjonen blir omtalt på, det kunne vært greit å omtale det mer i en retning at det med stor sannsynlighet er mer dødelighet med B117. Ikke at det garantert er det, men det er nå nyanser uansett. Vi får se hvordan informasjonen blir når vi får mer data 🙂

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 timer siden):

Det er derfor vi rike land må spandere vaksiner på uland. Det gjør vi blant annet ved å være med i EU sitt innkjøpsarbeid COVAX.

 

https://www.bbc.com/news/world-55795297

Ikkje EU, men WHO.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/COVAX

EU sitt innkjøpssamarbeid dreier seg derimot om å få vaksinetilgang til EU/EØS, og der Sverige opptrer på Norge sine vegne.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Man får ikke akkurat sympati med slike dobbeltmoralister. Og han har uansett tatt veldig feil i spådommer om alle større virusutbrudd.

Han har vel tatt feil i alle retninger. Mente vel at munn og klovsyken skulle bli en stor pandemi eller noe (det ble det aldri). Kugalskap skulle også bli det. Over en 22 års periode 1995-2017  i følge FHI fikk 232 mennnesker Creutzfeldst-Jakobs sykdom og det på verdensbasis, skikkelig pandemipotensiale gitt. 
https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/creutzfeldt-jakobs-sykdom---veilede/

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Ikkje EU, men WHO.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/COVAX

EU sitt innkjøpssamarbeid dreier seg derimot om å få vaksinetilgang til EU sjølv, og der Sverige opptrer på Norge sine vegne.

Takk 👍 Blander sammen med CEPI som har hovedkontor i Oslo.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Coalition_for_Epidemic_Preparedness_Innovations

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

– Regjeringen har også besluttet å inngå avtale med vaksineprodusenten Moderna om å kjøpe mer vaksine. Den nye avtalen, som har kommet i stand gjennom EU-samarbeidet, kan sikre Norge tilgang på 2,46 millioner flere vaksinedoser i tredje kvartal, sier Høie.

Eg forstod det slik at avtalen opnar for at vaksina også kan modifiserast slik at den virkar betre på eventuelle nye variantar. Samstundes vart det understreka at dei vaksinene ein har virkar godt på dei virusvariantane som ein har i dag.

Det vart elles nemnt at det no blir presisert at ein bør prøve å bruke 7 dosar frå kvart glas, men at ein ikkje skal kombinere vaksinerestar frå ulike glas. Nokre kommunar hadde visstnok misforstått eller tolka regelverket unødig strengt og kasta den sjuande dosen.

FHI skal levere eit førebels notat til regjeringa i løpet av dagen, og som omhandlar vurderingar om prioritering og evt. skeivfordeling av vaksiner etter geografi. Så skal FHI og regjeringa vurdere dette vidare fram til langt ut i mars, samstundes som innhaldet i desse vurderingane er "hemmeleg" for folk flest.

Det vart også nemnt at R-talet for Oslo var 1,4 og for landet 1,0. Mange kritiske spørsmål frå journalistane som lurte på kva dei styrande vil gjere med dette (Oslo), og om tiltaka virkar.

Elles var det etter mi meining mykje bla bla og lite nytt å høyre på dagens pressekonferanse.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

I mellomtiden har ikke min mor på ~70 og i flere risikogrupper hørt en døyt om vaksine.

I min hjemkommune et sted på Østlandet (ikke Oslo, hvor jeg bor) har min mor på 61 fått SMS med informasjon om vaksine og antatt tid det vil skje. Hun er ikke i noen risikogruppe. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

I min hjemkommune et sted på Østlandet (ikke Oslo, hvor jeg bor) har min mor på 61 fått SMS med informasjon om vaksine og antatt tid det vil skje. Hun er ikke i noen risikogruppe. 

Problemet med lik fordeling i hele landet. Tar ett år å vaksinere folk i Oslo. Mens små steder uten smitte er fullvaksinerte.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Endelig fikk en arbeidsgiver bot. Men man ser jo ofte at de har gått fri her til lands. Man burde faktisk kunne sette bøtestørrelsene til arbeidsgivere i millionklassen. 

Hvis dråpesmitte er den viktigste smittevei for koronaviruset kunne dette blitt en superspreder hendelse.  Korona jordbær og koronaviruset 😂

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Hvis dråpesmitte er den viktigste smittevei for koronaviruset kunne dette blitt en superspreder hendelse.  Korona jordbær og koronaviruset 😂

Minner meg om en Simpsons episode jeg så på Disney + her om dagen. Tomacco (mutasjon mellom tomat og tobakk). Homer fikk litt suksess med det til å begynne med, men gikk fort rett vest.. Verste er at noen har prøvd å lage det der i real life, det funka til en viss grad faktisk. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Products_produced_from_The_Simpsons#Tomacco

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Minner meg om en Simpsons episode jeg så på Disney + her om dagen. Tomacco (mutasjon mellom tomat og tobakk). Homer fikk litt suksess med det til å begynne med, men gikk fort rett vest. 

Sitat

Tomacco er originalt en fiktiv krysningsfrukt av tomat og tobakk skapt i Simpsonsepisoden E-I-E-I-(Annoyed Grunt). Metoden var egentlig bare funnet opp av manusforfatteren av episoden, Ian Maxtone-Graham. Frukten ble laget på ordentlig i 2003, og er en av få oppfunnede ord i Simpsons som har blitt virkelighet

😂👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (16 minutter siden):

Problemet med lik fordeling i hele landet. Tar ett år å vaksinere folk i Oslo. Mens små steder uten smitte er fullvaksinerte.

Ja men det er ikke lik fordeling i hele landet. 

Se på Rogaland, som ligger helt i bunn. De har kun satt 5,9 doser pr 100 innbyggere, mens Innlandet og Nordland ligger over 9 doser pr 100 innbyggere. 

Om en ser på de 10 kommunene som har  fått færrest doser pr 100 innbygger så er 5 av dem Rogalandskommuner: 

Gjesdal 7,02

Sola 7,12

Sandnes 7,45

Klepp 7,75

Tromsø 7,78

Ullensaker 7,80

Nannestad 8,08

Stavanger 8,11

Alta 8,11

Oslo 8,18

-----

Trondheim 9,18

Kristiansand 9,32

Bergen 9,33

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (7 minutter siden):

Ja men det er ikke lik fordeling i hele landet. 

Se på Rogaland, som ligger helt i bunn. De har kun satt 5,9 doser pr 100 innbyggere, mens Innlandet og Nordland ligger over 9 doser pr 100 innbyggere. 

Om en ser på de 10 kommunene som har  fått færrest doser pr 100 innbygger så er 5 av dem Rogalandskommuner: 

Gjesdal 7,02

Sola 7,12

Sandnes 7,45

Klepp 7,75

Tromsø 7,78

Ullensaker 7,80

Nannestad 8,08

Stavanger 8,11

Alta 8,11

Oslo 8,18

-----

Trondheim 9,18

Kristiansand 9,32

Bergen 9,33

 

Det kan jo vere slik at nokre kommunar har ei ung befolkning, og at % vaksinerte difor er lågare.

Men det er uansett merkeleg med slike utslag.

Lenke til kommentar
Sitat

I Hol har tre hytteturister testet positivt for korona. Helsedirektøren ber folk som føler seg syke om å reise hjem fra hytta.

 

– Vi har veldig god kontroll på denne ene episoden. Men slikt kan potensielt skape problemer for oss.

Det sier kommuneoverlege i Hol, Silje Koldal, til Hallingdølen.

Episoden hun snakker om er en familie som koronatestet seg og reiste til fjells på ferie. Så kom prøvesvaret som viste at tre er smittet.

Alle tilhører samme husstand.

– De har vært helt isolert siden de kom, og siden vi fikk tatt dette såpass tidlig, så venter vi ikke lokal spredning, sier Koldal til avisa.
 

Hytteturister testet positivt i Hemsedal

– Vi er i en situasjon hvor det er veldig mye folk i fjellet. Det legger press på tjenestene våre og vi må regne med at det vil oppstå flere lignende tilfeller fremover.

Det sier kommuneoverlege i Hemsedal, Camilla Underland.

Mandag fikk en hytteturist bekreftet smitte av korona. Tirsdag fikk en ny person som ikke er fastboende i Hemsedal bekreftet smitte. Til sammen 15 personer er satt i karantene, deriblant to personer tilknyttet legevakta.

– Disse er uavhengige av hverandre, og det er ikke snakk om noe utbrudd, understreker Underland.

Hun frykter allikevel at Hemsedal vil få mer å gjøre i dagene fremover, fordi smittesituasjonen er annerledes andre steder i landet.

– Vi ser en betydelig økning i antall personer som blir kontaktet av sin hjemkommune, mens de er på ferie, fordi de blir definert som nærkontakter. Og da blir de fulgt opp lokalt i den kommunen de oppholder seg i, med testing og rådgiving, sier Underland.

https://www.nrk.no/osloogviken/flere-hytteturister-sitter-i-karantene-i-vinterfjellet-pa-grunn-av-smitte-i-hjemkommunen-1.15388825

Smitteferien er i gang. Veldig spesielt å teste seg og dra til fjells før prøvesvaret foreligger. En burde jo tål å vente til man har fått prøvesvaret tilbake.

 

image.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...